Kto odpowiada za sukces projektu – lider czy cz艂onkowie zespo艂u? Oto trzy cechy zgranego zespo艂u.

Krystyna Marcinkowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Czy dobre brzmienie zespo艂u muzycznego zale偶y bardziej od umiej臋tno艣ci dyrygenta, czy talentu poszczeg贸lnych muzyk贸w? Do sukcesu potrzebne s膮 oba elementy. Podobnie bywa w firmach. Co lider i cz艂onkowie zespo艂u mog膮 zrobi膰, by wsp贸艂dzia艂a膰 koncertowo? Oto trzy cechy zgranego zespo艂u.

Spos贸b dzia艂ania, przyswajania wiedzy czy komunikacji poszczeg贸lnych pracownik贸w oddzia艂uj膮 na pozosta艂ych. 鈥 Najlepsze efekty mo偶na osi膮gn膮膰, gdy za艂oga z艂o偶ona jest z os贸b prezentuj膮cych r贸偶ne style my艣lenia i odmienne sposoby realizacji zada艅. Kiedy r贸wnocze艣nie wszyscy cz艂onkowie s膮 艣wiadomi zalet i wad ka偶dego ze styl贸w, mog膮 uczy膰 si臋 od siebie i pracowa膰 nad przezwyci臋偶eniem ewentualnych niedogodno艣ci. Zesp贸艂 to co艣 wi臋cej ni偶 grupa os贸b 艣wiadomych wsp贸lnego celu. Jego cz艂onkowie polegaj膮 na wiedzy, umiej臋tno艣ciach i talentach innych 鈥 w ten spos贸b uzupe艂niaj膮 si臋 wzajemnie 鈥 m贸wi Hanna Malinowska z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. Co mo偶e im w tym pom贸c?

1. Indywidualne talenty s膮 wa偶ne

Aby zesp贸艂 鈥瀏ra艂鈥 niczym najlepsza orkiestra, wa偶ne jest uwzgl臋dnianie i wykorzystywanie indywidualnych cech i predyspozycji jego cz艂onk贸w. Znajomo艣膰 uzdolnie艅, umiej臋tno艣ci i mocnych stron swoich i wsp贸艂pracownik贸w pomo偶e w taki spos贸b dzieli膰 role i funkcje w ramach przydzielonych zada艅, by jak najlepiej wykorzysta膰 potencja艂 ka偶dej osoby. Warto rozwa偶a膰 te偶 wzajemne sugestie oraz pomys艂y i jak najszybciej wykorzystywa膰 najlepsze sposoby dzia艂ania wypracowane przez poszczeg贸lnych pracownik贸w. Jako mened偶er na wst臋pie upewnij si臋 te偶, czy ka偶dy zna nie tylko zadania i cele swoje, ale tak偶e ca艂ej organizacji i podziela je. Akceptacja wsp贸lnych warto艣ci, norm, oczekiwa艅 czy potrzeb pomaga w tworzeniu zgranego zespo艂u i przyjaznej atmosfery.

2. Dobra komunikacja to podstawa

Jedn膮 z kluczowych kwestii dla efektywnej wsp贸艂pracy jest komunikacja. W relacji prze艂o偶ony 鈥 podw艂adny nie obawiaj si臋 zadawa膰 pyta艅, wsp贸lnie wyci膮ga膰 wniosk贸w, pami臋taj te偶 o uwa偶nym s艂uchaniu. Rozmawiaj otwarcie nie tylko na temat pracy, osi膮ganych wynik贸w, klimatu w firmie, cel贸w i problem贸w organizacyjnych, ale tak偶e o sprawach mniej zawodowych. Sprawny przep艂yw informacji jest bardzo wa偶ny tak偶e pomi臋dzy wsp贸艂pracownikami. Je艣li wi臋c jeste艣 cz艂onkiem zespo艂u, s艂uchaj innych, dawaj im czas na wyra偶enie w艂asnego zdania, uwag czy oczekiwa艅, pozwalaj na przedstawianie pomys艂贸w i pogl膮d贸w, sam r贸wnie偶 r贸b to w spos贸b jawny i otwarty.

