Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Zatrzymaj się i obserwuj

Zatrzymaj się i obserwuj

zatrzymaj się i pomyśl

Schematy działania tworzą nawyki. Te dobre i złe. Kluczem do przełamania tych złych i pracy nad sobą może być reakcja pause-and-plan, czyli zatrzymaj się i zaplanuj, tłumaczy Piotr Bucki. 

Wstań, idź do najbliższej cukierni. Najlepiej takiej, która dba o przepiękną ekspozycję tortów i popatrz na ten swój ulubiony. Najpewniej wtedy w twoim mózgu pojawi się reakcja na bodziec (np. tort czekoladowy). Ten bodziec popchnie Cię w kierunku zachowania (zakup i zjedzenie tortu). Zaraz potem pojawi się nagroda w postaci wyrzutu dopaminy. Odczujesz błogość. Potem być może pojawi się inny wyrzut. Sumienia. W takim schemacie tworzą się nawyki. Dobre i złe. Kluczem do przełamania tych złych i pracy nad sobą może być reakcja pause-and-plan, czyli zatrzymaj się i zaplanuj.

Chcę mieć super formę do wakacji. Będę co drugi dzień robić trening interwałowy. Nie będę jeść fastfoodów. Brzmi znajomo? O sekretach motywacji pisze Piotr Bucki.

W normalnym schemacie bodziec-zachowanie-nagroda wszystko przebiega szybko. Aktywizowanie ścieżki dopaminowej jest szybsze niż głosowanie ustaw w obecnym parlamencie. Żeby działać trzeba w momencie pojawienia się bodźca, zatrzymać się na chwilę i… świadomie medytować to swoiste swędzenie, które się pojawia. Z ciekawością obserwatora-badacza pochylić się nad reakcją ciała. Sprawdzić, co się dzieje. Jakie uczucia teraz w Tobie są. Judson Brewer nazywa to curious awareness, czyli zaciekawioną świadomością. To technika medytacji, która wykazuje dwukrotnie większą skuteczność niż inne, potwierdzone naukowo, sposoby radzenia sobie z bodźcem i reakcją organizmu na niego.

W najprostszym modelu taką reakcję możesz wykształcić, biorąc kilka głębokich oddechów i świadomie skupiając się w momentach kryzysu na tym, co dzieje się w Twoim ciele. Nie walczyć z reakcją, tylko ją obserwować. Brewer zachęca nawet do bardzo medytacyjnego, świadomego palenia. Okazuje się, że takie zachowanie sprawia, że palacze konstatują, że dym smakuje jak chemikalia i śmierdzi jak łajno.


Zadanie dla Ciebie: Sprawdź w wybranej dla siebie sytuacji, co dzieje się z twoim organizmem w sytuacji reakcji na silny bodziec. Tort, stres, smartfon. Znajdź to, co wywołuje w Tobie reakcję i obserwuj. Nie walcz. Z ciekawością obserwuj.


W pracy nad motywacją i osiąganiem celów warto sobie pomóc. Można w tym celu wykorzystać fiszki szkoleniowe BUCKIACADEMY.

zatrzymaj się i pomyśl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[mc4wp_form]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij