5 spos贸b, by wypromowa膰 swoj膮 firm臋 bez wielkiego bud偶etu

Dagny Kurdwanowska

M贸wi膮c o promocji, my艣limy zwykle o drukowaniu ulotek, przygotowywaniu gad偶et贸w firmowych, kampaniach w internecie, prasie, radiu, telewizji, obecno艣ci na outdoorze. Coraz cz臋艣ciej jednak na tego typu promocj臋 mog膮 pozwoli膰 sobie tylko du偶e firmy, dysponuj膮ce sporymi bud偶etami. Te o mniejszych przychodach zazwyczaj licz膮 ka偶d膮 z艂ot贸wk臋 i najcz臋艣ciej zmuszone s膮 do prowadzanie dzia艂a艅 na ma艂膮 skal臋. A gdyby tak odej艣膰 od my艣lenia tradycyjnego i spojrze膰 na promocj臋 nieco szerzej? Mo偶e si臋 w贸wczas okaza膰, 偶e podchodz膮c do sprawy promocji kreatywnie, da si臋 osi膮gn膮膰 艣wietnie rezultaty. Czego potrzebujesz? Swojej wiedzy, pomys艂owo艣ci i zaanga偶owania. Jak zatem promowa膰 sw贸j produkt, firm臋 lub us艂ug臋, nie ponosz膮c du偶ych koszt贸w? Oto pi臋膰 podpowiedzi.

1. Daj si臋 polajkowa膰

Dzi艣 wiele m贸wi si臋 o tym, 偶e obecno艣膰 w mediach spo艂eczno艣ciowych to podstawa i firma nie mo偶e ju偶 sobie pozwoli膰 na to, by jej tam nie by艂o. Z艂a wiadomo艣膰 jest taka, 偶e Facebook ju偶 nie wystarczy. Licz膮ce si臋 firmy komunikuj膮 si臋 z potencjalnymi klientami wielokana艂owo, prowadz膮c konta na LinkedIn, Instagramie, Google Wizyt贸wka (mo偶e nie tak popularnym, jak inne, ale wa偶nym ze wzgl臋du na pozycjonowanie) oraz Twitterze. Jest i dobra wiadomo艣膰 鈥 je艣li m膮drze opracujesz strategi臋 komunikacji we wszystkich tych kana艂ach, dzia艂a膰 b臋dziesz ju偶 wed艂ug pewnych regu艂, a nie spontanicznie, a zatem po艣wi臋cisz na wszystko mniej czasu, osi膮gaj膮c lepsze rezultaty. W mediach spo艂eczno艣ciowych bardziej od bud偶et贸w licz膮 si臋 kreatywno艣膰, budowanie zaanga偶owania, a w konsekwencji tak偶e relacji z fanami. W zale偶no艣ci od produktu lub us艂ugi, mo偶esz pokazywa膰 warto艣ci, kt贸re stoj膮 za mark膮, dzieli膰 si臋 wiedz膮, organizowa膰 konkursy, prosi膰 fan贸w o opini臋 (wolicie nowy model naszych but贸w w kolorze czarnym czy czerwonym?), dzieli膰 si臋 nowo艣ciami i promocjami. Pami臋taj, 偶e dzi艣 kana艂y w mediach spo艂eczno艣ciowych dzia艂aj膮 tak偶e jako biuro obs艂ugi klienta. Liczy si臋 wi臋c czas odpowiadania na komentarze i wiadomo艣ci. Robi膮c to systematycznie masz jednak ogromn膮 szans臋 lepiej pozna膰 oczekiwania swojego klienta, a to bezcenna wiedza, gdy chcesz rozwija膰 sw贸j biznes i produkt. Je艣li masz bud偶et, mo偶esz zatrudni膰 profesjonaln膮 agencj臋, kt贸ra pomo偶e ci w tych dzia艂aniach. Je艣li nie, sama zdob膮d藕 potrzebn膮 wiedz臋 lub sprawd藕, czy kto艣 w zespole nie chcia艂by poszerzy膰 kompetencji i zainwestuj w szkolenia z tej dziedziny. Warto doszkoli膰 si臋 tak偶e z ustawiania reklam na Facebooku 鈥 przy relatywnie ma艂ych 艣rodkach, pozwalaj膮 osi膮gn膮膰 du偶e rezultaty.

Zacz膮膰 blogowa膰 mo偶e ka偶dy z nas 鈥 to proste i na pocz膮tku niewymagaj膮ce. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e to proces, a rozwijaj膮c pomys艂, z biegiem czasu, blog mo偶e sta膰 si臋 dobrze prosperuj膮cym biznesem i zaj臋ciem, kt贸re mo偶e przynosi膰 dodatkowy lub sta艂y doch贸d. Przeczytaj jak na nim zarabia膰!

2. Zosta艅 blogerem

To nie 偶art. Dobrze prowadzone blogi firmowe potrafi膮 generowa膰 du偶e zasi臋gi i przyci膮ga膰 nowych klient贸w. Badania pokazuj膮, 偶e firmy, kt贸re prowadz膮 blogi maj膮 艣rednio 60% wi臋cej klient贸w. Blog jest nie tylko g艂osem twojej firmy, ale tak偶e miejscem, w kt贸rym dzielisz si臋 wiedz膮 eksperck膮 i kszta艂tujesz wizerunek siebie i swoich pracownik贸w jako specjalist贸w w swojej dziedzinie. Im ciekawsze i r贸偶norodne tre艣ci na blogu, tym wi臋ksza szansa, 偶e b臋d膮 udost臋pniane przez czytelnik贸w w mediach spo艂eczno艣ciowych. Dobry i popularny blog to tak偶e lepsze SEO i lepsza widoczno艣膰 twojej firmy w wyszukiwarce Google. O czym pisa膰? Wszystko zale偶y od charakteru firmy i produktu. Biuro podr贸偶y mo偶e dzieli膰 si臋 na blogu poradami dotycz膮cymi bezpiecze艅stwa podczas wyjazd贸w, ciekawostkami na temat kraj贸w, do kt贸rych urz膮dza wycieczki, tworz膮c mini poradniki podr贸偶nika. Firma zajmuj膮ca si臋 ksi臋gowo艣ci膮 mo偶e tworzy膰 opinie na temat nowych przepis贸w, odpowiada膰 na najcz臋艣ciej zadawane przez klient贸w pytania i w膮tpliwo艣ci oraz podpowiada膰 narz臋dzia, kt贸ra pomog膮 firmie zarz膮dza膰 finansami. Z kolei sklep odzie偶owy mo偶e podpowiada膰 stylizacje i najnowsze trendy w modzie. Jak cz臋sto zamieszcza膰 wpisy? Idealnie, je艣li nowy wpis pojawi si臋 raz, dwa w tygodniu. I uwaga: nie zapomnij o promocji bloga. Wpisy publikuj w kana艂ach spo艂eczno艣ciowych, na tematycznych forach i w grupach.

3. Teksty ekspercie i case studies

Cho膰 coraz trudniej nam贸wi膰 dziennikarzy na publikacj臋 o firmie, jedno si臋 nie zmieni艂o 鈥 wci膮偶 szukaj膮 ciekawych temat贸w i wiedzy eksperckiej. Zastan贸w si臋 wi臋c, jakim rodzajem wiedzy eksperckiej sama mo偶esz si臋 podzieli膰. Zastan贸w si臋 tak偶e, jakich ekspert贸w masz w swoim zespole. Co dalej? Nawi膮偶 kontakt z portalami bran偶owymi 鈥 na pocz膮tek postaw na te mniejsze. Zaproponuje kilka temat贸w, kt贸re dla czytelnik贸w mog膮 by膰 interesuje. Je艣li prowadzisz firm臋 HR mo偶e by膰 to na przyk艂ad 鈥5 zasad skutecznego CV鈥, a je艣li firm臋 ze sprz臋tem komputerowym – 鈥7 zasad bezpiecznego przechowywania danych w chmurze鈥. Pami臋taj, by tematy nie by艂y sprzeda偶owe, a teksty by艂y przygotowane z my艣l膮 o konkretnym portalu (ka偶dy chce mie膰 oryginalne tre艣ci, wi臋c wydawca nie zamie艣ci tekstu, kt贸ry by艂 ju偶 gdzie indziej opublikowany). Zaproponuj tak偶e, 偶e udost臋pnisz teksty nieodp艂atnie, w zamian za wymienienie nazwy firmy przy nazwisku eksperta oraz podanie linku do strony. Wiele portali, zw艂aszcza tych mniejszych lub bran偶owych ch臋tnie zgadza si臋 na tak膮 wsp贸艂prac臋. Je艣li teksty s膮 warto艣ciowe i tworzone s膮 regularnie, np. raz w tygodniu, czasem w ramach barteru oferuj膮 tak偶e dodatkow膮, bezp艂atn膮 reklam臋.

Zastanawia艂e艣 si臋 kiedy艣 w jaki spos贸b najlepiej trafi膰 do klienta w Internecie? Wpisuj膮c to has艂o w wyszukiwark臋 zapewne zobaczysz mn贸stwo dobrych rad, poradnik贸w i wskaz贸wek. Przeczytaj wi臋cej, jak content pomaga zdoby膰 klienta oraz jak go tworzy膰, by spe艂nia艂 nasze cele.

4. Eksperckie relacje z mediami

A co z du偶ymi mediami? Tam teksty eksperckie mog膮 nie wystarczy膰. Je艣li jednak masz ju偶 bloga, dzia艂asz w mediach spo艂eczno艣ciowych i masz w zespole wyselekcjonowan膮 grup臋 ekspert贸w, kt贸rzy s膮 w stanie ciekawie i merytorycznie komentowa膰 bie偶膮ce wydarzenia, 艂atwiej b臋dzie ci wykona膰 kolejny krok. Przygotuj wewn臋trzn膮 baz臋 z kr贸tkim biogramem ka偶dego eksperta i list膮 temat贸w, o kt贸rych mo偶e opowiedzie膰. Nast臋pnie roze艣lij j膮 do dziennikarzy i redakcji, z kt贸rymi Ty lub Tw贸j dzia艂 PR jeste艣cie w kontakcie. P贸藕niej warto si臋 przypomnie膰, kiedy wydarzy si臋 co艣, co ekspert mo偶e skomentowa膰, np. nast膮pi艂a zmiana w przepisach, pojawi艂a si臋 nowa moda, trend, kt贸ry tak偶e przebija si臋 w Polsce, trwa dyskusja na wa偶ny temat w Twojej bran偶y.

5. Konkursy

Zaskoczona? Mark臋 buduj膮 tak偶e jej sukcesy. Nagrody to pow贸d do dumy i uwiarygodnienie firmy lub produktu. Poszukaj konkurs贸w, kt贸re s膮 bezp艂atne i w kt贸rych rzetelnie ocenia si臋 uczestnik贸w (unikaj tych, w kt贸rych p艂acisz za uczestnictwo i nagrody). Start w konkursie to szansa na sprawdzenie siebie, swojego pomys艂u, ale i, tak jak w przypadku konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku, mo偶liwo艣膰 nag艂o艣nienia swoich osi膮gni臋膰 i promocja samej firmy. W jury konkursu zasiadaj膮 ludzie biznesu, wi臋c jest to r贸wnie偶 szansa na zdobycie cennych kontakt贸w oraz potencjalnego inwestora. Promocj臋 zapewnia zreszt膮 nie tylko nagroda, ale ju偶 sam fakt wej艣cia do grona finalistek. Warto wi臋c spr贸bowa膰 i zosta膰 Bizneswoman Roku!