Zofia Zochniak

Kobieta, kt├│ra chce zrewolucjonizowa─ç rynek odzie┼╝y u┼╝ywanej

O tym, dlaczego odzie┼╝ u┼╝ywana nie trafia do potrzebuj─ůcych i w jaki spos├│b obieg cyrkularny mo┼╝e by─ç odpowiedzi─ů na to wyzwanie opowiada Zosia Zochniak, CEO Ubrania do oddania, bohaterka ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Odpowiedzialne kobiety przysz┼éo┼Ťci. Rozmowy z pionierkamiÔÇŁ autorstwa Marty Zucker i laureatka XIII edycji konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku.

Kasa do wydania

Pomys┼é na ÔÇ×Ubrania do OddaniaÔÇŁ narodzi┼é si─Ö, gdy ┼╝y┼éam na konsumpcyjnym haju. Dzi┼Ť niech─Ötnie opowiadam o tych czasach. Jest mi wstyd za m├│j ├│wczesny tryb ┼╝ycia ÔÇô z perspektywy czasu, wiedzy, posiadanych dzieci, zobowi─ůza┼ä. Nie mog─Ö uwierzy─ç, ┼╝e mo┼╝na ┼╝y─ç w taki spos├│b, w jaki ja sama ┼╝y┼éam. Dzi┼Ť nie potrafi─Ö tego zrozumie─ç. Pracowa┼éam w bran┼╝y deweloperskiej, gdzie zarabia┼éam bardzo du┼╝o pieni─Ödzy. By┼éam m┼éod─ů, niezale┼╝n─ů dziewczyn─ů i wszystko przychodzi┼éo mi z ┼éatwo┼Ťci─ů. Wydawa┼éam w spos├│b nieograniczony ÔÇô na podr├│┼╝e, cz─Östo na podr├│┼╝e dla zakup├│w. Moim ulubionym kierunkiem zakupowym by┼é Londyn, do kt├│rego wpada┼éy┼Ťmy z przyjaci├│┼ék─ů. Zatrzymywa┼éy┼Ťmy si─Ö u moich znajomych i to w┼éa┼Ťnie tam nast─ůpi┼éo moje pierwsze zderzenie z rynkiem odzie┼╝y u┼╝ywanej.

Charity bag, czyli torba charytatywna

Charity bag ÔÇô to torba, reklam├│wka przeznaczona do zbierania odzie┼╝y u┼╝ywanej. Za ka┼╝dym razem, gdy by┼éam w Londynie, tygodniowo otrzymywali┼Ťmy kilkana┼Ťcie takich reklam├│wek ÔÇô wpada┼éy przez otw├│r na listy. By┼éo na nich napisane, ┼╝e przekazuj─ůc niepotrzebne rzeczy, pomaga si─Ö chorym dzieciom, osobom starszym, osobom w kryzysie bezdomno┼Ťci. Dla kogo┼Ť takiego jak ja, kto mia┼é dwie┼Ťcie par szpilek, to by┼éo absolutnie genialne rozwi─ůzanie! Ot├│┼╝, je┼Ťli masz niepotrzebne rzeczy, pakujesz je do torby, nast─Öpnie kto┼Ť zabierze t─Ö torb─Ö spod twoich drzwi i przeka┼╝e wszystko osobom potrzebuj─ůcym! Geniusz tego procesu niesienia bezpo┼Ťredniej pomocy, tak mnie uj─ů┼é, ┼╝e postanowi┼éam przekona─ç si─Ö sama, w jaki spos├│b ten system dzia┼éa.

Rzeczywisto┼Ť─ç vs reklama

Jestem z natury bardzo dociekliwa, nieufna i czepialska i posiadam wszystkie najgorsze cechy charakteru. Zacz─Ö┼éam interesowa─ç si─Ö procesem zbi├│rek rzeczy niepotrzebnych w Wielkiej Brytanii i dzi─Öki pomocy moich znajomych dotar┼éam do jednej z fundacji, kt├│rej logo widnia┼éo na torbach. Rzeczywisto┼Ť─ç okaza┼éa si─Ö zupe┼énie odmienna od tej reklamowanej. U┼╝ywane rzeczy nie trafia┼éy do potrzebuj─ůcych, ale do przedsi─Öbiorc├│w handluj─ůcych odzie┼╝─ů u┼╝ywan─ů. A wi─Ökszo┼Ť─ç tych odbiorc├│w pochodzi z Polski.

