biznes w czasach kryzysu

9 pomys艂贸w na to, aby Tw贸j biznes przetrwa艂 kryzys

Maria Kruczek

Czas w膮tpliwo艣ci i niepewno艣ci nadszed艂 dla ka偶dego biznesu. Czy jest chocia偶 jedna bran偶a, kt贸rej nie dotkn膮艂 koronawirus? Chyba nie! A nawet, je偶eli na pierwszy rzut oka wydaje si臋, 偶e jednak jest (na przyk艂ad firmy remontowe, du偶e firmy deweloperskie- pr臋偶nie pracuj膮), to jednak one te偶 odczuj膮 na sobie negatywne skutki epidemii (poniewa偶 za jaki艣 czas te firmy remontowe nie b臋d膮 mia艂y klient贸w, a przed firmami deweloperskimi b臋dzie sta艂o bardzo trudne zadanie: sprzeda膰 swoje nieruchomo艣ci!
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Ka偶dy z nas mniej lub bardziej odczuwa problemy, kt贸re wynikn臋艂y z wyhamowania gospodarki.

Szczeg贸lnie my, osoby prowadz膮ce biznesy, analizujemy sytuacj臋 i zastanawiamy si臋, co dalej? Czy te偶 do nich nale偶ysz? Je艣li tak, mam nadziej臋, 偶e b臋d臋 w stanie pom贸c ci rozwik艂a膰 kilka zagadek przedsi臋biorcy. Poza tym, 偶e na co dzie艅 doradzam biznesom jak rosn膮膰, jak sprzedawa膰 i ka偶dego dnia by膰 lepszym, te偶 sama jestem przedsi臋biorc膮! G艂贸wkowanie nad najlepszymi rozwi膮zaniami to moja specjalno艣膰!

Poduszka finansowa – by膰 albo nie by膰

Pierwsze pytanie, jakie w艂a艣ciciel firmy musi sobie zada膰 jak najszybciej dotyczy stanu swojego konta, rezerw oraz oszcz臋dno艣ci. Niestety w Polsce tylko 5% 艣rednich i ma艂ych przedsi臋biorstw nauczona jest robi膰 sobie tak zwan膮 poduszk臋 finansow膮, to znaczy zabezpieczenie, czy od艂o偶one na 鈥渃zarn膮 godzin臋鈥 pieni膮dze.

Badania m贸wi膮, 偶e co 25-ta firma ma poduszk臋 finansow膮 na 5 miesi臋cy, co 15-ta firma – na kwarta艂, a pozosta艂e niewielkie firmy przyzwyczajone s膮 do stylu funkcjonowania od pierwszego do ostatniego, p艂acenia pensji, ZUS-贸w, swojej pensji na styk. Z czego to wynika? S膮 dwa kluczowe czynniki, kt贸re to powoduj膮. Po pierwsze, lubimy sobie wyp艂aca膰 du偶e pensje (du偶e, to znaczy najwi臋ksze jakie mo偶emy, zostawiaj膮c konto firmowe szczup艂e!). Specjalnie nie operuj臋 tu kwotami. Dla jednego 10 tys. to b臋dzie du偶o, dla innego niewiele. Chodzi tutaj o pewne przyzwyczajenie, 偶e wyp艂acamy sobie du偶o a na firmowym koncie zostawiamy ma艂o. Warto przemy艣le膰 t膮 kwesti臋, poniewa偶 ten pierwszy czynnik mo偶emy ca艂kowicie kontrolowa膰! To, ile wyp艂acamy i jakie mamy koszty 偶ycia zale偶y w du偶ej mierze od nas. Dam ci przyk艂ad: moja firma konsultingowa dzia艂a dobrze, a dodatkowo mam kilka innych 藕r贸de艂 dochodu (udzia艂y w sp贸艂kach, TV, konferencje). Ale nie oznacza to, 偶e ca艂kowity doch贸d przelewam na prywatne konto, wr臋cz przeciwnie. 呕yj臋 bardzo optymalnie: mam stosunkowo niewielkie koszty 偶ycia, utrzymania rodziny, nie mam leasingu na drogi samoch贸d, kredyt贸w, 偶yj臋 ekologicznie. Pieni膮dze 鈥渇irmowe鈥 s膮 na koncie firmy. Nie uznaj臋 ich za moje pieni膮dze, tylko firmowe, czekaj膮ce na m膮dr膮 inwestycj臋. Tym sposobem, gdy nadarza si臋 okazja, inwestuj臋 i powi臋kszam sw贸j maj膮tek. Ale jest te偶 drugi czynnik, niestety mniej zale偶ny od nas (cho膰 dalej mamy na niego wp艂yw robi膮c m膮drze biznes!). Jest zwi膮zany z bardzo wysokimi kosztami jakie mamy w biznesie: pracownikami, podatkami, lokalem, itp. On bardzo cz臋sto sprawia, 偶e wi臋kszo艣膰 zarobionych przez siebie pieni臋dzy musimy po prostu wyda膰 na koszty. Ten stan rzeczy nie pozwala nam zrobi膰 dobrej poduszki finansowej, bo nie ma z czego jej zrobi膰!

