Ludzie przed komputerem

Tak zmieniła się branża wydarzeń online w 2021 roku. Raport ClickMeeting

Współczesny biznes bazuje na potencjale rozwiązań cyfrowych. Jednym z jego fundamentów są przy tym różne formaty wydarzeń online, w tym spotkania i webinary. W jaki sposób korzystaliśmy z nich w 2021 roku? Co uległo zmianie i jakie są najnowsze trendy?

Odpowiedzi na te pytania udzielają eksperci ClickMeeting – polskiej platformy do webinarów i sptokań online. W najnowszym raporcie State of Online Events przenalizowali blisko 2 miliony spotkań online oraz zaprezentowali wyniki przeprowadzonych przez siebie badań.

Pobierz raport State of Online Events

Wydarzenia online w 2021 roku: najważniejsze wnioski

W raporcie znalazły się kompleksowe dane dotyczące webinarów i spotkań online, a więc dwóch formatów wydarzeń cieszących się największą popularnością w świecie współczesnego biznesu i edukacji. Oczywiście szczególne znaczenie zyskuje porównanie dwóch pandemicznych lat, a więc z jednej strony roku 2020, kiedy obserwowaliśmy masowe przejście komunikacji do kanałów online, oraz 2021. W tym czasie wprawdzie nadal ograniczenia związane z pandemią odgrywały ważną rolę, jednak były zdecydowanie bardziej liberalne. W związku z tym większą popularnością cieszyły się modele hybrydowe. Znacząco zmieniła się również świadomość klientów i ich oczekiwania.

Rewolucja ustąpiła więc miejsca ewolucji. Liczba wydarzeń i uczestników uplasowała się na poziomie o 300% wyższym niż przed pandemią, jednak nieco niższym niż w 2020 roku. Jednocześnie dostrzegamy zupełnie nowy możliwości, a wydarzenia online postrzegamy nie tylko jako znakomity sposób na zastąpienie bezpośrednich spotkań, ale także istotny element długofalowej strategii prowadzenia biznesu.

Tę tendencję odzwierciedlają dane pochodzące z innych źródeł. Ciekawie prezentuje się między innymi liczba wyszukiwań fraz powiązanych z webinarami i wideokonferencjami. Jak widać, po rekordowym roku 2020 ustabilizowała się na nieco niższym poziomie, który jest jednak znacznie wyższy od roku 2019.

Inforgrafika obrazująca wyniki raportu Clickmeeting

Najważniejsze liczby: ile wydarzeń odbyło się w 2021 roku?

W 2021 roku na platformie ClickMeeting odbyło się 1 953 406 wydarzeń, w których wzięło udział 26 603 480 uczestników. Daje to średnio 39 393 wydarzeń w ciągu tygodnia!

W 2020 roku było to natomiast 2 316 074 wydarzeń, podczas których zgromadzono 30 779 244 uczestników.

Inforgrafika obrazująca wyniki raportu Clickmeeting

Jak już wspomnieliśmy, świadczy to o dobrej kondycji rynku, który po 2020 roku stabilizuje się na nowych poziomach. Warto zauważyć, że biorąc pod uwagę średnią liczbę wydarzeń w tygodniu, w porównaniu z 2019 rokiem mówimy o wzroście wynoszącym 320%!

Inforgrafika obrazująca wyniki raportu Clickmeeting

Coraz dłuższe wydarzenia

Wiele osób deklaruje przemęczenie związane ze zbyt dużą liczbą spotkań online, w których muszą uczestniczyć. Nic w tym dziwnego. Aby praca lub nauka zdalna były efektywna, muszą właściwie bilansować komunikację synchroniczną, wymagającą bezpośredniego kontaktu uczestników w czasie rzeczywistym, oraz asynchroniczną, pozwalającą na samodzielne zarządzanie swoim czasem pracy.

Jednocześnie trudno dostrzec to przemęczenie w naszych statystykach! W 2021 roku średni czas trwania webinaru wyniósł 98 minut, a spotkanie online trwało 66 minut.

Inforgrafika obrazująca wyniki raportu Clickmeeting

To znaczny wzrost w stosunku do 2020 roku: wówczas trwały one odpowiednio 55 i 82 minuty.

Równocześnie wzrosła również średnia długość zaangażowania użytkowników. Statystyczny uczestnik spędził podczas webinaru 55 minut, a spotkanie online zajęło mu 50 minut. Dla porównania: w 2020 roku było to 40 i 35 minut.

Najlepszy dzień i pora na organizację wydarzenia

Wybór odpowiedniego czasu wydarzenia to dla wielu organizatorów poważna zagwozdka. Nic w tym dziwnego. To od tej decyzji zależy w głównej mierze frekwencja i zainteresowanie uczestników. Warto wobec tego bazować na sprawdzonych danych.

Inforgrafika obrazująca wyniki raportu Clickmeeting

Najwięcej wydarzeń organizowano we wtorek, następne miejsca zajęły środa i czwartek. Ulubiona godzina organizatorów to natomiast 15.00 i 16.00. Sporą popularnością cieszyły się również godziny poranne: nie brakuje wydarzeń o 7:00 i 8:00.

Dane pokazują jednocześnie, że wieczory i weekendy to nie najlepszy czas na organizację webinarów i spotkań. Większość z nas woli wtedy odpoczywać i regenerować siły na mierzenie się z wypełnionym wyzwaniami biznesowym tygodniem.

W jakich celach korzystano z narzędzia?

Kiedyś webinary kojarzyły się głównie z rynkiem edukacyjnym. Dziś doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że przydają się również w realizacji zdecydowanie innych celów. Jak wygląda to w liczbach?

 

  • Sektor edukacyjny nadal jest najsilniej reprezentowany. Taki charakter miało łącznie 52,4% wszystkich wydarzeń, które odbyły się na platformie. 41,3% z nich to między innymi lekcje i wykłady prowadzone przez szkoły i uczelnie lub niezależne prywatne firmy edukacyjne. 11,1% sklasyfikowaliśmy natomiast jako różnego typu szkolenia wewnętrzne prowadzone przez przedsiębiorstwa.
  • Kolejne miejsce pod względem popularności zajmuje marketing, PR i sprzedaż. Łącznie to 35% wszystkich webinarów i spotkań online. 19% wydarzeń miało charakter marketingowy – były to między innymi otwarte webinary i konferencje. 16% to natomiast inicjatywy o charakterze sprzedażowym, w tym wideoprezentacje produktów.
  • Spotkania online to 12,6% wszystkich wydarzeń, które odbyły się za pośrednictwem platformy ClickMeeting w 2021 roku. Oczywiście przybierały przy tym różne formy: w ten sposób można było zorganizować zarówno kameralne spotkania zespołów, jak i duże zebrania.

Funkcje, z których korzystali uczestnicy

Największą przewagą wydarzeń online nad tradycyjnymi spotkaniami jest interaktywność. Przekazywanie wiedzy oraz dzielenie się danymi i dokumentami są naprawdę bardzo proste. Dzięki korzystaniu z dostępnych funkcji możliwe staje się także angażowanie użytkowników i tworzenie wciągających treści.

Inforgrafika obrazująca wyniki raportu Clickmeeting

Jak widać, niekwestionowanym liderem jest opcja prezentacji. Korzystano z niej podczas 55% wszystkich wydarzeń. Dużą popularnością cieszy się również dzielenie ekranem, z którego korzystano w 17% przypadków. Kolejne miejsce zajęła natomiast wirtualna tablica (5,98%). 5,64% wydarzeń wzbogacono o materiał video z serwisu YouTube, a w 4,77% przypadków skorzystano z ankiet i testów.

Zarabianie dzięki webinarom

Istnieje kilka sposobów na skuteczne zarabianie dzięki webinarom. Jedną ze sprawdzonych strategii jest oczywiście webinar marketing. Zysk można jednak odnosić zdecydowanie szybciej. Bezpośrednia sprzedaż dostępu do webinarów jest możliwa poprzez zintegrowanie platformy do płatności internetowych. To świetne źródło dochodu. Ile udało się zarobić w ten sposób klientom ClickMeeting w 2021 roku?

Łącznie na płatnych webinarach nasi użytkownicy zarobili 7 152 474 złotych. Rekordzista wygenerował z kolei przychód w wysokości ponad 108 tysięcy złotych na jednym wydarzeniu.

Trendy 2022: co będzie ważne w przyszłości?

Rynek webinarów i wideokonferencji ciągle się zmienia, a do rąk użytkowników trafiają zupełnie nowe funkcje i możliwości. Co będzie najistotniejsze w najbliższej przyszłości?

  • Webinar marketing: już teraz webinary i spotkania o charakterze marketingowym lub sprzedażowym stanowią 35% wszystkich wydarzeń, które odbyły się za pośrednictwem ClickMeeting w 2021 roku. Biorąc pod uwagę tendencje rozwoju marketingu, udział ten będzie rosnąć, a coraz więcej firm będzie decydować się na wykorzystywanie webinar marketingu w swoich strategiach.
  • Wydarzenia hybrydowe: formaty hybrydowe już teraz cieszą się rosnącym zainteresowaniem zarówno organizatorów, jak i uczestników. W przyszłości zyskają jeszcze większą popularność, a w niektórych organizacjach będą zasadniczym standardem.