Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

10 pomysłów na innowacyjny model biznesowy

10 pomysłów na innowacyjny model biznesowy

innowacyjne modele biznesowe

Dobry pomysł na biznes to nie wszystko. Czasem najlepszy pomysł nie wystarczy, jeśli nie wiemy, jak zacząć na nim zarabiać. Od czego zacząć?

Dobry pomysł na biznes to nie wszystko. Czasem najlepszy pomysł nie wystarczy, jeśli nie wiemy, jak go zmonetyzować, czyli zacząć na nim zarabiać. Wybór modelu biznesowego jest kluczowy i nawet jeśli w przyszłości będzie się zmieniał, to jest to jeden z pierwszych kroków, które powinien wykonać startujący przedsiębiorca. Jak wybrać właściwy model? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna – wszystko zależy od biznesu.

Internet jest pełen historii o spektakularnych sukcesach start-upów. Prawda jest jednak taka, że 90% z nich upada. Jakich błędów nie popełniać? Jakie pomysły mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu? Przeczytaj jak stworzyć start-up i wygrać!

Oto trzy podpowiedzi, co warto zrobić szukając swojego modelu:

  • przeanalizować różne modele biznesowe, funkcjonujące w branży, w której chcemy działać. Zobacz, co się sprawdziło i który z modeli jest ci najbliższy. Nie bój się modyfikować ich pod własne potrzeby i produkt.
  • szukać innowacyjnych rozwiązań – być może żaden z modeli nie pasuje do twojej strategii. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wymyślić własny lub wdrożyć model… z innej branży (więcej o tym przeczytasz niżej).
  • skorzystaj z Canvas – narzędzia, które pomaga uporządkować wszystkie informacje

Dlaczego model biznesowy jest potrzebny?

Model biznesowy pomaga usystematyzować wszystkie dane i informacje, które posiadamy o swoim produkcie, kosztach jego produkcji, wdrożenia, grupie docelowej, sposobach finansowania firmy, kanałach dystrybucji, a nawet wartości, które stoją za marką.

Zacząć blogować może każdy z nas – to proste i na początku niewymagające. Trzeba jednak pamiętać, że to proces, a rozwijając pomysł, z biegiem czasu, blog może stać się dobrze prosperującym biznesem i zajęciem, które może przynosić dodatkowy lub stały dochód. Przeczytaj więcej o tym, jak zarobić na blogu!

Sposób modelowania Canvas został stworzony przez Alexandra Osterwaldera, który po przeanalizowaniu danych wielu firm, wyodrębnił cechy wspólne, składające się na model, niezależnie od branży, czy typu produktu. Jego metoda pozwala rozpisać wszystko na jednej kartce papieru i stworzyć coś w rodzaju mapy biznesu.

Canvas obejmuje 9 kategorii:

  • Kluczowi partnerzy
  • Kluczowe działania
  • Kluczowe zasoby
  • Propozycje wartości
  • Relacje z klientami
  • Kanały dystrybucji
  • Segmentacja klientów
  • Struktura kosztów
  • Źródła przychodów

Po opisaniu ich wszystkich zobaczysz, czym dysponujesz, co wciąż wymaga doprecyzowania i jakie działania musisz podjąć, żeby wprawić wszystko w ruch. Jednym słowem, dzięki metodzie Osterwaldera budujesz fundament pod swoją strategię.

Jeśli nie sprawdzony model, to co? Damian Strzelczyk ze Startup Academy pokazuje 10 sposobów na innowacyjne modele biznesowe.

Gdy myślimy o innowacyjnych projektach biznesowych zazwyczaj nasza koncentracja idzie w stronę produktu, którego nie ma jeszcze na rynku. Innowacja to jednak również wprowadzenie modelu biznesowego, który do tej pory nie był w danej branży realizowany. Weźmy przykład pizzerii jako tradycyjnego biznesu, dla którego poszukamy innowacji w obszarze modelu biznesowego. Obecnie sposób funkcjonowania pizzerii to sprzedaż pizzy oraz makaronów w lokalu oraz dostawie. Klienci uiszczają opłatę za konkretne danie. Jakie inne modele można wykorzystać?

1. Opłata za korzystanie
Kiedy kupujemy nocleg w hotelu, uiszczamy opłatę za korzystanie z tego pokoju przez okres zazwyczaj 21h czyli tzw. doby hotelowej. Analogicznie taki mechanizm zastosować można do restauracji. Można wprowadzić stałą opłatę za możliwość jedzenia przez 20h lub opłatę zależną od czasu spędzonego w restauracji. Zamiast płacić za konkretne danie, płacimy za każdą minutę od wejścia do lokalu.

2. Abonament
Część lokali gastronomicznych działających na rynku wprowadziło abonamentowy model funkcjonowania, zazwyczaj w segmencie klienta biznesowego. Jeśli restauracja ma menu na lunch każdego dnia, możemy dać okolicznym firmom możliwość wykupienia abonamentu, w ramach którego otrzymają dostęp do menu lunchowego przez okres najbliższych 30 dni. Restauracja już pierwszego dnia ma środki na koncie, z których może korzystać oraz w łatwiejszy pomysł może planować ilość przygotowywanych posiłków. Dla firmy korzyścią może być niższa cena obiadów.

