5 b艂臋d贸w w AdWords

5 b艂臋d贸w w AdWords, kt贸rych pope艂nienie mo偶e du偶o kosztowa膰!

Zuzanna Taraszewska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

12-letni Jose Javier z Hiszpanii postanowi艂 zosta膰 m艂odym przedsi臋biorc膮 i zarabia膰 na zyskach z reklam w Google. Zamiast jednak zyska膰, zaliczy艂 pierwsze bankructwo i od koncernu dosta艂 rachunek opiewaj膮cy na zawrotne 100 tys. euro. Je艣li nie chcesz by膰 jak Jose, sprawd藕, co trzeba wiedzie膰 o zasadach Google AdWords i kiedy kampania mo偶e generowa膰 zb臋dne koszty.

Popularno艣膰 Google AdWords nie bierze si臋 znik膮d. Odpowiada za ni膮 kilka czynnik贸w. Pierwszy to mo偶liwo艣膰 precyzyjnego dotarcia z reklam膮 do klienta szukaj膮cego okre艣lnego produktu, us艂ugi czy korzystnej cenowo oferty. Drugi 鈥 opcja planowania zasi臋gu geograficznego kampanii, powoduj膮ca, 偶e AdWords wybierze i firma lokalna, i ta, kt贸ra ofert臋 kieruje do klient贸w w ca艂ym kraju lub za jego granicami. Nie bez znaczenia pozostaje tak偶e trzeci aspekt, czyli szansa na szybki zwrot poniesionej inwestycji, co jest mo偶liwe nawet wtedy, gdy jedno klikni臋cie w reklam臋 kosztuje nie kilka groszy a kilkadziesi膮t z艂otych.

5 DZIA艁A艃 SEO, KT脫RE NIE B臉D膭 SKUTECZNE W 2017!

Oczywi艣cie, 偶adna kampania reklamowa nie odniesie efekt贸w, je偶eli jest prowadzona z b艂臋dami. Kt贸re z nich s膮 najpowa偶niejsze, generuj膮c koszty w postaci braku konwersji?

1. S艂owa kluczowe

– Zwr贸膰my uwag臋, 偶e to samo s艂owo mo偶e mie膰 r贸偶ne znaczenie. Na przyk艂ad 鈥瀦amek鈥 jest 鈥瀊艂yskawiczny鈥, cho膰 mo偶e te偶 by膰 ulokowany 鈥瀢 drzwiach鈥. Dlatego dobieraj膮c frazy kluczowe trzeba uwa偶a膰, by przedstawia艂y promowane us艂ugi czy produkty w odpowiednim kontek艣cie i nie by艂y zbyt og贸lnikowe 鈥 t艂umaczy dr in偶. Artur Pajkert z firmy hostingowej Hekko.pl. Dodatkowo warto korzysta膰 z tzw. d艂ugiego ogona, 艂膮cz膮c s艂owo z nazw膮 promowanej lub konkurencyjnej marki (je偶eli jest znana) lub nazw膮 miasta, w kt贸rym znajduje si臋 firma (w przypadku dzia艂a艅 o zasi臋gu lokalnym).

Nale偶y zwr贸ci膰 te偶 uwag臋, by s艂owa kluczowe, kt贸rych cz臋sto jest setki lub nawet tysi膮ce, by艂y w艂a艣ciwie pogrupowane. W przeciwnym razie reklama b臋dzie wy艣wietla膰 si臋 osobom niezainteresowanym danym przekazem, a sama kampania straci na jako艣ci. Aby unikn膮膰 tej sytuacji, warto zapozna膰 si臋 z Google AdWords Editor, dzi臋ki kt贸remu tworzenie struktury konta oraz wprowadzanie grup reklam i fraz b臋dzie 艂atwiejsze.

2. Wykluczenia i dopasowanie przybli偶one

Ka偶demu w艂a艣cicielowi strony www zale偶y na tym, aby kierowa膰 na ni膮 odpowiedni ruch od zainteresowanych ofert膮 os贸b. Dlatego b艂臋dem jest stosowanie s艂贸w kluczowych wy艂膮cznie w jednym dopasowaniu domy艣lnego trybu – tzw. przybli偶onego.

Dlaczego? Poniewa偶 takie dzia艂anie powoduje, 偶e reklama wy艣wietla si臋 nawet dla zapyta艅 zawieraj膮cych s艂owa bliskoznaczne do podanego przez nas i to w przer贸偶nych kontekstach. W ko艅cu 鈥瀞trzy偶enie ps贸w鈥 to nie to samo, co 鈥瀞trzy偶enie 偶ywop艂ot贸w鈥. Stosuj膮c wy艂膮cznie og贸lne dopasowania i brak wyklucze艅 nara偶amy si臋 na zbieranie p艂atnego ruchu, kt贸ry ma niewiele wsp贸lnego z nasz膮 ofert膮.

3. Rozszerzenia reklam

W jak膮 reklam臋 klikniesz, na jak膮 zwr贸cisz uwag臋? Oczywi艣cie na t臋 optymalnie wysoko umieszczon膮, a przy tym atrakcyjn膮 graficznie i tekstowo. Dlatego warto stosowa膰 rozszerzenia, dzi臋ki kt贸rym mo偶na wyr贸偶ni膰 przekaz na tle innych, zach臋caj膮c u偶ytkownika do podj臋cia konkretnej konwersji oraz wyboru tej, a nie konkurencyjnej oferty.

Pami臋tajmy, 偶e reklama z rozszerzeniami mo偶e zawiera膰 linki do podstron, obja艣nie艅, po艂膮cze艅, informacji w witrynie oraz lokalizacji, natomiast warunkiem ich wy艣wietlania jest odpowiedni wynik jako艣ci reklamy (tzw. Quality Score).

4. Analiza i dane dotycz膮ce konwersji

Ka偶da kampania, by odnosi艂a efekty, musi mie膰 jasno sprecyzowane cele. Po偶膮dan膮 akcj膮 mo偶e by膰 zakup produktu, zapis na newsletter, wype艂nienie formularza kontaktowego, ankiety etc. B艂臋dem jest wi臋c brak danych dotycz膮cych konwersji, pozwalaj膮cych na analizowanie kampanii i jej optymalizowanie pod k膮tem osi膮gania najwi臋kszej liczby oczekiwanych akcji.

Kierowanie na stron臋 g艂贸wn膮 bardzo rzadko sprzyja konwersji. Dlatego, aby da膰 sobie szans臋 na jej wywo艂anie, najlepiej jest kierowa膰 u偶ytkownik贸w na precyzyjnie wybrane podstrony swojego serwisu.

5. Wyb贸r hostingu

呕adna kampania reklamowa nie mo偶e by膰 pozostawiona 鈥瀞amej sobie鈥. W przypadku AdWords to systematyczna optymalizacja i testowanie – sprawdza膰 nale偶y klikni臋cia, to czy reklama nie zosta艂a wy艂膮czona z powodu z艂ego doboru s艂贸w, albo czy nie sko艅czy艂 si臋 jej bud偶et. Konto nale偶y po艂膮czy膰 z Google Analytics, by m贸c analizowa膰 skuteczno艣膰 p艂atnego ruchu dzi臋ki dost臋powi do jako艣ciowych danych (to np. 艣redni czas sp臋dzony na stronie, liczba odwiedzin, wsp贸艂czynnik odrzuce艅).

Istotny jest wspomniany wcze艣niej wynik jako艣ci, tzw. Quality Score. Gdy jest s艂aby to uniemo偶liwi wy艣wietlanie rozszerze艅, cho膰 to jeszcze nie koniec 鈥瀔ar鈥. Podstawow膮 konsekwencj膮 jest bowiem wy偶sza cena, kt贸r膮 b臋dzie trzeba p艂aci膰 za klikni臋cia w modelu aukcyjnym Google Adwords (co jest skorelowanie z ni偶sz膮 pozycj膮 reklamy w wynikach).

Na wynik jako艣ci wp艂ywaj膮 trzy grupy czynnik贸w. Jednym z nich jest jako艣膰 strony docelowej, w tym szybko艣膰 wczytywania oraz stosowanie kompresji po stronie serwera. Warto o tym wiedzie膰 podczas wybierania hostingu, sprawdzaj膮c czy firma hostingowa np. regularnie doradza, jak mo偶na optymalizowa膰 swoje strony czy ustawienia serwera (przyk艂adowo, na blog.hekko.pl mo偶na znale藕膰 porady i wykresy pokazuj膮ce, jak wyb贸r wersji PHP mo偶e wp艂yn膮膰 na szybko艣膰 otwierania strony).

– Hosting stanowi istotny element budowania oceny strony www przez wyszukiwark臋 oraz jej mechanizmy reklamowe, tym samym przyczyniaj膮c si臋 do lepszej efektywno艣ci dzia艂a艅. Dlatego musi by膰 stabilny i szybki, a najlepiej tak偶e wsparty 艣wietn膮 obs艂ug膮 klienta, kt贸ra doradzi, jakie ustawienia b臋d膮 najlepsze dla danej strony www – podsumowuje Jakub Dwernicki, prezes Hekko.pl.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter