Elizabeth Arden Oprah Winfrey

8 kobiet, które stworzyły biznesowe imperia od zera

Dagny Kurdwanowska

Wspięły się na biznesowy szczyt. Dziś ich historie są inspiracją dla tysięcy kobiet, które rozwijają firmy. Jak budowały swój sukces Oprah Winfrey i Coco Chanel?


Oprah Winfrey i Coco Chanel to nazwiska, które kojarzy dziś każdy, ale gwiazd kobiecego biznesu jest znacznie więcej. O wielu być może nigdy nie słyszałyście, na przykład o Madam C.J. Walker, pierwszej czarnoskórej milionerce, która na początku XX wieku uważana była za jedną z najpotężniejszych kobiet amerykańskiego biznesu.

Oto krótkie historie kilku z nich – niech staną się inspiracją w budowaniu Waszych firm!

Madam C.J. Walker (1867-1919)

Była córką niewolników, która dzięki determinacji i pomysłowości doszła do milionów. Opracowała i wypromowała linię kosmetyków do włosów dla czarnoskórych kobiet. Wiedzę na temat fryzjerstwa i pielęgnacji włosów zdobyła od swoich braci, którzy byli miejscowymi golibrodami. Początkowo sprzedawała swoje produkty pukając do drzwi klientek, pokazując im sposób użycia i pomysły na to, jak układać fryzury. Z czasem zaczęła sprzedaż wysyłkową, rozwijając jednocześnie sieć sprzedaży i szkoląc kobiety, by mogły być jej przedstawicielkami w różnych regionach USA. W 1919 r. pracowało dla niej ponad 20 tys. kobiet, a firma Walker była jedną z największych tego typu w Stanach Zjednoczonych. Madam C.J. Walker znana była także jako aktywistka społeczna, walcząca o prawa czarnych i kobiet. Kiedy umierała była najbogatszą Afro-Amerykanką.

Olive Ann Beech (1903-1993)

Nazywana bywa często pierwszą damą awiacji. Beech zakładała swoją firmę produkującą samoloty wspólnie z mężem w najgorszym możliwym momencie – w 1932 r., gdy gospodarka dopiero zaczynała podnosić się z Wielkiego Kryzysu. Początkowo w Beech Aircraft Company jej mąż był prezesem, a Olive Ann odpowiadała za finanse. Strategiczne decyzje podejmowali wspólnie. W 1940 r. pan Beech poważne zachorował i Olive przejęła stery w firmie. Pod jej rządami firma się rozwinęła i stała się jednym z ważniejszych dostawców samolotów dla amerykańskiej armii w czasie II wojny światowej i podczas wojny w Korei. Produkowała także samoloty dla lotnictwa cywilnego.

Elizabeth Arden (1878 – 1966)

Elizabeth Arden zawsze marzyła o zbudowaniu kosmetycznego imperium. By zrealizować swoje marzenia przeprowadziła się z miasteczka Woodbridge do Nowego Jorku. Wspólnie z zaangażowanym chemikiem rozpoczęła pracę nad nowatorskim kremem do twarzy. W 1912 roku wybrała się do Paryża, gdzie poznała najnowsze kosmetyczne trendy. Po powrocie do USA otworzyła salony kosmetyczne pod marką Arden, w których nie tylko oferowała usługi pielęgnacyjne, ale uczyła także kobiety robienia makijażu. Jako pierwsza wprowadziła cienie do powiek i szeroką gamę kolorystyczną szminek, które dobierała do koloru cery i dodatków. Elizabeth Arden zmarła w 1966 r., ale jej marka przetrwała, stając się jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie i przynosząc miliardowe zyski.

Coco Chanel (1883-1971)

W chwili śmierci Coco Chanel jej marka przynosiła ponad 150 milionów dolarów dochodu rocznie i była jedną z najważniejszych marek w branży modowej na świecie. Chanel swój pierwszy sklep z kapeluszami otworzyła w 1910 r. 12 lat później wprowadziła na rynek perfumy Chanel no. 5 – dziś to zapach legenda i pierwszy, który sprzedawany był na całym świecie. Do dziś uważana jest za tą, która zrewolucjonizowała kobiecą modę, wprowadzając proste i eleganckie fasony – małą czarną, gustowne kostiumy i żakiety, sweterki. Jej siłą była nie tylko determinacja, ale także ogromna kreatywność. Jako pierwsza zaproponowała, żeby stroje w stylu sportowym nosić na co dzień. Kiedy wojna spowodowała problemy z zaopatrzeniem, do szycia ubrań wykorzystała dzianiny wcześniej uważane za nadające się tylko do produkcji bielizny. Karl Lagerfeld powiedział o niej tak – „Coco Chanel urodziła się, rozumiejąc kobiety z epoki, która miała dopiero nadejść”.

Estée Lauder (1908-2004)

Kolejna potentatka w branży kosmetycznej, która swoje imperium stworzyła samodzielnie. Doświadczenie sprzedażowe zyskała ucząc się od ojca, który miał sklep w Queens, dzielnicy Nowego Jorku. Wiedzę na temat chemii przekazywał jej z kolei wuj. Estée Lauder Company powstała w 1946 r. i już dwa lata później odnotowała pierwszy sukces – własne stanowisko w prestiżowym domu towarowym Saks przy 5. Alei. Lauder słynęła z ogromnej pomysłowości marketingowej i umiejętności sprzedażowych, na których zbudowała potęgę swojego biznesu. Swoje imperium rozbudowywała także o kolejne marki, m.in. Clinique i MAC. Umierając w 2004 r. zostawiła spadkobiercom imperium przynoszące 7 miliardów dolarów rocznego dochodu.

Ruth Handler (1916-2002)

Handler przeszła do historii nie tylko jako bizneswoman, ale przede wszystkim twórczyni lalki Barbie. Wszystko zaczęła się w latach 40. od mebli. Mąż Ruth postanowił zrobić meble do ich domu z nowych rodzajów plastiku. Wyszło tak dobrze, że Ruth wpadła na pomysł, żeby założyć firmę i zacząć je sprzedawać. Później w ofercie znalazły się także ramki do zdjęć, a z odpadków zaczęto tworzyć mebelki do domów dla lalek. Sprzedawały się tak dobrze, że ostatecznie skupiono się tylko na produkcji zabawek. Wkrótce Ruth zaproponowała, żeby stworzyć lalkę, która wygląda nie jak dziecko, ale jak kobieta. Mąż nie wierzył, że taka zabawka znajdzie nabywców, ale Ruth się uparła i w 1959 r. pokazała na targach pierwszą lalkę Barbie. Reszta jest historią. W 1967 r. Ruth Handler została szefową firmy Mattel. Firma istnieje do dziś i przynosi ponad miliard dochodu rocznie, a lalkami Barbie bawi się kolejne pokolenie.

Anita Roddick (1942-2007)

Zaczynała jako aktywistka na rzecz ochrony środowiska. Marzyła jednocześnie o firmie, która produkowałaby przyjazne kosmetyki – dla zwierząt, ludzi i lokalnych społeczności. Tak zaczyna się historia jednej z ważniejszych globalnych marek kosmetycznych The Body Shop, która ma dziś ponad 2 tysiące sklepów na całym świecie, obsługujących niemal 80 milionów klientów rocznie. Produkty sprzedawane przez Roddick nie były testowane na zwierzętach, a składniki pochodziły często z małych, rodzinnych firm lokalnych. W uznaniu zasług w działalności na rzecz środowiska, Roddick otrzymała w 2003 r. od królowej brytyjskiej tytuł damy.

Oprah Winfrey (1954)

Królowa mediów dorastała w skrajnej biedzie, a swoją karierę w telewizji zaczęła do porażki – usłyszała, że nic z niej nie będzie, bo się nie nadaje. W 1983 r. udowodniła jednak, że ci, którzy tak twierdzili byli w ogromnym błędzie. Prowadzony przez nią talk-show wspiął się na szczyt oglądalności, a Winfrey pozostaje od tego czasu jedną z największych gwiazd telewizji i filmu. Swoje doświadczenie postanowiła przekuć w dochodowy biznes, zakładając firmę producencką Harpo Productions – produkuje własny program, wydaje gazetę, prowadzi portal. Jest pierwszą Afro-Amerykanką, której majątek wyceniono na miliard dolarów. Jej fundacja The Angel Network zebrała prawie 100 milionów dolarów na pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej.