Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Menopauza – czy trzeba się jej bać?

Menopauza – czy trzeba się jej bać?

Menopauza - objawy, jak sobie radzić
Kim Cattrall

Statystyczna Polka przechodzi menopauzę w wieku 50 lat. Do niedawna uważano ten moment za zmierzch kobiecości. Dziś staje się okresem nowej aktywności kobiet. Jak o siebie zadbać?


Menopauza w wielkim mieście

Kiedy Samantha Jones, jedna z bohaterek serialu Seks w wielkim mieście, poczuła pierwsze uderzenia gorąca nie omieszkały o tym napisać portale po obu stronach Oceanu. W okres menopauzy wchodziła bowiem najbardziej wyzwolona z czwórki przyjaciółek. „Jak poradzi sobie z tym ta kocica?” – zastanawiali się dziennikarze.
Nic dziwnego, bo Seks w wielkim mieście od początku łamał obyczajowe tabu. Carrie, Miranda, Charlotte i Samantha otwarcie rozmawiały o seksie oraz o eksperymentach w łóżku i w miłości. Scenarzyści nie szczędzili im wyzwań. Jednak to przed Samanthą postawili te największe. Jones musiała poradzić sobie z rakiem piersi, a później z menopauzą. Nie przypadkowo – w ten sposób starano się edukować i budować świadomość kobiet na temat ich zdrowia.

Zadbać o siebie

Grająca Samanthę Kim Cattrall do zadania przygotowała się sumiennie. Na plan przyszła po konsultacjach z lekarzem i przeczytaniu fachowej literatury. Wejście w czas menopauzy Samanthy odegrała więc wiarygodnie. Dwa lata później sama doświadczyła pierwszych objawów. Na własnej skórze odczuła też, że jest to wciąż temat tabu. I choć miliony kobiet na świecie co roku przechodzą przez menopauzę, nie rozmawia się o niej głośno. Dla wielu menopauza wciąż utożsamiana była ze schyłkiem życia, utratą kobiecości, atrakcyjności i energii do działania. Dla Cattrall było to tak dużym zaskoczeniem, że zaangażowała się w kampanię „Tune in to Menopause”, w której na własnym przykładzie pokazywała, że menopauza to nie koniec świata. Jeśli właściwie o siebie zadbasz, możesz wciąż cieszyć się swoim ciałem, aktywnością i seksem.

Klub 50+

59-letnia Kim Cattrall jest jedną z wielu przedstawicielek klubu seksownych kobiet 50+. Są w nim także m.in. Sharon Stone, Nigella Lawson, Elle MacPherson, Michelle Pfeiffer, Elizabeth Hurley. Wszystkie są piękne, aktywne zawodowo i świadome swojej kobiecości. Takich kobiet przybywa, nie tylko w Hollywood. W czasach, gdy długość życia kobiet wydłużyła się do ponad 80 lat, menopauza przestaje być schyłkiem, a staje się naturalnym etapem dojrzałości. Dzięki medycynie ta jedna z największych zmian w życiu kobiety, staje się także coraz mniej uciążliwa.

Aktywne i spełnione

Menopauza zazwyczaj pojawia się pomiędzy 45 a 55 rokiem życia. Dla wielu kobiet to czas, kiedy dzieci wchodzą w dorosłość, zaczynają wyprowadzać się z domu, a one same mogą poświęcić więcej czasu sobie i swoim planom. Nic dziwnego, że często oznacza to także zwiększoną aktywność zawodową – kobiety zakładają firmy, decydują się na przyjęcie awansu, angażują się w nowe projekty. Nadejście menopauzy i związanych z nią dolegliwości potrafi odebrać jednak energię i chęć do działania. Dlatego tak ważne jest, by już przy pierwszych objawach, które pojawiają się czasem na długo przed jej faktycznym nadejściem odpowiednio o siebie zadbać. – Dbałość o zdrowy styl życia i wykonywanie profilaktycznych badań są podstawą zachowania zdrowia. Kobieta w okresie menopauzy może czuć się lepiej, a tym samym – wyglądać atrakcyjniej nawet niż niejedna 30-latka. Wymaga to jednak trochę wysiłku i pracy, ale na pewno się opłaca! – zachęca specjalista ginekolog prof. Violetta Skrzypulec-Plinta.

