ankieta Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Polki s膮 ambitne i samotne w drodze na szczyt. Nowy raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Olga Kozierowska

Rynek pracy w Polsce jest dzi艣 przyjazny dla pracownik贸w. Bezrobocie jest niskie, w wielu bran偶ach poszukuje si臋 specjalist贸w, oferuj膮c im dobre warunki finansowe. Coraz wi臋cej m贸wi si臋 o rozwi膮zaniach, kt贸re buduj膮 r贸偶norodno艣膰 i wspieraj膮 r贸wne wykorzystanie talent贸w kobiet i m臋偶czyzn.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Gdy przychodzi do rozmowy o rozwoju zawodowym kobiet r贸偶ne dane i badania pokazuj膮, 偶e wci膮偶 napotykaj膮 wiele barier, kt贸re utrudniaj膮 zdobycie pracy, awans, czy wej艣cie do zarz膮d贸w. Jak pokazuje raport 鈥濽kryty potencja艂 polskiego rynku pracy. Kobiety nieaktywne zawodowo鈥 przygotowany przez Deloitte na zlecenie Coca-Coli 4 miliony Polek w wieku 20-64 lata pozostaje biernych zawodowo. Potwierdzaj膮 to ostatnie dane GUS 鈥 w 2018 roku biernych zawodowo by艂o 52% kobiet. Wed艂ug analizy Deloitte, zwielokrotniaj膮c liczb臋 pracuj膮cych Polek, mo偶emy zwi臋kszy膰 PKB Polski w sumie o nawet 200 mld z艂otych do 2025 roku! Tworzenie rozwi膮za艅, kt贸re pomog膮 im wr贸ci膰 do pracy jest wi臋c konieczno艣ci膮.

A jak wygl膮da pozycja kobiet w biznesie?

Dzi艣 co trzecia firma w Polsce tworzona lub kierowana jest przez kobiet臋. Czy to pow贸d do zadowolenia? Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) pokazuje, 偶e ten wynik da艂 Polsce w 2018 roku 7. pozycj臋 na 艣wiecie. Z drugiej strony, gdy we藕miemy pod uwag臋 wska藕nik przyjaznych warunk贸w do prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej 鈥 Polska zaj臋艂a pod tym wzgl臋dem 20. miejsce, w czym pomog艂y relatywnie pozytywne spo艂eczne postrzeganie polskich przedsi臋biorczy艅 oraz og贸lne wsparcie dla M艢P.

Co si臋 zmieni艂o?

Przez ostatnich 10 lat, odk膮d powsta艂 Sukces Pisany Szmink膮, du偶o zmieni艂o si臋 dla kobiet w biznesie i na rynku pracy na lepsze. Nadal jednak jest wiele do zrobienia. Przyk艂adem jest cho膰by likwidacja luki placowej. Do cel贸w fundacji nale偶膮 dzia艂ania w obszarze jasnego okre艣lania 艣cie偶ki kariery i wpisywanie w ni膮 urlop贸w macierzy艅skich, wprowadzanie elastycznych form pracy oraz szersze wykorzystywanie urlopu rodzicielskiego przez m臋偶czyzn. Do wprowadzania tych rozwi膮za艅 zaanga偶owa艂y艣my prezes贸w najwi臋kszych firm w Polsce, kt贸rzy w ramach dzia艂aj膮cego od pa藕dziernika 2018 klubu Champions of Change opracowuj膮 strategie, rozwi膮zania i dobre praktyki w tym zakresie. Wsparcie potrzebne jest jednak nie tylko ze strony m臋偶czyzn, ale tak偶e samych kobiet. Nasza ankieta wyra藕nie pokaza艂a 鈥 jeste艣my gotowe przyj膮膰 awans, ale w drodze na szczyt czujemy si臋 samotne i potrzebujemy wsparcia innych 鈥 mentor贸w, lider贸w.

Po co przeprowadzi艂y艣my badanie?

Ten Raport przygotowa艂y艣my, by kontynuowa膰 dyskusj臋 na temat barier, kt贸re utrudniaj膮 wykorzystanie potencja艂u kobiet oraz szans, kt贸re wspieraj膮 je w awansach, rozwijaniu swoich pomys艂贸w i budowaniu silnych firm. W przeprowadzonej ankiecie odda艂y艣my g艂os kobietom, pytaj膮c o ich do艣wiadczenia, refleksje i opinie. Cz臋艣膰 z tych wypowiedzi cytujemy, by liczby zyska艂y szerszy kontekst i ludzki wymiar. Wzbogaci艂y艣my je o komentarze ekspert贸w, w kt贸rych znajd膮 Pa艅stwo przyk艂ady dobrych praktyk, kt贸re ju偶 dzia艂aj膮. Mamy nadziej臋, 偶e b臋d膮 one wskaz贸wk膮 dla pracodawc贸w, inwestor贸w, lider贸w opinii i u艂atwi膮 im wprowadzanie rozwi膮za艅, kt贸re wespr膮 kobiety i przyczyni膮 si臋 do rozwoju firm oraz gospodarki.

Ca艂y RAPORT mo偶esz zobaczy膰 i przeczyta膰 TUTAJ.

Jak przeprowadzi艂y艣my badania i stworzy艂y艣my Raport?

Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 od 10 lat analizuje dane, 艣ledzi sytuacj臋 polskich kobiet w biznesie i na rynku pracy. Zbieramy opinie, dobre praktyki, a w tym roku dodatkowo zdecydowa艂y艣my si臋 na przygotowanie w艂asnego Raportu nastawionego na pog艂臋bienie i eksploracj臋 szans postrzegania potencja艂贸w, barier i mo偶liwo艣ci, jakie stoj膮 przed aktywnymi zawodowo Polkami.

Raport sk艂ada si臋 z dw贸ch cz臋艣ci. Pierwsz膮 stanowi podsumowanie ankiety na temat szans i barier dla kobiet w biznesie. W naszej ankiecie poza pytaniami zamkni臋tymi, w kt贸rych mog艂y wybra膰 po dwie odpowiedzi, da艂y艣my uczestniczkom mo偶liwo艣膰 szerszej wypowiedzi. Dzi臋ki temu uzyska艂y艣my dodatkow膮 wiedz臋 na temat ich do艣wiadcze艅 i problem贸w, z kt贸rymi stykaj膮 si臋 na co dzie艅. Ankieta zosta艂a przeprowadzona na grupie kobiet aktywnych zawodowo i przedsi臋biorczych z du偶ych, 艣rednich i ma艂ych miast, w wieku 23-62 lat z wy偶szym wykszta艂ceniem (94% ankietowanych).

W drugiej cz臋艣ci poprosi艂y艣my o komentarze ekspert贸w, lider贸w opinii i przedstawicieli firm wprowadzaj膮cych polityk臋 Diversity & Inclusion. W swoich komentarzach dziel膮 si臋 dobrymi praktykami, kt贸re mog臋 sta膰 si臋 inspiracj膮 dla kolejnych firm, organizacji i pracodawc贸w w pe艂niejszym wykorzystaniu talent贸w kobiet i m臋偶czyzn.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close