rzeczy, które mogą przeszkodzić w zdobyciu pracy

Zajmujesz się rekrutacją albo prowadzisz własną firmę? Zobacz, jak zadbać o pozytywne doświadczenia kandydatów

Marlena Ziarkiewicz-Mormul

Pozytywny wizerunek firmy ma kluczowe znaczenie dla działania biznesu. Każdego dnia staramy się, żeby zarówno klienci jak i pracownicy zbierali i zapamiętywali pozytywne doświadczenia związane z naszą marką. Ale czy pamiętamy o tym, żeby zadbać o odczucia kandydatów, którzy do nas aplikują?

Co to są doświadczenia kandydatów?

Doświadczenia kandydatów, z angielskiego candidate experience, to część strategii budowania marki pracodawcy, obejmująca wszystkie działania, które mają na celu tworzenie pozytywnych doświadczeń kandydata, niezależnie od tego czy decydujemy się złożyć mu ofertę pracy czy nie. Według ekspertów zajmujących się tym tematem, zapoznanie się z ofertą pracy danego pracodawcy nie jest jednoznaczne z pierwszym doświadczeniem kandydata. Opinię o marce potencjalnego pracodawcy możemy zacząć wyrabiać sobie już dużo wcześniej. Wpływ na to, jak postrzegamy daną firmę i czy zechcemy do niej kiedyś aplikować mają np. rozmowy ze znajomymi, którzy tam pracują, możliwość udziału w otwartych wydarzeniach, w których uczestniczy firma lub jej pracownicy i wiele innych.

Jak zadbać o candidate experience kandydata w trakcie rekrutacji?

Firmy podejmują ogromne starania, aby pozyskać idealnego kandydata na stanowisko. Kogoś, kto będzie miał odpowiednią wiedzę i umiejętności specjalistyczne oraz kompetencje miękkie wpisujące się w potrzeby danej organizacji. Na etapie pozyskiwania zgłoszeń chcemy, aby swoje CV przesłało nam jak najwięcej dopasowanych kandydatów. Jak sprawić, aby wszyscy, którzy zdecydowali się do nas aplikować, poczuli się dobrze zaopiekowani i mieli pozytywne wspomnienia z udziału w rekrutacji?

Ustaw autoresponder dla wszystkich otrzymanych aplikacji.

Kandydaci chcą mieć pewność, że ich CV dotarło do pracodawcy. Najprostszym i najefektywniejszym narzędziem będzie ustawienie autorespondera dla wszystkich przychodzących zgłoszeń. W wiadomości podaj konkrety odnośnie dalszych kroków. Do kiedy zamierzacie się odezwać. To bardzo ważne, szczególnie, jeśli na etapie weryfikacji CV nie zamierzacie odzywać się osobiście do wszystkich kandydatów. Napisz, jakie będą kolejne etapy i ile mniej więcej będzie trwał cały proces rekrutacyjny.

Dotrzymuj terminów zadeklarowanych w wiadomości

Doskonale wiemy, że nie ma nic gorszego niż niedotrzymywanie terminów. Jeśli zobowiązaliście się, że odezwiecie się do wszystkich kandydatów, niezależnie od decyzji, do 2 tygodni od przesłania zgłoszenia, to to zróbcie. Nie przeciągajcie tego w nieskończoność. Oczywiście, czasem zdarzają się sytuacje, w których nie udało nam się uzyskać decyzji w ciągu zaplanowanego czasu. Wtedy należy poinformować kandydata, że proces weryfikacji nadal trwa i wrócicie do niego w ciągu np. najbliższego tygodnia.

Przygotuj się z CV kandydata

Kiedy wybierzemy osoby, z którymi chcemy porozmawiać, musimy przygotować się z ich doświadczenia. Znajomość miejsc pracy i zakresu obowiązków z poprzednich stanowisk na pewno mile zaskoczy kandydata. Pamiętaj, że jeśli kandydat nie wpisał jakiejś umiejętności w CV, to albo jej nie posiada albo posiada ją na niskim poziomie i nie chce się nią chwalić.

Nie daj się zaskoczyć pytaniami o firmę i stanowisko

Oprócz wiedzy na temat kandydata, potrzebujemy jeszcze informacji o firmie oraz stanowisku, na które rekrutujemy. Osoba biorąca udział w rekrutacji może zapytać o zespół, metodyki pracy, dokładny zakres obowiązków oraz oprogramowanie, którego będzie używała, jeśli zostanie zatrudniona. Firmy, które nie potrafią odpowiedzieć na pytania, podczas rekrutacji wypadają zdecydowanie gorzej w oczach kandydatów.

Jak pożegnać się z kandydatem po rekrutacji i zostawić pozytywne doświadczenia?

Nie wszystkich możemy i chcemy zatrudnić. Jednak każdemu, kto poświęcił nam swój czas należy się terminowa odpowiedź i informacja zwrotna, dlaczego nie zdecydowaliśmy się go zatrudnić. Badania pokazują, że od 30% do 50% rekrutacji nigdy formalnie się nie kończy, bo firma, która nie chce zatrudnić danego kandydata, nie wraca do niego z odpowiedzią, tylko zrywa z nim kontakt.

Nie możemy podchodzić do procesu rekrutacyjnego jednostronnie. Każdy, kto wziął udział w naszej rekrutacji zasługuje na terminową odpowiedź z feedbackiem. O tym, jak ważny jest feedback w rekrutacji i kto na nim korzysta możecie przeczytać tutaj: https://sukcespisanyszminka.pl/feedback-w-rekrutacji/ Nie ma gorszego wroga candidate experience niż znikający rekruter po procesie rekrutacyjnym.

Jak sprawdzić zadowolenie kandydatów z procesów rekrutacyjnych?

Informacja zwrotna powinna działać w obie strony. Nie tylko od firmy do kandydata, ale też od kandydata do firmy. Aby dowiedzieć się, co robimy dobrze, a co należy poprawić w naszym procesie rekrutacyjnym trzeba zapytać samych kandydatów. Tych, którym zdecydowaliśmy się złożyć ofertę pracy, ale też tym, których zatrudnić nie chcemy. Możemy do tego wykorzystać narzędzia do tworzenia i wysyłania ankiet interaktywnych lub skorzystać z gotowych narzędzi. Część dostępnych na rynku systemów ATS (Applicant tracking system – System śledzenia aplikacji) ma wbudowaną opcję wysyłania ankiety po rekrutacji. A jeśli chcemy sprawdzić dodane opinie i pochwalić się wynikami z ocen, możemy skorzystać z portalu do zbierania opinii o procesach rekrutacyjnych – Jacy są?

***

Autorką tekstu jest Marlena Ziarkiewicz-Mormul – pomysłodawczyni i współtwórca portalu do zbierania merytorycznych opinii o procesach rekrutacyjnych – Jacy są? Orędowniczka zmian w podejściu firm do rekrutacji i kandydatów. IT Product Manager z kilkuletni doświadczeniem.