Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Ada – Automatyczna asystentka, która pomaga wynająć mieszkanie

Ada – Automatyczna asystentka, która pomaga wynająć mieszkanie

start up wynajem mieszkań
Natalia Świrska

Początkowo było to narzędzie wyłącznie dla najemców. Dziś Ada działa już w 7 miastach w całej Polsce i „nauczyła się” pomagać także właścicielom mieszkań.


Ada (www.adaonline.pl) ruszyła w lutym 2016 r. Początkowo było to narzędzie wyłącznie dla najemców. Dziś Ada działa już w 7 miastach w całej Polsce i „nauczyła się” pomagać także właścicielom mieszkań. O tym, jak powstawał i zmieniał się projekt opowiada Natalia Świrska, współtwórczyni projektu.

O projekcie:

Ada to automatyczny asystent, który pomaga wygodniej wynająć mieszkanie, bezpośrednio łącząc ze sobą najemców i wynajmujących. Kiedy zdefiniujesz, czego szukasz, Ada za darmo wysyła swoje propozycje i umawia na prezentację mieszkania.

Jak długo działa:

Start-up ruszył w lutym 2016 roku we Wrocławiu. Początkowo było to narzędzie wyłącznie dla najemców. Dziś Ada działa już w 7 miastach w całej Polsce i „nauczyła się” pomagać także właścicielom mieszkań.

Jak zmieniał się pomysł:

– Mieliśmy w głowie problem i szukaliśmy odpowiedniego rozwiązania. W pierwszej fazie Ada miała być asystentką dla agentów. Włożyliśmy naprawdę dużo pracy w to, żeby zbadać i przeanalizować rynek, grupę odbiorców i stworzyć produkt dostosowany do potrzeb. Kilkakrotnie tworzyliśmy prototypy, na które nie było zapotrzebowania. W końcu zrobiliśmy taki, który się spodobał, ale wówczas okazało się, że jego sprzedaż byłaby bardzo trudna, a zyski średnio opłacalne. Trzeba mieć cały czas oczy szeroko otwarte i nie bać się zmian, często szybkość reakcji jest kluczem do sukcesu – opowiada Natalia Świrska, współtwórczyni Ady.

W jakim punkcie jest w tej chwili start-up?

– Mamy działające MVP, z którego skorzystało już prawie 1800 najemców i właścicieli z Wrocławia, Warszawy, Krakowa, Poznania, Łodzi, Gdyni i Gdańska. Pomogliśmy znaleźć mieszkanie także najemcom z takich miast jak Los Angeles, San Diego, Londyn, Houston, Oakland, Glasgow, Berlin, czy Norymberga. Nasi użytkownicy wymienili z Adą ponad 26 000 wiadomości. Dostaliśmy się także do Startup Hub Warsaw, gdzie zgłosiło się ponad 500 projektów z CEE I Ada dostała się do 20 wybranych start-upów z tego rejonu. – mówi Świrska.

Jak finansowany jest projekt:

– Dotąd finansowaliśmy projekt z własnej kieszeni – wyjaśnia Natalia Świrska. – Mamy już zwalidowany prototyp i plany na dalszy rozwój, więc obecnie rozmawiamy z funduszami i aniołami biznesu współpracujących ze start-upami na etapie seed.

ada3

Kilka słów o historii Ady, przełamywaniu własnych lęków i odnajdywaniu się w męskim świecie start-upów opowiada Natalia Świrska.

Świat wpisuje nas w pewne schematy, które powinniśmy realizować. Jednocześnie nasze życie często ogranicza się do mentalnego przebywania w bezpiecznym pokoju, który znamy, do którego jesteśmy przyzwyczajone, w którym nic nie może nas zaskoczyć. Zamykamy się w nim, żeby nie narażać się na krytykę. Wymaga się od nas — i my wymagamy od siebie — określonego zachowania, podporządkowania się regułom. Tylko kto je ustalił?

Od zawsze chciałam zrobić „coś więcej”. Problem polegał na tym, żeby zacząć o tym mówić, a następnie znaleźć, co dla mnie znaczy „to coś”. Ostatecznie „tym czymś” okazał się start-up — Ada, personalny asystent na rynku nieruchomości bazujący na sztucznej inteligencji.

Środowisko start-upowe nastawione jest na mężczyzn. To nie jest błąd albo niesprawiedliwość. Mężczyźni mają dużo zalet, gdy chodzi o prowadzenie własnego biznesu. Chętnie się pokazują, nie boją się mówić o tym, co robią — nawet jeżeli coś nie wyjdzie. Podchodzą też do biznesu z większą rezerwą. Dają sobie czas i pole do nauki. Kobiety powinny zrozumieć, że nie muszą być zawsze idealne — idealny strój, idealny makijaż, dobrze ułożone włosy, wyszukane słownictwo, wpisujące się w kanony piękna zachowanie. Tak skupiamy się na tym, by być perfekcyjne, że same hamujemy się przed zrobieniem odważnych, a często i ryzykownych kroków.

Nie chodzi o to, żebyśmy były jak mężczyźni, ale o to, żebyśmy potrafiły wykorzystać swój potencjał. Tak jak oni wykorzystują swój. Ze swojego doświadczenia widzę, że postrzegam sprawy z zupełnie innej perspektywy, kieruje się innymi emocjami przy podejmowaniu decyzji, wprowadzam inną atmosferę do zespołu. Kobieta w przedsiębiorstwie jest wartością dodaną.

Nie oszukujmy się, jeżeli chodzi o kobiety w świecie startu-powym nie jest kolorowo, jest ich jak na lekarstwo. Uczestniczyłam razem z Adą w wielu spotkaniach, gdzie przeważnie byłam jedyną kobietą — a już na pewno zawsze byłam w mniejszości. Spotkało mnie też wiele ciekawych sytuacji. Wiele razy podczas rozmów ze mną i z Kamilem, który jest współzałożycielem Ady, nasi rozmówcy zdawali się mnie nie dostrzegać. Zwracali się tylko do Kamila. Takie sytuacje działają na mnie jak płachta na byka, więc zawsze reagowałam stanowczo, przypominając, że też uczestniczę w dyskusji. Uważam, że mężczyzn trzeba uczyć współpracy z kobietami — współpracy, nie konkurowania. Natomiast kobiety trzeba uczyć walki o swoje i bycia bardziej otwartymi.

Czy jest jakaś recepta na sukces? Musicie czuć to, co robicie! Rynek nieruchomości jest ogromny pod względem kapitału, który przez niego przepływa. Wydawałoby się więc, że wszyscy będą chcieli stać się częścią tego tortu — tak jednak nie jest, start-upów i innowacji można tu szukać ze świecą. Z drugiej strony sztuczna inteligencja wymaga wybitnych specjalistów i kapitału. Ale ja się nie poddaję. Wiem, że to ma sens, a moja intuicja jest poparta naszymi badaniami! Wiem, że proces szukania mieszkania na wynajem jest strasznie męczący. Wiem także, że jest to problem dla najemców i właścicieli. I wiem, że na tym rynku nie zmieniło się praktycznie nic od lat dziewięćdziesiątych.

Należy to powiedzieć głośno —robienie start-upu to nie jest prosta sprawa. Na początku wszystko wydaje się piękne: „stworzymy Adę, pomożemy ludziom i będziemy mieć z tego pieniądze”. Gdy przychodzi do dalszych działań, czujesz jakbyś uderzył głową w ścianę. Ludzie z branży zaczynają ci mówić, że „może fajna ta Ada, ale biznesu z tego nie będzie”. Pieniądze na koncie zaczynają drastycznie topnieć, do tego stopnia, że zaczynasz się zastanawiać, czy będziesz mieć za co zjeść obiad. W takich momentach trzeba mieć bardzo duże wsparcie w zespole oraz wizję, gdzie się dąży.

Czego chciałabym najbardziej? Braku pobłażliwego wzroku, kiedy mówię, że założyłam technologiczny start-up. Uważam to za swój największy biznesowy sukces i naprawdę nie zamierzam się tego wstydzić. Ada jest zasilana skomplikowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Nie zamierzam przepraszać nikogo za to, że nam się to udało.

Najbardziej zaskoczyło mnie to, że nauczyłam się pracować w non stop zmieniających się warunkach. Byłam osobą, która lubi wiedzieć do przodu co i jak musi zrobić, ile czasu na to potrzebuje. Po prostu lubiłam planować do potęgi n-tej. W start-upach to nie działa. Pomału się tego uczę, jest coraz lepiej. Jeżeli ktoś bardzo chce, jest zmotywowany, to może wszystko! Nie posiadam ponadprzeciętnych zdolności, wielkiej gotówki, szerokich znajomości w biznesie. Wszystko przychodzi z czasem. Kluczem do sukcesu jest… ciężka praca i wyjście z naszego bezpiecznego pokoju.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close