negatywne nastawienie

5 sposob贸w na to, jak rozwin膮膰 skrzyd艂a i sko艅czy膰 z negatywnym nastawieniem

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Gdy pojawia si臋 wyzwanie, a ty my艣lisz: 鈥濼o si臋 nie uda鈥, sama sobie podstawiasz nog臋. Jak przesta膰 by膰 sabota偶yst膮, a zosta膰 swoim sprzymierze艅cem?

Przychodzisz do pracy jak co dzie艅. Masz sw贸j plan, wiesz, co masz robi膰, wyznaczy艂a艣 swoje priorytety, wszystko jest pouk艂adane. Ale pierwsze, czego dowiadujesz si臋, gdy otwierasz poczt臋, to 偶e szef zwo艂a艂 pilne zebranie. No tak, znowu czego艣 b臋dzie chcia艂 鈥 my艣lisz niezadowolona. I rzeczywi艣cie, okazuje si臋, 偶e pojawi艂 si臋 wa偶ny projekt. Wszyscy maj膮 rzuci膰 to, co robi膮 i zaj膮膰 si臋 nowym wyzwaniem. Ty jeste艣 sceptyczna 鈥 zesp贸艂 ma ma艂o czasu, w dodatku nigdy wcze艣niej nie realizowa艂 takie zadania. 鈥濼o si臋 nie uda鈥 鈥 m贸wisz kolegom i kole偶ankom, kiedy wychodzicie z zebrania. Jeste艣 troch臋 zaskoczona, 偶e patrz膮 na ciebie z niech臋ci膮.

Inny sytuacja 鈥 pracujesz na tym samym stanowisku od kilku lat. W zasadzie jeste艣 zadowolona, ale kiedy zaczynasz si臋 nad tym zastanawia膰, my艣lisz, 偶e jednak brakuje ci nowych wyzwa艅, przeszkadza to, 偶e si臋 nie rozwijasz. Wyobra偶asz sobie, 偶e chcia艂aby艣 by膰 tak odwa偶na jak Ania, kt贸ra poprosi艂a szefa o nowe zadania, a kiedy wykona艂a je dobrze, szybko awansowa艂a. No tak, ale przecie偶 ty nie jeste艣 tak dobra jak Ania 鈥 zaczynasz wylicza膰 wszystkie kompetencje, kt贸rych nie masz, a w ko艅cu stwierdzasz, 偶e jeste艣 beznadziejna i nigdy by艣 sobie nie poradzi艂a z dodatkowymi obowi膮zkami. Odpuszczasz i dzia艂asz jak dotychczas.

Te dwa przyk艂ady pokazuj膮, co dzieje si臋 w naszych g艂owach, gdy zamiast ciekawo艣ci, optymizmu i przekonania, 偶e damy sobie rad臋, pojawia si臋 l臋k, niepewno艣膰 i brak wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci. Ich przejawem s膮 w艂a艣nie negatywne nastawienie i czarne scenariusze, kt贸re skutecznie potrafi膮 zniech臋ci膰 nas do dzia艂ania.

Po co w艂a艣ciwie siebie straszymy i wmawiamy sobie, 偶e lepiej b臋dzie od razu odpu艣ci膰 ni偶 podejmowa膰 ryzyko? Po pierwsze, to mechanizm, kt贸ry ma nas chroni膰 przed tym, czego boimy si臋 najbardziej 鈥 przed pora偶k膮. Wmawiamy sobie wi臋c, 偶e nie warto, 偶e to i tak bez sensu, 偶e to strata czasu. Przez chwil臋 czujemy si臋 bezpiecznie, bo nie podejmuj膮c wyzwania, nie mo偶emy przegra膰. Ale czy d艂ugofalowo unik da nam satysfakcj臋? Tak naprawd臋 wzmocni w nas tylko przekonanie, 偶e si臋 do czego艣 nie nadajemy. Po drugie, ma nas chroni膰 przed ocen膮 innych, kt贸rej tak偶e cz臋sto bardzo si臋 boimy. Zniech臋caj膮c si臋 do dzia艂ania, dystansuj膮c si臋, odpuszczaj膮c wydaje nam si臋, 偶e si臋 przed ni膮 ustrze偶emy. Tak si臋 nie dzieje, bo brak dzia艂ania tak偶e bywa oceniany. Po trzecie, mo偶e by膰 efektem rozczarowania i frustracji 鈥 bo wcze艣niej nie uda艂o nam si臋 osi膮gn膮膰 tego, o co walczyli艣my, bo stracili艣my co艣, co by艂o dla nas wa偶ne i zamiast przeanalizowa膰 swoj膮 pora偶k臋, postanowili艣my si臋 zabezpieczy膰 przed kolejnymi, nie robi膮c nic.

