Komunikacja zewnętrzna na temat polityk różnorodności również pozostawia wiele do życzenia. Jedynie 18% firm deklaruje publikację dokumentów dotyczących D&I na stronach internetowych. Ogranicza to dostęp do informacji na temat ich zarządzania różnorodnością i tworzeniem włączającej kultury organizacyjnej. Dodatkowo aż 56% pracodawców, którzy twierdzą, że posiadają politykę różnorodności, nie przedstawia żadnych konkretnych działań promujących różnorodność wewnątrz organizacji.
Rekomendacje dla pracodawców
W odpowiedzi na obserwowane braki w zakresie polityk różnorodności i ich komunikacji, raport proponuje szczegółowe rekomendacje dla polskich firm:
- Rozwój i publikacja jasnych polityk różnorodności. Firmy powinny przejrzeć i zaktualizować swoje obecne polityki. Lub stworzyć nowe, jeśli takie nie istnieją, aby jasno definiowały cele związane z różnorodnością i inkluzją. Publikacja tych dokumentów na łatwo dostępnych platformach cyfrowych, takich jak oficjalne strony internetowe czy profile w mediach społecznościowych, zwiększy przejrzystość działań przedsiębiorstwa w oczach pracowniczek, pracowników oraz potencjalnych kandydatek i kandydatów.
- Angażowanie pracowniczek i pracowników. Oprócz rozwijania polityk, kluczowym aspektem jest tworzenie kultury organizacyjnej otwartej na dialog i wymianę opinii na temat różnorodności i inkluzji. Pracodawcy powinni organizować regularne warsztaty, szkolenia i spotkania, które pozwolą pracowniczkom, pracownikom, klientkom i klientom na wyrażenie swoich opinii i podzielenie się doświadczeniami. Angażowanie różnych grup interesariuszy w proces tworzenia i implementacji polityk może przyczynić się do ich większej skuteczności i akceptacji.
- Monitoring i raportowanie postępów. Kluczowe jest ustalenie jasnych wskaźników sukcesu i regularne mierzenie postępów w realizacji celów związanych z różnorodnością i inkluzją. Firmy powinny rozwijać systemy monitorowania, które pozwolą na ocenę skuteczności wdrożonych polityk. Raportowanie postępów, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, nie tylko zwiększy zaufanie i przejrzystość działań firmy, ale również zmotywuje inne organizacje do podjęcia podobnych inicjatyw.
- Wzmocnienie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Efektywne strategie komunikacji są kluczowe dla promowania różnorodności. Firmy powinny rozwijać i wdrażać plany komunikacyjne, które nie tylko informują o politykach różnorodności, ale również celebrują sukcesy i osiągnięcia w tym obszarze. Działania takie mogą obejmować kampanie w mediach społecznościowych, artykuły na blogach korporacyjnych, czy case study przedstawiające konkretne historie sukcesu.
- Budowanie partnerstw i współpracy z organizacjami zewnętrznymi. Współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami branżowymi, a także innymi firmami może znacząco przyczynić się do rozwoju i wdrażania skutecznych polityk różnorodności. Partnerstwa te mogą oferować wsparcie merytoryczne, dostęp do narzędzi i metodologii, a także możliwości wymiany dobrych praktyk.
Wdrożenie tych rekomendacji przez polskie firmy mogą znacząco przyczynić się do budowania bardziej inkluzywnego rynku pracy, jednocześnie działania w tym obszarze wyraźnie wpłyną na wzmocnienie pozycji firm jako pracodawców i kontrahentów otwartych na różnorodności i godnych zaufania
– podkreśla dr Sylwia Daniłowska, wiceprezeska zarządu Fundacji Aktywizacja oraz kierowniczka badania.
Cały raport z badania „Strategie zatrudnieniowe pracodawców prywatnych w Polsce” tutaj.