Jak 艂膮czy膰 nauk臋 z biznesem?

Niedyskretny sukces dyskretnej technologii

W 艣wiecie nanotechnologii kobiety maj膮 trudniej, jest ich coraz wi臋cej. O tym, czym s膮 i jak dzia艂aj膮 zabezpieczenia 艣wietlne, jak przestawi膰 si臋 z dzia艂alno艣ci naukowej na prowadzenie biznesu i o tym, jak m艂ode kobiety mog膮 wkroczy膰 w 艣wiat technologii rozmawiamy z CEO firmy Lumekko Agat膮 Szczeszak, laureatk膮 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Start-up Roku, kt贸rej Partnerem jest BNP Paribas.

Czym s膮 zabezpieczenia 艣wietlne? Pierwszym skojarzeniem laika s膮 pewnie promienie laser贸w, pomi臋dzy kt贸rymi lawiruj膮 bohaterowie film贸w akcji, jak w 鈥濷cean鈥檚 Twelve鈥.

To 艣wietne skojarzenie. Zar贸wno z powodu promieniowania laserowego, jak i akcji zwi膮zanej z kradzie偶膮 pieni臋dzy. Gdyby moje produkty zosta艂y u偶yte do ochrony tych banknot贸w, mo偶na by艂oby je bezb艂臋dnie zidentyfikowa膰 jako te skradzione z kasyna. Zabezpieczenia 艣wietlne to dyskretne, niewidoczne elementy, wprowadzone do dokumentu czy warto艣ciowego produktu. Aktywacja wywo艂uje ujawnienie zabezpieczenia poprzez barwne 艣wiecenie, widoczne 鈥瀏o艂ym okiem鈥 鈥 to pierwszy stopie艅. Drugi etap potwierdzenia obecno艣ci, a tym samym oryginalno艣ci produktu, polega na odczycie przeno艣nym urz膮dzeniem wielko艣ci smartfona 鈥瀢zoru鈥 艣wiecenia, kt贸ry jest charakterystyczny jak odcisk palca.

W filmie 鈥濾inci鈥 zostaje skradziony obraz, powstaj膮 jego repliki i w pewnym momencie dochodzi do sytuacji, 偶e nie wiadomo ju偶, kt贸ry z obraz贸w jest orygina艂em. Gdyby zosta艂y zastosowane zabezpieczenia 艣wietlne to taka sytuacja nie mia艂aby miejsca?

My艣l臋, 偶e pr贸by kradzie偶y zosta艂yby podj臋te, natomiast zabezpieczenia 艣wietlne udaremni艂yby pozytywne zako艅czenie procederu. Identyfikacja 鈥瀘dcisku palca鈥 mog艂aby bez problemu potwierdzi膰 autentyczno艣膰 produktu.

Jest to nowatorska technologia. Czy spotyka si臋 z du偶ym zainteresowaniem?

Tak, do tej pory zainteresowanie pojawi艂o si臋 w kilku obszarach, mi臋dzy innymi z bran偶y farmaceutycznej. Co ciekawe, r贸wnie偶 rynek dzie艂 sztuki dostrzeg艂 mo偶liwo艣ci zabezpieczenia w ten spos贸b warto艣ciowych dzie艂.

Od lat pracujesz jako naukowczyni na uczelni, na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kiedy i dlaczego pojawi艂 si臋 pomys艂 na za艂o偶enie w艂asnej firmy?

Ju偶 w czasie studi贸w magisterskich snu艂am nie艣mia艂e marzenia. Wyobra偶a艂am sobie, 偶e kiedy艣 stworz臋 鈥瀋o艣鈥, co b臋dzie mog艂o pozytywnie wp艂yn膮膰 na 偶ycie ka偶dego cz艂owieka. Na czas robienia doktoratu marzenia zosta艂y troch臋 u艣pione. Jednak gdy zdoby艂am finansowanie na projekt badawczo-wdro偶eniowy uzna艂am, 偶e to jest znak鈥 i w po艂owie jego trwania za艂o偶y艂am Lumekko.

Ci臋偶ko by艂o Ci si臋 przestawi膰 ze standard贸w pracy naukowej na dzia艂alno艣膰 komercyjn膮? Czy co艣 by艂o szczeg贸lnie trudne, co艣 Ci臋 zaskoczy艂o?

Tak, nadal bywaj膮 chwile, gdy mocno pracuj臋 nad tym, aby przestawi膰 si臋 na my艣lenie biznesowe, a naukowe nieco porzuci膰. Musz臋 pami臋ta膰 o tym, 偶e fascynacja nanotechnologi膮 to jedno, a drugie to biznes, kt贸ry ma zarabia膰.

Agata Szczeszak odbiera statuetk臋 Bizneswoman Roku 2021
Agata Szczeszak odbiera statuetk臋 Bizneswoman Roku 2021

艁膮czysz prac臋 naukow膮 z byciem prezesk膮 w艂asnej firmy. Jak dajesz sobie z tym rad臋? Masz jeszcze czas na 偶ycie osobiste, na jakie艣 hobby?

To pytanie przywo艂uje mn贸stwo wspomnie艅, chwil, w kt贸rych pojawia艂a si臋 ochota, by rzuci膰 to wszystko i wyjecha膰 w Bieszczady. Bywa, 偶e jestem bardzo zm臋czona, natomiast ostatecznie szcz臋艣liwa. Znalaz艂am swoje miejsce na ziemi i czuj臋 satysfakcj臋, gdy pracuj臋, jednak daj臋 sobie czas na odpoczynek. Morsuj臋, podr贸偶uj臋, albo najzwyczajniej w 艣wiecie urz膮dzamy wiecz贸r filmowy z bliskimi.

Nanotechnologia kojarzy si臋 z dziedzin膮 zdominowan膮 przez m臋偶czyzn. Czy tak jest naprawd臋? Je艣li tak, to czy mia艂a艣 problemy z odnalezieniem si臋 w takim 艣wiecie? A mo偶e to mit?

Rzeczywi艣cie m臋偶czy藕ni s膮 wi臋kszo艣ci膮. Jednak z biegiem czasu do grona do艂膮cza coraz wi臋ksza liczba kobiet. Czy mia艂am problemy 鈥 pewnie, wielokrotnie czu艂am, 偶e musz臋 udowadnia膰 dwa razy wi臋cej. Natomiast teraz jestem silniejsza i chcia艂abym t臋 si艂臋 przekaza膰 innym kobietom 鈥 nie rezygnujcie ze swoich marze艅!

Jak m艂ode kobiety mog膮 wkroczy膰 w 艣wiat technologii, czy jest to dla nich raczej szansa, czy zagro偶enie?

Zdecydowanie szansa. Nawet je艣li s膮 zagro偶enia, to ja traktuj臋 je jako wyzwania. Poza tym jest wiele r贸偶nych program贸w czy akcji, kt贸re bardzo wspieraj膮 kobiety w nauce, w technologii. Sama z nich korzysta艂am i uwa偶am, 偶e daj膮 wiele szans i buduj膮 pok艂ad mo偶liwo艣ci, na kt贸rym mo偶na p艂yn膮膰 do celu.

Za chwil臋 b臋dzie si臋 spe艂nia艂o jedno z Twoich marze艅 鈥 wyjazd do Doliny Krzemowej. Co b臋dziesz tam robi膰?

Powiem kr贸tko, b臋d臋 si臋 uczy膰 od najlepszych fachowc贸w pracuj膮cych ze start-upami, jak z moich dyskretnych zabezpiecze艅 艣wietlnych zrobi膰 niedyskretny sukces.

Agata Szczeszak 鈥 CEO firmy Lumekko, zajmuj膮cej si臋 projektowaniem oraz produkcj膮 zabezpiecze艅 艣wietlnych mo偶liwych do umieszczenia na r贸偶nego rodzaju materia艂ach, m.in. na r贸偶nego rodzaju opakowaniach czy dokumentach. Pozwalaj膮 potwierdzi膰 autentyczno艣膰 produktu i stanowi膮 odpowied藕 na problem fa艂szerstw, m.in. w bran偶ach kosmetycznej, farmaceutycznej, czy kolekcjonerskiej. Laureatka 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Start-up Roku, kt贸rej patronuje Bank BNP Paribas.

Bizneswoman Roku - Grafika promocyjna

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close