Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Chcesz pracować z domu? Zobacz jak robić to efektywnie

Chcesz pracować z domu? Zobacz jak robić to efektywnie

telepraca

Telepraca daje wolność, pozwala oszczędzić czas i bardziej elastycznie go rozplanować. Wymaga jednak samodyscypliny. Podpowiadamy jak robić to dobrze.


Amazon właśnie ogłosił, że zatrudni 5 tysięcy telepracowników, zapewniając im większość benefitów pracowników etatowych, m.in. ubezpieczenie, płatny urlop i karnety na siłownię. Coraz więcej dużych firm decyduje się na taką formę zatrudnienia, dostrzegając jej plusy – dzięki telepracy mogą pozyskać specjalistów, którzy z różnych powodów nie mogą codziennie dojeżdżać do biura, ekspertki, które mają małe dzieci lub młodych ludzi, którzy wolą pracować zadaniowo i nie chcą spędzać ośmiu godzin w biurze.

Dla pracownika telepraca także ma wiele zalet, bo poza tym, że nie musi marnować czasu stojąc codziennie w korkach, może też pracować w warunkach i godzinach dla siebie komfortowych. Dla wielu open space to horror, a potrafią skupić się na swoich zadaniach tylko w ciszy i spokoju. Inni tak planują zadania, żeby wykorzystać te godziny, w których są najbardziej produktywni, na przykład rano i wieczorem. Telepraca daje wiele wolności. Wymaga jednak ogromnej samodyscypliny. Podobnie zresztą jak prowadzenie swojej firmy.

Zwłaszcza, gdy dopiero zaczyna się pracować w tej formule. Bo zanim nabierzemy doświadczenia, bywa, że czas po prostu przecieka nam przez palce, a na koniec dnia zamiast efektywnie wykonanej listy zadań, mamy na koncie zrobiony obiad i obejrzany cały sezon nowego serialu.

Jak więc pracować z domu efektywnie? Oto kilka przydatnych podpowiedzi.

1. Wyznacz sobie stałe godziny pracy

Kiedy po weekendzie przychodzi poniedziałek, a ty właściwie nie musisz wstać do pracy, bo praca czeka na ciebie w drugim pokoju, łatwo pomyśleć sobie „A, nic się nie stanie jak sobie jeszcze trochę pośpię”. To pierwszy krok do klęski. Odpowiedni rytm dnia, regularne pory, w których pracujemy nie tylko pomagają nam się zmobilizować, żeby zacząć, ale także, żeby o właściwej porze skończyć i nie przeciągać pracy w nieskończoność. Czas pracy wyznacza jej specyfika. Jeśli możemy podejść do tego elastycznie, działajmy zgodnie ze swoim zegarem biologicznym. Znam osoby, które pracują od 6 – 12, potem robią sobie przerwę, by do pracy wrócić znów ok. 16 i pracować do wieczora. Inni muszą być dostępni w godzinach pracy biura, np. 9-17.

2. Ubierz się

Wydaje się banalne, ale dużo trudniej zmobilizować się do efektywnej pracy, kiedy snujemy się po domu w rozciągniętym dresie lub pidżamie. Pracując w domu nie musisz ubierać się jak na oficjalne spotkanie, ale zadbaj, żeby strój był schludny i taki, w jakim mogłabyś pójść na co dzień do biura. Rytuały związane z przygotowaniami do wyjścia pomagają nam się dobudzić i przejść w tryb „działanie”.

3. Wygospodaruj przestrzeń do pracy

Nawet jeśli czasem lubisz pracować siedząc na sofie z laptopem na kolanach, wygospodaruj przestrzeń na domowe biuro. To miejsce, gdzie zawsze możesz usiąść, gdzie masz papiery związane z pracą, gdzie zawsze będziesz mogła się skupić, jeśli w domu są także inni domownicy. Lepszy będzie mały stolik w rogu sypialni niż duży stół w kuchni, przy którym także jecie obiady. Wyznaczenie strefy do pracy pomoże ci też „wyjść” z niej i poczuć, że na dziś skończyłaś. Jeśli masz problem z rozdzieleniem przestrzeni do pracy i życia prywatnego, możesz spróbować od czasu do czasu wyjść z domu i popracować w kawiarni lub pobliskiej bibliotece.

4. Przygotuj sobie dokładny plan zadań

Jesteś w pracy, więc działaj tak, jakbyś była w biurze. Dobrze przygotowany plan zadań, bardzo pomaga skupić się na tym, co ma zostać zrobione i rozplanować wszystko w czasie. Dzięki temu działamy skuteczniej i bardziej efektywnie, bo wiemy, co dokładnie mamy do zrobienia.

5. Nie umawiaj się na spotkania towarzyskie

Zdarza się, że znajomi, gdy wiedzą, że pracujesz w domu, będą chcieli wpaść na kawę i pogaduszki. Możesz być pewna, że po takiej wizycie, ponowne skupienie się na pracy będzie bardzo trudne. Unikaj takich sytuacji, a jeśli ktoś mimo wszystko złoży niezapowiedzianą wizytę, bądź po prostu asertywna. To twój czas. Nie bez powodu nie zapraszasz przyjaciółek na kawę do biura. A w godzinach kiedy pracujesz, twój dom staje się biurem.

6. Bądź w stałym kontakcie z zespołem

Wiele firm obawia się telepracy, bo szefowie boją się, że skończy się to brakiem komunikacji między pracownikami. Bardzo ważne jest więc, żeby wspólnie wypracować model optymalnego kontaktu. Dla jednych wystarczy rozmowa telefoniczna lub kontakt mailowy. Przy bardziej złożonych projektach, gdy na bieżąco trzeba przekazywać sobie informacje, dobrym rozwiązaniem są mini konferencje na Skype lub Google Hangouts.

7. Korzystaj z chmury

To dobre rozwiązanie, kiedy efektami pracy musimy na bieżąco dzielić się z innymi pracownikami lub wspólnie dopracowujemy różne materiały. Pracując na dokumentach w chmurze każdy pracownik widzi postępy, wszystkie zmiany i dodawane poprawki. Duże firmy mają własne systemy. Mniejszym wystarcza Google Drive lub Dropbox. Ważne jednak, by zachować bezpieczeństwo danych, dbając o to, kto ma dostęp do materiałów.

8. Rób sobie przerwy

Ta rada sprawdza się zresztą nie tylko podczas pracy w domu, ale pracy w ogóle. Nikt nie jest produktywny na 100% przez pełne 8 godzin. Czasem trzeba na chwilę odejść od komputera, rozprostować nogi, dotlenić się, spojrzeć na drzewa. Kwadrans przerwy pozowali nam doładować baterie i dalej pracować efektywnie. Zmęczeni i przemęczeni niewiele zrobimy.

9. Wyznacz granice

Nie tylko dla przyjaciół, ale także dla domowników i dla siebie. Kiedy pracujesz, nie ma cię dla nikogo. To, że robisz to w domu nie powinno być usprawiedliwieniem dla dzieci, które będą walczyć o twoją uwagę, męża, który natychmiast będzie musiał coś ważnego skonsultować. Wyznacz granice też dla siebie – kiedy kończysz pracę, zamykasz komputer, nie przeciągasz kolejnych zadań. Możesz wypracować sobie rytuał, który pozwoli ci zachować proporcje, na przykład po zakończeniu pracy wyjdź na krótki spacer.

10. Nagradzaj się za sukcesy

Codziennie podsumuj to, co udało ci się zrobić. Pod tym kątem przeanalizuj swoją listę zadań – czy dobrze ją skonstruowałaś, czy dobrze ustaliłaś priorytety, czy zmieściłaś się w założonym czasie. To, co ci się udało, to twój sukces, a skoro nie ma obok szefa, który może cię pochwalić, zrób to sama. Dzięki temu będziesz bardziej zmotywowana do dalszej pracy i łatwiej będzie ci się zmobilizować, żeby kolejnego dnia pracować równie efektywnie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!