Jak zbudować mocną markę w biznesie

Co musisz wiedzieć zanim założysz własną firmę? W drodze do sukcesu – od pasji do biznesu!

Jolanta Łapinkiewicz i Weronika Jaśkiewicz

Robić zawodowo dokładnie to, co lubimy i sprawia nam radość, to niesamowite szczęście. Jak połączyć biznes z pasją. Rozmawiamy z Heleną Borys - coachem, trenerem biznesu i rozwoju osobistego.

 

Pojawia się pierwszy pomysł na własny biznes. Zanim zabierzemy się za jego realizację warto zastanowić się nad paroma sprawami. Jakimi?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ja naprawdę tego chcę. Co jestem w stanie poświęcić? Może okazać się, że na starcie będę musiał zadbać o wiele innych aktywności, których po prostu nie będę lubić czy potrafić robić. Promocja, marketing, sprzedaż, księgowość – wszystko, co być może nie jest związane z moją pasją, a co jest konieczne w biznesie. Oczywiście część zadań możemy delegować, ale niezbędny jest na to budżet. Na początku tych środków brakuje. Warto nastawić się na wielozadaniowość i rozwój nowych kompetencji. Najlepsze efekty uzyskamy łącząc pasję do tego, co robimy z wiedzą biznesową.

W jakie kompetencje warto zainwestować, by zwiększyć swoje szanse na sukces?

Powodzenie w biznesie zależy od bardzo wielu czynników. Pewne predyspozycje, w jakie jesteśmy naturalnie wyposażeni z pewnością mogą nam pomóc. Moim zdaniem, wszystkiego można się jednak nauczyć. Warto popracować nad efektywną komunikacją i umiejętnością nawiązywania relacji. Sprzedaż to właśnie budowanie relacji, skuteczna argumentacja i dobra prezentacja produktu. Przydaje się umiejętność zarządzania sobą w czasie, planowania i dobrej organizacji.

Szczególnie ważna jest też elastyczność i umiejętność reagowania na zmiany. Trzeba przyjąć aktywną postawę – testować i ulepszać swój produkt. Jeśli coś nie działa, wyciągnąć wnioski i być gotowym na zmianę – przeformułować model biznesowy, dopracować ofertę i cenę.

Warto być odważnym! Odwaga jest cechą, którą możemy w sobie wykształcić i rozwijać. Wszystko sprowadza się do przekonań, czyli tego, co my myślimy o sobie, o tym, co jest dla nas możliwe. Absolutnie niezbędna jest wiara w to, że jesteśmy w stanie zrealizować swój plan. Przekonanie, że mi się uda. Jeśli nie będę w to wierzyć, to nawet nie zacznę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 5 rzeczy, o których powinna pamiętać początkująca przedsiębiorczyni

Jeśli decydujemy się na założenie działalność, jest to decyzja długoterminowa. Jak zbudować i jak utrzymać motywację?

Dla mnie najważniejsza jest motywacja wewnętrzna, która wynika z potrzeby działania. Warto zadać sobie pytania: Po co ja to robię? Jakie potrzeby i korzyści tym zaspokoję? Jaką wartość daję swoim klientom? Pomaga też wyznaczanie celów. Mądre planowanie pozwala trzymać się obranego kursu i mobilizuje do podejmowania kolejnych działań. Bardzo ważne, aby na każdym etapie doceniać siebie i świętować małe sukcesy. Pamiętajmy też, aby zadbać o wspierające środowisko, które jest związane z biznesem. Pozytywnie nastawieni ludzie, którzy osiągają sukcesy, na pewno dodadzą nam skrzydeł. Takie osoby można spotkać na warsztatach czy spotkaniach klubów Toastmasters. To najprostszy sposób na zbudowanie sieci kontaktów. Nigdy nie wiadomo, w jaki sposób te znajomości zaprocentują w przyszłości.

Warto też korzystać z pomocy specjalistów (fundacji, mentorów, doradców, czy coachów) oraz szukać inspiracji u osób, które podziwiasz czy są autorytetami w danej branży. Nic oczywiście nie zastąpi własnego doświadczenia, bo to, że coś działa u kogoś, nie znaczy, że zadziała u Ciebie.

Na koniec słowa Steve’a Jobsa, z których być może weźmiesz coś dla siebie: „Miej odwagę, by podążać za głosem serca i własną intuicją. One w jakiś sposób już wiedzą kim w rzeczywistości pragniesz zostać.”

***

Helena Borys 

Profesjonalny Certyfikowany Coach Biznesowy, Trener Biznesu i Rozwoju Osobistego. Ukończyła m.in. 1,5 roczną Szkołę Trenerów Rozwoju Osobistego we Wrocławiu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator oraz wiele innych kursów i szkoleń, w tym 4 miesięczny kurs „NVC w relacjach zawodowych”. Posiada 11 letnie doświadczenie w pracy z projektami i zarządzaniem zespołem. Jest aktywnym członkiem i prezesem klubu mówców Biznes Toastmasters we Wrocławiu.

***

Główne zdjęcie do artykułu:

Card image created by Creativeart – Freepik.com