kompetencje cyfrowe

Bran偶a IT czeka na utalentowanych specjalist贸w, a utalentowani specjali艣ci kszta艂c膮 si臋 sami

Zuzanna Traszewska

2/3 menad偶er贸w IT krytycznie ocenia poziom umiej臋tno艣ci zatrudnionych pracownik贸w, t艂umacz膮c si臋 m.in. brakiem 艣rodk贸w na rozw贸j i szkolenia. Tymczasem coraz wi臋cej os贸b, nawet tych wcze艣niej niezwi膮zanych z IT, wie jak na w艂asn膮 r臋k臋 zdoby膰 wiedz臋, kt贸ra pozwoli na wystartowanie w tej bran偶y. Zgodnie z najnowszymi badaniami, tak膮 艣wiadomo艣膰 ma ju偶 co 6-ty Polak.

W podsumowaniu raportu globalnego dla bran偶y IT 鈥2018 IT skills and salary report鈥 firma Sedlak&Sedlak ujawni艂a opini臋 ponad 2/3 menad偶er贸w IT, zgodnie z kt贸r膮 istnieje powa偶na luka mi臋dzy poziomem umiej臋tno艣ci pracownik贸w a wiedz膮 wymagan膮 do osi膮gania cel贸w firmy. Efektem tego stanu rzeczy maj膮 by膰 op贸藕nienia w opracowywaniu i wdra偶aniu projekt贸w, wy偶szy poziom stresu pracownik贸w, a w skrajnych przypadkach – utrata dochod贸w. Przyczynami – problemy z przyci膮gni臋ciem do firmy utalentowanych pracownik贸w (40% twierdz膮cych odpowiedzi) oraz brak wystarczaj膮cych nak艂ad贸w na ich rozw贸j i szkolenia (39%).

Programista bez magistra

Tymczasem sposob贸w na dokszta艂canie lub zdobywanie zupe艂nie nowych kwalifikacji jest coraz wi臋cej. To ju偶 nie tylko studia wy偶sze czy podyplomowe, co potwierdzaj膮 badania przeprowadzone przez Instytut Bada艅 Rynku i Opinii DRB w sierpniu 2019. Eksperci z Kodilla.com zapytali w nich grup臋 3356 respondent贸w, czy maj膮 艣wiadomo艣膰 istnienia szk贸艂 programowania jako narz臋dzi do zdobycia pracy w bran偶y IT. Jak okaza艂o si臋, tak膮 wiedz臋 posiada 15%, a w niekt贸rych rejonach nawet 22% Polak贸w. Z czego wynika ten trend?

  • Po pierwsze – samokszta艂cenie za po艣rednictwem dost臋pnych za darmo w internecie materia艂贸w szkoleniowych czy przez uczestnictwo w kursach, prowadzonych przez aktywnych na rynku pracy ekspert贸w, daje coraz lepsze efekty.
  • Po drugie – nadal systematycznie spada liczba student贸w w Polsce, co jest spowodowane m.in. ni偶em demograficznym. Jak podaje GUS, jeszcze 10 lat temu kierunki techniczne ko艅czy艂o 1,927 mln student贸w. W minionym roku akademickim by艂o to ju偶 zaledwie 1,230 mln os贸b. Absolwenci nie s膮 wi臋c w stanie wype艂ni膰 deficytu w bran偶y IT, bo nie do艣膰, 偶e jest ich zbyt ma艂o, to jeszcze czas oczekiwania (5-6 lat) na pracownika z dyplomem wy偶szej szko艂y jest zbyt d艂ugi.

Tak ucz膮 si臋 talenty w Polsce

Zgodnie z danymi dostarczonymi przez Kodilla.com, obecnie dla 36% samokszta艂c膮cych si臋 Polak贸w najwa偶niejszy jest szeroki zakres zagadnie艅 i technologii oferowany w ramach kursu, dla 18% mo偶liwie najkr贸tszy czas szkolenia, a dla 16% – mo偶liwo艣膰 nauki przez internet. Elastyczna forma kszta艂cenia przez internet okazuje si臋 by膰 wa偶na dla mieszka艅c贸w wsi (23%), z kolei mieszka艅cy miejscowo艣ci o wielko艣ci 50-200 tys. mieszka艅c贸w na pierwszym miejscu wskazuj膮 dost臋p do dedykowanego mentora.

– Osoby w wieku 19-26 lat, kt贸re decyduj膮 si臋 na nauk臋 programowania na bootcampie programistycznym w pierwszej kolejno艣ci zwracaj膮 uwag臋 na cen臋, za艣 27-35 latkowie na dost臋p do dedykowanego mentora. Przy czym cena jest mniej istotna dla os贸b z wykszta艂ceniem 艣rednim (29%) a wa偶niejsza dla os贸b z wykszta艂ceniem wy偶szym (41%) – t艂umaczy Marcin Kosedowski, ekspert ds. rynku szkoleniowego ze szko艂y programowania online Kodilla.com.

Analiza wzgl臋dem miejsca zamieszkania pokaza艂a natomiast, 偶e najwy偶szy poziom 艣wiadomo艣ci istnienia alternatywnych do studi贸w form kszta艂cenia do zawodu IT panuje w艣r贸d mieszka艅c贸w wojew贸dztwa kujawsko-pomorskiego (22%) i mazowieckiego (21%). Najmniej o szko艂ach programowania wiedz膮 mieszka艅cy dolno艣l膮skiego (6%) i podlaskiego (zero twierdz膮cych odpowiedzi).

Powy偶sze dane pokrywaj膮 si臋 z przedstawionym niedawno raportem Pracuj.pl, ukazuj膮cym list臋 najbardziej poszukiwanych specjalist贸w w pierwszym p贸艂roczu 2019 r. – z podzia艂em na regiony. Jak pisze portal: 鈥Mazowieckie jest zdecydowanym liderem rynku pracy specjalist贸w ds. IT – pochodzi艂o z niego a偶 34% og艂osze艅. Daleko za nim znalaz艂y si臋 woj. ma艂opolskie (13%) i dolno艣l膮skie (12%)鈥.

Jak przyznaj膮 autorzy badania, czo艂贸wka najcz臋艣ciej poszukiwanych specjalizacji od wielu miesi臋cy pozostaje niezmienna. Zachodz膮ce zmiany dotycz膮 g艂贸wnie specjalist贸w ds. handlu i sprzeda偶y, obs艂ugi klienta i finans贸w: 鈥濴iczba og艂osze艅 dedykowanych tej grupie spad艂a o 8% w stosunku do I p贸艂rocza 2018, gdy kierowanych by艂o do niej 32% ofert. Wp艂yw na t臋 tendencj臋 mo偶e mie膰 zar贸wno sytuacja w bran偶y handlowej i ustawa o zakazie handlu w niedziel臋, jak i odnotowywane przez pracodawc贸w trudno艣ci z rekrutacj膮 handlowc贸w, m.in. zwi膮zane z rosn膮cymi oczekiwaniami p艂acowymi鈥 – pisze portal.

Ranking szk贸艂 programowania w Polsce

Na koniec badania respondenci zostali poproszeni o wskazanie znanych sobie szk贸艂 programowanie oraz o ich ocen臋. Na podium znalaz艂y si臋 Akademia Kodu (41%), Kodilla.com (29%) oraz CodersLab (25%).

Warunek konieczny do przetrwania?

Jak podkre艣la Deloitte w raporcie Millenialsi 2019, kszta艂cenie ustawiczne nie jest obecnie warunkiem awansu, ale przetrwania w miejscu pracy. Zasada ta dotyczy jednak nie tylko pokolenia Y urodzonego w latach 80. i 90. XX wieku, a wszystkich. W toku ci膮g艂ych zmian na rynku pracy po prostu trzeba uczy膰 si臋 i rozwija膰, bo inaczej mo偶na bardzo 艂atwo i szybko wypa艣膰 z obiegu.

Pytanie, czy prywatne szko艂y, takie jak np. Akademia Kodu, Kodilla.com czy CodersLab mog膮 by膰 odpowiedzi膮 na to wyzwanie? By膰 mo偶e tak, bior膮c pod uwag臋, 偶e bootcampy programistyczne wykszta艂ci艂y ju偶 w Polsce co najmniej 6000 programist贸w, nie raz pozwalaj膮c na przebran偶owienie si臋 nawet osobom wcze艣niej niezwi膮zanym z nowymi technologiami.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close