agnieszka niedzia艂ek

Od bloga do kosmetycznego e-sklepu. Poznaj histori臋 Agnieszki Niedzia艂ek

Karolina Bartnik-Kura

Chcia艂a pom贸c znajomym piel臋gnowa膰 w艂osy, a sko艅czy艂a z dobrze dzia艂aj膮cym biznesem i planami zagranicznej ekspansji. Agnieszka Niedzia艂ek blogerka www艂osy.pl oraz w艂a艣cicielka e-sklepu napieknewlosy.pl udowadnia, 偶e nawet je艣li nie planuje si臋 sukcesu w biznesie, to odpowiadanie na potrzeby i wykorzystywanie szans, kt贸re si臋 pojawiaj膮, mo偶e doprowadzi膰 na szczyt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Sk膮d wzi膮艂 si臋 w艂a艣nie taki pomys艂?

Wszystko zacz臋艂o si臋 od fanpage鈥檃 z kr贸tkimi poradami nt. piel臋gnacji w艂os贸w 鈥 infografikami i instrukcjami. Po pierwszych pozytywnych reakcjach okaza艂o si臋 jednak, 偶e czytelnikom trudno by艂o piel臋gnowa膰 w艂osy tylko na podstawie opisu, powsta艂 wi臋c kana艂 na youtubie. P贸藕niej pojawi艂y si臋 pytania o produkty, co da艂o impuls do powstania sklepu napieknewlosy.pl.

Jak d艂ugo dzia艂a ju偶 Pani sklep? I jak wygl膮da艂y u Pani kolejne dzia艂ania od pomys艂u do realizacji?

Firma zacz臋艂a dzia艂a膰 mniej wi臋cej p贸艂tora roku temu w moim pokoju – na 9m2. Szampony spada艂y mi na g艂ow臋, gdy siedzia艂am przy biurku. Wkr贸tce trzeba by艂o powi臋kszy膰 powierzchni臋 – do 25m2 sklepu stacjonarnego, ale w ci膮gu roku okaza艂o si臋, 偶e to te偶 za ma艂o. Teraz jest to 130m2 i wy艂膮cznie sklep internetowy.


Wed艂ug danych platformy Shoper 12,7 proc. sklep贸w korzystaj膮cych z oprogramowania Shoper dzia艂a w kategorii 鈥渮drowie i uroda鈥. Cz臋sto ich historia wynika w艂a艣nie z zainteresowania kosmetykami lub pasji do dbania o urod臋. Ekspercka wiedza i blog to dobra podstawa do konkurowania z du偶ymi drogeriami o uwag臋 internetowych klient贸w. Opr贸cz tego trzeba te偶 zadba膰 o przejrzyste karty produkt贸w, porz膮dek na ich li艣cie oraz zdj臋cia w dobrej rozdzielczo艣ci. W przypadku napieknewlosy.pl asortyment jest te偶 bardzo niszowy, co z pewno艣ci膮 pomaga w stworzeniu unikalnej marki – komentuje 艁ukasz Koz艂owski, Customer Success na platformie Shoper.

Jak zmienia艂 si臋 Pani pomys艂? Czy w trakcie przek艂adania na model biznesowy pojawi艂y si臋 zmiany, nowe pomys艂y i rozwi膮zania?

Czytelnicy bloga coraz cz臋艣ciej pytali, gdzie kupi膰 konkretne produkty, kt贸re pokazywa艂am na blogu. Czasem wynika艂o to ze wsp贸艂pracy z konkretn膮 firm膮 kosmetyczn膮, a czasem z ich braku rozeznania na rynku. Jednocze艣nie zauwa偶y艂am, 偶e polskie firmy niewystarczaj膮co 艣wiadomie wykorzystuj膮 tre艣ci tworzone w ramach takiej wsp贸艂pracy oraz brak jest dialogu z klientami. Uzna艂am wi臋c, 偶e zamiast pracowa膰 dla kogo艣 jako influencer, sama mog臋 za艂o偶y膰 sklep i poleca膰 swoje produkty.

Dynamiczny rozw贸j sklepu wymusi艂 szukanie nowych rozwi膮za艅 – w pewnym momencie, mimo rozwoju firmy, wci膮偶 brakowa艂o nam r膮k do pakowania produkt贸w. Postanowi艂am wi臋c podzieli膰 si臋 cz臋艣ci膮 dzia艂a艅. Konsultant Shoper pom贸g艂 mi stworzy膰 platform臋 hurtow膮, B2B. Wszystko dostosowane do moich potrzeb. Bardzo ceni臋 sobie mo偶liwo艣膰 oddania cz臋艣ci spraw technicznych. Zale偶y mi, by mie膰 po prostu dzia艂aj膮cy produkt.

Jakie wyzwania pojawia艂y si臋 po drodze?

W艂a艣ciciela e-commerce czekaj膮 innego rodzaju zadania ni偶 influencera. Na pewno wyzwaniem by艂y wszelkie dzia艂ania organizacyjne w ramach sklepu – obs艂uga klienta, ksi臋gowo艣膰, sprzeda偶 itp. Na pocz膮tku, bez du偶ego kapita艂u, nie da si臋 delegowa膰 zada艅, wi臋c wszystko jest na g艂owie tw贸rcy.

W bran偶y kosmetycznej ju偶 istnieje wiele sklep贸w internetowych, dlatego kwesti膮 kluczow膮 jest wyr贸偶nienie si臋 – np. przez dzia艂ania w艂a艣ciciela, by sklep mia艂 鈥渓udzk膮 twarz鈥. Blog da艂 mi podstawy – zrozumienie odbiorc贸w, pozwoli艂 mi dotrze膰 do praktycznie nieograniczonej liczby os贸b, sta膰 si臋 rozpoznawaln膮.


E-commerce w Polsce
76 proc. badanych w raporcie platformy Shoper E-commerce inwestuje w siebie zauwa偶a, 偶e na sprzeda偶 najwi臋kszy wp艂yw ma promocja sklepu i rozpoznawalno艣膰 marki. W艂a艣ciciele e-commerce zwykle staraj膮 si臋 samodzielnie prowadzi膰 dzia艂ania marketingowe – tak odpowiedzia艂o prawie 70 proc. ankietowanych. Przedsi臋biorcy s膮 艣wiadomi tego, 偶e biznes wymaga trzymania r臋ki na pulsie – 93 proc. planuje r贸偶ne rodzaje zmian od technologicznych, przez graficzne, po logistyk臋.


W jakim punkcie jest w tej chwili projekt? Jaki jest pomys艂 na rozw贸j 鈥 co w planach.

Plany s膮 du偶e. Chc臋 wypu艣ci膰 swoj膮 lini臋 kosmetyk贸w, a to wymaga wielkiego nak艂adu pracy i pieni臋dzy. Opr贸cz tego ekspansja zagraniczna i wdro偶enie angloj臋zycznej wersji sklepu. Pojawiaj膮 si臋 te偶 pytanie o kosmetyki do piel臋gnacji cia艂a, ale wprowadz臋 takie produkty nie wcze艣niej ni偶 za rok czy dwa. Teraz by艂oby to rozdrabnianie si臋. Sklep jest dla mnie trampolin膮 do stworzenia w艂asnej linii produkt贸w.

Kto pom贸g艂 Pani w realizacji pomys艂u?

Na pewno du偶e znaczenie mia艂o wsparcie rodziny, a w trakcie kolejnych przeprowadzek – 鈥渄ostawcze鈥 seicento (艣miech). W kwestii technicznej – du偶e zrozumienie dla moich potrzeb u konsultanta Shoper. Wa偶na by艂a dla mnie prostota – wszystko da艂o si臋 zrobi膰 samemu, po paru zmianach sklep lepiej wygl膮da艂. Istotna by艂a te偶 oszcz臋dno艣膰 czasu 鈥 sklep powsta艂 w jeden dzie艅 i jest bardzo prosty w obs艂udze dla pracownik贸w. Ka偶dy jest to w stanie ogarn膮膰. Zalet膮 jest oczywi艣cie mnogo艣膰 opcji, kt贸re pomog艂y mi rozwin膮膰 dzia艂alno艣膰 鈥 najpierw w sklepie detalicznym, p贸藕niej hurtowni. Obecnie atutem jest w艂膮czenie mo偶liwo艣ci t艂umacze艅, by m贸c ruszy膰 na rynki zagraniczne. Wszystkie po艂膮czenia z innymi serwisami (paczkomaty, kurierzy), bezp艂atne dodatki 艣wietnie dzia艂aj膮.

Jak finansowany jest projekt?

Ca艂y czas reinwestuj臋 nadwy偶k臋 艣rodk贸w w rozw贸j sklepu. Moja filozofia je艣li chodzi o biznes 鈥 najpierw dwa lata pracy za darmo, 偶eby p贸藕niej m贸c czerpa膰 z tego zyski. W moim przypadku 藕r贸d艂em dochodu jest te偶 wiedza o piel臋gnacji w艂os贸w – ruch z bloga przek艂ada si臋 na zam贸wienia w sklepie.

Co da艂o Pani zrobienie tego projektu? Tak prywatnie? Co mog艂aby Pani poradzi膰 innym kobietom, kt贸re w艂a艣nie zak艂adaj膮 sw贸j biznes.

Dla bloger贸w 鈥 zbuduj spo艂eczno艣膰. Nie spamuj grup linkami do swojej strony. Dobra tre艣膰 zawsze si臋 obroni. Ka偶d膮 przerw臋 wykorzystuj na social media, odpowiadaj na ka偶dy komentarz i wiadomo艣膰. Je艣li to przekracza twoje mo偶liwo艣ci to zr贸b Q&A (pytania i odpowiedzi), by nie straci膰 kontaktu z odbiorcami. To wa偶ne i nie mo偶esz tego od razu oddelegowa膰.

Je艣li wprowadzasz produkt, to dopasuj go do swojego targetu. Dla przyk艂adu – je艣li prowadz臋 bloga o piel臋gnacji w艂os贸w to zak艂adam sklep z kosmetykami do piel臋gnacji w艂os贸w.

Przeczytaj tak偶e: Z gara偶u na podb贸j 艣wiata. Poradnik, jak znale藕膰 inwestora!

Nie rozdrabniaj si臋 – dostaj臋 pytania o kosmetyki do piel臋gnacji cia艂a, ale nie wchodz臋 w to od razu. My艣l臋, 偶e wprowadz臋 takie produkty nie wcze艣niej ni偶 za rok, dwa. To musi by膰 przemy艣lane.

I nie zaczynaj od w艂asnej ksi膮偶ki. Ona mo偶e by膰 zwie艅czeniem tre艣ci dost臋pnych w internecie. Ale najpierw trzeba na ni膮 zapracowa膰.


Zmiany, zmiany, zmiany
Ponad 鈪 w艂a艣cicieli w 2018 roku chce wprowadzi膰 now膮 us艂ug臋 lub produkt do swojego e-sklepu, a 13 proc. planuje rozw贸j zagraniczny sprzeda偶y.


3 rzeczy, o kt贸rych Pani zdaniem nie mo偶na zapomnie膰, kiedy zak艂ada si臋 swoj膮 firm臋 i realizuje sw贸j biznesowy pomys艂.

Nie da si臋 by膰 osob膮 przypadkow膮 z ulicy, kt贸ra powie sobie 鈥瀘 teraz b臋d臋 sprzedawa膰鈥 i od razu b臋dzie mie膰 z tego zyski. Trzeba po艣wi臋ci膰 czas, pieni膮dze i zbudowa膰 zaufanie.

Delegowanie zada艅 to podstawa – je艣li mo偶na, to trzeba to robi膰. W szczeg贸lno艣ci warto oddawa膰 rzeczy, kt贸re irytuj膮, 偶eby pozosta艂e dzia艂ania mog艂y by膰 pe艂ne dobrej energii. Na przyk艂ad reklamacje, odpisywanie na maile. Je艣li samemu aspiruje si臋 na miano eksperta, to lepiej publikowa膰 porady, ni偶 zajmowa膰 si臋 kontaktem z klientem. Zapytania dotycz膮ce sklepu odsy艂am do sklepu. Dzi臋ki temu zostaje mi czas na to, co sprawia mi najwi臋ksz膮 przyjemno艣膰 – nagrywanie i montowanie na youtube. Staram si臋 codziennie rozwija膰 sklep. To moje zadanie.

Co dzi艣 uwa偶a Pani za sw贸j sukces?

Zebranie rzeszy oddanych fan贸w, dawanie wiedzy swoim klientom i rozw贸j sklepu. Ciesz臋 si臋, 偶e dzi臋ki wiedzy zebranej na blogu i produktom dost臋pnym w sklepie kto艣 poprawi co艣 w swoim wygl膮dzie i 偶yciu.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close