Problem z negatywnym nastawieniem polega jednak na tym, 偶e rzadko kiedy prowadzi nas do pozytywnych rezultat贸w i rozwoju. To tak jakby艣my chcieli pojecha膰 w d艂ug膮 tras臋 z zaci膮gni臋tym hamulcem r臋cznym albo pr贸bowali przebiec maraton, przywi膮zuj膮c sobie do nogi 20-kilogramowe odwa偶niki. W pierwszym przypadku nigdzie nie dojedziemy, bo samoch贸d si臋 zepsuje. W drugim te偶 nie osi膮gniemy celu, bo zepsujemy si臋 sami. Negatywne nastawienie nie tylko 艣ci膮ga nas w d贸艂, utrudnia 偶ycie i odbiera rado艣膰 z tego, co si臋 robi, ale tak偶e 藕le wp艂ywa na nasze zdrowie, zwi臋kszaj膮c poziom stresu i os艂abiaj膮c w konsekwencji odporno艣膰. Nad negatywnymi my艣lami warto zatem pracowa膰. Tylko jak to zrobi膰?

Oto pi臋膰 najcz臋stszych negatywnych przekona艅 i prostych sposob贸w, kt贸re pomagaj膮 sobie z nimi poradzi膰.

1. To si臋 nie uda

Je艣li 藕le znosimy pora偶ki, nie uczymy si臋 na b艂臋dach i wci膮偶 je rozpami臋tujemy, takie negatywne my艣li b臋d膮 pojawia膰 si臋 cz臋sto. W ko艅cu mamy dowody z przesz艂o艣ci, jak wiele razy nam si臋 nie uda艂o. Kiedy pora偶k臋 traktujemy nie jako naturalny element rozwoju, ale koniec 艣wiata i kolejny dow贸d na brak kompetencji, 鈥濼o si臋 nie uda鈥 b臋dzie nasz膮 mantr膮. Tymczasem r贸偶ne badania pokazuj膮, 偶e na jeden sukces sk艂ada si臋 艣rednio sze艣膰 pora偶ek.

Co zatem zrobi膰 z takim przekonaniem? S膮 r贸偶ne sposoby. Po pierwsze, mo偶esz spr贸bowa膰 przypomnie膰 sobie jak膮艣 trudn膮 sytuacj臋 z przesz艂o艣ci, z kt贸r膮 sobie dobrze poradzi艂a艣. Co wtedy zrobi艂a艣? Jakie kroki podj臋艂a艣? Co by艂o wa偶ne w tych dzia艂aniach? Na czym si臋 skoncentrowa艂a艣? Po drugie, na ka偶d膮 trudno艣膰 mo偶esz spojrze膰 jak na zadanie 鈥 czego potrzebujesz, 偶eby je wykona膰? Jaki b臋dzie pierwszy krok? Jaki b臋dzie drugi krok? Jaki mo偶esz zastosowa膰 plan B, kiedy plan A nie wypali?

2. Jestem beznadziejna

Dosta艂a艣 now膮 propozycj臋, szans臋 awansu, chwil臋 si臋 cieszysz, ale do艣膰 szybko sobie przypominasz, 偶e przecie偶 nie mo偶esz ich przyj膮膰, bo jeste艣 za s艂aba, nie do艣膰 dobra, w艂a艣ciwie to beznadziejna. Panicznie boisz si臋, 偶e jeszcze kto艣 uzna ci臋 za impostora 鈥 osob臋, kt贸ra tylko udawa艂a, 偶e co艣 potrafi. Na sam膮 my艣l o zdemaskowaniu, przechodz膮 ci臋 ciarki.

Co mo偶esz zrobi膰? Po pierwsze, pos艂uchaj g艂osu w twojej g艂owie. Czy to rodzic podkopuje twoje poczucie warto艣ci? A mo偶e surowa nauczycielka, kt贸rej kiedy艣 si臋 ba艂a艣? Zbierz te wszystkie negatywne my艣li i pomy艣l 鈥 czy by艂aby艣 gotowa powiedzie膰 je na przyk艂ad swojej przyjaci贸艂ce? 鈥濲este艣 za g艂upia鈥, 鈥瀂 czym do ludzi鈥, 鈥濿 偶yciu nie widzia艂am takiej 艂amagi鈥 鈥 nigdy by艣my tego jej nie powiedzieli. Dlaczego wi臋c nie mamy problemu, 偶eby m贸wi膰 to sobie? Zosta艅my swoimi przyjaci贸艂kami i ka偶de 鈥濶ie dasz sobie rady鈥 zamie艅my na 鈥濲u偶 wiele razy pokaza艂a艣, 偶e 艣wietnie sobie radzisz. Jestem z tob膮. Mo偶esz na mnie liczy膰鈥. Po drugie, wypisz na kartce wszystko to, co uwa偶asz za swoj膮 umiej臋tno艣膰 鈥 od dobrej organizacji czasu, przez umiej臋tno艣膰 艂agodzenia konflikt贸w a偶 po rozwag臋. Kiedy to wszystko przeczytasz, tw贸j wewn臋trzny krytyk b臋dzie bez szans.

3. Inni s膮 lepsi ode mnie

Kiedy chcemy si臋 skutecznie zniech臋ci膰 do dzia艂ania, wystarczy wybra膰 sobie jeden przyk艂ad cz艂owieka sukcesu i zamiast si臋 nim zainspirowa膰, zdo艂owa膰 si臋 nim 鈥 bo przecie偶 nigdy nie b臋dziemy tak dobrzy. 艢wietnie dzia艂a, zw艂aszcza, gdy zak艂adamy firm臋 i zaczynamy por贸wnywa膰 si臋 do Richarda Bransona albo Billa Gatesa. Po takiej analizie w艂a艣ciwie mo偶emy spokojnie po艂o偶y膰 si臋 ju偶 tylko na kanapie w oczekiwaniu na 艣mier膰.

A co, je艣li jednak chcemy 偶y膰? W historiach o wielkim sukcesie nie koncentrujmy si臋 tylko na ostatecznym efekcie 鈥 czyli sukcesie. Zobaczmy je w szerszym kontek艣cie. Jak, krok po kroku, Branson budowa艂 sw贸j biznes? Ile razy wtopi艂? Ile razy si臋 przewr贸ci艂? Jak sobie z tym poradzi艂? Edison pr贸bowa艂 1000 razy, zanim jego 偶ar贸wka zacz臋艂a dzia艂a膰. Lincoln w wyborach przegra艂 8 razy, zaliczy艂 dwa biznesowe bankructwa i jedno za艂amanie nerwowe, ale i tak w ko艅cu zosta艂 prezydentem. Dlaczego im si臋 uda艂o? Bo byli uparci i zamiast patrze膰 na to, w czym inni s膮 lepsi, udoskonalali to, w czym sami byli dobrzy.

4. To oni s膮 winni

Wiadomo, 偶e jak co艣 si臋 nie udaje, to kto艣 musi by膰 winny. Nie przekona艂a艣 nowego klienta? To dlatego, 偶e by艂 藕le nastawiony. Nie zdoby艂a艣 dobrego zlecenia? Bo nikt ci臋 uwa偶nie nie s艂ucha艂. Nie osi膮gn臋艂a艣 zamierzonego celu? Bo m膮偶 ci臋 zdenerwowa艂. Szukanie winnych to nic innego jak rozgl膮danie si臋 za wym贸wkami, kt贸re maj膮 da膰 ci alibi przed tob膮 sam膮. Ale kiedy dajesz sobie alibi, zwalniasz si臋 z odpowiedzialno艣ci za swoje dzia艂ania, decyzje, tak偶e b艂臋dy, kt贸re by膰 mo偶e po drodze pope艂ni艂a艣.

Co z tym pocz膮膰? Nie szukaj winy, ani winnych. Poszukaj za to przyczyn i potraktuj pora偶k臋 jako informacj臋 zwrotn膮. Zadaj sobie pytanie 鈥 dlaczego tak si臋 sta艂o? Co z艂o偶y艂o si臋 na t臋 pora偶k臋? Co mog艂am zrobi膰 inaczej? Co mog臋 zrobi膰 inaczej nast臋pnym razem w podobnej sytuacji? Ucz si臋 na b艂臋dach i bierz za nie odpowiedzialno艣膰, zamiast zwala膰 je na innych.

5. Nigdy sobie tego nie wybacz臋

Chcia艂aby艣 dzia艂a膰, ale sama ju偶 nie wiesz, co bardziej ci臋 demotywuje 鈥 widmo pora偶ki czy poczucia winy, kt贸rego do艣wiadczysz, je艣li zdarzy ci si臋 zb艂膮dzi膰. Bo nie b臋dziesz potrafi艂a sobie wybaczy膰, 偶e wtopi艂a艣, poleg艂a艣, udowodni艂a艣 艣wiatu, 偶e si臋 nie nadajesz. Bo przecie偶 mia艂a艣 tak膮 szans臋, a ty j膮 po prostu zmarnowa艂a艣, straci艂a艣, ukatrupi艂a艣. A skoro jeste艣 winna ponad wszelk膮 w膮tpliwo艣膰, b臋dziesz musia艂a si臋 te偶 jako艣 ukara膰, na przyk艂ad odbieraj膮c sobie kolejne szanse i mo偶liwo艣ci. Mo偶na zwariowa膰, prawda?

Co zrobi膰? Po pierwsze, patrz punkt 4 鈥 pora偶ka to nie jest kwestia winy i kary, ale rzetelnej analizy i wyci膮gania wniosk贸w. Po drugie, pami臋taj, 偶e w realizowaniu cel贸w i wyzwa艅, to nie osi膮ganie jest najwa偶niejsze, ale pr贸bowanie. To dzi臋ki niemu uczysz si臋, rozwijasz, do艣wiadczasz. Daj sobie pozwolenie na t臋 nauk臋 i obserwuj dok膮d ci臋 zaprowadzi. Wybaczaj sobie b艂臋dy, zastanawiaj膮c si臋 jednocze艣nie, co mo偶esz zrobi膰, 偶eby nie pope艂ni膰 ich w przysz艂o艣ci.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close