rzeczy, kt贸re warto powtarza膰 swoim c贸rkom

5 rzeczy, kt贸re warto powtarza膰 swoim c贸rkom ka偶dego dnia

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

M臋偶czy藕ni s膮 lepsi w matematyce 鈥 znasz ten stereotyp? Ka偶e nam s膮dzi膰, 偶e p艂e膰 wp艂ywa na inteligencj臋. Przy okazji utrudnia karier臋 wielu kobietom.

鈥濩zy dziewczynki s膮 tak m膮dre jak ch艂opcy?鈥 – jakie emocje budzi w tobie to pytanie? Je艣li gniew, irytacj臋 lub sprzeciw, to dobrze. Je艣li nie uwa偶asz, 偶e jest w nim co艣 niew艂a艣ciwego, najpewniej ulegasz pewnemu popularnemu przekonaniu spo艂ecznemu, kt贸re przypisuje p艂ciom r贸偶ne talenty i mo偶liwo艣ci intelektualne. Zgodnie z tym stereotypem m臋偶czy藕ni nie tylko lepiej radz膮 sobie z matematyk膮, finansami i analitycznym my艣leniem, ale generalnie s膮 bardziej b艂yskotliwi, inteligentniejsi i m膮drzejsi od kobiet. Najnowsze badania pokazuj膮, 偶e jest to daleko id膮ce uproszczenie, kt贸re kszta艂tujemy u dzieci, a one przenosz膮 je w doros艂o艣膰 i nie tylko przekazuj膮 dalej swoim dzieciom, ale i podejmuj膮 na jego podstawie decyzje, kt贸re mog膮 zawa偶y膰 na ich karierze.

Chcesz by膰 szcz臋艣liwa? Tych 10 nawyk贸w porzu膰 jak najszybciej i zobacz jak zmienia si臋 twoje 偶ycie!

Lin Bian, Sarah-Jane Leslie i Andrei Cimpian zaprosili na swoje badanie dzieci w wieku 5, 6 i 7 lat. Dzieci dosta艂y trzy zadania. W pierwszym wys艂ucha艂y opowie艣ci o 鈥瀊ardzo m膮drej osobie鈥 i mia艂y zgadn膮膰, czy chodzi i kobiet臋, czy o m臋偶czyzn臋. W drugim pokazano im zdj臋cia mieszanych par 鈥 dzieci mia艂y stwierdzi膰, kt贸ra posta膰 na zdj臋ciu, kobieta czy m臋偶czyzna, jest m膮dra. W trzecim musia艂y przyporz膮dkowa膰 pewne cechy i atrybuty do zdj臋膰 nieznanych im kobiet i m臋偶czyzn. Wyniki okaza艂y si臋 ciekawe.

Dzieci pi臋cioletnie inteligencj臋 i m膮dro艣膰 zazwyczaj przypisywa艂y w艂asnej p艂ci 鈥 dziewczynki, kobietom, a ch艂opcy m臋偶czyznom. Ale ju偶 w grupie zaledwie o rok starszych dzieci zachodzi艂a zmiana 鈥 ch艂opcy nadal przypisywali inteligencj臋 m臋偶czyznom, ale znacznie mniej dziewczynek uwa偶a艂o, 偶e kobiety s膮 r贸wnie m膮dre lub m膮drzejsze od m臋偶czyzn. P艂e膰 przeciwn膮 zacz臋艂y postrzega膰 w bardziej pozytywnym 艣wietle ni偶 w艂asn膮.

Dlaczego wiek dzieci mia艂 a偶 takie znaczenie?

W USA dzieci w wieku 6 lat id膮 do szko艂y, gdzie zaczynaj膮 by膰 oceniane i gdzie po raz pierwszy w du偶ej grupie spotykaj膮 si臋 z r贸偶nymi spo艂ecznymi stereotypami, np. ch艂opcy s膮 lepsi w matematyce, dziewczynki ucz膮 si臋 lepiej. Potwierdzi艂o to kolejne badanie, w kt贸rym dzieci mia艂y przypisa膰 pewne atrybuty innym dzieciom. Dziewczynki cz臋艣ciej wybierano jako te, kt贸re powinny mie膰 dobre oceny w szkole.

Badacze zwr贸cili uwag臋 na to, 偶e wyniki ich bada艅 to nie tylko ciekawostka na temat recepcji stereotyp贸w, ale tak偶e dow贸d na to, jak przekonania wp艂ywaj膮 na wyb贸r zainteresowa艅. Kolejne 膰wiczenie polega艂o bowiem na tym, 偶e dzieciom zaproponowano dwie zabawy 鈥 jedna przedstawiono jako gr臋 dla m膮drych dzieci, a drug膮 dla dzieci, kt贸re bardzo mocno si臋 staraj膮. Dziewczynki w wieku 6 i 7 lat cz臋艣ciej wybiera艂y t臋 drug膮.

