6 najcz臋stszych b艂臋d贸w w odchudzaniu

Katarzyna Gradek

Sezon odchudzania w pe艂ni. Gabinety dietetyk贸w p臋kaj膮 w szwach, zape艂niaj膮 si臋 kluby fitness. Polki rozpoczynaj膮 odchudzanie. Niestety, z d艂ug膮 list膮 b艂臋d贸w. Oto najcz臋stsze z nich.

Dieta bez planu

Brak konkretnego planu odchudzania bardzo szybko niweczy powodzenie diety. Postanowienie 鈥瀘d jutra si臋 odchudzam鈥 wcze艣niej czy p贸藕niej spe艂za na niczym, a determinacja zmienia si臋 w rezygnacj臋. I nawet je艣li w kilka tygodni uda si臋 zgubi膰 zb臋dne kilogramy, to jak przestrzega dietetyk Ewa Wilska, bez d艂ugoterminowego planu efekt jo-jo mamy po prostu gwarantowany. Dlaczego? Miedzy innymi dlatego, 偶e zmiana diety, jak ka偶da inna rzecz w 偶yciu, powinna by膰 przemy艣lana. Zdrowe odchudzanie nie polega na ograniczeniu jedzenia do minimum (a tak post臋puj膮 najcz臋艣ciej osoby nieprzygotowane do diety) i wyeliminowaniu z jad艂ospisu wszystkiego, co dotychczas jedli艣my. Zdrowa dieta to odpowiednio zbilansowane posi艂ki, regularno艣膰 w ich przyjmowaniu i dostarczanie organizmowi wszystkich niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Co wa偶ne, w艂a艣ciwa dieta musi by膰 r贸wnie偶 przygotowana indywidualnie. Ka偶dy cz艂owiek ma inne potrzeby energetyczne 鈥 w zale偶no艣ci od wieku, p艂ci, stylu 偶ycia, charakteru wykonywanej pracy, stanu zdrowia, rodzaju przyjmowanych lek贸w, ewentualnych alergii.
Dieta bez planu dotyczy przede wszystkim kobiet, kt贸re bardzo cz臋sto chc膮 pozby膰 si臋 nadmiernych kilogramy zbyt szybko. Tymczasem optymalne tempo utraty masy cia艂a to 0,7 kg tygodniowo. Jak okre艣la Ewa Wilska, najlepszy plan odchudzania 鈥瀗ie polega na utracie masy cia艂a, ale na zmianie proporcji w ciele鈥. Trzeba d膮偶y膰 do zamiany tkanki t艂uszczowej w mi臋艣nie, czyli zaplanowa膰 zdrowe jedzenie i aktywno艣膰 fizyczn膮.

Z艂a motywacja

Jak wynika z raportu 鈥濲ak odchudzaj膮 si臋 Polacy鈥, przeprowadzonych przez portal vitalia.pl 83% Polak贸w chce zredukowa膰 mas臋 cia艂a ze wzgl臋du na wygl膮d zewn臋trzny, a zaledwie 12% respondent贸w d膮偶y do utraty wagi z powod贸w zdrowotnych. Innymi s艂owy chcemy dobrze wygl膮da膰, odk艂adaj膮c kwestie zdrowotne na dalszy plan. Niezale偶nie od przyczyny idealnie, gdy decyzja o odchudzaniu spowodowana jest ch臋ci膮 zmiany nawyk贸w 偶ywieniowych.

G艂od贸wka lub zbyt rzadko spo偶ywane posi艂ki

G艂od贸wka to popularny spos贸b na odchudzanie, kt贸ry dla specjalist贸w od zdrowego 偶ywienia oznacza spowalnianie metabolizmu na skutek spalania mi臋艣ni, nie t艂uszczu. Wyg艂odzony organizm zaczyna magazynowa膰 kalorie, 鈥瀦jada膰鈥 mi臋艣nie i magazynowa膰 t艂uszcz.
Zgodnie z zaleceniami dietetyk贸w, najzdrowszy model jedzenia to spo偶ywanie 5 posi艂k贸w dziennie, w przybli偶eniu w r贸wnych odst臋pach czasowych, co 3-4 godziny. Regularno艣膰 ta pozwala unikn膮膰 spadku poziomu glukozy we krwi, obni偶enia koncentracji oraz zdolno艣ci fizycznych, a tak偶e napad贸w tzw. wilczego apetytu. 艢niadanie powinno by膰 spo偶ywane do 1,5 h po przebudzeniu, a kolacja 2-3 godziny przed snem.

Liczenie kalorii

Zdrowa dieta to r贸wnie偶 odpowiednia kaloryczno艣膰 posi艂k贸w. Bezmy艣lne liczenie kalorii nie sprzyja jednak odchudzaniu i szybko przeradza si臋 w obsesj臋. We w艂a艣ciwym liczeniu kalorii najwa偶niejsza jest warto艣膰 od偶ywcza produkt贸w.

Zgodnie z zaleceniami Ewy Wilskiej prawid艂owy bilans energetyczny to:
I 艣niadanie – 20-25 % kalorii,
II 艣niadanie – 15-20 %,
obiad – 35-40 %,
podwieczorek – 5-10 %,
kolacja – 10-15 %.

Monotonna dieta

Urozmaicenie diety to podstawa zdrowego od偶ywiania. Monotonne posi艂ki spowoduj膮, 偶e szybko sko艅czymy odchudzanie i wr贸cimy do starych nawyk贸w. Wed艂ug pani dietetyk w tygodniowej diecie powinno znale藕膰 si臋 oko艂o 50 r贸偶nych produkt贸w. Dieta ma by膰 atrakcyjna, bogata w smaki, zapachy, formy, kolory. Nie bez powodu m贸wi si臋, ze cz艂owiek je r贸wnie偶 oczami.

Picie niewielkiej ilo艣ci wody

Optymalna ilo艣膰 wody spo偶ywanej w ci膮gu dnia to 6 szklanek tego p艂ynu (oko艂o 1,5 l). Najlepsza jest woda 艣redniozmineralizowana, o zawarto艣ci od 500 mg do 1000 mg sk艂adnik贸w mineralnych na litr. Picie wody o stosunkowo wysokiej mineralizacji (powy偶ej 1000 mg/l) to dobry spos贸b na dostarczenie organizmowi 艂atwo przyswajalnych sk艂adnik贸w i mikroelement贸w, ale ze wzgl臋du na niekt贸re problemy zdrowotne (np. nadci艣nienie t臋tnicze) nie wszyscy powinni j膮 spo偶ywa膰. Opr贸cz walor贸w zdrowotnych picie wody powoduje r贸wnie偶 ograniczenie ilo艣ci konsumowanych posi艂k贸w. Nie nale偶y jednak popada膰 w przesad臋. Nie mo偶na dopu艣ci膰, aby woda zast膮pi艂a zbilansowane dania.

***

Konsultacja: Ewa Wilska, dietetyk, w艂a艣cicielka poradni Akademia Diet
Wi臋cej na facebook.com/Akademia-Diet