W ca┼éy proces zaanga┼╝owane s─ů fundacje (ich loga widniej─ů na torbach charity bag). Firma zbieraj─ůca odzie┼╝ (konkurencja jest ogromna) przekazuje fundacji pewn─ů kwot─Ö finansow─ů (darowizn─Ö), ale nikt nie wie, jak du┼╝a jest ta kwota. Nie istniej─ů ┼╝adne narz─Ödzia weryfikacji czy rozlicze┼ä wysoko┼Ťci darowizn.

Z fundacji trafi┼éam do organizacji WRAP1, zajmuj─ůcej si─Ö mierzeniem, ┼Ťledzeniem i rozliczaniem sektora odpadowego w Wielkiej Brytanii. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e rynek odpadu tekstylnego jest przeogromny! Brytyjczycy konsumuj─ů rocznie milion siedemset tysi─Öcy ton samych ubra┼ä. Tyle kupuj─ů i tyle samo oddaj─ů.

Prosta kalkulacja

Je┼Ťli fundacja otrzymuje dziesi─Ö─ç ÔÇô dwadzie┼Ťcia tysi─Öcy funt├│w miesi─Öcznie, to ile kilogram├│w odzie┼╝y musi zbiera─ç firma 1 WRAP ÔÇô Waste & Resources Action Programme przeprowadzaj─ůca zbi├│rki? Polska jest na pierwszym miejscu w┼Ťr├│d odbiorc├│w odpadu tekstylnego z Wielkiej Brytanii. Natomiast warto┼Ť─ç rynku odpadu tekstylnego w Polsce jest szacowana na sze┼Ť─ç miliard├│w z┼éotych rocznie. ┼üatwo wyliczy─ç, ┼╝e fundacja znajduj─ůca si─Ö na pocz─ůtku tego ┼éa┼äcucha de facto otrzymuje NIC.

Pomy┼Ťla┼éam w├│wczas, ┼╝e to jest zupe┼énie niemo┼╝liwe! W pierwszym odruchu postanowi┼éam odmieni─ç rynek zbi├│rek odzie┼╝y u┼╝ywanej w Wielkiej Brytanii. Zale┼╝a┼éo mi, aby uczyni─ç go transparentnym. Chcia┼éam stworzy─ç narz─Ödzie, kt├│re pozwoli┼éoby weryfikowa─ç ilo┼Ť─ç ┼Ťrodk├│w pozyskiwanych przez fundacje z ka┼╝dego kilograma zebranych rzeczy. I nawet, w kooperacji z firm─ů zbieraj─ůc─ů odzie┼╝ u┼╝ywan─ů w Wielkiej Brytanii, zacz─Ö┼éam pracowa─ç nad tym projektem.

Ubrania do oddania, czyli rewolucja bran┼╝y

Uznali┼Ťmy, ┼╝e skoro system zbi├│rki odzie┼╝y u┼╝ywanej w Polsce jest oparty na komunikacji z lat 80. ubieg┼éego wieku, to my t─Ö bran┼╝─Ö zrewolucjonizujemy. W bran┼╝y dzia┼éaj─ů przedsi─Öbiorcy, kt├│rzy zaczynali sw├│j biznes trzydzie┼Ťci lat temu. Ludzie, kt├│rzy dorobili si─Ö wielkich maj─ůtk├│w od zera. I zrobili je, cho─ç nie zawsze w taki spos├│b, w jaki my dzisiaj my┼Ťlimy o robieniu biznesu. Gdy┼╝ sam zysk i dochodzenie do niego w jak najszybszym czasie nie powinien by─ç celem samym w sobie. Dlatego zdecydowali┼Ťmy zmieni─ç t─Ö bran┼╝─Ö. Wtedy jeszcze nie wiedzieli┼Ťmy, na co si─Ö porywamy. Jakie to b─Ödzie trudne i jak ci─Ö┼╝ko b─Ödzie si─Ö walczy┼éo z mentalno┼Ťci─ů tych przedsi─Öbiorc├│w. I tak powsta┼éy Ubrania do Oddania.

Działania przejrzyste

Postanowili┼Ťmy wprowadzi─ç do archaicznego ┼Ťwiata bran┼╝y odzie┼╝y u┼╝ywanej, aktualnie najbardziej transparentn─ů form─Ö pomagania na ┼Ťwiecie ÔÇô czyli zbieranie funduszy, fundraising. Przenie┼Ťli┼Ťmy zbi├│rk─Ö odzie┼╝y u┼╝ywanej do internetu. Rozliczamy si─Ö w formie darowizny finansowej, przekazywanej dla wybranych fundacji, z ka┼╝dego kilograma pozyskanych rzeczy. Zacz─Öli┼Ťmy od postawienia portalu internetowego. Nast─Öpnie pozyskali┼Ťmydo wsp├│┼épracy fundacje, kt├│re by┼éy zainteresowane dodatkowym ┼║r├│d┼éem finansowania. A w kolejnym kroku wyszli┼Ťmy do naszych u┼╝ytkownik├│w.

Gdy u┼╝ytkownik jest partnerem

Naszym u┼╝ytkownikom powiedzieli┼Ťmy, ┼╝e mog─ů pozbywa─ç si─Ö niepotrzebnych ubra┼ä, tak jak robili to do tej pory, albo mog─ů zrobi─ç to przy naszej pomocy. Wsp├│┼édzia┼éaj─ůc z nami, mog─ů by─ç pewni dw├│ch rzeczy: po pierwsze, z ka┼╝dego kilograma, kt├│ry do nas przekazuj─ů, oddajemy z┼éot├│wk─Ö na wybran─ů przez u┼╝ytkownika fundacj─Ö. Po drugie, gwarantujemy, ┼╝e nie zmarnujemy tych ubra┼ä. Zrobimy natomiast wszystko, aby te rzeczy wprowadzi─ç do ponownego obiegu zgodnie z za┼éo┼╝eniami gospodarki cyrkularnej.

T┼éumaczyli┼Ťmy, jak to dzia┼éa i dlaczego to jest wa┼╝ne. I zadzia┼éa┼éo. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e ludzie doceniaj─ů nasz─ů szczero┼Ť─ç oraz to, ┼╝e przedstawiamy nasz model biznesowy ÔÇô na czym zarabiamy, gdzie dok┼éadamy, jakie ponosimy koszty. Potraktowali┼Ťmy naszych u┼╝ytkownik├│w w spos├│b partnerski i oni zacz─Öli tworzy─ç ten projekt razem z nami.

Koszty

W Ubrania do Oddania zatrudniamy trzydzie┼Ťci os├│b. Wszyscy s─ů zatrudnieni na umow─Ö o prac─Ö z pe┼énym dost─Öpem do opieki medycznej. W tej bran┼╝y to si─Ö nie zdarza. Dziewczyny mog─ů zachodzi─ç w ci─ů┼╝─Ö i planowa─ç rodziny, nie martwi─ůc si─Ö o sw├│j byt. Ka┼╝dy, kto prowadzi w Polsce przedsi─Öbiorstwo, wie jakie s─ů koszty utrzymania pracownik├│w w ten spos├│b. To poch┼éania ogromne ilo┼Ťci pieni─Ödzy. Nasz model biznesowy zak┼éada finansowanie przedsi─Öwzi─Öcia ze ┼Ťrodk├│w, kt├│re pozyskujemy ze sprzeda┼╝y ubra┼ä. Firma kurierska, z kt├│r─ů wsp├│┼épracujemy, odbiera kartony z ca┼éej Polski, nast─Öpnie dowozi je do naszego magazynu. Nasze koszty zwi─ůzane s─ů z obs┼éug─ů przesy┼éek, z dzia┼éalno┼Ťci─ů operacyjn─ů, czyli sortowaniem, magazynowaniem, przepakowywaniem, przygotowywaniem asortymentu, obs┼éug─ů sortowni przez osoby, kt├│re zajmuj─ů si─Ö komercjalizacj─ů ubra┼ä. Ponosimy tak┼╝e koszty zwi─ůzane z obs┼éug─ů sprz─Ötu oraz koszty wynagrodze┼ä.