3. Opłata za treść
W naszej pizzerii możemy mieć wiele autorskich przepisów na pyszne makarony, ciasto do pizzy czy inne potrawy. Czemu nie wydać książki kucharskiej, w której prezentować będziemy wszystkie przepisy z naszej restauracji. Wielu kucharzy celebrytów szeroko prezentuje swoje przepisy, które realizują w swoich restauracjach i nie obawiają się o kradzież. Innym pomysłem może być nagranie kursu, w trakcie którego szef naszej kuchni pokaże wszystkie tajniki przygotowywania potraw.

4. Powierzchnia reklamowa
Czy restauracja może zarabiać na powierzchni reklamowej? Wyobraźmy sobie przygotowanie specjalnej wkładki do menu, w której prezentować będziemy sylwetki wszystkich naszych dostawców. Dla nas oznacza to większą wiarygodność naszej pizzerii w oczach klientów oraz dodatkowy strumień przychodu od dostawców w postaci opłaty za reklamę. Dla dostawców jest to potencjalne źródło pozyskania nowych klientów. Innym pomysłem jest umieszczenie reklamy dietetyka lub siłowni, w kategorii produktów „fit ” w naszym menu.

5. Freemium
W modelu freemium dajemu dużej rzeszy osób coś za darmo, by zarabiać na odsetku z tych osób, które będzie chciało dokupić dodatkowe funkcjonalności lub wersję premium. W naszej włoskiej restauracji możemy oferować zawsze pizzę margherita za darmo i zarabiać na dodatkach oraz napojach. Innym pomysłem jest oferowanie dla każdego gościa zawsze 1 piwa za darmo, prawdopodobnie gość zakupi kolejne piwo lub zakupi w restauracji posiłek.

6. Afiliacja
W modelu afiliacyjnym sprzedajemy usługi naszych partnerów i zarabiamy na prowizji z tego tytułu. Na wielu portalach o tematyce finansowej możemy zakupić kredyt lub wypełnić wniosek o konto bankowe. Portale te zarabiają na prowizji z tytułu wypełnionego wniosku. W naszej restauracji możemy dawać klientom kupony zniżkowe na zakupy w sklepie internetowym z oryginalnymi włoskimi produktami. Właściciel sklepu może oferować nam wynagrodzenie z tytułu prowizji od każdego złożonego zamówienia.

7. Drop Shipping
Drop Shipping polega na sprzedaży produktów, których jeszcze fizycznie nie mamy w naszym sklepie. W tym modelu, gdy ktoś składa zamówienie w sklepie internetowym i płaci, wtedy zamówienie przekazywane jest do producenta, który prowadzi wysyłkę. Nie gromadzimy żadnych stanów magazynowych. Oczywistą wadą tego typu modelu jest często długi okres oczekiwania na przesyłkę. W jaki sposób ten model zastosować można w przypadku restauracji? W naszej knajpie moglibyśmy serwować posiłki tylko dla klientów, którzy 24h wcześniej dokonali zamówienia na stronie internetowej oraz uiścili płatność. Wtedy z dużą precyzją planujemy posiłki na kolejny dzień, mamy zawsze świeże produktu i nie mamy żadnych strat w towarze.

8. Do It Yourself
Amerykański startup Blue Apron, dostarcza do domów paczki, w których umieszcza przepisy oraz dokładnie odmierzone porcje składników niezbędne do przygotowania danej potrawy. Klienci sami przygotowują ulubione potrawy. Czemu nie warto zastosować tego modelu do naszej włoskiej restauracji? Moglibyśmy wysyłać do naszych klientów w okolicy świeżo przygotowane porcje ciasta do pizzy, wybrany sos oraz składniki lub tylko ciasto do pizzy, które dla wielu osób jest ciężkie w przygotowaniu.

9. Samoobsługa
W restauracji Gyu-Kaku w Nowym Jorku, na każdym stole zainstalowany jest grill na którym goście sami przygotowują potrawy. Po zajęciu miejsca wybieramy z menu mięsa, które chcemy przyrządzić, a następnie kelner przynosi je w surowej postaci do naszego stolika. Wyobraźmy sobie włoską restaurację, w której na przygotowaną pizzę z sosem pomidorowym sami nakładamy wybrane składniki własnymi rękoma.

10. Sprzedaż produktów
W 2011 roku sieć pizzerii Dominium zdecydowała się na sprzedawanie swojej pizzy w formie mrożonej w sklepach. Projekt niestety nie okazał się sukcesem, jednak jest to droga, którą warto rozważyć. Gotowe świeżo przygotowane makarony, które dostarczać będziemy codziennie do okolicznych sklepów osiedlowych mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

Jak widać, standardowy model działania restauracji nie jest jedynym, który jest dostępny. Zawsze warto poszukać nowych modeli biznesowych również dla własnych projektów, które realizujemy lub zrealizować dopiero planujemy.

***

Masz pomysł? Myślisz o założeniu start-upu? Skorzystaj ze szkoleń iSupport – „Startup – od pomysłu do finansowania”, które prowadzą prowadzą doświadczeni trenerzy Startup Academy. Najlepsze pomysły uczestników będą miały szansę na realizację. Ich twórcy będą mogli dopracować je pod auspicjami Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, a następnie przedstawić na komitecie inwestycyjnym.

Wszyscy chętni mogą rejestrować się na dedykowanej stronie internetowej: www.ispot.pl/isupport. Opłata za szkolenie będzie w całości zwrócona uczestnikom na karcie podarunkowej do wykorzystania w sklepach iSpot. Liczba miejsc jest ograniczona.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close