Co trzecie przedsiębiorstwo w naszym kraju należy do kobiety, a to dopiero początek damskiej ekspansji na rynku

Wiktoria Klein

Według danych Eurostatu, w Polsce to kobiety częściej zdobywają wyższe wykształcenie. Nie idzie jednak za tym pewność stałego zatrudnienia czy wysoka szansa objęcia stanowiska kierowniczego. Mimo iż Polki są pracowite i ambitne, wciąż zauważalne są różnice płacowe między płciami. Dążenie do niezależności sprawia, że panie decydują się coraz częściej na otwieranie własnych firm. I choć prowadzenie własnego biznesu wiąże się z wyzwaniami i wyrzeczeniami, to satysfakcja wynikająca z osiąganych sukcesów świetnie to rekompensuje. Według raportu „ZAWÓD: Prezeska! – Diagnoza przedsiębiorczości kobiet”, co trzecie przedsiębiorstwo w naszym kraju należy do kobiety, a to dopiero początek damskiej ekspansji na rynku.

Najbardziej znane polskie nazwisko wśród kosmetyków

Dr Irena Eris to założycielka koncernu kosmetycznego, którego produkty popularne są nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Wykształcona, młoda kobieta postanowiła spełnić swoje marzenia i otworzyć firmę. Choć początki nie należały do najprostszych, udało jej się osiągnąć sukces, generując przychody liczone w setkach milionów i tworząc markę konkurencyjną dla największych światowych potentatów. A dr Irena Eris to nie tylko kosmetyki – w skład imperium wchodzi również laboratorium badawczo-rozwojowe oraz hotele spa. Sama założycielka często klasyfikowana jest w rankingach najbardziej wpływowych kobiet w Polsce. Dr Irena Eris od 11 lat przewodniczy Jury konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Sieć salonów depilacji wynikiem własnych potrzeb

Właścicielką sieci salonów depilacji woskiem Time for Wax, której gabinety można znaleźć w dużych miastach w całym kraju, jest… Polka, a dokładniej Izabela Makosz. Choć mogłoby się wydawać, iż to kolejna zagraniczna firma, która zdecydowała się wejść z oddziałami na polski rynek – nic bardziej mylnego. Wszystko rozpoczęło się kilka lat temu w Warszawie – brak odpowiednich usług depilacyjnych dostępnych w gabinetach kosmetycznych skłonił przedsiębiorczą kobietę do stworzenia własnej marki stawiającej na wysoką jakość. Inwestycja zaczęła przynosić zyski bardzo szybko – powstawały kolejne salony, zarówno w stolicy, jak i poza nią. Sama Izabela Makosz jest laureatką wielu nagród dla kobiet biznesu oraz autorką kanału na YouTube i książki, w których radzi innym kobietom jak osiągnąć sukces, jednocześnie prowadząc udane życie rodzinne. Izabela Makosz była finalistką konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w 2009 roku.

Nie tylko dla mężczyzn

Kobiety coraz odważniej wkraczają do sektorów, w których do tej pory dominowali mężczyźni. Według raportu Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, w roku akademickim 2017/18 miał miejsce największy wzrost liczby studentek na kierunkach związanych z tematyką IT. Damska siła jest również coraz bardziej odczuwalna m.in. w branży nieruchomości handlowych, motoryzacji oraz produkcji chemicznej.

Rozwiązanie – dofinansowanie

Główną przeszkodą przed otworzeniem lub dalszą ekspansją własnego biznesu są obawy przed inwestowaniem lub brak wystarczających środków pieniężnych by to zrobić. Nie ma jednej recepty na to, by osiągnąć sukces w szybkim czasie, a brak doświadczenia, wiedzy teoretycznej czy inne zobowiązania mogą być skuteczną blokadą przed podjęciem ryzyka. Wyjściem z sytuacji mogą być jednak dofinansowania unijne oferowane przez odpowiednie podmioty, które pozwalają na dalszy rozwój firmy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK MOŻESZ WYKORZYSTAĆ FUNDUSZE EUROPEJSKIE W ROZWOJU ZAWODOWYM BĘDĄC PO 30-DZIESTCE? [MINI PORADNIK]

„Kobiece” branże również wchodzą w grę!

Przykładem takiego dofinansowania jest program Go to Brand proponowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Skierowany jest on do małych i średnich przedsiębiorstw z Polski, których celem jest wejście na nowe rynki. Wsparcie mogą otrzymać firmy z dwunastu branż, w tym (stereo)typowo kobiecych, takich jak kosmetyka, moda polska, biotechnologia i farmaceutyka. Nie ma jednakże zasady, bo – tak jak wyżej – kobiety odnajdują się również w sektorach samochodowych, budowlanych czy IT, które także podlegają dotacji. Dzięki pieniądzom pozyskanym z programu przedsiębiorcy mogą wziąć udział w zagranicznych targach i zrealizować usługę doradczą dotyczącą działań biznesowych oraz promocyjnych na danym rynku.

Najważniejsze – działać!

Polskie kobiety mają wszystko, by podbić rynek biznesu: są wykształcone, ambitne, mają pomysł na siebie i wizję jego realizacji. Najtrudniejszym, a jednocześnie najważniejszym jednak krokiem jest działać! Zdobycie dofinansowania na start lub rozwój nie jest niemożliwe, a często łatwiejsze niż się wydaje. Potem pozostaje tylko zaangażować się w stu procentach i cieszyć się z każdego sukcesu. Bo kto, jak nie my – dziewczyny?

***

AUTORKA:
Wiktoria Klein, Board Member, CFO oraz International Manager w ConQuest Consulting
http://www.conquest.pl