5 sposób, by wypromować swoją firmę bez wielkiego budżetu

Dagny Kurdwanowska

Mówiąc o promocji, myślimy zwykle o drukowaniu ulotek, przygotowywaniu gadżetów firmowych, kampaniach w internecie, prasie, radiu, telewizji, obecności na outdoorze. Coraz częściej jednak na tego typu promocję mogą pozwolić sobie tylko duże firmy, dysponujące sporymi budżetami. Te o mniejszych przychodach zazwyczaj liczą każdą złotówkę i najczęściej zmuszone są do prowadzanie działań na małą skalę. A gdyby tak odejść od myślenia tradycyjnego i spojrzeć na promocję nieco szerzej? Może się wówczas okazać, że podchodząc do sprawy promocji kreatywnie, da się osiągnąć świetnie rezultaty. Czego potrzebujesz? Swojej wiedzy, pomysłowości i zaangażowania. Jak zatem promować swój produkt, firmę lub usługę, nie ponosząc dużych kosztów? Oto pięć podpowiedzi.

1. Daj się polajkować

Dziś wiele mówi się o tym, że obecność w mediach społecznościowych to podstawa i firma nie może już sobie pozwolić na to, by jej tam nie było. Zła wiadomość jest taka, że Facebook już nie wystarczy. Liczące się firmy komunikują się z potencjalnymi klientami wielokanałowo, prowadząc konta na LinkedIn, Instagramie, Google Wizytówka (może nie tak popularnym, jak inne, ale ważnym ze względu na pozycjonowanie) oraz Twitterze. Jest i dobra wiadomość – jeśli mądrze opracujesz strategię komunikacji we wszystkich tych kanałach, działać będziesz już według pewnych reguł, a nie spontanicznie, a zatem poświęcisz na wszystko mniej czasu, osiągając lepsze rezultaty. W mediach społecznościowych bardziej od budżetów liczą się kreatywność, budowanie zaangażowania, a w konsekwencji także relacji z fanami. W zależności od produktu lub usługi, możesz pokazywać wartości, które stoją za marką, dzielić się wiedzą, organizować konkursy, prosić fanów o opinię (wolicie nowy model naszych butów w kolorze czarnym czy czerwonym?), dzielić się nowościami i promocjami. Pamiętaj, że dziś kanały w mediach społecznościowych działają także jako biuro obsługi klienta. Liczy się więc czas odpowiadania na komentarze i wiadomości. Robiąc to systematycznie masz jednak ogromną szansę lepiej poznać oczekiwania swojego klienta, a to bezcenna wiedza, gdy chcesz rozwijać swój biznes i produkt. Jeśli masz budżet, możesz zatrudnić profesjonalną agencję, która pomoże ci w tych działaniach. Jeśli nie, sama zdobądź potrzebną wiedzę lub sprawdź, czy ktoś w zespole nie chciałby poszerzyć kompetencji i zainwestuj w szkolenia z tej dziedziny. Warto doszkolić się także z ustawiania reklam na Facebooku – przy relatywnie małych środkach, pozwalają osiągnąć duże rezultaty.

Zacząć blogować może każdy z nas – to proste i na początku niewymagające. Trzeba jednak pamiętać, że to proces, a rozwijając pomysł, z biegiem czasu, blog może stać się dobrze prosperującym biznesem i zajęciem, które może przynosić dodatkowy lub stały dochód. Przeczytaj jak na nim zarabiać!

2. Zostań blogerem

To nie żart. Dobrze prowadzone blogi firmowe potrafią generować duże zasięgi i przyciągać nowych klientów. Badania pokazują, że firmy, które prowadzą blogi mają średnio 60% więcej klientów. Blog jest nie tylko głosem twojej firmy, ale także miejscem, w którym dzielisz się wiedzą ekspercką i kształtujesz wizerunek siebie i swoich pracowników jako specjalistów w swojej dziedzinie. Im ciekawsze i różnorodne treści na blogu, tym większa szansa, że będą udostępniane przez czytelników w mediach społecznościowych. Dobry i popularny blog to także lepsze SEO i lepsza widoczność twojej firmy w wyszukiwarce Google. O czym pisać? Wszystko zależy od charakteru firmy i produktu. Biuro podróży może dzielić się na blogu poradami dotyczącymi bezpieczeństwa podczas wyjazdów, ciekawostkami na temat krajów, do których urządza wycieczki, tworząc mini poradniki podróżnika. Firma zajmująca się księgowością może tworzyć opinie na temat nowych przepisów, odpowiadać na najczęściej zadawane przez klientów pytania i wątpliwości oraz podpowiadać narzędzia, która pomogą firmie zarządzać finansami. Z kolei sklep odzieżowy może podpowiadać stylizacje i najnowsze trendy w modzie. Jak często zamieszczać wpisy? Idealnie, jeśli nowy wpis pojawi się raz, dwa w tygodniu. I uwaga: nie zapomnij o promocji bloga. Wpisy publikuj w kanałach społecznościowych, na tematycznych forach i w grupach.

