5 powodów, dla których warto rozpocząć biznes eCommerce

Marek Cynowski

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, dyrektorem w dużej korporacji, czy inwestorem poszukującym sektora, w który warto zainwestować, eCommerce jest obszarem na który zdecydowanie warto zwrócić uwagę. Dlaczego? Oto pięć najważniejszych powodów.

1. Dynamika

Wybierając nowy model biznesowy zawsze należy zbadać trendy oraz otoczenie rynkowe, a wszystkie dane potwierdzają że obszar eCommerce jest trafnym wyborem zarówno dla tych, którzy chcą rozpocząć nowe przedsięwzięcie, jak i dla tych, którzy zainteresowani są dywersyfikacją i rozszerzeniem aktualnego biznesu. Co więcej, eCommerce jest najszybciej rosnącym segmentem gospodarki. Według danych eCommerce Europe globalny wskaźnik wzrostu wynosi aż 24%. W Europie wynosi on 14%, ale warto zauważyć, że na starym kontynencie najszybciej rozwijającym się krajem jest Polska ze wskaźnikiem 22%.

2. 24/7, wszędzie

Zarabiać pieniądze, kiedy śpimy? Tak, jest to możliwe! Na stronie internetowej nie powiesimy przecież tabliczki „czynne od-do”. Nie ma tu także ograniczeń w zakresie geografii. O ile w zakresie sklepów tradycyjnych od lat receptą na sukces była lokalizacja, lokalizacja, i jeszcze raz lokalizacja, to w cyfrowym świecie liczy się przede wszystkim widoczność. Jeśli damy się odnaleźć (narzędzi o zasięgu globalnym, które mogą nam w tym pomóc nie brakuje,wystarczy wspomnieć Google, Facebook, Instagram), nic nie stoi na przeszkodzie, by działać w systemie 24/7. Kiedy my smacznie śpimy, zamówienie mogą składać pijący poranną kawę klienci z Australii.

3. Błękitny ocean

W biznesowych poradnikach świetnie czyta się o błękitnych oceanach, niestety o wiele trudniej je znaleźć. Niewątpliwie są i będą takim oceanem e-kupujący. Na ponad 800 milionów Europejczyków aż 40% kupuje w internecie. Liczba ta rośnie każdego roku. W Polsce jest to już kilkanaście milionów osób. Z roku na rok zmniejsza się poziom wykluczenia cyfrowego, a równolegle zwiększa się zaufanie do zakupów online. Efektem tego jest nie tylko coraz większa liczba transakcji, ale także coraz wyższe kwoty wydawane w internecie. Z danych eCommerce Europe wynika, że w ubiegłym roku polscy e-kupujący wydali w internecie ponad 1.500 zł. Dla porównania sześć razy więcej wydają Austriacy, którzy są najbardziej rozrzutnymi internetowymi konsumentami w Europie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 5 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców

4. Plug&Play

Rozpoczęcie e-biznesu nigdy nie było tak proste jak dziś – można to zrobić właściwe bez wychodzenia z domu. Ilość narzędzi i rozwiązań jest tak duża, że czasami większym wyzwaniem jest wybór właściwego i pasującego nam najbardziej rozwiązania niż korzystanie z niego. Jeśli nie chcemy lub nie potrafimy zająć się każdym ogniwem w łańcuchu eCommerce, nie musimy od razu zatrudniać pracowników. Na rynku funkcjonuje wiele wyspecjalizowanych firm, którym możemy zlecić obsługę logistyki, utrzymania sklepu, prowadzenie marketingu czy obsługi klienta. Co jest bardzo istotne, wiele z nich pozwala wybrać zakres obsługi adekwatny do naszych potrzeb, co wiąże się z efektywnym zarządzaniem kosztami.

5. Nie samym internetem człowiek żyje

Na sam koniec chciałbym przypomnieć, że eCommerce to tylko i aż kanał sprzedaży. Może on stanowić zarówno uzupełnienie już istniejącego kanału tradycyjnego, jak i funkcjonować samodzielnie. Sprzedaż internetową można wykorzystać także jako sprawdzian naszego pomysłu na biznes, który w kolejnym kroku możemy rozszerzyć również o sprzedaż tradycyjną. W przypadku biznesu online ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia i strefa komfortu. Czy zdarzyło się Wam kiedyś słyszeć, gdy ktoś mówił, że właściwie to wymyślił coś podobnego do Facebooka i gdyby tylko wdrożył swój pomysł, dziś byłby milionerem? Jeśli myślisz o eCommerce, nie zwlekaj. Teraz jest najlepszy czas, aby zacząć. Przecież i tak już siedzisz przed komputerem!

***

Marek Cynowski, entuzjasta cyfrowej rewolucji, na co dzień odpowiada za eCommerce w Poczcie Polskiej. Wcześniej związany m.in.z Groupon Polska jako Business Development Director. Z zaangażowaniem tworzy i zarządza innowacjami konsumenckimi, koncentrując się na wykorzystaniu najnowszych trendów oraz technologii internetowych w osiąganiu celów biznesowych.