ankieta Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką

Polki są ambitne i samotne w drodze na szczyt. Nowy raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką

Olga Kozierowska

Rynek pracy w Polsce jest dziś przyjazny dla pracowników. Bezrobocie jest niskie, w wielu branżach poszukuje się specjalistów, oferując im dobre warunki finansowe. Coraz więcej mówi się o rozwiązaniach, które budują różnorodność i wspierają równe wykorzystanie talentów kobiet i mężczyzn.

Gdy przychodzi do rozmowy o rozwoju zawodowym kobiet różne dane i badania pokazują, że wciąż napotykają wiele barier, które utrudniają zdobycie pracy, awans, czy wejście do zarządów. Jak pokazuje raport „Ukryty potencjał polskiego rynku pracy. Kobiety nieaktywne zawodowo” przygotowany przez Deloitte na zlecenie Coca-Coli 4 miliony Polek w wieku 20-64 lata pozostaje biernych zawodowo. Potwierdzają to ostatnie dane GUS – w 2018 roku biernych zawodowo było 52% kobiet. Według analizy Deloitte, zwielokrotniając liczbę pracujących Polek, możemy zwiększyć PKB Polski w sumie o nawet 200 mld złotych do 2025 roku! Tworzenie rozwiązań, które pomogą im wrócić do pracy jest więc koniecznością.

A jak wygląda pozycja kobiet w biznesie?

Dziś co trzecia firma w Polsce tworzona lub kierowana jest przez kobietę. Czy to powód do zadowolenia? Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) pokazuje, że ten wynik dał Polsce w 2018 roku 7. pozycję na świecie. Z drugiej strony, gdy weźmiemy pod uwagę wskaźnik przyjaznych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej – Polska zajęła pod tym względem 20. miejsce, w czym pomogły relatywnie pozytywne społeczne postrzeganie polskich przedsiębiorczyń oraz ogólne wsparcie dla MŚP.

Co się zmieniło?

Przez ostatnich 10 lat, odkąd powstał Sukces Pisany Szminką, dużo zmieniło się dla kobiet w biznesie i na rynku pracy na lepsze. Nadal jednak jest wiele do zrobienia. Przykładem jest choćby likwidacja luki placowej. Do celów fundacji należą działania w obszarze jasnego określania ścieżki kariery i wpisywanie w nią urlopów macierzyńskich, wprowadzanie elastycznych form pracy oraz szersze wykorzystywanie urlopu rodzicielskiego przez mężczyzn. Do wprowadzania tych rozwiązań zaangażowałyśmy prezesów największych firm w Polsce, którzy w ramach działającego od października 2018 klubu Champions of Change opracowują strategie, rozwiązania i dobre praktyki w tym zakresie. Wsparcie potrzebne jest jednak nie tylko ze strony mężczyzn, ale także samych kobiet. Nasza ankieta wyraźnie pokazała – jesteśmy gotowe przyjąć awans, ale w drodze na szczyt czujemy się samotne i potrzebujemy wsparcia innych – mentorów, liderów.

Po co przeprowadziłyśmy badanie?

Ten Raport przygotowałyśmy, by kontynuować dyskusję na temat barier, które utrudniają wykorzystanie potencjału kobiet oraz szans, które wspierają je w awansach, rozwijaniu swoich pomysłów i budowaniu silnych firm. W przeprowadzonej ankiecie oddałyśmy głos kobietom, pytając o ich doświadczenia, refleksje i opinie. Część z tych wypowiedzi cytujemy, by liczby zyskały szerszy kontekst i ludzki wymiar. Wzbogaciłyśmy je o komentarze ekspertów, w których znajdą Państwo przykłady dobrych praktyk, które już działają. Mamy nadzieję, że będą one wskazówką dla pracodawców, inwestorów, liderów opinii i ułatwią im wprowadzanie rozwiązań, które wesprą kobiety i przyczynią się do rozwoju firm oraz gospodarki.

Cały RAPORT możesz zobaczyć i przeczytać TUTAJ.

Jak przeprowadziłyśmy badania i stworzyłyśmy Raport?

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od 10 lat analizuje dane, śledzi sytuację polskich kobiet w biznesie i na rynku pracy. Zbieramy opinie, dobre praktyki, a w tym roku dodatkowo zdecydowałyśmy się na przygotowanie własnego Raportu nastawionego na pogłębienie i eksplorację szans postrzegania potencjałów, barier i możliwości, jakie stoją przed aktywnymi zawodowo Polkami.

Raport składa się z dwóch części. Pierwszą stanowi podsumowanie ankiety na temat szans i barier dla kobiet w biznesie. W naszej ankiecie poza pytaniami zamkniętymi, w których mogły wybrać po dwie odpowiedzi, dałyśmy uczestniczkom możliwość szerszej wypowiedzi. Dzięki temu uzyskałyśmy dodatkową wiedzę na temat ich doświadczeń i problemów, z którymi stykają się na co dzień. Ankieta została przeprowadzona na grupie kobiet aktywnych zawodowo i przedsiębiorczych z dużych, średnich i małych miast, w wieku 23-62 lat z wyższym wykształceniem (94% ankietowanych).

W drugiej części poprosiłyśmy o komentarze ekspertów, liderów opinii i przedstawicieli firm wprowadzających politykę Diversity & Inclusion. W swoich komentarzach dzielą się dobrymi praktykami, które mogę stać się inspiracją dla kolejnych firm, organizacji i pracodawców w pełniejszym wykorzystaniu talentów kobiet i mężczyzn.