Co trzecie przedsi─Öbiorstwo w naszym kraju nale┼╝y do kobiety, a to dopiero pocz─ůtek damskiej ekspansji na rynku

Wiktoria Klein

Wed┼éug danych Eurostatu, w Polsce to kobiety cz─Ö┼Ťciej zdobywaj─ů wy┼╝sze wykszta┼écenie. Nie idzie jednak za tym pewno┼Ť─ç sta┼éego zatrudnienia czy wysoka szansa obj─Öcia stanowiska kierowniczego. Mimo i┼╝ Polki s─ů pracowite i ambitne, wci─ů┼╝ zauwa┼╝alne s─ů r├│┼╝nice p┼éacowe mi─Ödzy p┼éciami. D─ů┼╝enie do niezale┼╝no┼Ťci sprawia, ┼╝e panie decyduj─ů si─Ö coraz cz─Ö┼Ťciej na otwieranie w┼éasnych firm. I cho─ç prowadzenie w┼éasnego biznesu wi─ů┼╝e si─Ö z wyzwaniami i wyrzeczeniami, to satysfakcja wynikaj─ůca z osi─ůganych sukces├│w ┼Ťwietnie to rekompensuje. Wed┼éug raportu ÔÇ×ZAW├ôD: Prezeska! ÔÇô Diagnoza przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobietÔÇŁ, co trzecie przedsi─Öbiorstwo w naszym kraju nale┼╝y do kobiety, a to dopiero pocz─ůtek damskiej ekspansji na rynku.

Najbardziej znane polskie nazwisko w┼Ťr├│d kosmetyk├│w

Dr Irena Eris to za┼éo┼╝ycielka koncernu kosmetycznego, kt├│rego produkty popularne s─ů nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Wykszta┼écona, m┼éoda kobieta postanowi┼éa spe┼éni─ç swoje marzenia i otworzy─ç firm─Ö. Cho─ç pocz─ůtki nie nale┼╝a┼éy do najprostszych, uda┼éo jej si─Ö osi─ůgn─ů─ç sukces, generuj─ůc przychody liczone w setkach milion├│w i tworz─ůc mark─Ö konkurencyjn─ů dla najwi─Ökszych ┼Ťwiatowych potentat├│w. A dr Irena Eris to nie tylko kosmetyki ÔÇô w sk┼éad imperium wchodzi r├│wnie┼╝ laboratorium badawczo-rozwojowe oraz hotele spa. Sama za┼éo┼╝ycielka cz─Östo klasyfikowana jest w rankingach najbardziej wp┼éywowych kobiet w Polsce. Dr Irena Eris od 11 lat przewodniczy Jury konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku.

Sieć salonów depilacji wynikiem własnych potrzeb

W┼éa┼Ťcicielk─ů sieci salon├│w depilacji woskiem Time for Wax, kt├│rej gabinety mo┼╝na znale┼║─ç w du┼╝ych miastach w ca┼éym kraju, jestÔÇŽ Polka, a dok┼éadniej Izabela Makosz. Cho─ç mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, i┼╝ to kolejna zagraniczna firma, kt├│ra zdecydowa┼éa si─Ö wej┼Ť─ç z oddzia┼éami na polski rynek ÔÇô nic bardziej mylnego. Wszystko rozpocz─Ö┼éo si─Ö kilka lat temu w Warszawie ÔÇô brak odpowiednich us┼éug depilacyjnych dost─Öpnych w gabinetach kosmetycznych sk┼éoni┼é przedsi─Öbiorcz─ů kobiet─Ö do stworzenia w┼éasnej marki stawiaj─ůcej na wysok─ů jako┼Ť─ç. Inwestycja zacz─Ö┼éa przynosi─ç zyski bardzo szybko ÔÇô powstawa┼éy kolejne salony, zar├│wno w stolicy, jak i poza ni─ů. Sama Izabela Makosz jest laureatk─ů wielu nagr├│d dla kobiet biznesu oraz autork─ů kana┼éu na YouTube i ksi─ů┼╝ki, w kt├│rych radzi innym kobietom jak osi─ůgn─ů─ç sukces, jednocze┼Ťnie prowadz─ůc udane ┼╝ycie rodzinne. Izabela Makosz by┼éa finalistk─ů konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku w 2009 roku.

Nie tylko dla m─Ö┼╝czyzn

Kobiety coraz odwa┼╝niej wkraczaj─ů do sektor├│w, w kt├│rych do tej pory dominowali m─Ö┼╝czy┼║ni. Wed┼éug raportu Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, w roku akademickim 2017/18 mia┼é miejsce najwi─Ökszy wzrost liczby studentek na kierunkach zwi─ůzanych z tematyk─ů IT. Damska si┼éa jest r├│wnie┼╝ coraz bardziej odczuwalna m.in. w bran┼╝y nieruchomo┼Ťci handlowych, motoryzacji oraz produkcji chemicznej.

Rozwi─ůzanie ÔÇô dofinansowanie

G┼é├│wn─ů przeszkod─ů przed otworzeniem lub dalsz─ů ekspansj─ů w┼éasnego biznesu s─ů obawy przed inwestowaniem lub brak wystarczaj─ůcych ┼Ťrodk├│w pieni─Ö┼╝nych by to zrobi─ç. Nie ma jednej recepty na to, by osi─ůgn─ů─ç sukces w szybkim czasie, a brak do┼Ťwiadczenia, wiedzy teoretycznej czy inne zobowi─ůzania mog─ů by─ç skuteczn─ů blokad─ů przed podj─Öciem ryzyka. Wyj┼Ťciem z sytuacji mog─ů by─ç jednak dofinansowania unijne oferowane przez odpowiednie podmioty, kt├│re pozwalaj─ů na dalszy rozw├│j firmy.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: JAK MO┼╗ESZ WYKORZYSTA─ć FUNDUSZE EUROPEJSKIE W ROZWOJU ZAWODOWYM B─śD─äC PO 30-DZIESTCE? [MINI PORADNIK]

„Kobiece” bran┼╝e r├│wnie┼╝ wchodz─ů w gr─Ö!

Przyk┼éadem takiego dofinansowania jest program Go to Brand proponowany przez Polsk─ů Agencj─Ö Rozwoju Przedsi─Öbiorczo┼Ťci. Skierowany jest on do ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw z Polski, kt├│rych celem jest wej┼Ťcie na nowe rynki. Wsparcie mog─ů otrzyma─ç firmy z dwunastu bran┼╝, w tym (stereo)typowo kobiecych, takich jak kosmetyka, moda polska, biotechnologia i farmaceutyka. Nie ma jednak┼╝e zasady, bo ÔÇô tak jak wy┼╝ej ÔÇô kobiety odnajduj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ w sektorach samochodowych, budowlanych czy IT, kt├│re tak┼╝e podlegaj─ů dotacji. Dzi─Öki pieni─ůdzom pozyskanym z programu przedsi─Öbiorcy mog─ů wzi─ů─ç udzia┼é w zagranicznych targach i zrealizowa─ç us┼éug─Ö doradcz─ů dotycz─ůc─ů dzia┼éa┼ä biznesowych oraz promocyjnych na danym rynku.

Najwa┼╝niejsze ÔÇô dzia┼éa─ç!

Polskie kobiety maj─ů wszystko, by podbi─ç rynek biznesu: s─ů wykszta┼écone, ambitne, maj─ů pomys┼é na siebie i wizj─Ö jego realizacji. Najtrudniejszym, a jednocze┼Ťnie najwa┼╝niejszym jednak krokiem jest dzia┼éa─ç! Zdobycie dofinansowania na start lub rozw├│j nie jest niemo┼╝liwe, a cz─Östo ┼éatwiejsze ni┼╝ si─Ö wydaje. Potem pozostaje tylko zaanga┼╝owa─ç si─Ö w stu procentach i cieszy─ç si─Ö z ka┼╝dego sukcesu. Bo kto, jak nie my ÔÇô dziewczyny?

***

AUTORKA:
Wiktoria Klein, Board Member, CFO oraz International Manager w ConQuest Consulting
http://www.conquest.pl