Karolina Koprianiuk

Działania w obszarze D&I to ciągła nauka

Aleksandra Moskal

Z Karoliną Koprianiuk, reprezentantką firmy CD Projekt Red, laureata tegorocznej edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Pracodawca Równych Szans, rozmawiamy o zarządzaniu różnorodnością, ciągłej nauce i działaniach, które przynoszą realne zmiany. Ta rozmowa to solidna dawka inspiracji i merytorycznej wiedzy o tym, co mogą robić firmy, by móc rzeczywiście mówić o sobie, że są włączające.

CD PROJEKT RED bez wątpienia jest Pracodawcą Równych Szans. Ty dobrze o tym wiesz, ja to wiem, kapituła konkursu Bizneswoman Roku, ale jest wiele osób, które nie mają pojęcia i zastanawiają się… Dlaczego? Co za tym tytułem rzeczywiście przemawia? Z których Waszych projektów czy rozwiązań z obszaru D&I jesteście najbardziej dumni?

Dziękujemy za to wyróżnienie i traktujemy je jako zobowiązanie złożone naszym osobom koleżeńskim. Zawsze podkreślamy, że jesteśmy na początku drogi, bo działania w obszarze D&I to ciągła nauka, badanie i dopasowywanie – małymi kroczkami. Nasze inicjatywy są odpowiedzią na potrzeby osób pracujących w studio i uważnie badamy “puls” naszej organizacji. Projektując i planując działania, organizujemy np. grupy focusowe, aby lepiej poznać codzienność różnych grup, na przykład osób neuroróżnorodnych czy rodziców, i dopiero na tej podstawie opracujemy zakres programów rozwojowych lub propozycję zmian. Bo inkluzywna firma włącza i szanuje każdą osobę, i nie są tu istotne żadne kryteria – liczą się empatia i wrażliwość na drugiego człowieka. Mam nadzieję, że to “szycie na miarę” sprawia, że nie tylko grupy niedoreprezentowane, ale po prostu wszyscy mogą w RED w pełni wyrażać siebie. 

Najbardziej jesteśmy dumni z ludzi – to ich otwartość, empatia i chęć uczenia się sprawiają, że możemy wprowadzać różne inicjatywy. Działania D&I zazwyczaj kojarzone są ze wsparciem osób z niepełnosprawnościami czy społeczności LGBTQ+, ale grup, które mogą być narażone na wykluczenie, jest więcej. Branża gamedev stereotypowo uznawana jest za “męską”, dlatego inicjatywy zachęcające kobiety do podjęcia w niej pracy uważamy za bardzo ważne.

Dziewczyny w grze! to program stypendialno-mentoringowy dla uczennic szkół średnich, który może być wstępem do rozpoczęcia kariery w branży gier wideo. Uczestniczki mają możliwość poznania praktycznych aspektów produkcji gier na każdym etapie ich tworzenia. W ramach programu dziewczyny otrzymują stypendium i solidną porcję wiedzy przekazywaną przez mentorki i mentorów z CD PROJEKT RED, którzy cały rok pracują z nimi nad indywidualnymi projektami, ale też budują ich pewność siebie i podpowiadają kolejne kroki w karierze. To ważne, by młode kobiety zyskały pewność siebie, nie zważały na stereotypy i zawalczyły o swoją wymarzoną przyszłość. 

Bardzo ważne jest dla nas dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne, dlatego w kwietniu 2023 roku wprowadziliśmy urlop menstruacyjny dla osób doświadczających dolegliwości związanych z bolesną menstruacją. Dodatkowy dzień wolny jest pełnopłatny i przysługuje każdej osobie menstruującej, niezależnie od formy zatrudnienia. Może go ona wykorzystać w całości lub “wziąć” tylko kilka godzin. To bardzo ważny krok w tworzeniu inkluzywnego środowiska pracy w CD PROJEKT RED. Wcześniej leadzi byli również otwarci na prośby o dzień wolny z tego powodu, bo zwyczajnie o tym rozmawiamy i nie unikamy tematu — jednak nazwanie i usankcjonowanie tematu menstruacji to też forma przełamania tabu i podkreślenie, że akceptujemy nie tylko istnienie różnic biologicznych w miejscu pracy, ale  również bólu i dolegliwości towarzyszących menstruacji.

Jeśli chodzi o wspomniane już zdrowie psychiczne, oferujemy bezpłatną pomoc psychologa, webinary dotyczące zdrowia psychicznego oraz wsparcie ze strony osób zaufania. Z pomocy psychologicznej można skorzystać w pięciu językach a świadczona jest przez specjalistyczny ośrodek terapeutyczny. Osoby zainteresowane skorzystaniem z niej mogą umówić się na wizytę w centrum lub na konsultację telefoniczną. 

REDzi wybrali także osoby zaufania spośród swoich koleżanek i kolegów. Ich rolą jest przeciwdziałanie zachowaniom niezgodnym z kulturą i wartościami studia. Można skontaktować się z nimi w dowolnym momencie aby poradzić się, zgłosić niepożądane zachowanie lub po prostu porozmawiać. Cały zespół został odpowiednio przeszkolony i przygotowany przez specjalistów, by odpowiednio zaopiekować się osobami przychodzącymi z danym problemem, ale także swoim dobrostanem psychicznym.

Czy możesz powiedzieć coś więcej o kreatywnych modelach pracy, które wprowadziliście do firmy i które każdy z pracowników może dostosować do swoich potrzeb? W jaki sposób działają i na czym polegają?

Pandemia i doświadczenie zdobyte podczas pracy zdalnej były dla nas bodźcem do stworzenia nowego modelu pracy, który odpowiada zarówno na potrzeby wszystkich osób zatrudnionych w studiu, jak i adresuje specyficzne potrzeby poszczególnych zespołów. Aby zadbać o dobrostan fizyczny, psychiczny i emocjonalny wszystkich REDów, wspólnie ze specjalistami z zakresu psychologii i nauk społecznych, najpierw przeprowadziliśmy szerokie badania. Przeanalizowaliśmy dane uzyskane z ankiet i spotkań z naszymi osobami koleżeńskimi, a także prześledziliśmy trendy na rynku, czerpiąc przy tym z doświadczeń innych. Naszym celem było stworzenie inkluzywnego środowiska pracy, które łączy najlepsze cechy pracy zdalnej i stacjonarnej. Tak powstał New Work Model, na który składają się dwie opcje: remote-first i office-first, które pracownicy mogą dostosować do swoich potrzeb. Nie wyznaczamy dni, w których trzeba pojawić się w studio, jednak dbamy, by każda osoba była poinformowana o wszystkich aktywnościach i włączona we wspólne inicjatywy. Nowy model to również nowa przestrzeń biurowa zaprojektowana z myślą o usprawnieniu wspólnej pracy i odpoczynku (również personalizowana), dodatkowy budżet na spotkania stacjonarne (także integracyjne) czy dedykowane szkolenia dla menedżerów skupione na zarządzaniu zdalnymi zespołami. Stawiamy na słuchanie, uczenie się i adaptację. Dajemy sobie czas na przekonanie się, jak nowe rozwiązania sprawdzają się w praktyce, a następnie — w oparciu o głosy osób zatrudnionych w studiu — dokonamy ich ewaluacji.

Wiem, że Ty – jako pracownica CDPR - również odczuwasz skutki tej otwartości i mądrego zarządzania różnorodnością. Na swoim Instagramie napisałaś: „Dzięki mądrej liderce naszego teamu i akceptującej Ekipie, moja kariera może rozwijać się w zgodzie ze mną. Te Dziewczyny wyłuskały ze mnie to co najlepsze: dały szansę na próbowanie, sprawdzanie i popełnianie błędów.”. Co dla Ciebie jest największą wartością w pracy w CD PROJEKT RED?

Już odpowiedziałaś na to pytanie – to właśnie otwartość REDów jest bezcenna. Wydaje mi się, że większość uprzedzeń pochodzi po prostu z niewiedzy, dlatego edukacja jest tak ważna. REDzi po prostu chcą się uczyć! Wszystkie wprowadzane inicjatywy to ewolucja – małe kroki, dużo rozmów i edukacji. Gdy zachęcaliśmy_łyśmy do wpisania używanych przez siebie zaimków w stopkę, część osób zwyczajnie zapytała, dlaczego jest to ważne. Podczas jednej z rozmów w grupie osób neuroróżnorodnych mówiliśmy o swoich stimach, czyli sposobach rozładowania napięcia i stresu przez różne powtarzalne czynności. Jedna z koleżanek opowiadała, że zespół był rozdrażniony jej pstrykaniem palcami, jednak gdy wyjaśniła dlaczego to robi i co jej to daje, spotkała się ze zrozumieniem i wsparciem. Jeśli doświadczasz takiej otwartości na drugiego człowieka, to wiesz, że jesteś w bezpiecznym i komfortowym miejscu. To bardzo ważne, by móc czuć się sobą, nie udawać i nie maskować (tak jak w przypadku np. osób z ADHD czy transpłciowych) swoich odczuć i reakcji – wtedy możesz dać z siebie wszystko, również w pracy.  

Jak sama mówisz, nie musiałaś wychodzić z szafy, tylko po prostu weszłaś do biurowej kuchni i powiedziałaś: Cześć, jestem w spektrum. I co było dalej? W jaki sposób zostały zaadresowane Twoje osobiste potrzeby?

Pamiętam pierwsze zdanie – koleżanki z zespołu zapytały czy mam dla nich jakąś instrukcję obsługi. Wtedy jeszcze nie miałam, bo sama uczyłam się siebie na nowo. W każdym momencie mogłam liczyć na feedback od nich, dlatego wiedziałam, jak moje zachowania i słowa są odbierane przez inne osoby. To nie była dyplomacja i zawoalowane uwagi, tylko szczera i otwarta rozmowa. Na jednym z warsztatów przygotowałam coś w rodzaju instrukcji, bo wiem, że jak mam zły nastrój, to pokazuję to całą sobą, a “porozmawiamy jutro” traktuję jak odroczone o dzień ścięcie głowy. Praca ze mną jest męcząca, bo często wchodzę w słowo, muszę natychmiast podzielić się swoją opinią i najbardziej lubię działać w chaosie, ale dziewczyny wiedzą, że mogą wprost zakomunikować mi swoje potrzeby. Wspólnie uczyłyśmy się i wciąż uczymy, co dla każdej z nas jest komfortowe, a co nie. Wszystkie jesteśmy bardzo różne, ale uzupełniamy się i potrafimy “uziemić”. I znów – otwartość i po prostu rozmowa są kluczem do sukcesu, nie tylko tego w pracy.

XIV edycja Bizneswoman Roku_grono finałowe

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

Partner strategiczny: Mastercard

Partner merytoryczny: Accenture

Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange

Partnerzy konkursu: Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tec

Partnerzy gali finałowej: Ekaterra, W.KRUK

Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy

Patroni medialni: PAP ,ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Twój STYL.pl, ISBtech, Głos Mordoru 

Strona www: https://bizneswomanroku.pl/