Starsza kobieta z kawą w ręku (Foto. Canva Pro)

50 twarzy pracownika 50+

Rola pracowników i pracowniczek w wieku 50+, z uwagi na starzejące się społeczeństwo, będzie rosła z każdym kolejnym rokiem. Jednak sam wiek nie sprawia, że jest to jednolita grupa – skuteczne wykorzystanie ich potencjału wymaga dużej świadomości potrzeb każdej z tych osób i spersonalizowanego podejścia.

Polska jest jednym z najszybciej starzejących się społeczeństw w Unii Europejskiej zgodnie z danymi Eurostatu[1]. W ciągu dziesięciu lat między 2012 a 2022 r. mediana wieku w naszym kraju wzrosła o 3,5 roku (wobec 2,5 roku w całej UE) do 42 lat. Polska wciąż jest jeszcze wśród relatywnie młodych społeczeństw europejskich, ale tak szybka dynamika zmian może doprowadzić do zmiany tej sytuacji w niedalekiej przyszłości.

Skuteczne zaangażowanie pracowników i pracowniczek 50+ stanowi podstawę do skutecznego funkcjonowania wielopokoleniowości w firmie. Ta z kolei jest niezbędna do optymalnego wykorzystania wiedzy i doświadczenia pracowników, a także zapewnienia najwyższego poziomu odporności firmy na negatywne wydarzenia, jak również pełnej świadomości potrzeb klientów.

By pracowniczki i pracownicy w dojrzałym wieku czuli się dobrze w firmie i mogli w niej osiągnąć pełnię swojego potencjału, należy stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Co istotne, te warunki nie są szczególnie trudne w realizacji – wyzwaniem tu jest świadomość potrzeb, a nie same zmiany. Kluczową rolę odgrywa w tym przypadku komunikacja, źródłem wiedzy są dla pracodawców np. oddolne grupy pracownicze, jak Wiek Agawy w Banku BNP Paribas. Dzięki niemu, pracownicy w wieku 50+ mogą we własnym gronie, dostrzegając też różnorodność w ramach tej konkretnej grupy, najlepiej zdefiniować obszary, w których potrzebują zaangażowania banku.

Tworzenie własnych rozwiązań, które wspierają pracowników i pracowniczki z różnych pokoleń w tym osoby w wieku 50+ warto wzbogacić dobrymi praktykami rynkowymi, które sprawdziły się w szeregu firm różnej wielkości i z różnych branż. Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej jest niezależną organizacją pozarządową założoną i prowadzoną przez doświadczone ekspertki i ekspertów z różnych dziedzin, która służy radą i pomysłami na rozwiązania dla firm, którym zależy na skorzystaniu z pełnego potencjału osób 50+.

– Różnorodność wiekowa jest faktem, ale inkluzywność, czyli włączenie poszczególnych grup wiekowych, jest skutkiem podejmowanych przez organizację działań. Wartości, jakie Bank BNP Paribas buduje i pokazuje swoim obecnym i potencjalnym pracownikom mówią jedno – wiek nie jest przeszkodą, aby wspólnie tworzyć lepszy świat, ale bywa tak, że jest atutem. Liderzy zespołów w tej organizacji doskonale wiedzą, jakie korzyści płyną z budowania zróżnicowanych wiekowo zespołów. Nasze badania jasno pokazują, że te oddziały, gdzie doradcy są w różnym wieku, w tym 50+, lepiej i skuteczniej radzą sobie z obsługą dojrzałych klientów. To tylko jeden z przykładów korzyści. Warte zwrócenia uwagi jest też to, że starsze roczniki potrafią być mocnym spoiwem relacji oraz wartości w grupach pracowniczych, co w czasach rewolucji technologicznej i nowego wymiaru więzi społecznych ma szczególne znaczenie. Chciałabym widzieć więcej takich działań na rynku pracy, jakie realizuje Bank BNP Paribas i wierzę, że ta sytuacja zmieni się tak szybko, jak zmienia się nasza sytuacja demograficzna – mówi Marzena Rudnicka, Prezeska Zarządu Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Bank BNP Paribas przeprowadził szerokie badanie jakościowe i ilościowe na reprezentatywnej próbie pracowniczek i pracowników w wieku 50+. Celem badania było szczegółowe poznanie potrzeb tej grupy, by jak najefektywniej skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia, a także w celu zbudowania mostów międzypokoleniowych dla poprawy współpracy.

Ponad 80% osób 50+ jest zadowolonych ze swojej pracy i  pozytywnie ocenia też współpracę z młodszym pokoleniem, ponad 50% chce dzielić się doświadczeniem, zgłasza chęć bycia mentorem dla młodszych koleżanki czy kolegi. Jednocześnie ponad połowa uczestników badania, wyraża chęć do dalszego rozwoju. Mimo zebrania już dużego doświadczenia (co czwarty przepracował w Banku BNP Paribas ponad 25 lat) i wysokich kompetencji, ci pracownicy i pracowniczki wciąż chcą zdobywać nową wiedzę i umiejętności.

Najbardziej wydajny proces przekazywania tej wiedzy osobom w wieku 50+ wymaga specjalnego przygotowania oferty szkoleniowej, by była ona przystosowana do potrzeb i sytuacji pracowników i pracowniczek z wieloma latami doświadczenia. Przykładem takich przemian jest program reskillingowy Banku BNP Paribas „I can do IT” dla pracowników i pracowniczek w wieku 50+ spoza działów IT, umożliwiającego rozpoczęcie nowej ścieżki kariery w nowych technologiach, a przy tym odpowiadający na potrzeby działów informatycznych banku.

Badanie pokazało również jak ważna jest troska o zdrowie, edukacja w tym zakresie i elastyczność oferty benefitowej, aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby różnych pokoleń.

Współpraca międzypokoleniowa to nie tylko korzyści biznesowe czy skuteczna odpowiedź na zmiany demograficzne. To skuteczne, włączające rozwiązanie, dzięki któremu ludzie w wieku 50+ nie czują się wykluczeni, a młodsze osoby nie muszą się uczyć wszystkiego od początku.

[1] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/DDN-20230222-1