Kobieta w kawą i laptopem (Foto. Canva Pro)

10 pytań, które musisz sobie zadać, zanim założysz sklep internetowy

Michał Jezierski

Czy planując otworzenie e-sklepu na pewno wszystko przemyślałaś? Ten artykuł pomoże ci zebrać wszystkie potrzebne informacje.

Nadal pokutuje mit, że nie ma nic prostszego niż sprzedaż w Internecie. Wystarczy wybrać produkty, zaprojektować sklep, a klienci sami przyjdą. Twoje działanie w tym przypadku ma ograniczyć się jedynie do wysyłania przesyłek i liczenia zysków.

Niestety, tak pięknie nie jest, a o szkodliwości tego błędnego założenia przekonało się już wielu internetowych sprzedawców. Najczęściej kończyli oni swoją przygodę z biznesem w sieci równie szybko jak ją zaczęli.

Odpowiednie przygotowanie sklepu, a także jego późniejsza promocja wymagają wiele pracy, zaangażowania oraz sporych nakładów finansowych. Choć to ostatnie uzależnione jest od konkretnej dziedziny.

Zdecydowana większość osób decydujących się na przygodę z e-commerce już na starcie popełnia wiele pomyłek, które w konsekwencji prowadzą do porażki.

W tym artykule znajdziesz 10 pytań, na które powinnaś odpowiedzieć, zanim założysz swój e-sklep.
Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego ryzyka, bo lepiej uczyć się na czyichś błędach, a nie własnych.

Droga do własnego sklepu bywa kręta

Powoli zbliża się koniec roku. Wiele z Was zaczyna robić noworoczne postanowienia. Być może jednym z nich jest chęć otworzenia biznesu w Internecie. Posiadanie w pełni pro­fe­sjo­nal­nego sklepu inter­ne­to­wego wcale nie jest rzeczą prostą, choć takie mogłoby się wydawać.

Jeżeli zdecydujesz się na tę ścieżkę kariery zawodowej, to czekają Cię zamówienia, wysyłki, sprzedaż, płatności, a przede wszystkim liczna (bardzo liczna) konkurencja. Jak sobie z tym poradzisz? Czy masz plan na rozwój swojego sklepu? Jak chcesz pokonać konkurencję?

Pamiętaj, że wiara w sukces Twojego biznesu oczywiście jest bardzo ważna, ale może przysłonić chłodne i analityczne podejście do całego przedsięwzięcia. Dlatego warto, abyś najpierw dokładnie przeanalizowała swój pomysł, a dopiero później wcieliła go w życie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak przenieś swój biznes do online zgodnie z prawem?

Poznaj naszą listę 10 najważniejszych pytań, które musisz sobie zadać, zanim założyć swój e-biznes

  1. Najważniejszą kwestią jest Twój asortyment, czyli co zamierzasz sprzedawać? Jakie rodzaju będą to produkty?
  2. Jak wygląda rynek, na którym chcesz działać? Ilu masz konkurentów? Czy są to małe (najczęściej rodzinne sklepy), czy prawdziwi monopoliści?
  3. Jak przedstawia się oferta konkurentów? Co sprzedają? Czym między sobą konkurują? W czym Ty możesz być lepsza (cena, szybka i bezpłatna dostawa, lepszej jakości produkty, a może coś zupełnie innego)?
  4. Kto jest Twoim idealnym klientem? Czy jest to kobieta czy mężczyzna? W jakim wieku, skąd, czego potrzebuje? Jakim budżetem dysponuje?
  5. Skąd weźmiesz towar? Kto będzie Twoim dostawcą? Może będziesz miała kilku dostawców? Czy produkty do dalszej sprzedaży będą do Ciebie dostarczane, czy sama będziesz po nie jeździła?
  6. Gdzie będziesz prowadziła firmę? Czy w domu, czy w wynajętym lokalu? Gdzie zmagazynujesz towar?
  7. W jaki sposób będziesz wysyłała produkty do klientów? Czy skorzystasz z firmy kurierskiej, czy sama będziesz je wysyłała pocztą?
  8. Jak dotrzesz do klientów? Jak będzie wyglądała strategia reklamowa Twojego sklepu? W jaki sposób klienci dowiedzą się o Tobie?
  9. Czy zlecisz zaprojektowanie sklepu, czy wykorzystasz gotowe platformy do sprzedaży?
  10. Co ze zdjęciami i opisami produktów? Zrobisz je sama, skopiujesz ze strony producenta, zlecisz komuś ich wykonanie?

Podsumowanie

Oczywiście powyższą listę można jeszcze rozwijać o kolejne zagadnienia (np. czy planujesz kogoś zatrudnić, jak poradzisz sobie z obsługą sklepu w czasie urlopu, czy zamierzasz poszerzyć swoją ofertę, na jakie formy płatności się zdecydujesz?). Jednak te 10 pytań jest najważniejszych i to właśnie od nich powinnaś zacząć swoją analizę. Odpowiedź na nie umożliwi Ci dokonanie oceny stopnia przygotowania do prowadzenia własnego sklepu internetowego. Odpowiadaj szczerze, zakładając ten bardziej pesymistyczny niż optymistyczny scenariusz. Pamiętaj jednak, że w przypadku prowadzenia e-sklepu nie doświadczysz niezapłaconych faktur, opóźnień w płatnościach, niesłownych klientów. Poza tym Twój sklep zarabia nawet wtedy, kiedy Ty śpisz. Czy to nie wspaniałe?

Przeczytaj także