Aby zdobyć i utrzymać najlepszych pracowników, potrzebna jest kultura organizacyjna, która oparta jest na zrozumieniu potrzeb i ambicji dzisiejszych talentów. O rozwiązaniach, które pomagają ją stworzyć pisze Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna SBO w Krakowie, Shell Polska.

Co przyciąga i pomaga utrzymać firmie najlepszych pracowników?

Agnieszka Pocztowska, Shell Polska

Aby zdobyć i utrzymać najlepszych pracowników, potrzebna jest kultura organizacyjna, która oparta jest na zrozumieniu potrzeb i ambicji dzisiejszych talentów. O rozwiązaniach, które pomagają ją stworzyć pisze Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna SBO w Krakowie, Shell Polska.

Rynek pracy w Polsce staje się coraz bardziej wymagający wobec pracodawców.

Według ostatnich badań Eurostat bezrobocie w naszym kraju utrzymuje się na poziomie 4,5%. Jest to najniższy wynik w historii metody BAEL, która definiuje bezrobotnego nie tylko jako osobę zarejestrowaną w urzędzie, jak ma to miejsce w przypadku danych chociażby z GUS, ale również aktywnie poszukującą pracy, która jest w stanie rozpocząć aktywność zawodową w niedalekiej przyszłości.

Nie tylko wysokie zarobki

Przewiduje się, że w 2018 roku bezrobocie również będzie spadać. Nadchodzące miesiące będą okresem wzmożonej rywalizacji pracodawców o pracowników, których wymagania i potrzeby stale rosną. Dla młodszych pokoleń coraz ważniejszy staje się work-life balance, rozwijanie własnych zainteresowań i pasji oraz możliwość realizacji celów pozazawodowych. Nie bez znaczenia jest również misja firmy oraz wartości, które ta reprezentuje. Młodzi ludzie nie tylko chcą zarabiać w sposób, który odpowiada ich ambicjom, uczyć się i godzić pracę z życiem prywatnym, ale również zależy im na identyfikacji oraz więzi emocjonalnej z miejscem pracy. Shell od lat tworzy, rozwija i udoskonala dobre praktyki, których celem jest sprostanie rosnącym oczekiwaniom ludzi, którzy wspólnie pracują na sukces firmy.

Co przyciąga i pomaga utrzymać firmie najlepszych pracowników

Rozwój i elastyczność systemu pracy

Obecnie coraz większego znaczenia nabiera elastyczność systemu pracy. Shell, w zależności od stanowiska, oferuje różne możliwości, w tym pracę zdalną, elastyczne godziny pracy lub pracę w niepełnym wymiarze godzin czy też „job sharing”. W przypadkach losowych otwieramy się na potrzeby pracownika i często tworzymy indywidulany plan pracy. Drugim ważnym aspektem jest rozwój, który zapewniają szkolenia, programy mentoringowe, inspirujące wykłady czy warsztaty nakierowane na tzw. resilience, czyli wsparcie umiejętności efektywnej organizacji pracy tak, aby każdy pracownik bez problemu godził obowiązki zawodowe z życiem prywatnym i skutecznie radził sobie ze stresem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Skuteczny przepis na Employer Branding? Najnowszy Raport Dobrych Praktyk Pracodawców

Wygodne oraz inspirujące miejsce pracy

Powinniśmy również pamiętać, że w miejscu pracy spędzamy większość swojego czasu. Bardzo ważne jest tworzenie nowoczesnych przestrzeni do pracy i odpoczynku z myślą o dobrym samopoczuciu i komforcie tych, którzy z nich korzystają. Przykładowo, projektując nowe biuro Shell Business Operations w Krakowie naszym celem było zapewnienie pracownikom maksymalnego komfortu. Mamy wydzielone przestrzenie do spotkań i cichej pracy, szatnie z prysznicami, miejsca dla rowerów czy restaurację.

Zadbaliśmy również o dodatkowe udogodnienia, m.in.: dobrze nasłonecznione i ciche wnętrza, strefy relaksu i rozrywki oraz pokoje dla matek karmiących. Ergonomicznie ukształtowana przestrzeń biurowa daje możliwość zróżnicowania codziennego rytmu pracy, m.in. poprzez regulowane biurka umożliwiające pracę na stojąco, czy też tzw. „bike chairs” pozwalające pozostać „w ruchu” realizując codzienne zadania. Nasi pracownicy są także autorami nazw budynków i pomieszczeń, brali udział w planowaniu i projektowaniu wystroju, np. wybierali kolor ścian, fototapety. Tego rodzaju praktyki budują zaangażowanie oraz wzmacniają więź emocjonalną z firmą.

Polityka Diversity & Inclusion

Firmy, nie tylko te globalne, powinny również stale obserwować i podążać za zmianami, dostosowywać sposób działania do warunków oraz zwyczajów kulturowych panujących w poszczególnych regionach. Nasze wieloletnie doświadczenie potwierdza, że różnorodność to siła, a konfrontacja odmiennych postaw i poglądów pozwala na podejmowanie najbardziej trafnych i przemyślanych decyzji. Shell jest jedną z pierwszych firm, która już w latach 90. wprowadziła politykę Diversity & Inclusion, najpierw w USA, a następnie globalnie. Aktywnie działamy na rzecz równouprawnienia płci, wspieramy osoby LGBT, zachęcamy do podejmowania pracy osoby niepełnosprawne, dbamy o różnorodność kulturową.

Potencjał kobiet

Obserwujemy zmiany, które zachodzą w biznesie i społeczeństwie. Chcemy wspierać potencjał kobiet, aby jako organizacja jeszcze lepiej osiągnąć nasze cele. W biznesie coraz większą rolę odgrywa równowaga w zatrudnianiu kobiet i mężczyzn – to kryterium, które w bezpośredni sposób wpływa na lepsze wyniki firmy. W Shell staramy się, żeby programy mentoringowe, w tym te dla kobiet, polegały na wzajemnym uczeniu się od siebie; nie wykluczały mężczyzn, kobiet czy niepełnosprawnych, ale przede wszystkim skupiały się na odkrywaniu i wzmacnianiu indywidualnych kompetencji i cech, które budują sukces.

Aby zdobyć i utrzymać najlepszych pracowników, potrzebna jest kultura organizacyjna, która oparta jest na zrozumieniu potrzeb i ambicji dzisiejszych talentów. Konkurencyjne wynagrodzenie to już nie jedyny atut. Dla wchodzących na rynek pracy pokoleń równie ważny jest rozwój, elastyczny system pracy, polityka różnorodności, akceptacji, wzajemnego szacunku, a także zdolność diagnozowania i wspierania indywidualnych kompetencji.

Dostarczenie powyższych rozwiązań w ramach współczesnych środowisk pracy stanowi klucz do budowania mocnego biznesu opartego na lojalnych pracownikach.

***

O Autorce

Agnieszka Pocztowska – Dyrektor Generalna, Centrum Operacji Biznesowych Shell w Krakowie. Dołączyła do Shell w 2008 roku jako jeden z pierwszych pracowników nowopowstałego międzynarodowego działu Customer Service Operations w Krakowie. Aktywnie wspiera rozwój przywództwa w firmie, angażuje się w działalność na rzecz Gender Balance Network – inicjatywy wspierającej zrównoważoną reprezentację płci w strukturach firmy.

***

O Konkursie

Ogólnopolski Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 9 lat nagradza przedsiębiorcze Polki. Otwiera przed nimi możliwości rozwoju, pozyskania partnerów biznesowych oraz inwestorów. Nagłaśnia ich sukcesy na skalę ogólnopolską i tworzy sieć kobiecego networkingu. Wszystko po to, aby przyczynić się do wzmocnienia roli kobiet w życiu gospodarczym Polski.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partnerzy kategorii: Coca-Cola Poland Services, DPD Polska, IGT Poland, Shell
Partner edukacyjny: Microsoft
Partner merytoryczny: Deloitte
Partnerzy Gali: Ghelamco, Jacob’s Creek, La Perla,
Partnerzy: Ambasada Australii, Teraz Polska, Program Executive MBA@UW, Business Center Club, Vital Voices
Patroni medialni: Dziennik Gazeta Prawna, chillizet, Warsaw Business Journal, polki.pl, Polsat Cafe, Uroda Życia, Brief, Sukces Pisany Szminką

Przeczytaj także