Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Chcesz skutecznie sprzedawać? Buduj sieć kontaktów!

Chcesz skutecznie sprzedawać? Buduj sieć kontaktów!

jak budować sieć kontaktów sprzedażowych

Utrzymując stałe relacje z dobrze dobranymi osobami możemy lepiej monitorować rynek. Jak budować sprzedażową sieć kontaktów?

Odpowiednio zbudowana sieć kontaktów może być kluczem do sukcesu i znacznie zwiększyć sprzedaż oferowanych przez firmę usług. Utrzymując stałe relacje z dobrze dobranymi osobami możemy mieć dostęp do najnowszych informacji z branży, monitorować rynek i rozeznawać się w potrzebach i oczekiwaniach potencjalnych klientów. Jak budować relacje tak, by wspierały nas w sprzedaży?

Networking – jak robić go dobrze?

Chcąc efektywnie wdrożyć tę metodę w swoim dziale należy przede wszystkim wyzbyć się myślenia o niej, jako o łatwym i niewymagającym dużego zaangażowania sposobie na zwiększenie sprzedaży. Korzystając z networkingu nie można jedynie zaprosić dużej ilości osób, rozesłać do nich swojej oferty i oczekiwać na pozytywne rezultaty takiego działania. W taki sposób z pewnością nie poprawimy swojej sytuacji i nie wzbudzimy zainteresowania odbiorców, na których szczególnie powinno nam zależeć, jeśli chcemy, aby stali się oni stałymi, chętnie powracającymi klientami.

Networking we właściwym rozumieniu nie jest niczym innym, jak budowaniem sieci kontaktów, poprzez nawiązanie, ale i przede wszystkim podtrzymywanie pozytywnych relacji z zaproszonymi osobami. Dopisując kogoś do listy swoich znajomych musimy skupić się na wypracowaniu z nim długofalowej relacji opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Relacja wymagająca stałej atencji

Jak zbudować długofalową relację? Podstawą jest systematyczność. To bez wątpienia cecha, która pozytywnie wpływa na relacje z ludźmi. Raz nawiązany kontakt należy odświeżać i pogłębiać, gdyż niejednokrotnie może się okazać cenniejszy od tego, który dopiero co nawiązaliśmy. Wiele przedsiębiorstw wprowadzających metodę networkingu zapomina o tym, że liczna sieć znajomych nie zawsze wpłynie pozytywnie na procent sprzedaży. Dodając kontakty do swojej listy należy pamiętać o prostej zasadzie – nie przedkładajmy ilości nad jakość. Czasami warto ograniczyć sieć swoich kontaktów do kilkunastu lub kilkudziesięciu.

W dobie mediów społecznościowych networking postrzegany jest przez ludzi jako narzędzie służące do gromadzenia jak największej liczby wirtualnych znajomych, których potem będzie można zarzucać wszelkiego rodzaju ofertami biznesowymi. Ten punkt widzenia nie ma jednak nic wspólnego z profesjonalnie wykorzystywanym networkingiem. Warto mieć pewność, że z każdą z tych osób będziemy w stanie utrzymać systematyczną relację. Odbiorca, z którym nawiążemy długotrwały kontakt i który darzy nas zaufaniem chętniej wystawi nam pozytywne referencje lub też poleci nas innym swoim znajomym.

W jakich sferach budowanie sieci kontaktów może okazać się przydatne? Szczególnie istotne jest jej wykorzystanie w życiu zawodowym, Źródło informacji, jakim jest networking, pomaga planować ścieżkę rozwoju osobistego oraz wspiera poszukiwania nowego miejsca pracy. Dzięki temu, można nawiązać kontakty pozwalające rozwinąć własny biznes oraz ulepszyć działania działu sprzedaży.

Jak networking wpływa na sprzedaż firmy?

Bardzo często możemy spotkać się z opinią mówiącą, że networking to sprzedaż. Nic bardziej mylnego! Jest narzędziem ułatwiającym dotarcie do potencjalnego klienta oraz nawiązanie z nim pozytywnej relacji. Dzięki rozbudowanej sieci kontaktów, sprzedawcy mają szanse na dotarcie ze swoja ofertą do większej ilości potencjalnych klientów. Nawiązane relacje przekładają się również na dostęp do większej ilości informacji, a te pozwalają lepiej ocenić aktualne potrzeby odbiorców. Zadaniem networkingu w sprzedaży jest więc wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów. Ale to nie jedyny cel, jaki stawiają sobie pracownicy działu sprzedaży stosujący w swojej pracy tę metodę.

Rozbudowanie sieci kontaktów, pozwala nie tylko poznać lepiej potrzeby pojawiające się wśród klientów, ale również obserwować poczynania konkurencji. Informacje przekazywane przez naszych znajomych pozwalają nam stwierdzić, jakie produkty i usługi cieszą się największym zainteresowaniem, jakie nowe pomysły pojawiają się na rynku i którym z nich warto się bliżej przyjrzeć. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za tworzenie ofert sprzedażowych mogą cały czas monitorować rynek i dopasowywać propozycje firmy tak, aby pozostać konkurencyjnym wśród innych firm.

Networking sprawdza się w sprzedaży również z innych powodów. Jest świetnym sposobem na budowanie zarówno swojego wizerunku, jak i produktu/firmy, którą reprezentujemy.

Zasada wzajemności

Jak to osiągnąć? W Networkingu panuje zasada wzajemności. Dla sprzedawcy oznacza to, że klient, któremu sprzedał produkt/usługę, okaże się pomocny będzie chciał on podzielić się tą informacją wśród swoich znajomych. Zadowolony odbiorca jest „chodzącą reklamą”, która wpłynie nie tylko na zwiększenie liczby kontaktów w sieci sprzedawcy, ale również na zainteresowanie sprzedawanym produktem. Skuteczność sprzedawców zależna jest od tego, czy potrafią oni wzbudzić zaufanie wśród klientów. Dlatego ważne jest, aby dbali oni o swój wizerunek oraz pielęgnowali nawiązane relacje. Networking jest bez wątpienia narzędziem, które ułatwia to zadanie.

***

Angelika Badzińska jest specjalistką w firmie Smart MBC.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

***

***

Źródła:
https://www.entrepreneur.com
http://www.polskieradio.pl
http://businessman.today

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close