Kobieta pracująca na home office (Foto. Canva Pro)

Marzysz o własnym biznesie? Oto 20 ważnych pytań, które warto sobie zadać, zanim założysz firmę.

Dagny Kurdwanowska

Jeśli myślisz o własnej firmie, to pewnie przeanalizowałaś już dokładnie wszystkie „za” i „przeciw”. Już wiesz, że własna firma to większa swoboda, wolność, elastyczność i możliwość realizowania swoich pomysłów. Masz też świadomość, że to także większe ryzyko, a pewnie również i stres.

Jeśli nadal nie jesteś pewna, czy wejście w świat biznesu jest dla ciebie, przygotowałyśmy 20 pytań, które warto sobie zadać. Odpowiedz szczerze – dzięki temu zyskasz pewność, w którą stronę chcesz iść.

Dlaczego chcę mieć własną firmę?

To pytanie wydaje się banalne, ale jeśli wypiszesz swoje powody, możesz znaleźć odpowiedź na to, czy rzeczywiście własna firma to najlepsze rozwiązanie dla ciebie. Jeśli na kartce zapisałaś, że chcesz mieć więcej czasu dla rodziny, pracować mniej i mieć większe poczucie bezpieczeństwa – własna firma nie będzie najlepszym pomysłem. Jeśli jednak zapiszesz, że chcesz realizować własny scenariusz na życie zawodowe, chcesz się ciągle uczyć i podjąć nowe wyzwania – własny biznes może pomóc w realizacji tych celów.

Czy mam pieniądze na start?

To bardzo konkretne pytanie, bo z czegoś musisz żyć, zanim pojawią się pierwsi klienci i projekty. Jeśli masz, to ile i na jak długo wystarczą? Jeśli nie masz, czy wiesz skąd je weźmiesz? Czy pożyczysz je od bliskich? Weźmiesz kredyt? Szukasz inwestora? A może najlepszym rozwiązaniem będzie tzw. bezpieczny start (zobacz plusy i minusy tego rozwiązania).

Czy potrafię stawiać sobie jasne cele i wiem, co chcę osiągnąć?

Jeśli twoim celem jest założenie firmy, wypisz, co już zrobiłaś, żeby go zrealizować. Kiedy firma ma ruszyć? Na jakim etapie jesteś? Czy wiesz już, gdzie twoja firma ma być za pół roku albo za rok? To ważne pytania, które poszerzają nieco perspektywę i uświadamiają, że firma to projekt długofalowy.

Czy potrafię sama zmobilizować się do działania?

W swojej firmie nie masz nikogo, kto będzie pilnował, czy robisz wszystko na czas. Teraz sama będziesz swoim własnym szefem. Potrafisz tak się zorganizować, żeby niczego nie zaniedbać? Potrafisz też zmobilizować się, by codziennie (a czasem także w dni wolne) działać i realizować swój plan? Twoja determinacja i samodyscyplina są kluczowym elementem w tej sytuacji.

Czy to, co chcę robić to biznes czy hobby?

Na ile przemyślałaś to, co chcesz robić? Czy zakładasz firmę, bo nie masz innego pomysłu na siebie? A może po prostu chcesz robić coś, co lubisz? Realizowanie swojej pasji jest ważne, ale jeszcze ważniejsze jest to, czy jesteś w stanie na niej zarobić. A zatem, sprawdź także, czy…

… wiesz jak zbudować model biznesowy i biznesplan?

Model biznesowy i biznesplan pozwalają sprawdzić, czy twój pomysł na biznes przełoży się na pieniądze. To sposób na to, żeby określić, jakie są koszty prowadzenia firmy, ilu klientów potrzebujesz, żeby je pokryć, ustalenie momentu, w którym zaczniesz zarabiać i sposobu, w jaki pozyskasz płatne zlecenia. Nie zaniedbaj tego punktu! Wywróciło się na nim wielu przedsiębiorców.

Czy potrafię dobrze liczyć i wiem co to Excel?

Kolejne pytanie o konkret. Biznes to nie tylko wizje, ale także liczby – faktury, podatki, ZUS, wynagrodzenie, płynność finansowa. Zaprzyjaźnienie się z Excelem i przekładanie wizji na cyferki to jedna z tych kompetencji, która jest niezbędna, żeby firma dawała sobie radę.

Jak będę zarabiać na własnej firmie?

Za ile mogę sprzedać swój produkt lub usługę? Czy moi klienci na pewno będą chcieli tyle zapłacić? I czy w ogóle jej potrzebują? Czy lepiej udostępnić im ją w systemie abonamentowym czy w ramach jednorazowej płatności? To wszystko lepiej przemyśleć i wiedzieć, zanim zacznie się działać.

Jaką mam wizję rozwoju swojej firmy?

Nie musisz budować od razu planu na 10 lat. Spróbuj zaplanować choć pięć kroków do przodu. Przykładowo: jeśli planujesz otwarcie sklepu on-line z ubrankami dla dzieci, to czy chcesz za jakiś czas poszerzyć ofertę? Jeśli tak, o co i kiedy? Od czego będzie zależeć poszerzenie oferty?

Czy jestem gotowa, by udoskonalać swój plan w trakcie realizacji?

A co jeśli strategia okaże się nietrafiona? Na to też musisz się jakoś przygotować. Przedsiębiorca musi być elastyczny i kreatywny – bo często musi zmieniać plan w trakcie. Czy jesteś na to gotowa?

Czy lubię nowe wyzwania?

Bo we własnej firmie ich nie zabraknie. Podobnie jak stresu z powodu konieczności gaszenia sytuacji kryzysowych, niespodziewanych konfliktów i błędów. Wszystkie idą już nie na konto zespołu, ale na twoje. Jak się odnajdziesz w pracy pod presją?

Czy jestem gotowa na większe ryzyko i odpowiedzialność?

We własnej firmie będziesz miała tego pod dostatkiem. To ty ponosisz ryzyko, jesteś odpowiedzialna za zespół, a często i powodzenie całego przedsięwzięcia. Dla niektórych to właśnie jest motywacją do działania – chcą większej odpowiedzialności i godzą się na ryzyko. Jeśli jednak czujesz, że możesz tego nie dźwignąć, nie działaj na siłę.

Czy jestem gotowa na to, że będę musiała więcej pracować?

To mit, że prowadząc własną firmę masz więcej czasu dla siebie i rodziny. Prawdą jest, że czas możesz bardziej elastycznie zaplanować, ale często oznacza to pracę wieczorami i w weekendy. Zapomnij o work-life balance i pracy od 8 do 16.

Skąd bierze się moja motywacja?

Czy chcesz mieć swoją firmę, bo wszyscy wokół podpowiadają, że to teraz najlepsze rozwiązanie? Czy dlatego, że chcesz się spełniać w rozwijaniu swojego projektu? Motywacja zewnętrzna wystarczy na krótko. Wewnętrzna poniesie cię dalej i pozwoli radzić sobie w trudnych chwilach.

Jak reaguję na zmiany, kryzysy i niepewność?

Bo i tych z pewnością nie zabraknie. W biznesie trzeba często reagować szybko i zdecydowanie. Czy kryzys to dla ciebie katastrofa czy szansa, żeby nauczyć się czegoś nowego? Jeśli to drugie, łatwiej będzie ci sobie poradzić w niepewnym świecie biznesu, bo z każdego zakrętu wyjdziesz silniejsza i mądrzejsza.

Czy lubię się uczyć?

Własna firma to ciągła okazja do nauki czegoś nowego. I w wielu różnych dziedzinach – prawa, finansów, księgowości, psychologii, negocjacji. Otwarty umysł będzie bardzo potrzebny!

Z czego jestem gotowa zrezygnować?

To ważne pytanie. Czy możesz zrezygnować z poczucia bezpieczeństwa, które daje etat? A może z wyższych zarobków (przynajmniej w początkowym okresie)? Z czasu wolnego i regularnych urlopów? Odpowiedź na to pytanie zdeterminuje sposób i tempo, w jakim będziesz chciała rozwijać swój biznes.

Czy jestem gotowa na porażkę, zanim osiągnę sukces?

Mówi się, że potrzeba przynajmniej sześciu porażek, żeby osiągnąć pierwszy sukces. Zanim do niego dojdziesz, może być różnie. Będziesz potrzebowała silnej woli, wytrwałości, cierpliwości. Nagroda będzie jednak satysfakcja, a często i zawodowe spełnienie.

Czy wiem, co właściwie będzie dla mnie sukcesem?

No właśnie, czy już wiesz, co dla ciebie będzie sukcesem? To jak go zdefiniujesz, może wpłynąć na to, jak daleko i gdzie zajdziesz. Co zatem uznasz za sukces? Czy to, że firma się utrzyma na powierzchni, czy raczej to, że w ciągu dwóch lat zostanie liderem w swojej branży w regionie?

Czy wierzę w siebie i jestem gotowa zostać liderką?

Firma, która ma odnieść sukces potrzebuje lidera. A jeśli to twoja firma, ty musisz wziąć na siebie rolę liderki. Spokojnie, to nic strasznego. Kim jest współczesna liderka i czego potrzebuje, by poprowadzić swój zespół do zwycięstwa? Odpowiedź znajdziesz TUTAJ:

JAKI POWINIEN BYĆ LIDER? OTO 5 CECH DOBREGO PRZYWÓDCY, NA KTÓRE WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ.