role models

Pi臋膰 b艂臋d贸w, przez kt贸re nasza kariera mo偶e ucierpie膰. Zobacz jak ich unika膰 i co zrobi膰, gdy si臋 przydarz膮!

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Lu藕ny stosunek do deadline’贸w, brak umiej臋tno艣ci o podwy偶ce, niech臋膰 do integracji, brak elastyczno艣ci 鈥 powod贸w, dla kt贸rych nasza kariera mo偶e sta膰 w miejscu jest wiele. Niekt贸re wydaj膮 si臋 nieistotne, ale je艣li si臋 powtarzaj膮 mog膮 doprowadzi膰 nawet do utraty pracy.

Ka偶demu z nas zdarza si臋 pope艂nia膰 b艂臋dy. Nie ma pracownik贸w doskona艂ych, a i nikt nie oczekuje od nikogo nieomylno艣ci. Zdarza si臋 jednak, 偶e jeden b艂膮d jest kamykiem, kt贸ry poruszy lawin臋. Bo jeden zawalony termin, to nie katastrofa. Ale pi臋膰 kolejnych przekroczonych deadline鈥櫭硍 to ju偶 pow贸d do zmartwie艅 鈥 i dla ciebie, i dla pracodawcy. M膮dry szef b臋dzie pr贸bowa艂 si臋 dowiedzie膰, co si臋 sta艂o 鈥 czy powodem jest z艂a organizacja pracy, nadmiar obowi膮zk贸w, a mo偶e problemy osobiste, kt贸re nie pozwalaj膮 ci si臋 skupi膰 na pracy. Mniej m膮dry szef poprzestanie na naganie lub ostrze偶eniu, 偶e jeszcze raz i mo偶esz pakowa膰 manatki.

CZYTAJ TAK呕E: TE B艁臉DY POPE艁NIAJ膭 OSOBY Z DU呕YM DO艢WIADCZENIEM, KIEDY SZUKAJ膭 PRACY!

B艂臋dy b艂臋dom nier贸wne

Kaliber b艂臋d贸w, kt贸re pope艂niamy te偶 bywa r贸偶ny. – Ka偶dy pope艂nia b艂臋dy, szczeg贸lnie na pocz膮tku. Jednak b艂臋dy b艂臋dom nier贸wne. S膮 takie, kt贸re nie wyrz膮dz膮 nam wielkiej szkody. Ale s膮 i takie, przez kt贸re nasza kariera mo偶e ucierpie膰. Najgorzej, kiedy ich pope艂nianie wejdzie nam w nawyk 鈥 m贸wi Joanna 呕ukowska, ekspertka serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Co zrobi膰, by tak si臋 nie sta艂o? Oto lista pi臋ciu najcz臋艣ciej pope艂nianych b艂臋d贸w, kt贸re mog膮 by膰 przyczyn膮 zawodowej stagnacji. Jak sobie z nimi radzi膰? Podpowiada ekspertka MonsterPolska.pl

B艂膮d 1: Zrobi臋 to na jutro

Nawet najpilniejszemu pracownikowi czasem powinie si臋 noga. W nat艂oku zada艅 trudno utrzyma膰 terminy. Je艣li obsuwa zdarzy si臋 raz, pewnie nic wielkiego si臋 nie stanie. Jednak je艣li ci膮gle pracujemy, np. nad kwartalnym raportem sprzeda偶owym, kt贸ry od dw贸ch tygodni powinien le偶e膰 na biurku szefa, mamy problem. Takich wtop kariera nie ud藕wignie. Zw艂aszcza, gdy w kolejnych mailach piszemy: 鈥濲u偶 wysy艂am鈥 albo 鈥濶a jutro na pewno ju偶 b臋dzie gotowy鈥.

Podpowied藕: Dobry plan to podstawa

Ustal, gdzie le偶y przyczyna problemu. Czy zale偶y od czynnik贸w zewn臋trznych, na kt贸re nie mamy wp艂ywu? Czy od nas? Je艣li to drugie, trzeba wzi膮膰 si臋 za siebie i swoje umiej臋tno艣ci organizacyjne. Je艣li mamy problem z zarz膮dzaniem czasem, warto podzieli膰 go (np. ten, kt贸ry pozosta艂 do zako艅czenia projektu) na mniejsze cz臋艣ci. W ten spos贸b narzucimy sobie dyscyplin臋 i 艂atwiej ogarniemy zadanie. Kariera najcz臋艣ciej wymaga pracowito艣ci i uporz膮dkowania.

B艂膮d 2: Pieni膮dze? Temat tabu.

Co pi膮ty Polak nie potrafi rozmawia膰 o pieni膮dzach (wynika z bada艅 TNS Polska). Uwa偶amy, 偶e to temat tabu, nie potrafimy negocjowa膰 ani zarobk贸w, ani podwy偶ek. Tymczasem nie podejmuj膮c rozmowy o pieni膮dzach, zostawiamy je na stole. Ewentualnie frustrujemy si臋, bo naszym zdaniem powinny艣my zarabia膰 wi臋cej, a pracodawca jako艣 sam na to nie chce wpa艣膰.

Podpowied藕: Negocjuj, bo jeste艣 tego warta

Nie negocjujemy z r贸偶nych powod贸w 鈥 boimy si臋 odrzucenia, nie wiemy jak, brakuje nam pewno艣ci siebie. Trzeba si臋 wi臋c do tego przygotowa膰. Pomo偶e dobry research 鈥 spr贸bujmy si臋 dowiedzie膰, ile zarabia si臋 na podobnym stanowisku, np. na portalu Pensjometr.pl. Warto te偶 po膰wiczy膰 鈥 np. odegra膰 negocjacyjn膮 scenk臋 z zaufanym wsp贸艂pracownikiem lub kim艣 bliskim. Kiedy poczujemy si臋 komfortowo 鈥瀞przedaj膮c鈥 siebie, 艂atwo wynegocjujemy lepsze stawki, a nasza kariera nabierze rozp臋du.

B艂膮d 3: Sukcesu nie osi膮ga si臋 samodzielnie

Kariera bez ludzi si臋 nie uda. Tak modny dzi艣 networking 鈥 czyli nawi膮zywanie i utrzymywanie sieci zawodowych kontakt贸w 鈥 to warunek niemal konieczny do zawodowego rozwoju. Niestety, wielu z nas przestaje o to dba膰, kiedy tylko znajdzie prac臋.

Podpowied藕: Dbaj o relacje

To jest nieodzowny element budowania wizerunku 鈥 bycie w kontakcie z lud藕mi z bran偶y, sta艂e zdobywanie nowych znajomo艣ci. Nie przebywaj膮c z lud藕mi, przegapiamy szanse. Nie wystarczy obecno艣膰 na portalach spo艂eczno艣ciowych 鈥 nie odpuszczajmy bran偶owych konferencji i spotka艅. Warto te偶 pomy艣le膰 o zapisaniu si臋 do jakiej艣 zawodowej organizacji.

B艂膮d 4: Rzucam wszystko i jad臋 w Bieszczady

Zdarza si臋, 偶e jeste艣my tak sfrustrowani prac膮, 偶e rzucamy j膮 w z艂o艣ci. Trudno te偶 zachowa膰 zimn膮 krew, gdy jeste艣my zwalniani. Zdarza si臋 wreszcie, 偶e b艂膮d le偶y po naszej stronie. W 偶adnym z tych przypadk贸w awanturowanie si臋 nie jest dobrym pomys艂em. Mo偶e si臋 na nas zem艣ci膰. Nie wiadomo kiedy i z kim znowu skrzy偶uj膮 si臋 nasze zawodowe drogi.

Podpowied藕: Przeanalizuj sytuacj臋, okie艂znaj emocje

Dlaczego dosz艂o do tak napi臋tej sytuacji? To kluczowe pytanie, na kt贸re trzeba znale藕膰 odpowied藕. Je艣li namierzymy b艂膮d, nie pope艂nimy go drugi raz. A mo偶e to kwestia charakteru? Wtedy trzeba pr贸bowa膰 nauczy膰 si臋 panowania nad emocjami.

B艂膮d 5: Ja ju偶 wszystko umiem

Kariera nie znosi stagnacji. By mie膰 szanse na rozw贸j, trzeba ci膮gle dzia艂a膰. 艁atwo wpa艣膰 w rutyn臋 i zapomnie膰 o rozwoju, zw艂aszcza gdy nasz pracodawca o to nie dba.

Podpowied藕: Miej otwarty umys艂

Kurs online, udzia艂 w seminarium, zrobienie kolejnego certyfikatu 鈥 to rzeczy, kt贸rych nie mo偶na odpuszcza膰. Zanim si臋 zapiszemy, zapytajmy szefa 鈥 mo偶e pochwali膰 nasz zapa艂 i pokry膰 koszty wybranych szkole艅.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close