Olga Kotyk

Ona zmienia rzeczywisto艣膰 m艂odzie偶y w trudnej sytuacji rodzinnej

Dominika Jajszczak

Od zawsze mia艂a w sobie dusz臋 aktywistki. Pomaga艂a osobom starszym w Domu Seniora, aktywnie udziela艂a si臋 w mi臋dzynarodowej organizacji studenckiej, odby艂a zagraniczny wolontariat w obszarze zr贸wnowa偶onego rozwoju. Podczas pandemii na trzecim roku swoich studi贸w postanowi艂a wesprze膰 dzieci z dom贸w dziecka w edukacji oferuj膮c im wraz ze swoimi wolontariuszami bezp艂atne korepetycje online. Jej dzia艂ania sta艂y si臋 odpowiedzi膮 na wyzwania wsp贸艂czesnej m艂odzie偶y w trudnej sytuacji rodzinnej. 24-letnia Olga Kotyk ka偶dego dnia u艣wiadamia spo艂ecze艅stwo jak wa偶ne jest wyr贸wnywanie szans edukacyjnych dzieci z r贸偶nych 艣rodowisk i dbanie o wolontariuszy, kt贸rzy po艣wi臋caj膮 sw贸j czas i energi臋 na dzia艂ania pro bono.

Dominika Jajszczak: Kiedy ostatni raz rozmawia艂y艣my aktywnie wsp贸艂pracowa艂a艣 z 4 plac贸wkami, a w ramach projektu Web-Korki w ci膮gu siedmiu miesi臋cy mieli艣cie ju偶 za sob膮 ponad 1000 zrealizowanych lekcji online. Od naszej rozmowy min臋艂o p贸艂tora roku Co si臋 zmieni艂o?聽

Olga Kotyk: To by艂 (i wci膮偶 jest) intensywny okres rozwoju i poszerzania zasi臋g贸w naszych dzia艂a艅, ale przede wszystkim projekt spo艂eczny Web-Korki sformalizowa艂am na Fundacj臋 WEB-KORKI i od roku jeste艣my ju偶 oficjalnie organizacj膮 pozarz膮dow膮, w kt贸rej aktualnie ponad 150 wolontariuszy z ca艂ego 艣wiata prowadzi regularne lekcje online dla podopiecznych z 21 plac贸wek opieku艅czo-wychowawczych oraz pieczy zast臋pczej z ca艂ej Polski. Wcze艣niej skupiali艣my si臋 jedynie na pa艅stwowych domach dziecka, jednak zapotrzebowanie jest tak du偶e, 偶e od roku wspieramy r贸wnie偶 piecz臋 zast臋pcz膮. Aby si臋 rozwija膰 musia艂am nauczy膰 si臋 delegowania zada艅 i budowania struktury organizacji, dlatego te偶 mamy zespo艂y odpowiadaj膮ce za rozw贸j wolontariuszy, rekrutacj臋, administracj臋,聽realizacj臋 zast臋pstw czy koordynator贸w wolontariuszy. Wszystko po to, aby艣my mogli obejmowa膰 wsparciem kolejne dzieci i zaprasza膰 do siebie nast臋pnych wspania艂ych wolontariuszy.聽Aktualnie na koncie mamy ju偶 ponad 3000 przeprowadzonych zaj臋膰.

Dominika: To ogromne przedsi臋wzi臋cie. Stale poszukujecie wolontariuszy?

Olga: Powiem szczerze, nie mo偶emy narzeka膰 na brak zg艂osze艅. Latem, gdy og艂osili艣my rekrutacj臋 w ci膮gu kilku dni zg艂osi艂o si臋 do nas ponad 100 os贸b! Jestem ogromnie szcz臋艣liwa, 偶e stworzyli艣my projekt, kt贸rego cz臋艣ci膮 chce by膰 tak du偶a i zr贸偶nicowana grupa os贸b. Ciesz臋 si臋 te偶, 偶e tak wiele wolontariuszy zostaje z nami przez ca艂y rok szkolny, a nawet na kolejne lata. Aktualnie naszym ogromnym marzeniem jest zorganizowanie weekendowego wydarzenia, podczas kt贸rego dzieci b臋d膮 mog艂y na 偶ywo pozna膰 swoich korepetytor贸w i uczestniczy膰 w warsztatach rozwojowych, w wybranych przez siebie dziedzinach. W naszej fundacji to dzieci zg艂aszaj膮 swoje potrzeby, a my si臋 do nich dostosujemy, tak te偶 by艂oby w przypadku tego wydarzenia. Chcieliby艣my, aby ten event zako艅czy艂 si臋 gal膮, podczas kt贸rej wszyscy nasi uczniowie b臋d膮 docenieni za swoje starania podczas ca艂ego roku szkolnego. To zdecydowanie nasze najwi臋ksze marzenie, kt贸re chcieliby艣my spe艂ni膰 latem 2023 roku.

Dominika: Jak wygl膮da taka lekcja online? Kto mo偶e z niej skorzysta膰?聽

Olga: Z zaj臋膰 mog膮 skorzysta膰 wychowankowie plac贸wek opieku艅czo-wychowawczych oraz dzieci przebywaj膮ce w pieczy zast臋pczej z ca艂ej Polski, nie mamy ograniczenia wiekowego – pomagamy wszystkim!聽Nasi najm艂odsi uczniowie maj膮 10 lat, a najstarszy mia艂 25.聽Lekcje trwaj膮 60 minut i w zdecydowanej wi臋kszo艣ci przypadk贸w prowadzone s膮 1:1, czyli jeden korepetytor i jeden ucze艅. Jednak rok temu zg艂osi艂 si臋 do nas rodzinny dom dziecka, kt贸rego opiekunka poprosi艂a nas, aby dzieci mia艂y zaj臋cia w parach, ze wzgl臋du na to, 偶e czuj膮 si臋 bardziej komfortowo i bezpiecznie. Oczywi艣cie zgodzili艣my si臋, tutaj dzieciaki i ich potrzeby s膮 na pierwszym miejscu. Zaj臋cia prowadzone z native speakerami r贸wnie偶 odbywaj膮 si臋 w grupach.

W trakcie rozm贸w rekrutacyjnych i 聽szkole艅 zawsze zach臋camy naszych korepetytor贸w do tego, aby lekcje by艂y jak najmniej zbli偶one do tych szkolnych, tzn. aby zadania z ksi膮偶ki przedstawia膰 w postaci quiz贸w, u偶ywa膰 interaktywnych tablic, ogl膮da膰 filmy czy nawet gra膰 w gry, podczas kt贸rych ucze艅 przyswaja wiedz臋. Staramy trzyma膰 si臋 tych 60 minut, poniewa偶 to jest czas dla tych dzieci, to jest ich bezpieczne miejsce, gdzie mog膮 nie tylko nadrobi膰 zaleg艂o艣ci, ale r贸wnie偶 porozmawia膰 na temat studi贸w, pracy danego wolontariusza, czy swoich pasjach. Wa偶ne dla tych dzieci jest to, 偶e maj膮 swojego sta艂ego korepetytora, ale gdy z przyczyn losowych nie mo偶e przeprowadzi膰 zaj臋膰, w jego miejsce wejdzie inny wolontariusz z聽fundacji. Dzi臋ki temu systemowi nasi podopieczni czuj膮 si臋 po prostu wa偶ni.聽

Dominika: Na jakiej zasadzie wolontariusz jest przydzielany do ucznia?聽

Olga: Dob贸r ucznia do korepetytora jest jednym z najwa偶niejszych proces贸w w naszej organizacji. Tutaj chodzi o relacj臋, w kt贸rej obydwie strony czuj膮 si臋 dobrze.聽Najpierw wolontariusz wysy艂a nam formularz zg艂oszeniowy, w kt贸rym odpowiada na podstawowe pytania dotycz膮ce jego wieku, przedmiot贸w z kt贸rych m贸g艂by udziela膰 korepetycji, do艣wiadczenia w prowadzeniu lekcji online oraz pracy z niezmotywowanym uczniem, kolejnym etapem jest rozmowa rekrutacyjna, kt贸ra trwa oko艂o godzin臋. Jest to czas na聽聽przedstawienie bli偶ej dzia艂a艅 fundacji oraz poznanie wolontariusza. Podczas rozmowy mo偶e spodziewa膰 si臋 praktycznych pyta艅 takich jak: co zrobi艂by艣, gdyby Tw贸j ucze艅 chcia艂by sko艅czy膰 wcze艣niej zaj臋cia? Jakie masz sprawdzone metody na motywowanie do nauki? Tutaj warto doda膰, 偶e przyjmujemy r贸wnie偶 osoby bez do艣wiadczenia, kt贸re najpierw prowadz膮 zast臋pstwa, aby pozna膰 jak najwi臋cej dzieci, a nast臋pnie zostaje im przypisany ucze艅 na sta艂e. Gdy ju偶 mamy wszystkie niezb臋dne informacje o wolontariuszu, tj. wiemy czym si臋 interesuje, co robi na co dzie艅, jakie ma predyspozycje, w jakich godzinach i dniach mo偶e prowadzi膰 zaj臋cia to dopasowujemy go do ucznia. Domy Dziecka wysy艂aj膮 nam tabele z opisami swoich podopiecznych (wiek, klasa, ich charakter, z jakim materia艂em maj膮 najwi臋kszy problem, czy s膮 s艂uchowcami, czy wzrokowcami, czym si臋 interesuj膮 oraz聽ich preferencje dotycz膮ce p艂ci korepetytora).聽I w ten spos贸b np. Emilka z Domu Dziecka na 艢l膮sku 艂膮czy si臋 regularnie z Kasi膮 mieszkaj膮c膮 w Szwajcarii, aby wsp贸lnie rozwi膮zywa膰 zadania z matematyki.

Dominika: Nauczanie dzieci, mierzenie si臋 z ich wyzwaniami osobistymi, szerzenie edukacji w czasach, gdy doko艂a dzieje si臋 tak du偶o nie jest 艂atwym zadaniem. Wymaga determinacji, zaanga偶owania, wiary w wy偶sz膮 ide臋. Jak motywujecie swoich wolontariuszy, kt贸rzy dziel膮 si臋 swoj膮 wiedz膮 i czasem po godzinach?

Olga: To prawda, determinacja i brak utraty entuzjazmu to kluczowe kwestie. Od pocz膮tku wiedzia艂am, 偶e chc臋 tworzy膰 przestrze艅, w kt贸rej naprawd臋 wolontariusze b臋d膮聽聽traktowani na r贸wni z osobami, kt贸rym pomagaj膮. To wolontariat regularny, kt贸ry wymaga zmiany grafiku i umieszczenia w nim co tydzie艅 godziny na prac臋 online z dzieckiem z trudn膮 przesz艂o艣ci膮.聽聽

Uwa偶am, 偶e wiele organizacji faktycznie nie przywi膮zuje wystarczaj膮co du偶ej wagi do dbania o wolontariuszy, dlatego warto nag艂a艣nia膰 ten temat i聽by膰 艣wiadomym, jak wa偶ne jest tworzenie miejsca, w kt贸rym ludzie po艣wi臋caj膮cy sw贸j wolny czas na czynienie czego艣 dobrego, s膮 po prostu doceniani i otoczeni opiek膮, a co wi臋cej, zyskaj膮 poczucie聽przynale偶no艣ci do wsp贸lnoty, jak膮 jest organizacja.

W naszej fundacji, mamy specjalny program rozwojowy dla wolontariuszy, w ramach kt贸rego korepetytorzy mog膮 liczy膰 na: indywidualne wsparcie psychologa dzieci臋cego, grupowe wsparcie w ramach warsztat贸w z psychologiem czy zaj臋cia og贸lnorozwojowe. Ponadto ka偶dy wolontariusz ma przydzielonego opiekuna, kt贸rego zadaniem jest wspieranie go w jego drodze pomocowej, odpowiadanie na wszelkie pytania zwi膮zane z planowaniem pracy, wsparcie organizacyjne np. je艣li wolontariusz potrzebuje si臋 dowiedzie膰, czego jego dziecko aktualnie uczy si臋 w szkole, pomoc w raportowaniu liczby zaj臋膰, a dla najbardziej zaanga偶owanych wolontariuszy (b臋d膮cych w dzia艂ach organizacyjnych) lektorzy prowadz膮 regularne zaj臋cia j臋zykowe z dowolnego j臋zyka. Wszyscy dzia艂amy pro-bono.聽聽

Uwa偶am, 偶e jest wiele czynnik贸w, kt贸re motywuj膮 ludzi do do艂膮czenia do organizacji charytatywnej – og贸lna ch臋膰 niesienia pomocy, uto偶samianie si臋 z danym tematem pomocowym czy tak jak w moim przypadku 鈥 edukacja dzieci pozbawionych wsparcia rodzin macierzystych. Zadaniem organizacji, czyli projektu spo艂ecznego czy fundacji, jest zbudowanie takiej relacji z wolontariuszem, aby chcia艂 w niej zosta膰 na d艂u偶ej i po艣wi臋ca膰 sw贸j wolny czas na dzia艂ania non profit. Moim zdaniem to wa偶ny aspekt projektu i gwarancja wytrwania w nim jak najd艂u偶ej os贸b, kt贸re potrafi膮 i chc膮 pomaga膰.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close