rzeczy, kt贸re mog膮 przeszkodzi膰 w zdobyciu pracy

Zajmujesz si臋 rekrutacj膮 albo prowadzisz w艂asn膮 firm臋? Zobacz, jak zadba膰 o pozytywne do艣wiadczenia kandydat贸w

Marlena Ziarkiewicz-Mormul

Pozytywny wizerunek firmy ma kluczowe znaczenie dla dzia艂ania biznesu. Ka偶dego dnia staramy si臋, 偶eby zar贸wno klienci jak i pracownicy zbierali i zapami臋tywali pozytywne do艣wiadczenia zwi膮zane z nasz膮 mark膮. Ale czy pami臋tamy o tym, 偶eby zadba膰 o odczucia kandydat贸w, kt贸rzy do nas aplikuj膮?

Co to s膮 do艣wiadczenia kandydat贸w?

Do艣wiadczenia kandydat贸w, z angielskiego candidate experience, to cz臋艣膰 strategii budowania marki pracodawcy, obejmuj膮ca wszystkie dzia艂ania, kt贸re maj膮 na celu tworzenie pozytywnych do艣wiadcze艅 kandydata, niezale偶nie od tego czy decydujemy si臋 z艂o偶y膰 mu ofert臋 pracy czy nie. Wed艂ug ekspert贸w zajmuj膮cych si臋 tym tematem, zapoznanie si臋 z ofert膮 pracy danego pracodawcy nie jest jednoznaczne z pierwszym do艣wiadczeniem kandydata. Opini臋 o marce potencjalnego pracodawcy mo偶emy zacz膮膰 wyrabia膰 sobie ju偶 du偶o wcze艣niej. Wp艂yw na to, jak postrzegamy dan膮 firm臋 i czy zechcemy do niej kiedy艣 aplikowa膰 maj膮 np. rozmowy ze znajomymi, kt贸rzy tam pracuj膮, mo偶liwo艣膰 udzia艂u w otwartych wydarzeniach, w kt贸rych uczestniczy firma lub jej pracownicy i wiele innych.

Jak zadba膰 o candidate experience kandydata w trakcie rekrutacji?

Firmy podejmuj膮 ogromne starania, aby pozyska膰 idealnego kandydata na stanowisko. Kogo艣, kto b臋dzie mia艂 odpowiedni膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci specjalistyczne oraz kompetencje mi臋kkie wpisuj膮ce si臋 w potrzeby danej organizacji. Na etapie pozyskiwania zg艂osze艅 chcemy, aby swoje CV przes艂a艂o nam jak najwi臋cej dopasowanych kandydat贸w. Jak sprawi膰, aby wszyscy, kt贸rzy zdecydowali si臋 do nas aplikowa膰, poczuli si臋 dobrze zaopiekowani i mieli pozytywne wspomnienia z udzia艂u w rekrutacji?

Ustaw autoresponder dla wszystkich otrzymanych aplikacji.

Kandydaci chc膮 mie膰 pewno艣膰, 偶e ich CV dotar艂o do pracodawcy. Najprostszym i najefektywniejszym narz臋dziem b臋dzie ustawienie autorespondera dla wszystkich przychodz膮cych zg艂osze艅. W wiadomo艣ci podaj konkrety odno艣nie dalszych krok贸w. Do kiedy zamierzacie si臋 odezwa膰. To bardzo wa偶ne, szczeg贸lnie, je艣li na etapie weryfikacji CV nie zamierzacie odzywa膰 si臋 osobi艣cie do wszystkich kandydat贸w. Napisz, jakie b臋d膮 kolejne etapy i ile mniej wi臋cej b臋dzie trwa艂 ca艂y proces rekrutacyjny.

Dotrzymuj termin贸w zadeklarowanych w wiadomo艣ci

Doskonale wiemy, 偶e nie ma nic gorszego ni偶 niedotrzymywanie termin贸w. Je艣li zobowi膮zali艣cie si臋, 偶e odezwiecie si臋 do wszystkich kandydat贸w, niezale偶nie od decyzji, do 2 tygodni od przes艂ania zg艂oszenia, to to zr贸bcie. Nie przeci膮gajcie tego w niesko艅czono艣膰. Oczywi艣cie, czasem zdarzaj膮 si臋 sytuacje, w kt贸rych nie uda艂o nam si臋 uzyska膰 decyzji w ci膮gu zaplanowanego czasu. Wtedy nale偶y poinformowa膰 kandydata, 偶e proces weryfikacji nadal trwa i wr贸cicie do niego w ci膮gu np. najbli偶szego tygodnia.

Przygotuj si臋 z CV kandydata

Kiedy wybierzemy osoby, z kt贸rymi chcemy porozmawia膰, musimy przygotowa膰 si臋 z ich do艣wiadczenia. Znajomo艣膰 miejsc pracy i zakresu obowi膮zk贸w z poprzednich stanowisk na pewno mile zaskoczy kandydata. Pami臋taj, 偶e je艣li kandydat nie wpisa艂 jakiej艣 umiej臋tno艣ci w CV, to albo jej nie posiada albo posiada j膮 na niskim poziomie i nie chce si臋 ni膮 chwali膰.

Nie daj si臋 zaskoczy膰 pytaniami o firm臋 i stanowisko

Opr贸cz wiedzy na temat kandydata, potrzebujemy jeszcze informacji o firmie oraz stanowisku, na kt贸re rekrutujemy. Osoba bior膮ca udzia艂 w rekrutacji mo偶e zapyta膰 o zesp贸艂, metodyki pracy, dok艂adny zakres obowi膮zk贸w oraz oprogramowanie, kt贸rego b臋dzie u偶ywa艂a, je艣li zostanie zatrudniona. Firmy, kt贸re nie potrafi膮 odpowiedzie膰 na pytania, podczas rekrutacji wypadaj膮 zdecydowanie gorzej w oczach kandydat贸w.

Jak po偶egna膰 si臋 z kandydatem po rekrutacji i zostawi膰 pozytywne do艣wiadczenia?

Nie wszystkich mo偶emy i chcemy zatrudni膰. Jednak ka偶demu, kto po艣wi臋ci艂 nam sw贸j czas nale偶y si臋 terminowa odpowied藕 i informacja zwrotna, dlaczego nie zdecydowali艣my si臋 go zatrudni膰. Badania pokazuj膮, 偶e od 30% do 50% rekrutacji nigdy formalnie si臋 nie ko艅czy, bo firma, kt贸ra nie chce zatrudni膰 danego kandydata, nie wraca do niego z odpowiedzi膮, tylko zrywa z nim kontakt.

Nie mo偶emy podchodzi膰 do procesu rekrutacyjnego jednostronnie. Ka偶dy, kto wzi膮艂 udzia艂 w naszej rekrutacji zas艂uguje na terminow膮 odpowied藕 z feedbackiem. O tym, jak wa偶ny jest feedback w rekrutacji i kto na nim korzysta mo偶ecie przeczyta膰 tutaj: https://sukcespisanyszminka.pl/feedback-w-rekrutacji/ Nie ma gorszego wroga candidate experience ni偶 znikaj膮cy rekruter po procesie rekrutacyjnym.

Jak sprawdzi膰 zadowolenie kandydat贸w z proces贸w rekrutacyjnych?

Informacja zwrotna powinna dzia艂a膰 w obie strony. Nie tylko od firmy do kandydata, ale te偶 od kandydata do firmy. Aby dowiedzie膰 si臋, co robimy dobrze, a co nale偶y poprawi膰 w naszym procesie rekrutacyjnym trzeba zapyta膰 samych kandydat贸w. Tych, kt贸rym zdecydowali艣my si臋 z艂o偶y膰 ofert臋 pracy, ale te偶 tym, kt贸rych zatrudni膰 nie chcemy. Mo偶emy do tego wykorzysta膰 narz臋dzia do tworzenia i wysy艂ania ankiet interaktywnych lub skorzysta膰 z gotowych narz臋dzi. Cz臋艣膰 dost臋pnych na rynku system贸w ATS (Applicant tracking system – System 艣ledzenia aplikacji) ma wbudowan膮 opcj臋 wysy艂ania ankiety po rekrutacji. A je艣li chcemy sprawdzi膰 dodane opinie i pochwali膰 si臋 wynikami z ocen, mo偶emy skorzysta膰 z portalu do zbierania opinii o procesach rekrutacyjnych – Jacy s膮?

***

Autork膮 tekstu jest Marlena Ziarkiewicz-Mormul – pomys艂odawczyni i wsp贸艂tw贸rca portalu do zbierania merytorycznych opinii o procesach rekrutacyjnych – Jacy s膮? Or臋downiczka zmian w podej艣ciu firm do rekrutacji i kandydat贸w. IT Product Manager z kilkuletni do艣wiadczeniem.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close