Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Nie da się vs. Damy radę! Zobacz, co można zrobić, gdy w zespole znika motywacja!

Nie da się vs. Damy radę! Zobacz, co można zrobić, gdy w zespole znika motywacja!

co można zrobić, gdy w zespole znika motywacja
Business image created by Peoplecreations - Freepik.com

 

Narzekanie, krytycyzm, unikanie odpowiedzialności, brak wiary w sens i skuteczność, szukanie winnych… Brzmi znajomo? Nie od dziś wiadomo, że motywacja odgrywa kluczową rolę w życiu zawodowym każdego z nas, a także jest podstawą skutecznego zarządzania.

Pojęcie motywacji od lat budzi duże emocje i zainteresowanie wśród praktyków, naukowców i psychologów, którzy badają, jakie czynniki powodują, że ludziom tak naprawdę chce się pracować. Amerykański Instytut Gallupa (jedna z najstarszych organizacji zajmujących się badaniem opinii społecznej) przeprowadził badania na grupie miliona pracowników. Badania prowadzone były w firmach reprezentujących różne sektory i branże, a respondenci zajmowali w nich zróżnicowane stanowiska.

Inne teksty ekspertów firmy Jobhouse znajdziecie –> TUTAJ

Głównym celem badawczym była odpowiedź na pytanie: „Czego najbardziej utalentowani pracownicy oczekują od swojego pracodawcy?”. Poszukiwano najważniejszego czynnika motywacji wśród skutecznych pracowników.

Podstawową kwestią były:

1. Dobre relacje z przełożonym
2. Docenianie zaangażowania
3. Dobra atmosfera
4. Jasno i konkretnie określone cele i zadania
5. Pewność zatrudnienia
6. Możliwość uczenia się czegoś nowego i podnoszenia kwalifikacji poprzez studia czy szkolenia
7. Autonomia działania

Istotą jest również wysokość wynagrodzenia. Wynagrodzenie podstawowe musi być wystarczające, czyli adekwatne i sprawiedliwe, zwłaszcza w porównaniu z wynagrodzeniem ludzi wykonujących podobną pracę w podobnych firmach. Jeśli firma nie zapewnia wynagrodzenia adekwatnie do postawionych przed pracownikiem zadań, motywacja ludzi rozsypie się bez względu na inne czynniki, natomiast gdy wynagrodzenie podstawowe uzyska poziom podstawowy, kwestie pieniędzy przestaną być głównym powodem niezadowolenia i pracownicy będą mogli skupić się na samej pracy. Ludzie muszą być dobrze opłacani, by móc zadbać o swoje rodziny, ale kiedy firmy już spełnią ten podstawowy warunek, pieniądze przestają mieć aż tak istotne znaczenia.

WARTOŚCI CORAZ WAŻNIEJSZE W BIZNESIE! CO TO ZNACZY DLA TWOJEJ FIRMY?

Według Deciego i Rayana, którzy poświęcili swoje badania ludzkiej motywacji, czynniki zewnętrzne, jak dodatkowe obiecane nagrody typy: „jeśli zrobisz, to dostaniesz…” tylko osłabiają naszą wewnętrzną motywacje, ponieważ takie nagrody mniej nas interesują. Początkowo wewnętrznie motywowane zachowanie staje się kontrolowane przez zewnętrzne nagrody, co osłabia ich autonomię. Dla ludzi ważniejszy jest jasny cel i wewnętrzna chęć robienia czegoś dobrego dla wyższych celów. I do tego potrzebują dużo autonomii.

Prezes firmy 3M -William McKnight miał prostą zasadę: „Zatrudniaj dobrych ludzi i zostaw ich w spokoju”. Zachęcał nawet pracowników, by angażowali się w coś, co nazywał eksperymentalnym gryzmoleniem. Pracownicy firmy mogli spędzać 20% czasu nad projektami, które sami sobie wybrali. Podczas tego dwudziestoprocentowego czasu powstały m.in. wszechobecne samoprzylepne karteczki czy poczta gmail w Google, którego szef też stosował tą metodę. Kierownicy, którzy wdrożyli w firmach czas na własne projekty są zgodni: Ludzie są bardziej wydajni przez te 20 procent czasu niż podczas normalnej pracy. Oczywiście ludzie będą sobie cenić różne aspekty autonomii. Niektórzy mogą pragnąć autonomii co do zadań, inni mogą woleć autonomię przy wyborze zespołu.

Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, jaką autonomią dysponują ludzie w firmie, jest rozdanie im karteczek z pytaniami z prośbą o udzielenie odpowiedzi poprzez skale od 0 do 10.

1. Ile masz autonomii przy wyborze zadań w pracy.
2. Ile masz autonomii przy wyborze czasu pracy
3. Ile masz autonomii przy wyborze zespołu oraz ludzi, z którymi pracujesz.
4. Ile masz autonomii przy wyborze techniki pracy.

Dopilnuj aby odpowiedzi były anonimowe, zestaw wyniki w tabeli i sprawdź średnią. Czy rzeczywistość jest taka, jak Ci się wydawała?

Częstym jest sytuacja, kiedy pracownicy pragną zmiany na lepsze, natomiast bez podejmowania wysiłku i wzięcia odpowiedzialności za swoje działania. Autonomia ma też służyć temu, aby dawać zespołowi dużo samodzielnych zadań z prawem do błędu, a szefa odciążyć z poczucia winy za wszystko złe, co się dzieje. Według myśli Wolfganga Goethego: „Zarządzanie polega na uczeniu podwładnych samodzielnego myślenia.” Więc pytaj, formułuj cele, przedstawiaj swoje możliwości, stawiaj pracownikom nowe wyzwania i skupcie się na tym, na co macie wpływ i zmienić możecie.

Warto pogodzić się z tym, że kryzysy i spadki motywacji są nieuniknione -ale dobrze zarządzane są motorem do zmian. Tych lepszych zmian.

Iga Rustowska, Starszy Konsultant ds. Rekrutacji w Jobhouse

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close