Co ma wsp贸lnego storytelling z rekrutacj膮?

Paulina 艁膮czek-Cie膰wierz

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

Jedni 偶yj膮 z tego, 偶e opowiadaj膮 historie, inni musz膮 to robi膰, ale nikt im za to nie p艂aci. Jedno jest pewne – storytelling to umiej臋tno艣膰, kt贸ra w du偶ej mierze decyduje o naszym sukcesie, o tym czy przekonamy drug膮 stron臋 do siebie, r贸wnie偶 podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Co ma wsp贸lnego storytelling i rekrutacja?

Liderzy, mened偶erowie czy specjali艣ci – to stanowiska, na kt贸rych powinni艣my t臋 umiej臋tno艣膰 nabywa膰. Steve Jobs opowiadaj膮c o najnowszym modelu Iphone’a sypa艂 anegdoty, szy艂 opowie艣膰, kt贸re zostawa艂y na d艂ugo w pami臋ci. Skomplikowane techniczne szczeg贸艂y pomija艂, bo wiedzia艂, 偶e nikt ich nie zapami臋ta. Storytelling wykorzystujemy podczas rozmowy o prac臋, na spotkaniach biznesowych czy w wielu innych sytuacjach zawodowych i nie tylko.

Silne oddzia艂ywanie na emocje

Yuval Harari, izraleski profesor, autor s艂ynnych ksi膮偶ek m.in. Homo Sapiens czy Homo Deus twierdzi, 偶e cz艂owiek bardziej koduje histori臋, ciekaw膮 opowie艣膰 ni偶 fakty czy liczby. Ciekawe story mocniej oddzia艂uje na emocje ni偶 na logiczne my艣lenie, dlatego znacznie d艂u偶ej zostaje w naszej 艣wiadomo艣ci.

Co wsp贸lnego ma rozmowa rekrutacyjna ze storytellingiem?

Wiele. Niekt贸rzy zapytaj膮 – czy to oznacza, 偶e mamy opowiada膰 bajki? Absolutnie NIE, prawd臋, ale uj臋t膮 w ciekaw膮 histori臋, efekty, a przy okazji wska藕niki sukcesu/liczby. Storytelling podczas rozmowy o prac臋 to umiej臋tno艣膰 u艂o偶enia najwa偶niejszych fakt贸w ze swojej kariery, osi膮gni臋膰 w kr贸tk膮, ciekaw膮 i strawn膮 dla drugiej strony histori臋. S艂uchaj膮cy historii to potencjalny pracodawca oraz rekruter, kt贸rzy chc膮 dosta膰 esencj臋 bez zb臋dnych szczeg贸艂贸w.

Model STAR

Przy uk艂adaniu naszego story warto zna膰 model STAR, cz臋sto wykorzystywany przez rekruter贸w podczas rozmowy. To skr贸t od:

  • S – Situation (sytuacja)
  • T – Task (zadanie)
  • A – Action (dzia艂anie)
  • R – Result (efekt)

To jeden z modeli wykorzystywanych podczas rozmowy kwalifikacyjnej, kt贸ry pozwala pozna膰 kluczowe momenty w karierze kandydata, zar贸wno sukcesy jak i pora偶ki, kt贸re go ukszta艂towa艂y. Zgodnie ze skr贸tem S to pytanie o konkretne sytuacje zawodowe (gdzie i kiedy), by przej艣膰 do T – zada艅, wyzwa艅, kt贸re mieli艣my. A – to dzia艂ania, kt贸re podj臋li艣my osadzone w kontek艣cie (co i jak?), by zrealizowa膰 cel. R – czyli efekty naszych dzia艂a艅, osi膮gni臋cia, przy okazji kt贸rych warto podzieli膰 si臋 tak偶e konkretnymi wska藕nikami sukcesu – charakterystycznymi dla naszej bran偶y.


PRZECZYTAJ TAK呕E: JAK PRZYGOTOWA膯 SI臉 DO ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ? [PORADNIK W 5 KROKACH]


Nie zmarnuj swojej szansy

Kandydat o du偶ej wiedzy, kwalifikacjach bez nabycia umiej臋tno艣ci opowiadania o sobie potencjalnie traci wiele szans nowej pracy. Ma艂o kto jest mistrzem storytellingu, a to pokazuje, 偶e mo偶emy szlifowa膰, trenowa膰 t臋 umiej臋tno艣膰. Wspomniany autor Y. N. Harari, 偶yj膮cy z opowiadania historii m贸wi, 偶e storytelling to istota naszego przetrwania i dobrobytu. Trudno si臋 z nim nie zgodzi膰, dlatego warto nabywa膰 t臋 umiej臋tno艣膰, trenowa膰 najlepiej w towarzystwie rekrutera, szkoleniowca, by podpowiedzieli, kt贸re wydarzenia warto wyeksponowa膰 lub pomin膮膰, jak skondensowa膰 histori臋. Warto tak偶e opowiedzie膰 swoj膮 histori臋 kolegom, kole偶ankom, by w ramach treningu zobaczy膰 jakie emocje wzbudzamy. Praktyka czyni mistrza!

***

Autorem tekstu jest Paulina 艁膮czek-Cie膰wierz 鈥 Prezes Zarz膮du i za艂o偶ycielka firmy doradztwa personalnego Recruitment International Consulting Group (RICG), specjalizuj膮cej si臋 w rekrutacjach, wsparciu kariery specjalist贸w i mened偶er贸w. Ma ponad 19-letnie do艣wiadczenie w bran偶y HR. Realizuje projekty doradztwa personalnego dla mi臋dzynarodowych korporacji i polskich firm r贸wnie偶 z sektora M艢P, cz臋sto lider贸w w swoich bran偶ach. Absolwentka MBA HR na Akademii Leona Ko藕mi艅skiego, wyk艂adowca na Spo艂ecznej Akademii Nauk (SAN).

Paulina 艁膮czek-Cie膰wierz, CEO RICG
Paulina 艁膮czek-Cie膰wierz, CEO RICG

 

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close