Starsza kobieta z kaw膮 w r臋ku (Foto. Canva Pro)

50 twarzy pracownika 50+

Rola pracownik贸w i pracowniczek w wieku 50+, z uwagi na starzej膮ce si臋 spo艂ecze艅stwo, b臋dzie ros艂a z ka偶dym kolejnym rokiem. Jednak sam wiek nie sprawia, 偶e jest to jednolita grupa 鈥 skuteczne wykorzystanie ich potencja艂u wymaga du偶ej 艣wiadomo艣ci potrzeb ka偶dej z tych os贸b i spersonalizowanego podej艣cia.

Polska jest jednym z najszybciej starzej膮cych si臋 spo艂ecze艅stw w Unii Europejskiej zgodnie z danymi Eurostatu[1]. W ci膮gu dziesi臋ciu lat mi臋dzy 2012 a 2022 r. mediana wieku w naszym kraju wzros艂a o 3,5 roku (wobec 2,5 roku w ca艂ej UE) do 42 lat. Polska wci膮偶 jest jeszcze w艣r贸d relatywnie m艂odych spo艂ecze艅stw europejskich, ale tak szybka dynamika zmian mo偶e doprowadzi膰 do zmiany tej sytuacji w niedalekiej przysz艂o艣ci.

Skuteczne zaanga偶owanie pracownik贸w i pracowniczek 50+ stanowi podstaw臋 do skutecznego funkcjonowania wielopokoleniowo艣ci w firmie. Ta z kolei jest niezb臋dna do optymalnego wykorzystania wiedzy i do艣wiadczenia pracownik贸w, a tak偶e zapewnienia najwy偶szego poziomu odporno艣ci firmy na negatywne wydarzenia, jak r贸wnie偶 pe艂nej 艣wiadomo艣ci potrzeb klient贸w.

By pracowniczki i pracownicy w dojrza艂ym wieku czuli si臋 dobrze w firmie i mogli w niej osi膮gn膮膰 pe艂ni臋 swojego potencja艂u, nale偶y stworzy膰 ku temu odpowiednie warunki. Co istotne, te warunki nie s膮 szczeg贸lnie trudne w realizacji 鈥 wyzwaniem tu jest 艣wiadomo艣膰 potrzeb, a nie same zmiany. Kluczow膮 rol臋 odgrywa w tym przypadku komunikacja, 藕r贸d艂em wiedzy s膮 dla pracodawc贸w np. oddolne grupy pracownicze, jak Wiek Agawy w Banku BNP Paribas. Dzi臋ki niemu, pracownicy w wieku 50+ mog膮 we w艂asnym gronie, dostrzegaj膮c te偶 r贸偶norodno艣膰 w ramach tej konkretnej grupy, najlepiej zdefiniowa膰 obszary, w kt贸rych potrzebuj膮 zaanga偶owania banku.

Tworzenie w艂asnych rozwi膮za艅, kt贸re wspieraj膮 pracownik贸w i pracowniczki z r贸偶nych pokole艅 w tym osoby w wieku 50+ warto wzbogaci膰 dobrymi praktykami rynkowymi, kt贸re sprawdzi艂y si臋 w szeregu firm r贸偶nej wielko艣ci i z r贸偶nych bran偶. Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej jest niezale偶n膮 organizacj膮 pozarz膮dow膮 za艂o偶on膮 i prowadzon膮 przez do艣wiadczone ekspertki i ekspert贸w z r贸偶nych dziedzin, kt贸ra s艂u偶y rad膮 i pomys艂ami na rozwi膮zania dla firm, kt贸rym zale偶y na skorzystaniu z pe艂nego potencja艂u os贸b 50+.

– R贸偶norodno艣膰 wiekowa jest faktem, ale inkluzywno艣膰, czyli w艂膮czenie poszczeg贸lnych grup wiekowych, jest skutkiem podejmowanych przez organizacj臋 dzia艂a艅. Warto艣ci, jakie Bank BNP Paribas buduje i pokazuje swoim obecnym i potencjalnym pracownikom m贸wi膮 jedno – wiek nie jest przeszkod膮, aby wsp贸lnie tworzy膰 lepszy 艣wiat, ale bywa tak, 偶e jest atutem. Liderzy zespo艂贸w w tej organizacji doskonale wiedz膮, jakie korzy艣ci p艂yn膮 z budowania zr贸偶nicowanych wiekowo zespo艂贸w. Nasze badania jasno pokazuj膮, 偶e te oddzia艂y, gdzie doradcy s膮 w r贸偶nym wieku, w tym 50+, lepiej i skuteczniej radz膮 sobie z obs艂ug膮 dojrza艂ych klient贸w. To tylko jeden z przyk艂ad贸w korzy艣ci. Warte zwr贸cenia uwagi jest te偶 to, 偶e starsze roczniki potrafi膮 by膰 mocnym spoiwem relacji oraz warto艣ci w grupach pracowniczych, co w czasach rewolucji technologicznej i nowego wymiaru wi臋zi spo艂ecznych ma szczeg贸lne znaczenie. Chcia艂abym widzie膰 wi臋cej takich dzia艂a艅 na rynku pracy, jakie realizuje Bank BNP Paribas i wierz臋, 偶e ta sytuacja zmieni si臋 tak szybko, jak zmienia si臋 nasza sytuacja demograficzna 鈥 m贸wi Marzena Rudnicka, Prezeska Zarz膮du Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Bank BNP Paribas przeprowadzi艂 szerokie badanie jako艣ciowe i ilo艣ciowe na reprezentatywnej pr贸bie pracowniczek i pracownik贸w w wieku 50+. Celem badania by艂o szczeg贸艂owe poznanie potrzeb tej grupy, by jak najefektywniej skorzysta膰 z ich wiedzy i do艣wiadczenia, a tak偶e w celu zbudowania most贸w mi臋dzypokoleniowych dla poprawy wsp贸艂pracy.

Ponad 80% os贸b 50+ jest zadowolonych ze swojej pracy i 聽pozytywnie ocenia te偶 wsp贸艂prac臋 z m艂odszym pokoleniem, ponad 50% chce dzieli膰 si臋 do艣wiadczeniem, zg艂asza ch臋膰 bycia mentorem dla m艂odszych kole偶anki czy kolegi. Jednocze艣nie ponad po艂owa uczestnik贸w badania, wyra偶a ch臋膰 do dalszego rozwoju. Mimo zebrania ju偶 du偶ego do艣wiadczenia (co czwarty przepracowa艂 w Banku BNP Paribas ponad 25 lat) i wysokich kompetencji, ci pracownicy i pracowniczki wci膮偶 chc膮 zdobywa膰 now膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci.

Najbardziej wydajny proces przekazywania tej wiedzy osobom w wieku 50+ wymaga specjalnego przygotowania oferty szkoleniowej, by by艂a ona przystosowana do potrzeb i sytuacji pracownik贸w i pracowniczek z wieloma latami do艣wiadczenia. Przyk艂adem takich przemian jest program reskillingowy Banku BNP Paribas 鈥濱 can do IT鈥 dla pracownik贸w i pracowniczek w wieku 50+ spoza dzia艂贸w IT, umo偶liwiaj膮cego rozpocz臋cie nowej 艣cie偶ki kariery w nowych technologiach, a przy tym odpowiadaj膮cy na potrzeby dzia艂贸w informatycznych banku.

Badanie pokaza艂o r贸wnie偶 jak wa偶na jest troska o zdrowie, edukacja w tym zakresie i elastyczno艣膰 oferty benefitowej, aby jak najlepiej odpowiada艂a na potrzeby r贸偶nych pokole艅.

Wsp贸艂praca mi臋dzypokoleniowa to nie tylko korzy艣ci biznesowe czy skuteczna odpowied藕 na zmiany demograficzne. To skuteczne, w艂膮czaj膮ce rozwi膮zanie, dzi臋ki kt贸remu ludzie w wieku 50+ nie czuj膮 si臋 wykluczeni, a m艂odsze osoby nie musz膮 si臋 uczy膰 wszystkiego od pocz膮tku.

[1] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/DDN-20230222-1