Zofia Zochniak

Kobieta, kt├│ra chce zrewolucjonizowa─ç rynek odzie┼╝y u┼╝ywanej

O tym, dlaczego odzie┼╝ u┼╝ywana nie trafia do potrzebuj─ůcych i w jaki spos├│b obieg cyrkularny mo┼╝e by─ç odpowiedzi─ů na to wyzwanie opowiada Zosia Zochniak, CEO Ubrania do oddania, bohaterka ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Odpowiedzialne kobiety przysz┼éo┼Ťci. Rozmowy z pionierkamiÔÇŁ autorstwa Marty Zucker i laureatka XIII edycji konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku.

Kasa do wydania

Pomys┼é na ÔÇ×Ubrania do OddaniaÔÇŁ narodzi┼é si─Ö, gdy ┼╝y┼éam na konsumpcyjnym haju. Dzi┼Ť niech─Ötnie opowiadam o tych czasach. Jest mi wstyd za m├│j ├│wczesny tryb ┼╝ycia ÔÇô z perspektywy czasu, wiedzy, posiadanych dzieci, zobowi─ůza┼ä. Nie mog─Ö uwierzy─ç, ┼╝e mo┼╝na ┼╝y─ç w taki spos├│b, w jaki ja sama ┼╝y┼éam. Dzi┼Ť nie potrafi─Ö tego zrozumie─ç. Pracowa┼éam w bran┼╝y deweloperskiej, gdzie zarabia┼éam bardzo du┼╝o pieni─Ödzy. By┼éam m┼éod─ů, niezale┼╝n─ů dziewczyn─ů i wszystko przychodzi┼éo mi z ┼éatwo┼Ťci─ů. Wydawa┼éam w spos├│b nieograniczony ÔÇô na podr├│┼╝e, cz─Östo na podr├│┼╝e dla zakup├│w. Moim ulubionym kierunkiem zakupowym by┼é Londyn, do kt├│rego wpada┼éy┼Ťmy z przyjaci├│┼ék─ů. Zatrzymywa┼éy┼Ťmy si─Ö u moich znajomych i to w┼éa┼Ťnie tam nast─ůpi┼éo moje pierwsze zderzenie z rynkiem odzie┼╝y u┼╝ywanej.

Charity bag, czyli torba charytatywna

Charity bag ÔÇô to torba, reklam├│wka przeznaczona do zbierania odzie┼╝y u┼╝ywanej. Za ka┼╝dym razem, gdy by┼éam w Londynie, tygodniowo otrzymywali┼Ťmy kilkana┼Ťcie takich reklam├│wek ÔÇô wpada┼éy przez otw├│r na listy. By┼éo na nich napisane, ┼╝e przekazuj─ůc niepotrzebne rzeczy, pomaga si─Ö chorym dzieciom, osobom starszym, osobom w kryzysie bezdomno┼Ťci. Dla kogo┼Ť takiego jak ja, kto mia┼é dwie┼Ťcie par szpilek, to by┼éo absolutnie genialne rozwi─ůzanie! Ot├│┼╝, je┼Ťli masz niepotrzebne rzeczy, pakujesz je do torby, nast─Öpnie kto┼Ť zabierze t─Ö torb─Ö spod twoich drzwi i przeka┼╝e wszystko osobom potrzebuj─ůcym! Geniusz tego procesu niesienia bezpo┼Ťredniej pomocy, tak mnie uj─ů┼é, ┼╝e postanowi┼éam przekona─ç si─Ö sama, w jaki spos├│b ten system dzia┼éa.

Rzeczywisto┼Ť─ç vs reklama

Jestem z natury bardzo dociekliwa, nieufna i czepialska i posiadam wszystkie najgorsze cechy charakteru. Zacz─Ö┼éam interesowa─ç si─Ö procesem zbi├│rek rzeczy niepotrzebnych w Wielkiej Brytanii i dzi─Öki pomocy moich znajomych dotar┼éam do jednej z fundacji, kt├│rej logo widnia┼éo na torbach. Rzeczywisto┼Ť─ç okaza┼éa si─Ö zupe┼énie odmienna od tej reklamowanej. U┼╝ywane rzeczy nie trafia┼éy do potrzebuj─ůcych, ale do przedsi─Öbiorc├│w handluj─ůcych odzie┼╝─ů u┼╝ywan─ů. A wi─Ökszo┼Ť─ç tych odbiorc├│w pochodzi z Polski.