500 tysięcy złotych

Ca┼é─ů zebran─ů kwot─Ö wyp┼éacamy wskazanej fundacji, nie pobieraj─ůc ┼╝adnych op┼éat, ┼╝adnych prowizji. Je┼╝eli fundacja zbierze dwadzie┼Ťcia tysi─Öcy z┼éotych, to otrzymuje od nas przelew na dwadzie┼Ťcia tysi─Öcy z┼éotych. Rozliczaj─ůc si─Ö nie kombinujemy z ┼╝adnymi abonamentami czy z rozliczaniem si─Ö za rzeczy, kt├│re nam si─Ö podobaj─ů lub nie podobaj─ů. Fundacja w swoim panelu na bie┼╝─ůco dok┼éadnie widzi, ile mo┼╝e spodziewa─ç si─Ö ┼Ťrodk├│w, kt├│re zostan─ů wyp┼éacone. Przekazali┼Ťmy w ten spos├│b ju┼╝ prawie 500 tysi─Öcy z┼éotych.

***

ZOSIA ZOCHNIAK

Wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielka start-upu Ubrania do Oddania (2017). Postanowi┼éa uporz─ůdkowa─ç i zrewolucjonizowa─ç rynek odzie┼╝y u┼╝ywanej. Konsekwentna w swoich dzia┼éaniach ÔÇô nigdy si─Ö nie poddaje i trze┼║wo ocenia rzeczywisto┼Ť─ç. M├│wi o sobie, ┼╝e jest ÔÇ×dociekliwa i czepialskaÔÇŁ. Wierzy w mi┼éo┼Ť─ç, dialog i sprawczo┼Ť─ç. Chcia┼éaby, ┼╝eby kobiety w biznesie po prostu zacz─Ö┼éy si─Ö wspiera─ç.

Powy┼╝szy fragment pochodzi z ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Odpowiedzialne kobiety przysz┼éo┼Ťci. Rozmowy z pionierkamiÔÇŁ autorstwa Marty Zucker.

Odpowiedzialne kobiety przysz┼éo┼Ťci \ Ok┼éadka

Marta Zucker┬ázaprosi┼éa w swojej ksi─ů┼╝ce do rozmowy sze┼Ť─ç wyj─ůtkowych kobiet ÔÇô tw├│rczy┼ä ÔÇ×start-up├│w pozytywnego wp┼éywuÔÇŁ, kt├│re jak sama okre┼Ťli┼éa ÔÇ×wychodz─ů naprzeciw ┼Ťwiatowym zagro┼╝eniom. To one zmieniaj─ů ┼Ťwiat (ÔÇŽ). Jest to pokolenie kobiet odpowiedzialnych. Kobiet przysz┼éo┼Ťci. Kobiet, kt├│re walcz─ů.ÔÇŁ

Dzi─Öki zapisanym w tej ksi─ů┼╝ce rozmowom mo┼╝emy pozna─ç nie tylko histori─Ö powstania i rozwoju sze┼Ťciu przedsi─Öbiorstw ÔÇô ich innowacyjno┼Ťci i drogi do sukcesu, ale mo┼╝emy tak┼╝e lepiej zrozumie─ç motywacj─Ö ich tw├│rczy┼ä. Ich ch─Ö─ç wywierania pozytywnego wp┼éywu, kt├│ry jest g┼é├│wnym powodem podejmowania przez nie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej.

O autorce

Marta Zucker

Autorka ksi─ů┼╝ek o globalnym sukcesie polskich start-up├│w: ÔÇ×Igrzyska talent├│w w Dolinie Krzemowej. Rozmowy z mistrzami start-up├│wÔÇŁ, ÔÇ×Kobiety globalne w ┼Ťwiecie start-up├│w. Rozmowy w Dolinie KrzemowejÔÇŁ (Warszawa, PWN 2015, 2016; NYC, Business Expert Press BEP 2018).

Od wielu lat ┼é─ůczy ┼Ťwiat nowych technologii i start-up├│w wywodz─ůcych si─Ö z Doliny Krzemowej z Polsk─ů; jest aktywnie zaanga┼╝owana w budowanie relacji pomi─Ödzy polskim i kalifornijskim ┼Ťrodowiskiem akademicko ÔÇô biznesowym; wsp├│┼éorganizowa┼éa tak┼╝e spotkania grupy dyskusyjnej zrzeszaj─ůcej polskie ┼Ťrodowisko innowacyjno ÔÇô technologiczne w Dolinie Krzemowej.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter