Woman shopping online

Moda po koronawirusie. Jak pandemia wpłynęła na branżę fashion?

Marta Budziarek

Sieci├│wki przyspieszaj─ů wyprzeda┼╝e, niszowe polskie marki szyj─ů maseczki, a ┼Ťwiatowej s┼éawy projektanci og┼éaszaj─ů radykalne zmiany. Jak b─Ödzie wygl─ůda─ç moda po koronawirusie? Sprawdzamy prognozy na najbli┼╝sze miesi─ůce.

Świat mody w obliczu pandemii

Pogo┼ä za nowo┼Ťci─ů w zawrotnym tempie, kt├│rego nie wytrzymywali nawet najsilniejsi projektanci na rynku i produkcja gigantycznej ilo┼Ťci ubra┼ä, kt├│ra w brutalny spos├│b odciska┼éa swoje pi─Ötno na ┼Ťrodowisku naturalnym ÔÇô wsp├│┼éczesny ┼Ťwiat mody wydawa┼é si─Ö galopuj─ůc─ů maszyn─ů nie do zatrzymania. A jednak. Gdy w lutym pojawi┼éy si─Ö pierwsze doniesienia o zaka┼╝eniach koronawirusem w p├│┼énocnych W┼éoszech, w Mediolanie trwa┼é w┼éa┼Ťnie tydzie┼ä mody. Jak si─Ö okaza┼éo, ostatni przed d┼éu┼╝sz─ů przerw─ů. Decyzje o odwo┼éaniu pokaz├│w linii Cruise i Haute Couture by┼éy naturalnym nast─Öpstwem izolacji, ale zmiany w ┼Ťwiecie High Fashion by┼éy zaledwie niewielk─ů zapowiedzi─ů tego, co b─Ödzie dzia┼éo si─Ö w modzie w obliczu pandemii.

W nowym wymiarze, czyli moda przenosi si─Ö do sieci

Odwo┼éane pokazy zmieni┼éy porz─ůdek kalendarza mody, kt├│ry od lat toczy┼é si─Ö tym samym, nieprzerwanym rytmem. Najwi─Öksze domy mody projektowa┼éy ┼é─ůcznie osiem kolekcji w ci─ůgu roku, co przek┼éada┼éo si─Ö na tak─ů sam─ů liczb─Ö fashion week├│w gromadz─ůcych buyer├│w, trendsetter├│w i redaktor├│w modowych. W dobie koronawirusa nowo┼Ťci z wybieg├│w b─Ödziemy ogl─ůda─ç w sieci. Co z pewno┼Ťci─ů ucieszy mi┼éo┼Ťnik├│w mody, dla kt├│rych pokazy by┼éy dot─ůd niedost─Öpne.

Do Internetu przenios┼éa si─Ö te┼╝ sfera zakup├│w. Zamkni─Öte galerie handlowe wymusi┼éy na markach po┼éo┼╝enie nacisku na sprzeda┼╝ online i wszystko wskazuje na to, ┼╝e bardzo dobrze odnalaz┼éy si─Ö one w nowej, wirtualnej rzeczywisto┼Ťci. Aby unikn─ů─ç kolosalnych strat zwi─ůzanych z niedost─Öpno┼Ťci─ů zakup├│w stacjonarnych, sieci├│wki przyspieszy┼éy wyprzeda┼╝e, kt├│re nieoficjalnie rozpocz─Ö┼éy si─Ö ju┼╝ w marcu. Sklepy internetowe znanych marek wygl─ůdaj─ů coraz bardziej atrakcyjnie, kusz─ů zni┼╝kami czy darmow─ů dostaw─ů, przez co przyci─ůgaj─ů coraz wi─Öcej os├│b. By─ç mo┼╝e to w┼éa┼Ťnie one s─ů przysz┼éo┼Ťci─ů bran┼╝y fashion, skoro wiele marek nie wr├│ci┼éo do galerii handlowych po ich ponownym otwarciu ze wzgl─Ödu na horrendalnie wysokie czynsze nieadekwatne do poziomu przychod├│w w obliczu pandemii i nowych zasad korzystania z przestrzeni publicznej.

Kupowa─ç mniej, a lepiej ÔÇô nowe podej┼Ťcie do modowych zakup├│w

Koronawirus wp┼éyn─ů┼é jednak nie tylko na dzia┼éania wielkich modowych przedsi─Öbiorstw, ale te┼╝ na nas – konsument├│w. Zakup nowej sukienki, but├│w czy torebki schodzi na dalszy plan, gdy w gr─Ö wchodzi ryzyko utraty pracy czy chwilowego przestoju w ┼╝yciu zawodowym. Cz─Ö┼Ť─ç os├│b wykorzysta┼éo ten moment na przewarto┼Ťciowanie kwestii zwi─ůzanych z finansami, a oszcz─Ödzanie staje si─Ö bardziej modne od ÔÇ×must have sezonuÔÇŁ. Coraz bardziej w cenie s─ů z kolei rzeczy wy┼╝szej jako┼Ťci, kt├│re stanowi─ů prawdziw─ů inwestycj─Ö. W modzie od dawna obserwujemy zmian─Ö podej┼Ťcia z ilo┼Ťciowego na jako┼Ťciowe. Jeste┼Ťmy sk┼éonni wyda─ç wi─Öcej na t-shirt z eko-bawe┼ény, markow─ů torebk─Ö ze sk├│ry czy porz─ůdne jeansy, kt├│re pos┼éu┼╝─ů nam przez lata. I wszystko wskazuje na to, ┼╝e pandemia dodatkowo to przypiecz─Ötuje. A z tego na pewno uciesz─ů si─Ö ekolodzy.

W stronę EKO. Czy pandemia skłoniła branżę do refleksji?

┼Üwiat mody od dawna zmaga┼é si─Ö z potrzeb─ů wprowadzenia drastycznych zmian. A sprawy niszczycielskiego wp┼éywu przemys┼éu odzie┼╝owego na ┼Ťrodowisko nie da┼éo si─Ö d┼éu┼╝ej zamiata─ç pod dywan. Dlatego przewrotnie mo┼╝na uzna─ç, ┼╝e koronawirus pojawi┼é si─Ö w idealnym momencie, by uzdrowi─ç bran┼╝─Ö fashion i zmieni─ç my┼Ťlenie zar├│wno konsument├│w, jak i producent├│w. Pytanie brzmi: jak─ů wyci─ůgniemy z tego lekcj─Ö?

Jak dot─ůd prognozy s─ů optymistyczne. Alessandro Michelle ÔÇô dyrektor kreatywny marki Gucci rezygnuje z tworzenia o┼Ťmiu kolekcji rocznie na rzecz dw├│ch. A jego ┼Ťladem id─ů kolejni projektanci. W sieci├│wkach od pewnego czasu przybywa ubra┼ä z metk─ů ÔÇ×Eco AwareÔÇŁ, kt├│re zdecydowanie stanowi─ů przysz┼éo┼Ť─ç bran┼╝y. Marki anga┼╝uj─ů si─Ö te┼╝ w pomoc medykom. A materia┼éy z recyklingu, odzie┼╝ vintage czy ta, uszyta z naturalnych w┼é├│kien pozyskiwanych ze zr├│wnowa┼╝onych upraw to dobra podstawa, na kt├│rej przemys┼é modowy mo┼╝e zacz─ů─ç budowa─ç now─ů, pokoronawirusow─ů rzeczywisto┼Ť─ç.

***

Autorem tekstu jest Marta Budziarek z redakcji portalu modowego domodi.pl.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close