Menopauza – co się z nami dzieje?

W wyniku obniżania się poziomu estrogenów, kobiety skarżą się na uderzenia gorąca, przyrost masy ciała, bóle głowy, problemy z koncentracją i pamięcią, a także zmęczenie i trudności ze snem. Wypadowe objawy menopauzy obejmują także różne trudności natury psychicznej tj. lękliwość, nerwowość, drażliwość, a także stany depresyjne czy apatię. W okresie okołomenopauzalnym kobieta jest narażona również na inne problemy zdrowotne, między innymi: osteoporozę, nadciśnienie tętnicze, a także dolegliwości ze strony układu moczowego np. nietrzymanie moczu. Pojawia się również zanik (atrofia) śluzówki pochwy. Międzynarodowe badania pokazują, że pojawiający się wtedy problem suchości pochwy dotyka prawie co drugą kobietę po 45 roku życia. Mimo, że jest to naturalne, wciąż wiele kobiet wstydzi się rozmawiać o swoich dolegliwościach nie tylko z przyjaciółkami, ale przede wszystkim z lekarzem. Z powodu dyskomfortu i bólu wiele też rezygnuje z uprawiania sportu i współżycia z partnerem.

Zdrowa rozmowa

Wiele z tych dolegliwości można złagodzić. Konieczna jest jednak konsultacja z lekarzem, który dobierze właściwe leki, preparaty, kremy intymne i nawilżające, np. niezawierający hormonów Vagisan. W niektórych przypadkach warto sięgnąć także po hormonalną terapię menopauzalną (HTM), łagodzącą zaburzenia związane z wydzielaniem hormonów w organizmie. Trzeba mieć jednak świadomość, że nie jest ona wskazana dla wszystkich kobiet. – Każda kobieta musi zdawać sobie sprawę z zarówno z pozytywnych efektów jak i z potencjalnych czynników ryzyka stosowania tego typu leczenia – mówi prof. Violetta Skrzypulec-Plinta.

Kluczowe jest, by swoich problemów ze zdrowiem nie ukrywać. Rozmawiając o nich, jesteśmy w stanie dostać fachową pomoc i wsparcie, dzięki którym łatwiej nam będzie oswoić się ze zmianami, jakie zachodzą w naszym ciele.

A oto kilka przydatnych rad, jak dbać o siebie, gdy wkraczasz w nowy okres swojego życia.

Jak stać się kobietą na 45-tkę z plusem?

Radzi Prof. Violetta Skrzypulec-Plinta specjalista ginekolog, endokrynolog, seksuolog, Wiceprzewodnicząca Sekcji Menopauzy i Andropauzy Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

  • Stosuj się do wskazań nowej (2016) Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.
  • Najważniejsza jest aktywność fizyczna dostosowana do wieku i potrzeb.
  • Pamiętaj o nawadnianiu się, najzdrowsze jest picie wody.
  • Jedz jak najwięcej warzyw i owoców (mogą być w małych ilościach, ale kilka razy dziennie).
  • Tłuszcz zwierzęcy zamień na roślinny.
  • Uzupełniaj niedobory kwasów Omega-3, wapnia i witaminy D.
  • Pamiętaj, że leki przeciwzapalne, przeciwbólowe podnoszą ciśnienie tętnicze.
  • Pamiętaj o badaniach profilaktycznych.
  • Raz w miesiącu przeprowadzaj samobadanie piersi.
  • Dbaj o zdrowie intymne, nie wstydź się rozmawiać się z ginekologiem na temat nietrzymania moczu czy suchości pochwy. Istnieje wiele preparatów, leków które są w stanie szybko pomóc.
  • Pamiętaj, że seks nie jest zarezerwowany dla młodych, więc jeśli masz ochotę – kochaj się.
  • Ale przede wszystkim i co najważniejsze: Ciesz się życiem!

***

fot. Autor: Canadian Film Centre (Flickr: ‚Meet Monica Velour’ 1) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], Wikimedia Commons

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[mc4wp_form]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij