5 pomysłów na ponure poranki

Dagny Kurdwanowska

Ciemno, zimno, leje ÔÇô oto groza jesiennego poranka. Zamiast my┼Ťle─ç o u┼Ťmiechu, zastanawiasz si─Ö ÔÇô jak ja go prze┼╝yj─Ö?! Nie jest to ┼éatwe, ale znamy kilka dobrych sposob├│w.

Od kilku lat nie nastawiam w og├│le budzika, a mimo to budz─Ö si─Ö r├│wno o 6 rano. Nie potrzebuj─Ö go, bo mam lepszy spos├│b ÔÇô psa, kt├│ry tr─ůca mnie zimnym nosem, informuj─ůc, ┼╝e czas na poranny spacer. Od tego mi┼éego obowi─ůzku nie ma urlopu, ani zwolnienia, a poranna przebie┼╝ka w s┼éo┼äcu, deszczu, wichurze albo ┼Ťniegu (w zale┼╝no┼Ťci od pory roku) skutecznie pozwala si─Ö dobudzi─ç jeszcze przed pierwsz─ů kaw─ů. Je┼Ťli jednak nie masz psa, mam dla Ciebie kilka innych naturalnych sposob├│w, dzi─Öki kt├│rym poranki, zw┼éaszcza te jesienne i zimowe, stan─ů si─Ö ┼éatwiejsze do zniesienia. A przynajmniej sprawi─ů, ┼╝e b─Öd─ů troch─Ö mniej przypomina┼éy horror.

To nie tak jak my┼Ťlisz! Lenistwo potrafi by─ç prawdziwym darem i sprzyja─ç kreatywno┼Ťci. Przeczytaj wi─Öcej o tym, dlaczego i kiedy warto si─Ö troch─Ö poleni─ç.

1. Pomy┼Ťl o czym┼Ť mi┼éym

Pierwsze zadanie jest najtrudniejsze ÔÇô wyj┼Ť─ç spod ko┼édry. Nastaw budzik o 10 minut wcze┼Ťniej ni┼╝ zwykle. Spokojnie, wiem jak to brzmi. Kiedy zadzwoni, nie wstawaj, to by┼éoby nierozs─ůdne. Pole┼╝ sobie pod ko┼édr─ů i oddaj si─Ö refleksji. Jeden warunek ÔÇô musi by─ç o czym┼Ť przyjemnym. My┼Ťlenie o tym, ┼╝e jest beznadziejnie, dzie┼ä zapowiada si─Ö strasznie i na pewno co┼Ť si─Ö schrzani, nie liczy si─Ö. Zapraszaj─ůc do ┼é├│┼╝ka troski, macie jak w banku, ┼╝e odechce wam si─Ö wszystkiego. Z trybu Smerf Maruda przejd┼║cie w tryb Gumisia po soku z gumijag├│d. My┼Ťlenie o tym, co przyjemne doda wam animuszu i pozwoli pokona─ç lenia. Aha, nie wyskakujcie z ┼é├│┼╝ka zbyt gwa┼étownie, bo grozi to kontuzj─ů. Wysuwajcie si─Ö spod ko┼édry powoli, ┼╝eby wasz organizm mia┼é szans─Ö poradzi─ç sobie z szokiem. My┼Ťlcie pozytywnie ÔÇô lato ju┼╝ za 8 miesi─Öcy!

Poniedzia┼éek to najbardziej znienawidzony dzie┼ä tygodnia. Ale powtarzaj─ůc sobie, ┼╝e go nie cierpisz, tylko pogarszasz spraw─Ö. Jak zatem polubi─ç poniedzia┼éki?

2. Szklanka wody z cytryn─ů

Czas na dietetyczne czary mary. Wiele os├│b twierdzi, ┼╝e pomog─ů. My wiemy, ┼╝e na pewno nie zaszkodz─ů, a efekt placebo potrafi zdzia┼éa─ç cuda. A zatem, kiedy ju┼╝ opu┼Ťcicie bezpiecznie przestrze┼ä sypialni i dotrzecie p├│┼éprzytomni do kuchni, wypijcie na czczo szklank─Ö letniej lub ciep┼éej wody z sokiem z cytryny. Pobudza metabolizm i drogi moczowe, wspomaga oczyszczanie organizmu. Cytryna zawiera witamin─Ö C, wi─Öc dodatkowo wspomagacie w ten spos├│b uk┼éad odporno┼Ťciowy. Podobno. Na pewno poczujecie orze┼║wienie, lekko┼Ť─ç, zdrowy apetyt i lepsze samopoczucie. A to ju┼╝ co┼Ť, kiedy od samego patrzenia za okno macie ochot─Ö za┼éo┼╝y─ç koc na g┼éow─Ö i czyta─ç Sylwi─Ö Plath. Pami─Ötaj ÔÇô je┼Ťli o poranku wpadnie ci w r─Öce do┼éuj─ůca ksi─ů┼╝ka, natychmiast odrzu─ç j─ů za siebie, przez lewe rami─Ö i przejd┼║ do punktu trzeciego – ─çwiczenia.

3. Powitanie słońca

Sama zaczynam zwykle od takiego zestawu:

Działa cuda. W każdym razie tak sobie codziennie powtarzam.

Je┼Ťli jednak jeste┼Ťcie bardziej zdeterminowane i powa┼╝niej ode mnie podchodzicie do aktywno┼Ťci fizycznej, polecam tzw. powitanie s┼éo┼äca, czyli sekwencj─Ö kilku prostych asan jogi. Rozlu┼║niaj─ů cia┼éo i umys┼é, a kiedy tlen dotrze do m├│zgu sprawiaj─ů tak┼╝e, ┼╝e zaczynacie widzie─ç za oknem ┼Ťwiat┼éo. Czy to prawdziwe s┼éo┼äce? Nie, to wci─ů┼╝ ┼╝ar├│wka latarni. Nadal my┼Ťl pozytywnie ÔÇô przecie┼╝ mog┼éaby by─ç przepalona.

Czujesz jak zalewa ci─Ö fala dobrej energii? Powinno starczy─ç na kolejne pi─Ö─ç minut, kt├│re mo┼╝esz wykorzysta─ç na umycie z─Öb├│w i panik─Ö, ┼╝e znowu nie masz si─Ö w co ubra─ç. W takiej chwili swoj─ů uwag─Ö przekieruj na jedzenie ÔÇô a zatem czas na ┼Ťniadanie!

4. Co┼Ť pysznego

┼Üniadanie to wa┼╝na sprawa. Pami─Ötam czasy, kiedy pi┼éam kaw─Ö na pusty ┼╝o┼é─ůdek i bieg┼éam do biura. – Zjem w pracy ÔÇô my┼Ťla┼éam. Problem polega┼é na tym, ┼╝e zanim dojecha┼éam do firmy by┼éam ju┼╝ tak zm─Öczona, ┼╝e nic mi si─Ö nie chcia┼éo i w zasadzie mog┼éam wraca─ç do domu. Wi─Ökszo┼Ť─ç pracodawc├│w nie jest jednak do┼Ť─ç wyrozumia┼éych, by zaakceptowa─ç taki styl ┼╝ycia pracownik├│w. Uzna┼éam wi─Öc, ┼╝e zjedzenie porz─ůdnego ┼Ťniadania jest zawsze lepsze od utraty pracy i zmieni┼éam nawyk. Kiedy nie mam czasu, robi─Ö szybka owsiank─Ö na mleku ro┼Ťlinnym. Je┼Ťli akurat nie zaspa┼éam robi─Ö szybk─ů owsiank─Ö na mleku ro┼Ťlinnym z owocami. Solidne ┼Ťniadanie daje energi─Ö na p├│┼é dnia. No chyba, ┼╝e s─ů korki, jedziesz do pracy dwie godziny d┼éu┼╝ej ni┼╝ zwykle i jest wichura ÔÇô wtedy lepiej mie─ç w torbie dodatkowe zapasy ┼╝ywno┼Ťci.

5. Tańcz, mała, tańcz

No trudno, znowu trzeba si─Ö troch─Ö porusza─ç. Na pociech─Ö powiem, ┼╝e teraz zamiast wody mo┼╝na zrobi─ç ju┼╝ sobie mocnej kawy. A do kawy, zamiast ciasteczka, kt├│re na pewno nie p├│jdzie w biust, polecamy energetyczn─ů muzyk─Ö. Tak─ů, przy kt├│rej n├│┼╝ka sama zaczyna chodzi─ç. Kilka wygibas├│w nie zaszkodzi (o ile ┼Ťniadanie nie by┼éo zbyt obfite). Poskaczcie, wygnijcie ┼Ťmia┼éo cia┼éo i pod┼Ťpiewuj─ůc sobie pod nosem ruszcie ┼Ťmia┼éo ku nowym wyzwaniom i wschodz─ůcemu s┼éo┼äcu. Przy odrobinie szcz─Ö┼Ťcia wyjdzie dzi┼Ť zza chmur na ca┼ée pi─Ö─ç minut. Hura.

A oto kilka typ├│w do porannych harc├│w.

Miłego dnia!