Maria Nowińska

Jak zarz─ůdza─ç firm─ů w Polsce, b─Öd─ůc uziemionym na drugim ko┼äcu ┼Ťwiata?

Dominika Jajszczak

Praca zdalna to jej drugie imi─Ö. Mieszka obecnie w Kuala Lumpur, ale jej nowa kolekcja zosta┼éa przygotowana w Polsce. Wszystkim zarz─ůdza┼éa na odleg┼éo┼Ť─ç. O tym, jak prowadzi si─Ö biznes w bran┼╝y modowej w czasach pandemii Dominika Jajszczak rozmawia z Mari─ů Nowi┼äsk─ů, projektantk─ů akcesori├│w i za┼éo┼╝ycielk─ů marki NOWI┼âSKA.

Jeste┼Ť ju┼╝ ponad 10 lat w bran┼╝y modowej. Czy uwa┼╝asz, ┼╝e COVID i pandemia zmieni─ů zasady gry na tym rynku?

Oczywi┼Ťcie, przyspieszy┼éy to, co by┼éo nieuniknione. Czyli wyhamowanie bran┼╝y mody, ograniczenie nadprodukcji, kryzys sprzeda┼╝y stacjonarnej i przeniesienie si─Ö do internetu. Marki, kt├│re nie maj─ů dzi┼Ť sprzeda┼╝y online, nie istniej─ů. Kwitnie rynek drugiego obiegu, vintage i pre-order, ur├│s┼é system pre-order, czyli produkcji pod zam├│wienia. Nast─ůpi─ů du┼╝e przetasowania, wiele marek upadnie, ju┼╝ jest bardzo ci─Ö┼╝ko. Ale nie dramatyzuj─Ö, bo koniec jest nowym pocz─ůtkiem. Musia┼éo si─Ö co┼Ť zmieni─ç, bo taka eksploatacja planety doprowadzi┼éaby nas do katastrofy ekologicznej. W skrajnie czarnej wizji obudziliby┼Ťmy si─Ö jako spo┼éecze┼ästwo hiper-konsumpcyjne, ton─ůce w ┼Ťmieciach po niepotrzebnych produktach. I paradoksalnie kryzys wywo┼éany przez COVID w perspektywie globalnej obudzi┼é wi─Öksz─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç ekologiczn─ů i konsumenck─ů. Bran┼╝a mody ogromnie ucierpi na tym kryzysie, bo w tak niepewnej sytuacji nie my┼Ťli si─Ö o zakupie nowej torebki czy pary but├│w. Szans─Ö na wyj┼Ťcie z kryzysu obronn─ů r─Ök─ů maj─ů m─ůdrze budowane, transparentne brandy, kt├│rych wk┼éad jest wi─Ökszy ni┼╝ sam produkt.

Twoja nowa kolekcja ARMOUR nawi─ůzuje do zbroi wsp├│┼éczesnej wojowniczki. Sk─ůd taki pomys┼é?

Pomys┼é powsta┼é przed pandemi─ů w Europie i wynika┼é z osobistej refleksji, ┼╝e zmiany, kt├│rych dzisiaj do┼Ťwiadczamy podczas kilku miesi─Öcy s─ů szybsze i bardziej drastyczne ni┼╝ w przypadku naszych rodzic├│w w okresie kilku lat. Po przeprowadzce do Malezji w pa┼║dzierniku 2019 roku zasta┼éam tutaj ÔÇ×hazeÔÇŁ, czyli dusz─ůcy smog spowodowany wypalaniem las├│w w Indonezji pod produkcj─Ö taniego oleju palmowego, nast─Öpnie po┼╝ary las├│w w Australii wywo┼éane globalnym ociepleniem, a za chwil─Ö pojawi┼éy si─Ö pierwsze informacje o wirusie w Chinach. Wszystko na przestrzeni kilku miesi─Öcy. Intuicja podpowiada┼éa mi, ┼╝e to nie koniec wydarze┼ä wp┼éywaj─ůcych bezpo┼Ťrednio na ┼╝ycie milion├│w ludzi. I nie chodzi mi tu o przewidywanie przysz┼éo┼Ťci, tylko refleksj─Ö, jak w tym wszystkim zachowa─ç wewn─Ötrzny spok├│j i r├│wnowag─Ö, jak chroni─ç si─Ö przed ┼Ťwiatem zewn─Ötrznym jednocze┼Ťnie nie uciekaj─ůc od niego. By┼é nawet moment, kiedy chcia┼éam si─Ö wycofa─ç z bran┼╝y mody, bo czu┼éam wewn─Ötrzny sprzeciw. Potem zrozumia┼éam, ┼╝e mo┼╝e w┼éa┼Ťnie takie osoby jak ja, kt├│re widz─ů szerszy obraz powinny w tym systemie pozosta─ç i pr├│bowa─ç go zmieni─ç strategi─ů ma┼éych krok├│w. Bo nawet ma┼éy wk┼éad si─Ö liczy. Jeste┼Ťmy przebod┼║cowani, wszystkiego jest za du┼╝o i jest za ha┼éa┼Ťliwie, st─ůd reaktywacja mojej marki w etosie ÔÇ×cichego luksusuÔÇŁ i kolekcja ARMOUR (ang. zbroja), w kt├│rej wszystkie torebki i akcesoria maj─ů dodawa─ç mocy wsp├│┼éczesnej kobiecie. Nie chroni─ů jej przed ┼Ťwiatem, ale s─ů przeka┼║nikiem dobrej energii, kt├│ra je stworzy┼éa, silniejszej ni┼╝ podszepty strachu czy zw─ůtpienia. Zaprojektowa┼éam te┼╝ mini torebki-amulety, tzw. EYE BAGS ozdobione Okiem Horusa, czyli symbolem mocy i zdrowienia.

Mieszkasz obecnie w Kuala Lumpur, ale nowa kolekcja zosta┼éa jednak przygotowana w Polsce. Wszystkim zarz─ůdza┼éa┼Ť na odleg┼éo┼Ť─ç. Czy praca zdalna to Twoje drugie imi─Ö?

Dok┼éadnie tak. Od dawna pracuj─Ö zdalnie, ale nigdy jeszcze nie wykona┼éam ca┼éej pracy z odleg┼éo┼Ťci 10 tys. km. Taki syndrom naszych czas├│w. Wcze┼Ťniej cyklicznie przylatywa┼éam do Polski mi─Ödzy innymi, ┼╝eby wykona─ç prototypy nowej kolekcji i samodzielnie nadzorowa─ç wyb├│r materia┼é├│w i produkcj─Ö. Tym razem lockdown uziemi┼é mnie w Kuala Lumpur. Jestem przekonana, ┼╝e nie by┼éoby to mo┼╝liwe, gdybym by┼éa na pocz─ůtku drogi. Uratowa┼éo mnie wieloletnie do┼Ťwiadczenie i ogrom pracy wykonanej w przesz┼éo┼Ťci. Teraz tylko po┼é─ůczy┼éam puzzle, kt├│re uk┼éadam od lat. Nie odbieram sobie uznania, bo sama jestem troch─Ö w szoku, ┼╝e to si─Ö uda┼éo, ale kiedy jest pasja, to jest flow. Przyk┼éadowo, zam├│wi┼éam na podstawie zdj─Ö─ç dwukolorow─ů ta┼Ťm─Ö na pasy we W┼éoszech do 3 rodzaj├│w sk├│r, kt├│rych – dodam – te┼╝ nie widzia┼éam na oczy. I po przy┼éo┼╝eniu wszystkiego do siebie w zak┼éadzie moi pracownicy byli nie mniej zdumieni ni┼╝ ja, ┼╝e wszystko do siebie idealnie pasuje.

Jakie najwi─Öksze wyzwania napotka┼éa┼Ť w pracy zdalnej? Opr├│cz oczywistej r├│┼╝nicy czasu pracy.

Nie wyobra┼╝am sobie rozpoczyna─ç nowego przedsi─Öwzi─Öcia, np. wdra┼╝a─ç nowych produkt├│w. Bo moje wsp├│┼éprace opieraj─ů si─Ö na wieloletnich relacjach z dostawcami czy podwykonawcami. I dzi─Öki tak wypracowanym relacjom jestem w stanie mobilizowa─ç i anga┼╝owa─ç moich wsp├│┼épracownik├│w. W przeciwnym razie zdalna produkcja by si─Ö nie uda┼éa. Musz─Ö wi─Öc najpierw tak─ů osob─Ö pozna─ç. Nie ogarn─Ö┼éam budowania relacji przez skypa czy telefon. Mog─Ö pracowa─ç z ka┼╝dego miejsca na ziemi, gdzie jest internet, ale musz─Ö mie─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç przylatywania od czasu do czasu do Polski. Niestety obecnie nie mog─Ö wylecie─ç z Malezji.

Sprzedawa┼éa┼Ť swoje torby ÔÇ×made in PolandÔÇŁ z powodzeniem w Chinach. To bardzo ciekawe. Zazwyczaj chyba odbywa si─Ö to w drug─ů stron─Ö – projektanci i producenci lokalni walcz─ů z chi┼äskimi produktami.

Tak, mam nawet zastrze┼╝ony w Chinach znak towarowy. Mieszka┼éam w Szanghaju przez ponad 5 lat. W du┼╝ym skr├│cie jest to ogromnie ch┼éonny, ale te┼╝ bardzo trudny rynek. Du┼╝─ů grup─Ö moich klient├│w w Chinach stanowili Japo┼äczycy i ekspaci, mia┼éam te┼╝ agentk─Ö, kt├│ra prowadzi┼éa online sklep NOWINSKA na WeChat, kt├│ry jest chi┼äskim odpowiednikiem Facebooka. Sprzedawa┼éam bezpo┼Ťrednio poprzez eventy pop-up i imprezy sprzeda┼╝owe, ale nawi─ůza┼éam te┼╝ wsp├│┼éprac─Ö z mark─ů odzie┼╝ow─ů, dla kt├│rej zaprojektowa┼éam lini─Ö torebek do butiku oraz na pokaz mody podczas Shanghai Fashion Week.

Chi┼äczycy, kt├│rzy kupowali moje akcesoria, potrafili doceni─ç jako┼Ť─ç, szczeg├│lnie w┼éoskich sk├│r, bo sama praca r─Öczna jest tam mniej ceniona. Produkty tak wysokiej jako┼Ťci kosztuj─ů w Chinach du┼╝o wi─Öcej, ale nie s─ůdz─Ö, ┼╝eby przyst─Öpna cena by┼éa g┼é├│wnym argumentem. Istotne by┼éo to, ┼╝e widzieli projektantk─Ö, kt├│ra stoi za produktem, i ┼╝e jest to blondynka z Europy, z kt├│r─ů mog─ů zamieni─ç par─Ö prostych zda┼ä po mandary┼äsku. My┼Ťl─Ö, ┼╝e dla Chi┼äczyk├│w kontynentalnych by┼éo to egzotyczne do┼Ťwiadczenie i jednocze┼Ťnie budzi┼éo zaufanie do produktu. Dla por├│wnania, kiedy pojecha┼éam na targi do Singapuru, czyli wysoko rozwini─Ötego rynku z ogromn─ů konkurencj─ů bardzo jako┼Ťciowych lokalnych marek, nie mia┼éo to wi─Ökszego znaczenia, ┼╝e jestem blond Europejk─ů. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e liczy si─Ö, opr├│cz jako┼Ťci i designu, historia marki i jej ┼Ťwiadomo┼Ť─ç ekologiczna. Feedback, kt├│ry dostaj─Ö z ka┼╝dego rynku jest dla mnie cenn─ů lekcj─ů, z kt├│rej wyci─ůgam wnioski. Dzi─Öki temu moje my┼Ťlenie o produkcie, marce czy strategii biznesowej wykracza poza Polsk─Ö.

Jakie masz dalsze plany na rozw├│j firmy?

Sprzedawa─ç torebki i akcesoria NOWI┼âSKA na ca┼éym ┼Ťwiecie, co umo┼╝liwia dzi┼Ť internet. Pod─ů┼╝a─ç drog─ů zr├│wnowa┼╝onego rozwoju. Pracuj─Ö nad wprowadzeniem produkt├│w z innowacyjnego materia┼éu pochodz─ůcego ze zr├│wnowa┼╝onej produkcji, ale do realizacji tego przedsi─Öwzi─Öcia musz─Ö przylecie─ç do Polski. Mam nadziej─Ö, ┼╝e uda si─Ö w przysz┼éym roku.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close