Podsumowuj膮c: Mo偶liwo艣膰 zrobienia poduszki finansowej zale偶y od 2-ch czynnik贸w: umiej臋tno艣ci odk艂adania na firmowe konto, poprzez zr贸wnowa偶ony styl 偶ycia, oraz wysoko艣ci koszt贸w i przychod贸w jakie generuje tw贸j biznes.

Przeczytaj tak偶e: Wyzwania bran偶y gastronomicznej w pandemii. Kto przetrwa?

Jakie s膮 mozliwe rozwi膮zania?

Odrobin臋 teorii mamy ju偶 za sob膮. Sytuacja teraz wygl膮da tak, 偶e nie mamy mo偶liwo艣ci robi膰 poduszki finansowej, bo nasze firmy maj膮 du偶e przestoje. Jak tylko gospodarka ruszy, od razu pomy艣l o tym, jak zabezpieczy膰 firmowe i prywatne finanse, a tymczasem mo偶esz zrobi膰 kilka manewr贸w, kt贸re pomog膮 ci przetrwa膰 ten trudny czas! Oto one!

  1. Sytuacja nie jest jasna w kwestii wsparcia ze strony Pa艅stwa, wi臋c je艣li masz jednoosobow膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 – zawie艣 j膮! Pami臋taj, 偶e w czasie jej zawieszenia nie mo偶esz wystawia膰 faktur, dlatego wystaw wszystkie zanim j膮 zawiesisz, nast臋pnie szybko j膮 zawie艣 (i oczekuj p艂atno艣ci od klient贸w). Pami臋taj, 偶e mo偶esz j膮 odwiesi膰 oraz ponownie zawiesi膰! Takie masz prawo i powiniene艣 z niego korzysta膰!
  2. Je艣li masz pracownik贸w, nie zwlekaj z rozmawianiem z nimi na temat wyp艂at! Na to nie ma regu艂y i trzeba rozmawia膰 jak cz艂owiek z cz艂owiekiem. Ka偶dy wie jaka jest sytuacja i mo偶na po prostu dogada膰 si臋 co do wysoko艣ci pensji, czasu wymiary pracy. Je艣li wiesz, 偶e si臋 niestety tak nie da, 偶e jest to po prostu niemo偶liwie i jeste艣 zmuszony rozwi膮za膰 Umow臋 z pracownikiem to najlepiej zr贸b to za porozumieniem stron. Mam 艣wiadomo艣膰, 偶e to brzmi brutalnie i kogo艣 pewnie pozbawisz 藕r贸d艂a dochodu, ale jeste艣 przedsi臋biorc膮 i musisz dokonywa膰 trudnych wybor贸w.
  3. Koniecznie negocjuj czynsz najmu! Wynajmujesz lokal? Musisz negocjowa膰. Brakuje ci argument贸w? Podstawowy i najmocniej dzia艂aj膮cy na wyobra藕ni臋 w艂a艣cicieli: 鈥淛e艣li ja b臋d臋 musia艂 si臋 wynie艣膰, prawdopodobnie po epidemii b臋dzie Pan musia艂 samemu sobie ten lokal wynajmowa膰, bo pieni臋dzy b臋dzie brakowa膰 wszystkim鈥. Koniecznie spr贸buj, bo to dzia艂a! Kontraktuj obni偶enie czynszu nie tylko na ten miesi膮c, ale rozmawiaj o ca艂ym czasie epidemii. To wa偶ne, 偶eby nie okaza艂o si臋, 偶e za 3 tygodnie zn贸w jeste艣 w stresie, 偶e czeka ci臋 ta sama, niemi艂a rozmowa!
  4. Przenie艣 sw贸j biznes do internetu. Tak, wiem, wszyscy to m贸wi膮, ale nie zawsze si臋 da. Oczywi艣cie masa偶ysta nie pomasuje przez internet. Nie zrobisz te偶 manicure i wielu, wielu innych us艂ug. Szcz臋艣cie maj膮 ci, kt贸rzy 艣wiadcz膮 us艂ugi, kt贸re mo偶na 艣wiadczy膰 przez internet. Je艣li nie nale偶ysz do tej grupy, wci膮偶 powiniene艣 dzia艂a膰 w internecie. Nie sprzeda偶owo, ale wizerunkowo. Dlaczego? Poniewa偶 teraz w internecie s膮 twoi klienci! Powiniene艣 zadba膰 o nich, podtrzyma膰 relacj臋, pokaza膰 trosk臋 o nich! Kilka pomys艂贸w dla ciebie:
    • kosmetyczka pokazuj膮ca video, jak mo偶na w bezpieczny spos贸b usun膮膰 paznokcie 偶elowe, zrobi膰 sobie maseczk臋,
    • fryzjer pokazuj膮cy jak mo偶na zadba膰 o w艂osy lub jak samodzielnie obci膮膰 grzywk臋!
    • trener fitnessu prowadz膮cy zaj臋cia lub udzielaj膮cy konsultacji on-line
    • dietetyk opowiadaj膮cy live jak zdrowo si臋 od偶ywia膰 podczas epidemii.
    • konkursy, wyzwania, challenge.

To jest zaledwie kilka pomys艂贸w, ale mam nadziej臋, 偶e b臋d膮 inspiracj膮 dla ciebie! Najwa偶niejsze jest to, 偶e celem nie jest sprzeda膰, ale zadba膰 o to, by tw贸j klient o tobie nie zapomnia艂!

  1. Tnij koszty wsz臋dzie, gdzie tylko mo偶esz! P艂atne subskrypcje? Niepotrzebne abonamenty? To jest czas, 偶eby pozby膰 si臋 wszystkich tych (nawet drobnych!) koszt贸w.
  2. Je艣li masz dobre relacje z klientami – rozmawiaj z nimi. Wybadaj ich nastroje, sytuacj臋 finansow膮 oraz potencja艂 na powr贸t do ciebie po epidemii (to wa偶ne, 偶eby ju偶 po wszystkim jednak do ciebie wr贸cili).
  3. Je艣li prowadzisz biznes gastronomiczny, oferuj posi艂ki z dowozem do domu, sprzedawaj karnety i abonamenty (zapewni膮 ci膮g艂o艣膰 finansow膮).
  4. Sprzedawaj vouchery zni偶kowe na swoje us艂ugi lub produkty, do wykorzystania po epidemii (np. 25% zni偶ki na us艂ugi fryzjerskie do wykorzystania po epidemii – tylko teraz promocyjna cena! Albo: Op艂a膰 teraz strzy偶enie, a w gratisie dostaniesz koloryzacj臋!).
  5. Zastan贸w si臋, czego w czasie epidemii potrzebuj膮 ludzie i za jakie uczciwe dzia艂ania chcieliby p艂aci膰? Mo偶e warto rozwozi膰 艣wie偶e warzywa? Robi膰 艣wi膮teczne paczki z jedzeniem? Piec bu艂ki lub ciasta i sprzedawa膰 w艣r贸d znajomych lub na Facebooku? Uczy膰 angielskiego? A mo偶e wesprze膰 firmy transportowe, kt贸re maj膮 wielkie zapotrzebowanie na pracownik贸w?

Jak sam widzisz, zapotrzebowanie na niekt贸re us艂ugi wci膮偶 jest. Twoim zadaniem jest szybko odnale藕膰 si臋 w nowej sytuacji, potraktowa膰 j膮 jako przej艣ciow膮 i postawi膰 na szybkie dzia艂anie, 偶eby nie popa艣膰 w marazm i nie da膰 si臋 zdominowa膰 negatywnym my艣lom (chyba wszyscy mamy teraz obawy i niepewno艣膰 jutra).

Wszystkim firmom, kt贸rym doradzam, m贸wi臋, 偶e warto jest patrze膰 na czas epidemii jako na szans臋 na otwarcie nowych mo偶liwo艣ci i rozw贸j kreatywno艣ci. Zach臋cam, 偶eby bra膰 pod uwag臋, 偶e epidemia nie b臋dzie trwa膰 jeden miesi膮c i wszystko wr贸ci do normy – takie my艣lenie mo偶e by膰 bardzo nierozs膮dne! Mam nadziej臋, 偶e kilka praktycznych wskaz贸wek u艣wiadomi ci, 偶e s膮 mo偶liwo艣ci i trzeba po prostu dzia艂a膰! Wyobra藕 sobie siebie za 30 lat, kiedy b臋dziesz opowiada膰 swoim wnukom, jak to by艂o w czasie epidemii. 呕e by艂o naprawd臋 trudno, ale nie podda艂e艣 si臋, walczy艂e艣 i 鈥 da艂e艣 rad臋!

***

O AUTORCE:

Maria Kruczek, MBA, w艂a艣cicielka Projekt Mentor.

Od ponad 15 lat jestem zwi膮zana ze 艣wiatem biznesu i mentoringiem biznesowym. Zagadnienia sprzeda偶owe s膮 mi wyj膮tkowo bliskie, poniewa偶 w ka偶dej z 5 firm, jakie prowadzi艂am stanowi艂y kluczowy czynnik sukcesu. Po kilku latach prowadzenia dzia艂a艅 sprzeda偶owych postanowi艂am uporz膮dkowa膰 moj膮 wiedz臋 odpowiednimi kursami i studiami, dzi臋ki czemu teraz pewnie pomagam naszym klientom. Specjalizuj臋 si臋 w audytach sprzeda偶y, budowaniu strategii sprzeda偶owych w firmach. tworzeniu dzia艂贸w handlowych od zera, ale te偶 wprowadzaniu nowych produkt贸w na rynek. Optymalizacja sprzeda偶y tokluczowy czynnik sukcesu firm, kt贸rymi si臋 opiekuj臋. Pomagam klientom podejmowa膰 kluczowe decyzje biznesowe w oparciu o ugruntowan膮 wiedz臋. Jako mentor biznesowy towarzysz臋 w艂a艣cicielom przez lata, doradzaj膮c, kieruj膮c, zadaj膮c pytania prowokuj膮ce do my艣lenia. Sama bardzo lubi臋 sprzedawa膰, dlatego prawdopodobnie w艂a艣nie ze mn膮 spotkacie si臋 Pa艅stwo podczas pierwszego kontaktu z Projekt Mentor. Klientom indywidualnym z sukcesami pomagam kszta艂towa膰 艣cie偶k臋 kariery, znajdowa膰 prac臋 marze艅 lub otwiera膰 firmy. Najlepszym wyznacznikiem naszej skuteczno艣ci s膮 d艂ugoletnie relacje z klientami. Serdecznie zapraszam na www.projektmentor.pl oraz maria@projektmentor.pl. Je艣li masz pytania, w膮tpliwo艣ci lub potrzebujesz wsparcia, nie wahaj si臋 i koniecznie skontaktuj si臋 ze mn膮!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close