Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Poszerzasz ofertę? Oto 6 pytań, które musisz sobie zadać wprowadzając nowy produkt na rynek

Poszerzasz ofertę? Oto 6 pytań, które musisz sobie zadać wprowadzając nowy produkt na rynek

dr Agnieszka Grostal

 

Wprowadzanie nowego produktu na rynek zawsze wiążę się z dużym ryzykiem, ale odpowiednio przygotowana strategia pozwoli Ci je zminimalizować. Odpowiedzi na poniższe pytania pomogą Ci ją opracować.

1. Kto jest moim klientem?

Określenie rynku docelowego i segmentacja odbiorców będzie dla Ciebie pomocna na każdym etapie wprowadzania nowego produktu. W zależności od rodzaju klienta, będziesz wiedzieć, w jaki sposób się z nim komunikować i którymi kanałami. Jeśli obrana przez Ciebie grupa docelowa jest dosyć wąska, sprawdź w jakich lokalizacjach znajduje się najwięcej jej przedstawicieli. Przeanalizuj także zrzeszające ich organizacje – być może z którąś warto nawiązać współpracę? Segmentując odbiorców, łatwiej Ci będzie dotrzeć do nich z treściami promocyjnymi, np. w przypadku reklam na Facebooku. Poznanie klienta pomoże Ci także ustalić, ile jest on w stanie zapłacić za dany produkt bądź usługę. Do badań rynku wykorzystuj banki danych, raporty, a także media społecznościowe. Jeśli masz taką możliwość, zrób ankietę wśród swoich znajomych.

Przykład produktu: aplikacja dla kobiet, które planują zajście w ciążę.

Grupa docelowa: nowoczesne kobiety w wieku 25-40 lat, pozostające stale aktywne w sieci, lubiące korzystać z nowości technologicznych.

2. Co mogę zaproponować moim klientom?

Mowa tu o wartości dodanej, o której szerzej pisałam w tym artykule. Zastanów się, jakie problemy może mieć klient i w jaki sposób Twój produkt je rozwiąże. Przeanalizuj jego potrzeby i pomyśl, które z nich zaspokaja Twoja oferta. Pamiętaj, że dobry sprzedawca to ten, który wskazuje klientowi problem, którego sam nigdy by nie dostrzegł. W komunikacji z klientem – czy to przez kontakt osobisty, czy przez reklamę – podkreślaj korzyści, które uzyska klient po zakupie, a nie „suche” cechy produktu.

Przykład produktu: wyszukiwarka ofert turystycznych.

Wartość dodana: dostępność konsultanta on-line, szybkość obsługi.

3. Co na to prawo?

Po sprawdzeniu regulacji prawnych dotyczących Twojego przedsięwzięcia może się okazać, że przez obowiązujące ustawy będzie ono kompletnie niezyskowne. Sprawdź także, czy dany pomysł nie jest już wykorzystany i chroniony patentem. Jeśli tak nie jest, a Ty jesteś pewna, że zrewolucjonizuje on rynek – opatentuj go pierwsza. Pamiętaj również o zweryfikowaniu swojej oferty pod kątem uczciwych praktyk konsumenckich.

Przykład produktu: platforma zrzeszająca społeczność miasta X.

Regulacje prawne: przepisy dotyczące przetwarzania i przechowywania danych osobowych.

4. Kto jest moim głównym konkurentem?

Analizując konkurencję, przyjrzyj się jej produktom oraz działaniom. Zastanów się, co stanowi jej przewagę konkurencyjną, a które elementy wymagają dopracowania. Odpowiedz sobie też na pytanie, co czyni Twój produkt lepszym, a czego nie jesteś w stanie zaproponować swoim klientom. W następnej kolejności, przyjrzyj się rozwiązaniom substytucyjnym oraz produktom komplementarnym. Pomyśl o możliwościach współpracy z wytwórcami tych ostatnich, np. wspólnej kampanii reklamowej.

Przykład: producent sprzętu AGD oraz fabryka środków czyszczących mogą reklamować się wspólnie, ponieważ ich towary wzajemnie się uzupełniają i nie są dla siebie konkurencją.

5. Jak będę na tym zarabiać?

Finansowanie przedsięwzięcia to bardzo ważny aspekt, który stanowi punkt wyjścia do organizacji zasobów. W tym momencie należy także określić swoje cele sprzedażowe, które z kolei pomogą Ci określić skuteczną politykę cenową, w tym wysokość marży oraz postępowanie rabatowe. Określ między innymi minimalną liczbę odbiorców oraz sprzedanych produktów w skali miesiąca lub kwartału. Ustal także budżet na poszczególne operacje.

Przykład: Aby rozpocząć przedsięwzięcie, muszę zaciągnąć kredyt na X tysięcy złotych. Aby było zyskowne, muszę sprzedać co najmniej X produktów miesięcznie.

6. Jak chcę promować mój produkt?

Jak pewnie zauważyłaś, kwestia promocji przewijała się przez większość z powyższych punktów. Jest ona uzależniona zarówno od rodzaju grupy docelowej, jak i od wymogów prawnych, działań konkurencji oraz przeznaczonego na nią budżetu. Wprowadzając nowy produkt na rynek, musisz pamiętać, że klient nie jest świadomy, do czego może mu on posłużyć i jakie problemy pomoże rozwiązać. W kampaniach promocyjnych produktów innowacyjnych stawiaj zatem najpierw na edukację klienta, a dopiero w drugiej kolejności na zwiększanie jego świadomości o marce. Bardzo ważne w promocji jest podkreślanie wartości dodanej, a także uwzględnianie cyklu życia produktu. Zupełnie inaczej informuje się o nowościach, a inaczej reklamuje produkt dojrzały.

Wprowadzenie nowego produktu na rynek wymaga odpowiedniego przygotowania, wytrwałości, a także niemałej odwagi. Z precyzyjnie opracowaną strategią, możesz jednak spać nieco spokojniej. Pamiętaj, by najpierw określić swoją grupę docelową, a dopiero potem dobrać do niej odpowiednie narzędzia komunikacji i promocji. Inne punkty możesz wykonywać w dowolnej kolejności, ale żadnego nie pomijaj.

***

O autorce

dr Agnieszka Grostal

Ekspertka w zarządzaniu sprzedażą. Właścicielka firmy doradczej Salents. Prowadzi cykl praktycznych warsztatów SALES UP! podczas których uczy przedsiębiorców, managerów i dyrektorów sprzedaży, jak skutecznie zwiększyć sprzedaż oraz zyski firmy.  Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się również na blogu www.agnieszkagrostal.com
Od prawie 20 lat zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii sprzedażowych, kreuje taktykę sprzedaży, opracowuje modele biznesowe i wprowadza nowe produkty na polski rynek.

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Universite Paris II PantheonAssas w Paryżu, wykładowca na wyższych uczelniach ekonomicznych. Zdobywała doświadczenie na stanowiskach managerskich w międzynarodowych korporacjach finansowych, m.in. Banku Handlowym w Warszawie – Citibank, ING Banku Śląskim oraz BBL Asset Management w Paryżu.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!