W ca┼éy proces zaanga┼╝owane s─ů fundacje (ich loga widniej─ů na torbach charity bag). Firma zbieraj─ůca odzie┼╝ (konkurencja jest ogromna) przekazuje fundacji pewn─ů kwot─Ö finansow─ů (darowizn─Ö), ale nikt nie wie, jak du┼╝a jest ta kwota. Nie istniej─ů ┼╝adne narz─Ödzia weryfikacji czy rozlicze┼ä wysoko┼Ťci darowizn.

Z fundacji trafi┼éam do organizacji WRAP1, zajmuj─ůcej si─Ö mierzeniem, ┼Ťledzeniem i rozliczaniem sektora odpadowego w Wielkiej Brytanii. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e rynek odpadu tekstylnego jest przeogromny! Brytyjczycy konsumuj─ů rocznie milion siedemset tysi─Öcy ton samych ubra┼ä. Tyle kupuj─ů i tyle samo oddaj─ů.

Prosta kalkulacja

Je┼Ťli fundacja otrzymuje dziesi─Ö─ç ÔÇô dwadzie┼Ťcia tysi─Öcy funt├│w miesi─Öcznie, to ile kilogram├│w odzie┼╝y musi zbiera─ç firma 1 WRAP ÔÇô Waste & Resources Action Programme przeprowadzaj─ůca zbi├│rki? Polska jest na pierwszym miejscu w┼Ťr├│d odbiorc├│w odpadu tekstylnego z Wielkiej Brytanii. Natomiast warto┼Ť─ç rynku odpadu tekstylnego w Polsce jest szacowana na sze┼Ť─ç miliard├│w z┼éotych rocznie. ┼üatwo wyliczy─ç, ┼╝e fundacja znajduj─ůca si─Ö na pocz─ůtku tego ┼éa┼äcucha de facto otrzymuje NIC.

Pomy┼Ťla┼éam w├│wczas, ┼╝e to jest zupe┼énie niemo┼╝liwe! W pierwszym odruchu postanowi┼éam odmieni─ç rynek zbi├│rek odzie┼╝y u┼╝ywanej w Wielkiej Brytanii. Zale┼╝a┼éo mi, aby uczyni─ç go transparentnym. Chcia┼éam stworzy─ç narz─Ödzie, kt├│re pozwoli┼éoby weryfikowa─ç ilo┼Ť─ç ┼Ťrodk├│w pozyskiwanych przez fundacje z ka┼╝dego kilograma zebranych rzeczy. I nawet, w kooperacji z firm─ů zbieraj─ůc─ů odzie┼╝ u┼╝ywan─ů w Wielkiej Brytanii, zacz─Ö┼éam pracowa─ç nad tym projektem.

Ubrania do oddania, czyli rewolucja bran┼╝y

Uznali┼Ťmy, ┼╝e skoro system zbi├│rki odzie┼╝y u┼╝ywanej w Polsce jest oparty na komunikacji z lat 80. ubieg┼éego wieku, to my t─Ö bran┼╝─Ö zrewolucjonizujemy. W bran┼╝y dzia┼éaj─ů przedsi─Öbiorcy, kt├│rzy zaczynali sw├│j biznes trzydzie┼Ťci lat temu. Ludzie, kt├│rzy dorobili si─Ö wielkich maj─ůtk├│w od zera. I zrobili je, cho─ç nie zawsze w taki spos├│b, w jaki my dzisiaj my┼Ťlimy o robieniu biznesu. Gdy┼╝ sam zysk i dochodzenie do niego w jak najszybszym czasie nie powinien by─ç celem samym w sobie. Dlatego zdecydowali┼Ťmy zmieni─ç t─Ö bran┼╝─Ö. Wtedy jeszcze nie wiedzieli┼Ťmy, na co si─Ö porywamy. Jakie to b─Ödzie trudne i jak ci─Ö┼╝ko b─Ödzie si─Ö walczy┼éo z mentalno┼Ťci─ů tych przedsi─Öbiorc├│w. I tak powsta┼éy Ubrania do Oddania.

Działania przejrzyste

Postanowili┼Ťmy wprowadzi─ç do archaicznego ┼Ťwiata bran┼╝y odzie┼╝y u┼╝ywanej, aktualnie najbardziej transparentn─ů form─Ö pomagania na ┼Ťwiecie ÔÇô czyli zbieranie funduszy, fundraising. Przenie┼Ťli┼Ťmy zbi├│rk─Ö odzie┼╝y u┼╝ywanej do internetu. Rozliczamy si─Ö w formie darowizny finansowej, przekazywanej dla wybranych fundacji, z ka┼╝dego kilograma pozyskanych rzeczy. Zacz─Öli┼Ťmy od postawienia portalu internetowego. Nast─Öpnie pozyskali┼Ťmydo wsp├│┼épracy fundacje, kt├│re by┼éy zainteresowane dodatkowym ┼║r├│d┼éem finansowania. A w kolejnym kroku wyszli┼Ťmy do naszych u┼╝ytkownik├│w.

Gdy u┼╝ytkownik jest partnerem

Naszym u┼╝ytkownikom powiedzieli┼Ťmy, ┼╝e mog─ů pozbywa─ç si─Ö niepotrzebnych ubra┼ä, tak jak robili to do tej pory, albo mog─ů zrobi─ç to przy naszej pomocy. Wsp├│┼édzia┼éaj─ůc z nami, mog─ů by─ç pewni dw├│ch rzeczy: po pierwsze, z ka┼╝dego kilograma, kt├│ry do nas przekazuj─ů, oddajemy z┼éot├│wk─Ö na wybran─ů przez u┼╝ytkownika fundacj─Ö. Po drugie, gwarantujemy, ┼╝e nie zmarnujemy tych ubra┼ä. Zrobimy natomiast wszystko, aby te rzeczy wprowadzi─ç do ponownego obiegu zgodnie z za┼éo┼╝eniami gospodarki cyrkularnej.

T┼éumaczyli┼Ťmy, jak to dzia┼éa i dlaczego to jest wa┼╝ne. I zadzia┼éa┼éo. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e ludzie doceniaj─ů nasz─ů szczero┼Ť─ç oraz to, ┼╝e przedstawiamy nasz model biznesowy ÔÇô na czym zarabiamy, gdzie dok┼éadamy, jakie ponosimy koszty. Potraktowali┼Ťmy naszych u┼╝ytkownik├│w w spos├│b partnerski i oni zacz─Öli tworzy─ç ten projekt razem z nami.

Koszty

W Ubrania do Oddania zatrudniamy trzydzie┼Ťci os├│b. Wszyscy s─ů zatrudnieni na umow─Ö o prac─Ö z pe┼énym dost─Öpem do opieki medycznej. W tej bran┼╝y to si─Ö nie zdarza. Dziewczyny mog─ů zachodzi─ç w ci─ů┼╝─Ö i planowa─ç rodziny, nie martwi─ůc si─Ö o sw├│j byt. Ka┼╝dy, kto prowadzi w Polsce przedsi─Öbiorstwo, wie jakie s─ů koszty utrzymania pracownik├│w w ten spos├│b. To poch┼éania ogromne ilo┼Ťci pieni─Ödzy. Nasz model biznesowy zak┼éada finansowanie przedsi─Öwzi─Öcia ze ┼Ťrodk├│w, kt├│re pozyskujemy ze sprzeda┼╝y ubra┼ä. Firma kurierska, z kt├│r─ů wsp├│┼épracujemy, odbiera kartony z ca┼éej Polski, nast─Öpnie dowozi je do naszego magazynu. Nasze koszty zwi─ůzane s─ů z obs┼éug─ů przesy┼éek, z dzia┼éalno┼Ťci─ů operacyjn─ů, czyli sortowaniem, magazynowaniem, przepakowywaniem, przygotowywaniem asortymentu, obs┼éug─ů sortowni przez osoby, kt├│re zajmuj─ů si─Ö komercjalizacj─ů ubra┼ä. Ponosimy tak┼╝e koszty zwi─ůzane z obs┼éug─ů sprz─Ötu oraz koszty wynagrodze┼ä.

500 tysięcy złotych

Ca┼é─ů zebran─ů kwot─Ö wyp┼éacamy wskazanej fundacji, nie pobieraj─ůc ┼╝adnych op┼éat, ┼╝adnych prowizji. Je┼╝eli fundacja zbierze dwadzie┼Ťcia tysi─Öcy z┼éotych, to otrzymuje od nas przelew na dwadzie┼Ťcia tysi─Öcy z┼éotych. Rozliczaj─ůc si─Ö nie kombinujemy z ┼╝adnymi abonamentami czy z rozliczaniem si─Ö za rzeczy, kt├│re nam si─Ö podobaj─ů lub nie podobaj─ů. Fundacja w swoim panelu na bie┼╝─ůco dok┼éadnie widzi, ile mo┼╝e spodziewa─ç si─Ö ┼Ťrodk├│w, kt├│re zostan─ů wyp┼éacone. Przekazali┼Ťmy w ten spos├│b ju┼╝ prawie 500 tysi─Öcy z┼éotych.

***

ZOSIA ZOCHNIAK

Wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielka start-upu Ubrania do Oddania (2017). Postanowi┼éa uporz─ůdkowa─ç i zrewolucjonizowa─ç rynek odzie┼╝y u┼╝ywanej. Konsekwentna w swoich dzia┼éaniach ÔÇô nigdy si─Ö nie poddaje i trze┼║wo ocenia rzeczywisto┼Ť─ç. M├│wi o sobie, ┼╝e jest ÔÇ×dociekliwa i czepialskaÔÇŁ. Wierzy w mi┼éo┼Ť─ç, dialog i sprawczo┼Ť─ç. Chcia┼éaby, ┼╝eby kobiety w biznesie po prostu zacz─Ö┼éy si─Ö wspiera─ç.

Powy┼╝szy fragment pochodzi z ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Odpowiedzialne kobiety przysz┼éo┼Ťci. Rozmowy z pionierkamiÔÇŁ autorstwa Marty Zucker.

Odpowiedzialne kobiety przysz┼éo┼Ťci \ Ok┼éadka

Marta Zucker┬ázaprosi┼éa w swojej ksi─ů┼╝ce do rozmowy sze┼Ť─ç wyj─ůtkowych kobiet ÔÇô tw├│rczy┼ä ÔÇ×start-up├│w pozytywnego wp┼éywuÔÇŁ, kt├│re jak sama okre┼Ťli┼éa ÔÇ×wychodz─ů naprzeciw ┼Ťwiatowym zagro┼╝eniom. To one zmieniaj─ů ┼Ťwiat (ÔÇŽ). Jest to pokolenie kobiet odpowiedzialnych. Kobiet przysz┼éo┼Ťci. Kobiet, kt├│re walcz─ů.ÔÇŁ

Dzi─Öki zapisanym w tej ksi─ů┼╝ce rozmowom mo┼╝emy pozna─ç nie tylko histori─Ö powstania i rozwoju sze┼Ťciu przedsi─Öbiorstw ÔÇô ich innowacyjno┼Ťci i drogi do sukcesu, ale mo┼╝emy tak┼╝e lepiej zrozumie─ç motywacj─Ö ich tw├│rczy┼ä. Ich ch─Ö─ç wywierania pozytywnego wp┼éywu, kt├│ry jest g┼é├│wnym powodem podejmowania przez nie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej.

O autorce

Marta Zucker

Autorka ksi─ů┼╝ek o globalnym sukcesie polskich start-up├│w: ÔÇ×Igrzyska talent├│w w Dolinie Krzemowej. Rozmowy z mistrzami start-up├│wÔÇŁ, ÔÇ×Kobiety globalne w ┼Ťwiecie start-up├│w. Rozmowy w Dolinie KrzemowejÔÇŁ (Warszawa, PWN 2015, 2016; NYC, Business Expert Press BEP 2018).

Od wielu lat ┼é─ůczy ┼Ťwiat nowych technologii i start-up├│w wywodz─ůcych si─Ö z Doliny Krzemowej z Polsk─ů; jest aktywnie zaanga┼╝owana w budowanie relacji pomi─Ödzy polskim i kalifornijskim ┼Ťrodowiskiem akademicko ÔÇô biznesowym; wsp├│┼éorganizowa┼éa tak┼╝e spotkania grupy dyskusyjnej zrzeszaj─ůcej polskie ┼Ťrodowisko innowacyjno ÔÇô technologiczne w Dolinie Krzemowej.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close