Mo偶liwo艣膰 rozmowy na ka偶dy temat, nawet trudny i nieprzyjemny, pomaga we wzajemnym zrozumieniu. Niezb臋dna jest jednak ch臋膰 porozumiewania si臋 i zaufanie. Nie b贸j si臋 te偶 zadawa膰 pyta艅, to znacznie lepsze ni偶 鈥瀋zytanie w my艣lach鈥, kt贸re prowadzi czasem do powstawania bezpodstawnych plotek. Je艣li ju偶 si臋 pojawi膮, nigdy nie traktuj ich jako r贸wnowa偶nych z komunikatami oficjalnymi. Dbaj o niezak艂贸cony przep艂yw informacji nawet je艣li w twoim miejscu pracy jest podzia艂 na podgrupy. Uwzgl臋dniaj do艣wiadczenia i oczekiwania innych cz艂onk贸w zespo艂u bez wzajemnego zwalczania si臋 i niezdrowej rywalizacji, barier i grup wy艂膮czonych z powszechnego obiegu.

3. Poczucie humoru i kreatywno艣膰

Poza wymian膮 wiedzy, do艣wiadcze艅 i informacji dla zespo艂u wa偶ne jest tak偶e wsparcie emocjonalne. Bierz wi臋c pod uwag臋 stan i samopoczucie wsp贸艂pracownik贸w i unikaj dzia艂a艅, kt贸re mog膮 wyrz膮dzi膰 im przykro艣膰 lub szkod臋. Staraj si臋 za to bez uprzedze艅 rozumie膰 ich aktualn膮 sytuacj臋, problemy, mo偶liwo艣ci i potrzeby.

鈥 Dobrze wypracowa膰 zwyczaj bezpo艣redniego zwracania si臋 do siebie z pro艣b膮 o pomoc i udzielania wsparcia. Niekt贸re zespo艂y maj膮 te偶 swoje w艂asne sposoby na wsp贸lne roz艂adowywanie napi臋膰, chocia偶by przez opowiadanie dowcip贸w, ale oczywi艣cie nie kosztem innych os贸b 鈥 m贸wi Hanna Malinowska. Dla niekt贸rych dba艂o艣膰 o dobre relacje w miejscu pracy mo偶e niebezpiecznie zbli偶a膰 si臋 do tworzenia grupy towarzyskiej, dla innych nadmierna sztywno艣膰 i wzajemne animozje to kr贸tka droga do zb臋dnego stresu i rozproszenia w pracy. Nie nale偶y jednak popada膰 w skrajno艣ci 鈥 relacje grupowe nie powinny utrudnia膰 koncentracji na zadaniach, a tworzy膰 klimat tw贸rczej wymiany pogl膮d贸w i wsp贸艂pracy.

鈥 Kiedy zadbamy o odpowiedni podzia艂 zada艅, uwzgl臋dniaj膮cy umiej臋tno艣ci i predyspozycje poszczeg贸lnych cz艂onk贸w, swobodny przep艂yw informacji, a tak偶e wymian臋 pogl膮d贸w i wzajemny szacunek, zesp贸艂 funkcjonuje bardziej harmonijne. W贸wczas wykonuj膮cy poszczeg贸lne zadania tworz膮 鈥瀦gran膮 orkiestr臋鈥, to znaczy pracuj膮 bez niepotrzebnych strat energii i czasu 鈥 m贸wi Hanna Malinowska. 鈥 Pami臋tajmy te偶 o tym, 偶e ka偶dy pracownik w pewnym stopniu ma wp艂yw na atmosfer臋 i relacje w miejscu pracy. To wi臋c od nas samych zale偶y, czy damy z siebie tyle, ile wymaga sytuacja lub wsp贸lne dobro, czy pomo偶emy tym, kt贸rzy chwilowo nie s膮 w stanie dzia艂a膰 na zadowalaj膮cym poziomie, dzi臋ki czemu nie obni偶y si臋 艂膮czny wynik zespo艂u 鈥 dodaje.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close