Maria Nowi艅ska

Jak zarz膮dza膰 firm膮 w Polsce, b臋d膮c uziemionym na drugim ko艅cu 艣wiata?

Dominika Jajszczak

Praca zdalna to jej drugie imi臋. Mieszka obecnie w Kuala Lumpur, ale jej nowa kolekcja zosta艂a przygotowana w Polsce. Wszystkim zarz膮dza艂a na odleg艂o艣膰. O tym, jak prowadzi si臋 biznes w bran偶y modowej w czasach pandemii Dominika Jajszczak rozmawia z Mari膮 Nowi艅sk膮, projektantk膮 akcesori贸w i za艂o偶ycielk膮 marki NOWI艃SKA.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jeste艣 ju偶 ponad 10 lat w bran偶y modowej. Czy uwa偶asz, 偶e COVID i pandemia zmieni膮 zasady gry na tym rynku?

Oczywi艣cie, przyspieszy艂y to, co by艂o nieuniknione. Czyli wyhamowanie bran偶y mody, ograniczenie nadprodukcji, kryzys sprzeda偶y stacjonarnej i przeniesienie si臋 do internetu. Marki, kt贸re nie maj膮 dzi艣 sprzeda偶y online, nie istniej膮. Kwitnie rynek drugiego obiegu, vintage i pre-order, ur贸s艂 system pre-order, czyli produkcji pod zam贸wienia. Nast膮pi膮 du偶e przetasowania, wiele marek upadnie, ju偶 jest bardzo ci臋偶ko. Ale nie dramatyzuj臋, bo koniec jest nowym pocz膮tkiem. Musia艂o si臋 co艣 zmieni膰, bo taka eksploatacja planety doprowadzi艂aby nas do katastrofy ekologicznej. W skrajnie czarnej wizji obudziliby艣my si臋 jako spo艂ecze艅stwo hiper-konsumpcyjne, ton膮ce w 艣mieciach po niepotrzebnych produktach. I paradoksalnie kryzys wywo艂any przez COVID w perspektywie globalnej obudzi艂 wi臋ksz膮 艣wiadomo艣膰 ekologiczn膮 i konsumenck膮. Bran偶a mody ogromnie ucierpi na tym kryzysie, bo w tak niepewnej sytuacji nie my艣li si臋 o zakupie nowej torebki czy pary but贸w. Szans臋 na wyj艣cie z kryzysu obronn膮 r臋k膮 maj膮 m膮drze budowane, transparentne brandy, kt贸rych wk艂ad jest wi臋kszy ni偶 sam produkt.

Twoja nowa kolekcja ARMOUR nawi膮zuje do zbroi wsp贸艂czesnej wojowniczki. Sk膮d taki pomys艂?

Pomys艂 powsta艂 przed pandemi膮 w Europie i wynika艂 z osobistej refleksji, 偶e zmiany, kt贸rych dzisiaj do艣wiadczamy podczas kilku miesi臋cy s膮 szybsze i bardziej drastyczne ni偶 w przypadku naszych rodzic贸w w okresie kilku lat. Po przeprowadzce do Malezji w pa藕dzierniku 2019 roku zasta艂am tutaj 鈥瀐aze鈥, czyli dusz膮cy smog spowodowany wypalaniem las贸w w Indonezji pod produkcj臋 taniego oleju palmowego, nast臋pnie po偶ary las贸w w Australii wywo艂ane globalnym ociepleniem, a za chwil臋 pojawi艂y si臋 pierwsze informacje o wirusie w Chinach. Wszystko na przestrzeni kilku miesi臋cy. Intuicja podpowiada艂a mi, 偶e to nie koniec wydarze艅 wp艂ywaj膮cych bezpo艣rednio na 偶ycie milion贸w ludzi. I nie chodzi mi tu o przewidywanie przysz艂o艣ci, tylko refleksj臋, jak w tym wszystkim zachowa膰 wewn臋trzny spok贸j i r贸wnowag臋, jak chroni膰 si臋 przed 艣wiatem zewn臋trznym jednocze艣nie nie uciekaj膮c od niego. By艂 nawet moment, kiedy chcia艂am si臋 wycofa膰 z bran偶y mody, bo czu艂am wewn臋trzny sprzeciw. Potem zrozumia艂am, 偶e mo偶e w艂a艣nie takie osoby jak ja, kt贸re widz膮 szerszy obraz powinny w tym systemie pozosta膰 i pr贸bowa膰 go zmieni膰 strategi膮 ma艂ych krok贸w. Bo nawet ma艂y wk艂ad si臋 liczy. Jeste艣my przebod藕cowani, wszystkiego jest za du偶o i jest za ha艂a艣liwie, st膮d reaktywacja mojej marki w etosie 鈥瀋ichego luksusu鈥 i kolekcja ARMOUR (ang. zbroja), w kt贸rej wszystkie torebki i akcesoria maj膮 dodawa膰 mocy wsp贸艂czesnej kobiecie. Nie chroni膮 jej przed 艣wiatem, ale s膮 przeka藕nikiem dobrej energii, kt贸ra je stworzy艂a, silniejszej ni偶 podszepty strachu czy zw膮tpienia. Zaprojektowa艂am te偶 mini torebki-amulety, tzw. EYE BAGS ozdobione Okiem Horusa, czyli symbolem mocy i zdrowienia.

Mieszkasz obecnie w Kuala Lumpur, ale nowa kolekcja zosta艂a jednak przygotowana w Polsce. Wszystkim zarz膮dza艂a艣 na odleg艂o艣膰. Czy praca zdalna to Twoje drugie imi臋?

Dok艂adnie tak. Od dawna pracuj臋 zdalnie, ale nigdy jeszcze nie wykona艂am ca艂ej pracy z odleg艂o艣ci 10 tys. km. Taki syndrom naszych czas贸w. Wcze艣niej cyklicznie przylatywa艂am do Polski mi臋dzy innymi, 偶eby wykona膰 prototypy nowej kolekcji i samodzielnie nadzorowa膰 wyb贸r materia艂贸w i produkcj臋. Tym razem lockdown uziemi艂 mnie w Kuala Lumpur. Jestem przekonana, 偶e nie by艂oby to mo偶liwe, gdybym by艂a na pocz膮tku drogi. Uratowa艂o mnie wieloletnie do艣wiadczenie i ogrom pracy wykonanej w przesz艂o艣ci. Teraz tylko po艂膮czy艂am puzzle, kt贸re uk艂adam od lat. Nie odbieram sobie uznania, bo sama jestem troch臋 w szoku, 偶e to si臋 uda艂o, ale kiedy jest pasja, to jest flow. Przyk艂adowo, zam贸wi艂am na podstawie zdj臋膰 dwukolorow膮 ta艣m臋 na pasy we W艂oszech do 3 rodzaj贸w sk贸r, kt贸rych – dodam – te偶 nie widzia艂am na oczy. I po przy艂o偶eniu wszystkiego do siebie w zak艂adzie moi pracownicy byli nie mniej zdumieni ni偶 ja, 偶e wszystko do siebie idealnie pasuje.

Jakie najwi臋ksze wyzwania napotka艂a艣 w pracy zdalnej? Opr贸cz oczywistej r贸偶nicy czasu pracy.

Nie wyobra偶am sobie rozpoczyna膰 nowego przedsi臋wzi臋cia, np. wdra偶a膰 nowych produkt贸w. Bo moje wsp贸艂prace opieraj膮 si臋 na wieloletnich relacjach z dostawcami czy podwykonawcami. I dzi臋ki tak wypracowanym relacjom jestem w stanie mobilizowa膰 i anga偶owa膰 moich wsp贸艂pracownik贸w. W przeciwnym razie zdalna produkcja by si臋 nie uda艂a. Musz臋 wi臋c najpierw tak膮 osob臋 pozna膰. Nie ogarn臋艂am budowania relacji przez skypa czy telefon. Mog臋 pracowa膰 z ka偶dego miejsca na ziemi, gdzie jest internet, ale musz臋 mie膰 mo偶liwo艣膰 przylatywania od czasu do czasu do Polski. Niestety obecnie nie mog臋 wylecie膰 z Malezji.

Sprzedawa艂a艣 swoje torby 鈥瀖ade in Poland鈥 z powodzeniem w Chinach. To bardzo ciekawe. Zazwyczaj chyba odbywa si臋 to w drug膮 stron臋 – projektanci i producenci lokalni walcz膮 z chi艅skimi produktami.

Tak, mam nawet zastrze偶ony w Chinach znak towarowy. Mieszka艂am w Szanghaju przez ponad 5 lat. W du偶ym skr贸cie jest to ogromnie ch艂onny, ale te偶 bardzo trudny rynek. Du偶膮 grup臋 moich klient贸w w Chinach stanowili Japo艅czycy i ekspaci, mia艂am te偶 agentk臋, kt贸ra prowadzi艂a online sklep NOWINSKA na WeChat, kt贸ry jest chi艅skim odpowiednikiem Facebooka. Sprzedawa艂am bezpo艣rednio poprzez eventy pop-up i imprezy sprzeda偶owe, ale nawi膮za艂am te偶 wsp贸艂prac臋 z mark膮 odzie偶ow膮, dla kt贸rej zaprojektowa艂am lini臋 torebek do butiku oraz na pokaz mody podczas Shanghai Fashion Week.

Chi艅czycy, kt贸rzy kupowali moje akcesoria, potrafili doceni膰 jako艣膰, szczeg贸lnie w艂oskich sk贸r, bo sama praca r臋czna jest tam mniej ceniona. Produkty tak wysokiej jako艣ci kosztuj膮 w Chinach du偶o wi臋cej, ale nie s膮dz臋, 偶eby przyst臋pna cena by艂a g艂贸wnym argumentem. Istotne by艂o to, 偶e widzieli projektantk臋, kt贸ra stoi za produktem, i 偶e jest to blondynka z Europy, z kt贸r膮 mog膮 zamieni膰 par臋 prostych zda艅 po mandary艅sku. My艣l臋, 偶e dla Chi艅czyk贸w kontynentalnych by艂o to egzotyczne do艣wiadczenie i jednocze艣nie budzi艂o zaufanie do produktu. Dla por贸wnania, kiedy pojecha艂am na targi do Singapuru, czyli wysoko rozwini臋tego rynku z ogromn膮 konkurencj膮 bardzo jako艣ciowych lokalnych marek, nie mia艂o to wi臋kszego znaczenia, 偶e jestem blond Europejk膮. Okaza艂o si臋, 偶e liczy si臋, opr贸cz jako艣ci i designu, historia marki i jej 艣wiadomo艣膰 ekologiczna. Feedback, kt贸ry dostaj臋 z ka偶dego rynku jest dla mnie cenn膮 lekcj膮, z kt贸rej wyci膮gam wnioski. Dzi臋ki temu moje my艣lenie o produkcie, marce czy strategii biznesowej wykracza poza Polsk臋.

Jakie masz dalsze plany na rozw贸j firmy?

Sprzedawa膰 torebki i akcesoria NOWI艃SKA na ca艂ym 艣wiecie, co umo偶liwia dzi艣 internet. Pod膮偶a膰 drog膮 zr贸wnowa偶onego rozwoju. Pracuj臋 nad wprowadzeniem produkt贸w z innowacyjnego materia艂u pochodz膮cego ze zr贸wnowa偶onej produkcji, ale do realizacji tego przedsi臋wzi臋cia musz臋 przylecie膰 do Polski. Mam nadziej臋, 偶e uda si臋 w przysz艂ym roku.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close