Co czeka biznes w 2024 roku?

Co czeka biznes w 2024 roku? Szanse i zagro偶enia!

Raport Accenture Life Trends 2024 identyfikuje pi臋膰 globalnych makrotrend贸w, kt贸re b臋d膮 oddzia艂ywa膰 na biznes i spo艂ecze艅stwo w 2024 r. Jak wynika z badania Accenture Song, od wybuchu pandemii po艂owa spo艂ecze艅stwa zacz臋艂a redefiniowa膰 偶yciowe priorytety, k艂ad膮c wi臋kszy nacisk na stabilno艣膰 zawodow膮 i emerytur臋, ni偶 np. na zdobycie wy偶szego wykszta艂cenia. R贸wnocze艣nie 48 proc. badanych przyznaje, 偶e my艣li o swojej przysz艂o艣ci na mniej ni偶 12 miesi臋cy naprz贸d lub w og贸le nie robi plan贸w. Stawiaj膮c czo艂a wyzwaniom ekonomicznym, firmy musz膮 tak偶e wzi膮膰 pod uwag臋 nowe postawy 偶yciowe i oczekiwania konsument贸w. To zadanie utrudnia nadchodz膮cy kryzys kreatywno艣ci, na kt贸ry wskazuj膮 wyniki raportu. Przyk艂adowo, a偶 40 proc. respondent贸w w wieku 18-24 lata jest zdania, 偶e aplikacje wielu firm s膮 nie do odr贸偶nienia.

Zmiany 艣wiatopogl膮dowe konsument贸w, zwi膮zane m.in. z dynamicznym rozwojem technologii, przek艂adaj膮 si臋 na kwestionowanie tradycyjnych 艣cie偶ek 偶yciowych. Poszukuj膮c swojego miejsca w 艣wiecie, ludzie dekonstruuj膮 dotychczasowe systemy warto艣ci, co skutkuje niepewno艣ci膮 oraz brakiem stabilno艣ci w 艣wiecie biznesu.

Przed nami okres dekonstrukcji nap臋dzany przez zmiany warto艣ci istotnych dla konsument贸w, demokratyzacj臋 i popularyzacj臋 sztucznej inteligencji oraz nieustaj膮ce tempo transformacji – m贸wi Rainer Balensiefer, Managing Director w Accenture Song Poland. Dekonstruujemy indywidualne i spo艂eczne wzorce 偶yciowe, do kt贸rych przyzwyczaili艣my si臋 przez ostatnie dziesi臋ciolecia. Dla wielu ludzi tradycyjne kamienie milowe (czyli plan A) zwi膮zane z wykszta艂ceniem, prac膮, karier膮 zawodow膮, ma艂偶e艅stwem, zakupem mieszkania, za艂o偶eniem rodziny i oszcz臋dzaniem na emerytur臋, staj膮 si臋 coraz mniej po偶膮dane i uzasadnione. W wyniku ich dekonstrukcji kszta艂tuj膮 si臋 alternatywne pomys艂y na 偶ycie (plan B), kt贸re wytyczaj膮 nowy kierunek w pozycjonowaniu marek. Aby wyr贸偶nia膰 si臋 i oferowa膰 rozwi膮zania dostosowane do aktualnych potrzeb i nowych 艣cie偶ek 偶yciowych konsument贸w, niezb臋dna jest kreatywno艣膰 i innowacyjno艣膰 鈥 podkre艣la.

Accenture Song w raporcie Life Trends 2024 zidentyfikowa艂o pi臋膰 globalnych makrotrend贸w, kt贸re znacz膮co wp艂yn膮 na to, w jaki spos贸b marki b臋d膮 mog艂y si臋 wyr贸偶ni膰 i przyspieszy膰 sw贸j rozw贸j.

1. Where’s the love? (Co z trosk膮 o klienta?) Dzi臋ki korelacji mi臋dzy pozytywnym do艣wiadczeniem klienta a wzrostem przychod贸w przedsi臋biorstwa, klienci od lat stanowili centralny punkt strategii i dzia艂a艅 firm. Obecne wyzwania ekonomiczne sk艂aniaj膮 przedsi臋biorstwa do poszukiwania oszcz臋dno艣ci i przywr贸cenie rentowno艣ci poprzez podniesienie cen, obni偶anie jako艣ci i lawin臋 niechcianych subskrypcji. To powoduje napi臋cia w relacji klient-firma. Prawie po艂owa konsument贸w (47 proc.) z powodu trudno艣ci w kontakcie z firm膮 lub braku wsparcia ze strony obs艂ugi klienta czuje si臋 mniej ceniona. Obni偶enie jako艣ci produkt贸w lub zmniejszenie ich rozmiar贸w (鈥瀞hrinkflacja鈥), spadek jako艣ci i dost臋pno艣ci us艂ug (鈥瀞kimpflacja鈥) oraz niedoci膮gni臋cia w obs艂udze klienta i niechciane subskrypcje, sprawiaj膮 wra偶enie, 偶e firmy wycofuj膮 si臋 ze swoich obietnic. Dzia艂ania marek podejmowane w celu przetrwania, cz臋艣膰 klient贸w interpretuje jako chciwo艣膰.

2. The great interface shift (Wielka zmiana interfejs贸w). Ju偶 77 proc. spo艂ecze艅stwa na 艣wiecie mia艂o styczno艣膰 z konwersacyjn膮 sztuczn膮 inteligencj膮, co 艣wiadczy o przynale偶no艣ci tego typu technologii do kultury masowej. Generatywna sztuczna inteligencja przenosi do艣wiadczenia u偶ytkownik贸w z poziomu transakcyjnego na personalny. Du偶e modele j臋zykowe (LLM) nie tylko umo偶liwiaj膮 inteligentne, dwukierunkowe konwersacje, ale r贸wnie偶 dostarczaj膮 konstruktywne i kreatywne propozycje rozwi膮za艅, a nie tylko odpowied藕 na zapytanie.

Jak wynika z raportu Accenture Song, 42 proc. konsument贸w czuje si臋 komfortowo, korzystaj膮c ze sztucznej inteligencji (takiej jak ChatGPT) do wyszukiwania rekomendacji produkt贸w, wykonywania zada艅 w pracy (44 proc.), a tak偶e pozyskiwania porad w zakresie zdrowia i wellness (33 proc.).

To technologia, kt贸ra docelowo zmieni wi臋kszo艣膰 interfejs贸w i dostarczy firmom dane do projektowania hiperpersonalizowanych produkt贸w, us艂ug i do艣wiadcze艅. Inteligentne przedsi臋biorstwa (smart brands) p贸jd膮 o krok dalej – w kierunku responsywnego rozwoju marki.

3. Meh-diocrity (Kryzys kreatywno艣ci). Dotychczas g艂贸wnym celem kreatywnej tw贸rczo艣ci by艂o nawi膮zanie dialogu z odbiorc膮, uruchamiaj膮c jego emocje i wyobra藕ni臋. Obecnie kontakt pomi臋dzy tw贸rc膮 a odbiorc膮 cz臋sto odbywa si臋 poprzez media spo艂eczno艣ciowe, kt贸rymi rz膮dz膮 dane i algorytmy. W efekcie promowane mog膮 by膰 tre艣ci niekoniecznie kreatywne, lecz te najbardziej anga偶uj膮ce. Cho膰 mo偶e to mie膰 negatywny wp艂yw na rezultat, tw贸rca akceptuje t臋 sytuacj臋 albo ryzykuje pozosta膰 niezauwa偶onym. W bran偶y rozrywkowej konsumenci s膮 zasypywani remake鈥檃mi film贸w i rozszerzeniami linii produkt贸w. A偶 35 proc. respondent贸wa偶a, 偶e aplikacje wielu firm s膮 nie do odr贸偶nienia; w grupie wiekowej 18-24 lata tego zdania jest 40 proc. ankietowanych, co wskazuje, 偶e mamy do czynienia z okresem kreatywnej stagnacji.

Problem przeci臋tno艣ci nie rozwi膮偶e si臋 sam, a wraz z rosn膮c膮 rol膮 generatywnej sztucznej inteligencji w procesach tw贸rczych, mo偶e si臋 wr臋cz pog艂臋bi膰. Wytrawni przedsi臋biorcy dostrzeg膮 w tym wyzwaniu szans臋, poniewa偶 oryginalno艣膰 zawsze wyr贸偶ni si臋 w t艂umie – podobnie, jak w przypadku firm inwestuj膮cych w kreatywne talenty.

4. Error 429: Human request limit reached (B艂膮d 429. Zbyt wiele 偶膮da艅). Relacje ludzi z technologi膮 znajduj膮 si臋 w punkcie krytycznym. Prawie jedna trzecia konsument贸w uwa偶a, 偶e technologia utrudni艂a ich 偶ycie w r贸wnym stopniu, co je upro艣ci艂a. Technologia bardziej przydarza si臋 ludziom ni偶 im s艂u偶y, bywa zbyt wymagaj膮ca i cz臋sto nie wp艂ywa pozytywnie na ich samopoczucie. Prawie jedna trzecia ankietowanych (31聽proc.) twierdzi, 偶e o trybie korzystania z personalnych urz膮dze艅 elektronicznych decyduj膮 otrzymywane powiadomienia, 27 proc. respondent贸w uwa偶a, 偶e odpowiada za to potrzeba nieustannego przewijania tre艣ci (tzw. scrollowania) lub algorytmy (r贸wnie偶 27 proc.). W konsekwencji konsumenci zaostrzaj膮 samokontrol臋: jedna trzecia os贸b usuwa powiadomienia, jedna na pi臋膰 korzysta z funkcji limitu czasu przed ekranem, a jedna czwarta os贸b kasuje aplikacje lub ca艂kowicie rezygnuje z korzystania z urz膮dze艅 elektronicznych. To efekt napi臋cia w relacji ludzi z technologi膮, kt贸ra wyczerpuje ich zasoby i ch臋ci niezb臋dne do postawienia ich dobrego samopoczucia na pierwszym miejscu.聽

Firmy musz膮 zastanowi膰 si臋, jakie rozwi膮zania technologiczne b臋d膮 pasowa膰 do stylu 偶ycia ludzi i czego od nich wymaga膰. Czasu? Nowych umiej臋tno艣ci? Marki, kt贸re zaoferuj膮 konsumentom bardziej dopasowane sposoby interakcji (w tym bez po艣rednictwa technologii), zyskaj膮 zaufanie klient贸w, przywracaj膮c im po偶膮dane poczucie kontroli.

5. Decade of deconstruction (Dekada dekonstrukcji). Za spraw膮 nowych ogranicze艅, potrzeb i mo偶liwo艣ci, tradycyjne 艣cie偶ki 偶yciowe ulegaj膮 transformacji, Ludzie kwestionuj膮 dotychczasowe przekonania, kszta艂tuj膮c nowe role, sposoby my艣lenia i dzia艂ania. Wkraczamy w okres dekonstrukcji, kt贸ra b臋dzie mia艂a d艂ugoterminowy wp艂yw na zasady kszta艂tuj膮ce nie tylko prywatne 偶ycie, ale r贸wnie偶 spos贸b, w jaki korzystamy z produkt贸w i us艂ug.

Obecnie ludzie uwzgl臋dniaj膮 w swoich planach perspektyw臋 czasow膮 nie d艂u偶sz膮 ni偶 rok. 48 proc. ankietowanych w badaniu Accenture Song planuje na mniej ni偶 12 miesi臋cy lub wcale. Ponadto w ci膮gu ostatnich trzech lat nast膮pi艂 spadek znaczenia tradycyjnych kamieni milowych w 偶yciu cz艂owieka, takich jak zawarcie ma艂偶e艅stwa (o 9聽p.p.), uko艅czenie studi贸w (o 6聽p.p.) i wyprowadzka z rodzinnego domu (r贸wnie偶 o 6聽p.p.). Nowe sposoby my艣lenia zmieni膮 perspektywy dla produkt贸w i us艂ug. Dzi臋ki elastycznemu podej艣ciu i zdolno艣ci kwestionowania dotychczasowych norm, firmy b臋d膮 mog艂y tworzy膰 pozytywne do艣wiadczenia klient贸w, wspieraj膮c ich indywidualne wybory 偶yciowe.

Aby odgrywa膰 istotn膮 rol臋 w 偶yciu konsument贸w marki musz膮 skupi膰 si臋 na dopasowaniu i stosowaniu nowopowstaj膮cych narz臋dzi do obecnych wyzwa艅 鈥 podkre艣la David Droga, CEO w Accenture Song. Tempo w jakim ewoluuj膮 zachowania konsument贸w jest szybsze ni偶 zmiany zachodz膮ce w firmach, dlatego dotrzymanie im kroku stanowi dla biznesu ci膮g艂e wyzwanie. Zidentyfikowane trendy odzwierciedlaj膮 interakcje, zachowania i postawy ludzi w odniesieniu do 艣wiata biznesu, technologii i 偶ycia spo艂ecznego w 艣rodowisku nieustannych zmian. Dzi臋ki nim firmy mog膮 zrozumie膰 motywacje konsument贸w i na tej podstawie generowa膰 wzrost.

Pe艂ny raport Accenture Life Trends 2024, kt贸ry zawiera wskaz贸wki dla firm i lider贸w, mo偶na przeczyta膰 tutaj. Wnioski z raportu s膮 dost臋pne w aplikacji 艣wiadomego przyw贸dztwa Accenture Foresight.