Im dalej w las, tym gorzej. Dziewczynki rosn膮膰 w przekonaniu, 偶e musz膮 pracowa膰 ci臋偶ej ni偶 ch艂opcy, bo s膮 nie do艣膰 m膮dre dokonuj膮 tak偶e innych 偶yciowych wybor贸w ni偶 mog艂yby dokona膰, gdyby ich pewno艣膰 siebie i wiara we w艂asn膮 inteligencj臋 by艂a wi臋ksza. O ile pi臋ciolatki s膮 gotowe podbija膰 艣wiat, zdobywa膰 kosmos i dokonywa膰 prze艂omowych odkry膰, o tyle ju偶 sze艣ciolatki zaczynaj膮 dostrzega膰 ograniczenia, w cieniu kt贸rych p贸藕niej dorastaj膮.

https://www.youtube.com/watch?v=zNtPVgblzWY

Wniosek, kt贸ry z bada艅 Amerykan贸w mo偶emy tak偶e wyci膮gn膮膰 jest taki, 偶e wychowanie ma du偶e znaczenie. Na to, co dzieci s艂ysz膮 w szkole nie mamy wielkiego wp艂ywu. Mamy za to wp艂yw na to, co sami m贸wimy swoim c贸rkom. Dzi臋ki temu, jakie przekonania na sw贸j temat wynios膮 z domu, mog膮 lepiej radzi膰 sobie ze stereotypami, kt贸re spotkaj膮 w szkole, na uczelni, w pracy. Co zatem warto powtarza膰 dziewczynkom od najm艂odszych lat:

1. 艢wietnie to potrafisz

Poziom inteligencji nie jest zale偶ny od p艂ci. Jako ludzie mamy r贸偶ne IQ, ale mamy te偶 wiele r贸偶nych talent贸w, kt贸re odpowiednio rozwijane wspieraj膮 nas w pokonywaniu trudno艣ci. U jednych jest to umiej臋tno艣膰 budowania strategii, u innych 艣wietna ocena ryzyka, jeszcze inni to kopalnie wiedzy i urodzeni analitycy, a inni 艣wietni negocjatorzy lub tw贸rcy. Przyjrzyj si臋 swojej c贸rce 鈥 co kocha robi膰, co jest jej pasj膮, w czym jest dobra i wspieraj j膮 w rozwijaniu naturalnych talent贸w.

2. 艢wietnie to zrobi艂a艣/wymy艣li艂a艣

Dzieci maj膮 mn贸stwo pomys艂贸w, czasem niekonwencjonalnych. Tak偶e na to, jak wybrn膮膰 z trudnej sytuacji. C贸rka kole偶anki upar艂a si臋, 偶e b臋dzie chodzi膰 do szko艂y w jednym, ulubionych spodniach. Jej mama chcia艂a j膮 przekona膰 do noszenia tak偶e innych ubra艅. Po kilku dniach k艂贸tni, p艂aczu i foch贸w, dziewczynka przysz艂a i zaproponowa艂a w艂asne rozwi膮zanie 鈥 jednego dnia b臋d臋 zak艂ada艂a to, co chc臋 ja, a drugiego to, co chce mama. Prawda, 偶e dobrze to wymy艣li艂a?

3. Bez wzgl臋du na to, jakie wyzwanie spotkasz na drodze, poradzisz sobie

Brak pewno艣ci siebie to jeden z najwi臋kszych problem贸w kobiet. Mog膮 by膰 bardzo inteligentne, pracowite, utalentowane, a i tak niepewno艣膰 sprawi, 偶e wszystko runie jak domek z kart 鈥 nie p贸jd膮 na wymarzone studia, bo boj膮 si臋, 偶e sobie nie poradz膮, z tego samego powodu nie przyjm膮 awansu lub zrezygnuj膮 z ciekawego projektu. Pewno艣膰 siebie i poczucie w艂asnej warto艣ci to fundament, na kt贸rym kobieta mo偶e budowa膰 i rozwija膰 sw贸j potencja艂. Warto wi臋c go wzmacnia膰 ju偶 u dziewczynek.

4. R贸b to, co kochasz i co jest twoj膮 pasj膮

鈥濪ziewczynka powinna by膰 grzeczna, skromna i dba膰 o rodzin臋鈥 – ju偶 wiemy, 偶e to si臋 nie sprawdza. Dzi艣 kobiety realizuj膮 wiele r贸偶nych r贸l i scenariuszy na 偶ycie. Nie ma takiego, kt贸ry jest dla nich lepszy lub gorszy. Kiedy wzmacniasz w dziecku jego pasje i zainteresowania, dajesz mu prawo do ich zmiany tak, 偶eby zawsze potrafi艂o i艣膰 w艂asn膮 drog膮, dajesz mu co艣 bezcennego 鈥 wsparcie i akceptacj臋. Dzi臋ki nim kobiety osi膮gaj膮 sukcesy 鈥 jako naukowczynie, artystki, prawniczki, mamy i gospodynie domowe. Bo tak wybra艂y, a nie dlatego, 偶e kto艣 im kaza艂 spe艂nia膰 cudze oczekiwania.

5. Jestem przy tobie 鈥 zawsze mo偶esz na mnie liczy膰

Wspieraj膮cy rodzic jest dla dziecka bezcenny. Rodzic, kt贸ry uwa偶nie si臋 dziecku przygl膮da, przytula, kiedy jest 藕le, chwali, kiedy jest dobrze, stawia granice, ale nie ocenia, a przede wszystkim taki, kt贸ry pomaga dziecku rozwi膮zywa膰 trudno艣ci, ale nie za艂atwia niczego za nie buduje w dziecku ogromny kapita艂 mi艂o艣ci, wiary w swoje mo偶liwo艣ci i w to, 偶e da si臋 spe艂ni膰 marzenia.

Czy s膮 jeszcze inne rzeczy, kt贸re powtarzacie swoim c贸rkom? Co chcieliby艣cie im powiedzie膰?

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close