Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak dbać o reputację firmy?

Jak dbać o reputację firmy?

jak nie stracić reputacji i jakich błędów nie popełniać

Długo budowaną reputację można zniszczyć w oka mgnieniu, gdy zignoruje się swoich odbiorców. Jakich błędów nie popełniać? Przeczytaj tekst Sandry Kluzy ze Smart MBC.

Opinia ma w obecnych czasach ogromne znaczenie. Rosnąca konkurencja i coraz większy dostęp do informacji sprawiają, że diametralnie zmieniły się powody, dla których konsumenci korzystają z usług poszczególnych firm. Zdanie znajomych, oceny innych użytkowników, to jaki obraz marki wykreowany zostaje w mediach staje się ważniejsze niż cena lub atrakcyjność usługi.

Treści, jakie znajdujemy w Internecie na temat poszczególnych firm coraz częściej wpływają na nasze decyzje zakupowe. Opinie internautów, rekomendacje ekspertów i blogerów, czy też sposób, w jaki marka prowadzi swoją stronę internetową lub fanpage są w stanie zaważyć na tym, czy kupimy dany produkt, czy też nie. Firmy zaczynają dostrzegać to, że obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, ich reputacja na rynku stanowi istotny czynnik wpływających na to, jak postrzegają je konsumenci.

Jak cię widzą, tak cię piszą?

Wizerunek jest tym, co w dużej mierze może determinować sukces marki i popularność wśród użytkowników. Składa się na niego coś więcej niż wizualny aspekt prezentacji jej oferty, logo, jakim się reklamuje, czy też chwytliwe, łatwo wpadające w ucho hasło. Na odbiór marki wpływa wiele czynników tworzących obraz, który użytkownik buduje w swojej świadomości. Każde działanie powinno być zaprogramowane tak, aby wzbudzać w konsumencie zaufanie i wywoływać w nim pozytywne emocje, dlatego coraz więcej firm zaczyna skupiać się na tym, by w swoich treściach promocyjnych przedstawiać globalne cele, jakie chce osiągnąć firma. Dokładna charakterystyka produktów i prezentowanie ich dobrej jakości na tle „słabej” konkurencji ustępuje chęci ukazywania misji, jaką mają one spełniać.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak dbać o swój wizerunek w sieci?

Wiele przedsiębiorstw umożliwia konsumentom wgląd za kulisy swojej działalności, daje im dostęp do opinii pracowników i ekspertów. Taka jawność, swoiste granie w otwarte karty ma na celu podkreślenie ich wiarygodności i uczciwości oraz zwiększenie zaufania. W ten sposób np. sieć fastfoodów McDonald’s, aby nieco złagodzić negatywne opinie dotyczące jakości ich produktów postanowiła przedstawić swoim konsumentom dokładny proces przygotowywania potraw.

Na pozytywny wizerunek firmy duży wpływ mają również krążące na jej temat opinie. Wiele osób stojących przed wyborem jakiegoś produktu w pierwszej kolejności kieruje się zdaniem swoich bliskich, w drugiej natomiast sięga po rekomendacje użytkowników zamieszczane na rozmaitych forach, stronach poświęconych badaniu opinii oraz portalach będących własnością przedsiębiorstwa. Konsumenci są świadomi tego, iż marka najprawdopodobniej będzie chciała przedstawić swoje usługi w jak najlepszym świetle, tuszując wszelkiego rodzaju braki i mankamenty, dlatego bardziej wiarygodnym źródłem informacji są dla nich oceny innych osób.

Aby cieszyć się zaufaniem konsumentów i zachować pozytywny wizerunek firma musi pamiętać o tym, by dbać o zadowolenie każdego klienta. Długo budowaną reputację można zniszczyć w oka mgnieniu, gdy zignoruje się swoich odbiorców. Konsumenci oczekują od wybranej przez siebie marki jakości, niezawodności i rzetelności, dlatego rzadko bywają wyrozumiali, jeśli któryś z tych warunków nie zostanie spełniony, a firma kompletnie zbagatelizuje zaistniały problem. W takich sytuacjach, nawet jeśli popełni ona rażący błąd, warto szukać porozumienia, utrzymać kontakt z konsumentem, wytłumaczyć problem i przede wszystkim nie zamiatać go pod dywan. Bardzo często bywa tak, że w momencie pojawienia się kryzysu wizerunkowego dana firma nie potrafi przyznać się do błędu i uparcie broni swojej racji, pomimo tego, że zdaje sobie sprawę ze swojej winy. Niestety, takie podejście nie prowadzi do niczego dobrego. Konsumenci prędzej czy później zarzucą firmie oszustwo i brak profesjonalizmu.

Zacznijmy od siebie

Żeby stworzyć solidny, trwały wizerunek, który będzie wzbudzał zaufanie odbiorców należy w pierwszej kolejności zadbać o to, by taki obraz marki utrwalił się w świadomości jej pracowników. Planowanie strategii powinno się więc rozpocząć już wewnątrz samej firmy, gdyż często źródłem opinii o niej są osoby w niej pracujące, które dokładnie wiedzą, jak wygląda jej działalność od kuchni. Jeśli prezentowany na zewnątrz obraz marki jest sprzeczny z rzeczywistością, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż niezadowoleni pracownicy ujawnią tego typu nieuczciwość. Warto więc zadbać o to, by przedstawiany wizerunek pokrywał się z faktycznym stanem, a pracownicy byli zadowoleni z pracy, którą wykonują. Zespół, który będzie się utożsamiał z marką i jej sukcesem chętniej zadba o jej dobrą opinię.

Stań się marką

Powinniśmy myśleć o sobie, jak o marce. Nasz wizerunek nie jest określany jedynie przez nasz zewnętrzny wygląd, ale również przez to, jak wykonujemy swoją pracę i jakimi jesteśmy ludźmi. Im większym zaufaniem będą nas darzyli inni współpracownicy, tym większy szacunek zyskamy w ich oczach. Nawet, jeśli zdarzy nam się popełnić jakiś błąd, inni będą mieli świadomość tego, iż nie jest to zachowanie wynikające z braku umiejętności, niekompetencji lub zwykłej niechęci. Najprawdopodobniej uznają to za nieszczęśliwy zbieg okoliczności, przypadek, który nie będzie miał większego wpływu na odbiór naszej osoby, gdyż wyciągniemy z niego wnioski i następnym razem unikniemy tego typu sytuacji. Warto podkreślić, że budowanie pozycji eksperta, udzielanie się w mediach branżowych czy otwartość na dzielenie się wiedzą będą ogromną wartością, dzięki której będziemy mogli cieszyć się opinią profesjonalisty.

Wizerunek jest w obecnych czasach niezwykle ważny i często stanowi istotniejszą wartość, niż sugerowana jakość, czy też cena usługi. Musimy pamiętać o tym, że nawet, kiedy będziemy mieć świetne produkty, a nasz wizerunek będzie zaburzony, nie uda nam się w pełni odnieść sukcesu. Dlatego też powinno zadbać się o dobry PR, ponieważ będzie on kluczem do osiągnięcia celów.

***

Sandra Kluza jest Marketing Managerem w firmie Smart MBC.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

***

Źródła:
http://www.codes.pl
http://marketerplus.pl
http://www.hbrp.pl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[mc4wp_form]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij