Woman shopping online

Moda po koronawirusie. Jak pandemia wp艂yn臋艂a na bran偶臋 fashion?

Marta Budziarek

Sieci贸wki przyspieszaj膮 wyprzeda偶e, niszowe polskie marki szyj膮 maseczki, a 艣wiatowej s艂awy projektanci og艂aszaj膮 radykalne zmiany. Jak b臋dzie wygl膮da膰 moda po koronawirusie? Sprawdzamy prognozy na najbli偶sze miesi膮ce.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

艢wiat mody w obliczu pandemii

Pogo艅 za nowo艣ci膮 w zawrotnym tempie, kt贸rego nie wytrzymywali nawet najsilniejsi projektanci na rynku i produkcja gigantycznej ilo艣ci ubra艅, kt贸ra w brutalny spos贸b odciska艂a swoje pi臋tno na 艣rodowisku naturalnym 鈥 wsp贸艂czesny 艣wiat mody wydawa艂 si臋 galopuj膮c膮 maszyn膮 nie do zatrzymania. A jednak. Gdy w lutym pojawi艂y si臋 pierwsze doniesienia o zaka偶eniach koronawirusem w p贸艂nocnych W艂oszech, w Mediolanie trwa艂 w艂a艣nie tydzie艅 mody. Jak si臋 okaza艂o, ostatni przed d艂u偶sz膮 przerw膮. Decyzje o odwo艂aniu pokaz贸w linii Cruise i Haute Couture by艂y naturalnym nast臋pstwem izolacji, ale zmiany w 艣wiecie High Fashion by艂y zaledwie niewielk膮 zapowiedzi膮 tego, co b臋dzie dzia艂o si臋 w modzie w obliczu pandemii.

W nowym wymiarze, czyli moda przenosi si臋 do sieci

Odwo艂ane pokazy zmieni艂y porz膮dek kalendarza mody, kt贸ry od lat toczy艂 si臋 tym samym, nieprzerwanym rytmem. Najwi臋ksze domy mody projektowa艂y 艂膮cznie osiem kolekcji w ci膮gu roku, co przek艂ada艂o si臋 na tak膮 sam膮 liczb臋 fashion week贸w gromadz膮cych buyer贸w, trendsetter贸w i redaktor贸w modowych. W dobie koronawirusa nowo艣ci z wybieg贸w b臋dziemy ogl膮da膰 w sieci. Co z pewno艣ci膮 ucieszy mi艂o艣nik贸w mody, dla kt贸rych pokazy by艂y dot膮d niedost臋pne.

Do Internetu przenios艂a si臋 te偶 sfera zakup贸w. Zamkni臋te galerie handlowe wymusi艂y na markach po艂o偶enie nacisku na sprzeda偶 online i wszystko wskazuje na to, 偶e bardzo dobrze odnalaz艂y si臋 one w nowej, wirtualnej rzeczywisto艣ci. Aby unikn膮膰 kolosalnych strat zwi膮zanych z niedost臋pno艣ci膮 zakup贸w stacjonarnych, sieci贸wki przyspieszy艂y wyprzeda偶e, kt贸re nieoficjalnie rozpocz臋艂y si臋 ju偶 w marcu. Sklepy internetowe znanych marek wygl膮daj膮 coraz bardziej atrakcyjnie, kusz膮 zni偶kami czy darmow膮 dostaw膮, przez co przyci膮gaj膮 coraz wi臋cej os贸b. By膰 mo偶e to w艂a艣nie one s膮 przysz艂o艣ci膮 bran偶y fashion, skoro wiele marek nie wr贸ci艂o do galerii handlowych po ich ponownym otwarciu ze wzgl臋du na horrendalnie wysokie czynsze nieadekwatne do poziomu przychod贸w w obliczu pandemii i nowych zasad korzystania z przestrzeni publicznej.

Kupowa膰 mniej, a lepiej 鈥 nowe podej艣cie do modowych zakup贸w

Koronawirus wp艂yn膮艂 jednak nie tylko na dzia艂ania wielkich modowych przedsi臋biorstw, ale te偶 na nas – konsument贸w. Zakup nowej sukienki, but贸w czy torebki schodzi na dalszy plan, gdy w gr臋 wchodzi ryzyko utraty pracy czy chwilowego przestoju w 偶yciu zawodowym. Cz臋艣膰 os贸b wykorzysta艂o ten moment na przewarto艣ciowanie kwestii zwi膮zanych z finansami, a oszcz臋dzanie staje si臋 bardziej modne od 鈥瀖ust have sezonu鈥. Coraz bardziej w cenie s膮 z kolei rzeczy wy偶szej jako艣ci, kt贸re stanowi膮 prawdziw膮 inwestycj臋. W modzie od dawna obserwujemy zmian臋 podej艣cia z ilo艣ciowego na jako艣ciowe. Jeste艣my sk艂onni wyda膰 wi臋cej na t-shirt z eko-bawe艂ny, markow膮 torebk臋 ze sk贸ry czy porz膮dne jeansy, kt贸re pos艂u偶膮 nam przez lata. I wszystko wskazuje na to, 偶e pandemia dodatkowo to przypiecz臋tuje. A z tego na pewno uciesz膮 si臋 ekolodzy.

W stron臋 EKO. Czy pandemia sk艂oni艂a bran偶臋 do refleksji?

艢wiat mody od dawna zmaga艂 si臋 z potrzeb膮 wprowadzenia drastycznych zmian. A sprawy niszczycielskiego wp艂ywu przemys艂u odzie偶owego na 艣rodowisko nie da艂o si臋 d艂u偶ej zamiata膰 pod dywan. Dlatego przewrotnie mo偶na uzna膰, 偶e koronawirus pojawi艂 si臋 w idealnym momencie, by uzdrowi膰 bran偶臋 fashion i zmieni膰 my艣lenie zar贸wno konsument贸w, jak i producent贸w. Pytanie brzmi: jak膮 wyci膮gniemy z tego lekcj臋?

Jak dot膮d prognozy s膮 optymistyczne. Alessandro Michelle 鈥 dyrektor kreatywny marki Gucci rezygnuje z tworzenia o艣miu kolekcji rocznie na rzecz dw贸ch. A jego 艣ladem id膮 kolejni projektanci. W sieci贸wkach od pewnego czasu przybywa ubra艅 z metk膮 鈥濫co Aware鈥, kt贸re zdecydowanie stanowi膮 przysz艂o艣膰 bran偶y. Marki anga偶uj膮 si臋 te偶 w pomoc medykom. A materia艂y z recyklingu, odzie偶 vintage czy ta, uszyta z naturalnych w艂贸kien pozyskiwanych ze zr贸wnowa偶onych upraw to dobra podstawa, na kt贸rej przemys艂 modowy mo偶e zacz膮膰 budowa膰 now膮, pokoronawirusow膮 rzeczywisto艣膰.

***

Autorem tekstu jest Marta Budziarek z redakcji portalu modowego domodi.pl.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close