3. Teksty ekspercie i case studies

Choć coraz trudniej namówić dziennikarzy na publikację o firmie, jedno się nie zmieniło – wciąż szukają ciekawych tematów i wiedzy eksperckiej. Zastanów się więc, jakim rodzajem wiedzy eksperckiej sama możesz się podzielić. Zastanów się także, jakich ekspertów masz w swoim zespole. Co dalej? Nawiąż kontakt z portalami branżowymi – na początek postaw na te mniejsze. Zaproponuje kilka tematów, które dla czytelników mogą być interesuje. Jeśli prowadzisz firmę HR może być to na przykład „5 zasad skutecznego CV”, a jeśli firmę ze sprzętem komputerowym – „7 zasad bezpiecznego przechowywania danych w chmurze”. Pamiętaj, by tematy nie były sprzedażowe, a teksty były przygotowane z myślą o konkretnym portalu (każdy chce mieć oryginalne treści, więc wydawca nie zamieści tekstu, który był już gdzie indziej opublikowany). Zaproponuj także, że udostępnisz teksty nieodpłatnie, w zamian za wymienienie nazwy firmy przy nazwisku eksperta oraz podanie linku do strony. Wiele portali, zwłaszcza tych mniejszych lub branżowych chętnie zgadza się na taką współpracę. Jeśli teksty są wartościowe i tworzone są regularnie, np. raz w tygodniu, czasem w ramach barteru oferują także dodatkową, bezpłatną reklamę.

Zastanawiałeś się kiedyś w jaki sposób najlepiej trafić do klienta w Internecie? Wpisując to hasło w wyszukiwarkę zapewne zobaczysz mnóstwo dobrych rad, poradników i wskazówek. Przeczytaj więcej, jak content pomaga zdobyć klienta oraz jak go tworzyć, by spełniał nasze cele.

4. Eksperckie relacje z mediami

A co z dużymi mediami? Tam teksty eksperckie mogą nie wystarczyć. Jeśli jednak masz już bloga, działasz w mediach społecznościowych i masz w zespole wyselekcjonowaną grupę ekspertów, którzy są w stanie ciekawie i merytorycznie komentować bieżące wydarzenia, łatwiej będzie ci wykonać kolejny krok. Przygotuj wewnętrzną bazę z krótkim biogramem każdego eksperta i listą tematów, o których może opowiedzieć. Następnie roześlij ją do dziennikarzy i redakcji, z którymi Ty lub Twój dział PR jesteście w kontakcie. Później warto się przypomnieć, kiedy wydarzy się coś, co ekspert może skomentować, np. nastąpiła zmiana w przepisach, pojawiła się nowa moda, trend, który także przebija się w Polsce, trwa dyskusja na ważny temat w Twojej branży.

5. Konkursy

Zaskoczona? Markę budują także jej sukcesy. Nagrody to powód do dumy i uwiarygodnienie firmy lub produktu. Poszukaj konkursów, które są bezpłatne i w których rzetelnie ocenia się uczestników (unikaj tych, w których płacisz za uczestnictwo i nagrody). Start w konkursie to szansa na sprawdzenie siebie, swojego pomysłu, ale i, tak jak w przypadku konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, możliwość nagłośnienia swoich osiągnięć i promocja samej firmy. W jury konkursu zasiadają ludzie biznesu, więc jest to również szansa na zdobycie cennych kontaktów oraz potencjalnego inwestora. Promocję zapewnia zresztą nie tylko nagroda, ale już sam fakt wejścia do grona finalistek. Warto więc spróbować i zostać Bizneswoman Roku!