Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Bizneswoman po zawodówce

Bizneswoman po zawodówce

Aż 96,8 % absolwentek zawodówek i techników pracuje w swoich zawodach. Dla większości cel jest jeden – własny biznes. Przyszłe bizneswoman stawiają na rozwój. Wiele z nich to młode mamy.


Jeszcze z początkiem lat dwutysięcznych w opinii publicznej istniało przekonanie, że gwarantem sukcesu zawodowego jest ogólnokształcąca edukacja w liceum, a następnie studia wyższe w prestiżowej uczelni. Efektem takiego myślenia stała się dyskwalifikacja szkół zawodowych, niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz zanik niektórych zawodów specjalistycznych.

Świadoma decyzja

Pomyślnie dla przyszłych rzemieślników w ostatnich latach nastąpił zdecydowany zwrot w postrzeganiu szkolnictwa zawodowego. Zawodówki i technika stopniowo powracają z lamusa, a uczniowie i absolwenci tych szkół stają się coraz bardziej ambitni i przedsiębiorczy. Według raportu „AKTYWNI + Absolwentki z fachem w ręku”, opracowanego przez Gumtree oraz Instytutu DELab UW, wybór szkoły zawodowej lub technikum „nie jest już koniecznością, czy krokiem dokonywanym z braku innych opcji”. Nauka zawodu tuż po zakończeniu gimnazjum to obecnie bardzo świadoma i przemyślana decyzja młodych ludzi, którzy jak najwcześniej chcą zdobywać praktykę i uzupełniać ją wiedzą teoretyczną.

Realna pomoc w karierze

Na dobrą passę szkół zawodowych mają z pewnością wpływ liczne kampanie społeczne i programy edukacyjne. Jedną z takich inicjatyw jest program „Start do Kariery” organizowany przez zespół Gumtree. Tegoroczna edycja programu skierowana jest w szczególności do młodych kobiet, które wybierają zawodową edukację tuż po gimnazjum. „Start do Kariery” to wielopoziomowa kampania. Organizatorzy starają się w realny sposób pomóc młodym ludziom w wyborze drogi zawodowej i płynnym wejściu na rynek pracy. Służą temu warsztaty w wybranych regionach Polski oraz konsultacje ze specjalistami Uniwersytetu Warszawskiego i SWPS.

Zawodowe ambicje

Wstępne analizy zespołu Gumtree przyniosły zaskakujące rezultaty. Otóż okazuje się, że ponad 98 % absolwentów z blisko 4 tys. szkół zawodowych w Polsce pracuje, z czego prawie połowa w wyuczonym zawodzie. Wśród zatrudnionych w swojej profesji zdecydowana większość to młode kobiety (96,8 %), posiadające jasno określony cel kariery zawodowej – własny biznes. Przyszłe bizneswoman mają świadomość konieczności stałego rozwoju i dokształcania; wiedzą, że pieniądze na rozkręcenie własnego przedsiębiorstwa mogą pochodzić m.in. z dotacji unijnych. Absolwentki zawodówek i techników uczestniczą w licznych kursach zawodowych, szkoleniach internetowych, ponad połowa z nich ogląda filmy instruktażowe, czyta blogi tematyczne. Zdumiewa również fakt, że wiele z młodych absolwentek szkół zawodowych, planujących karierę na własną rękę to młode mamy. Poprzez wczesne macierzyństwo dziewczyny bardzo szybko uczą się godzenia wielu obowiązków. Ponadto, swoją pierwszą pracę podejmują w wieku 19-20 lat, mając już fach i doświadczenie zdobyte podczas szkolnych praktyk. Tym samym o niebo wyprzedzają swoje rówieśniczki z liceów ogólnokształcących, które aby zdobyć zawód muszą przejść o wiele dłuższą drogę.

Kompetencje

Ukończenie studiów wyższych nie jest już w Polsce synonimem prestiżu i intratnej pracy. Rynek zatrudnienia potrzebuje przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników. Rankingi zawodów przyszłości wypełnione są określeniami poprzedzonymi słowem „specjalista”. Pracodawcy poszukują specjalistów komputerowych, specjalistów od ochrony środowiska, wyspecjalizowanych opiekunów medycznych, traffic manager’ów, grafików, specjalistów do projektowania witryn internetowych. Nie oznacza to jednak, że ukończenie studiów uniwersyteckich mija się z celem. Na listach zawodów przyszłości znajdują się również lekarze, finansiści, terapeuci, weterynarze, dietetycy, programiści baz danych, brokerzy, analitycy. Opracowany w ubiegłym roku projekt PARP, Biznes dla edukacji, dotyczący współpracy pomiędzy światem biznesu a edukacją, uświadamia między innymi jeszcze jedną ważną kwestię. Otóż, oprócz wysokich kwalifikacji jakie powinien posiadać dobry pracownik/przedsiębiorca, w świecie biznesu coraz bardziej liczą się tzw. kompetencje miękkie – umiejętność komunikacji, asertywność, empatia, zdolności interpersonalne czy umiejętności rozwiązywania problemów. Nie brakuje ich z pewnością młodym, doświadczonym i ambitnym kobietom z zawodem.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!