Zmartwiona kobieta trzymaj膮ca si臋 za twarz (Foto. Canva Pro)

Kiedy Polacy (nie)aplikuj膮 o prac臋?

Nieodpowiednio sformu艂owane og艂oszenie o prac臋 mo偶e zniech臋ci膰 do aplikowania nawet po艂ow臋 kandydat贸w. Dobra oferta to podstawa dla Polak贸w szukaj膮cych pracy - tak przynajmniej wynika z bada艅 Pracuj.pl. Drog臋 do starania si臋 o stanowisko potrafi膮 zak艂贸ci膰 m.in. brak wide艂ek zarobk贸w, 偶mudne formularze czy ma艂a responsywno艣膰 pracodawcy. Gra o to, by wyr贸偶ni膰 si臋 pozytywnie na tle innych ofert jest warta swojej ceny. Wed艂ug bada艅 Pracuj.pl 36% Polak贸w rozgl膮da si臋 aktywnie za zmian膮 pracy. Jakie postawy wobec og艂osze艅 przyjmujemy? Aby to sprawdzi膰, zapytali艣my kandydat贸w o ich preferencje rekrutacyjne.

Rynek pracy wci膮偶 na wysokich obrotach

Aktywno艣膰 pracodawc贸w utrzymuje si臋 od d艂u偶szego czasu na wysokim poziomie. Ju偶 2021 rok by艂 rekordowy pod wzgl臋dem liczby ofert pracy zamieszczonych na Pracuj.pl, a mimo to kolejne miesi膮ce 2022 roku przynosz膮 wzrosty. W maju br. zamieszczono a偶 98 545 og艂osze艅, o 18% wi臋cej ni偶 w tym samym okresie poprzedniego roku.

Nieco bardziej zniuansowane jest podej艣cie do sytuacji w艣r贸d pracownik贸w. Blisko 4 na 10 Polak贸w badanych przez Pracuj.pl potwierdza, 偶e obecnie maj膮 wi臋kszy wyb贸r ofert i 艂atwiej jest im wybra膰 prac臋, o kt贸r膮 chc膮 si臋 stara膰, ni偶 to by艂o 2-3 lata temu. Jednocze艣nie mniejsza, ale znacz膮ca grupa ma przeciwne zdanie 鈥 wyra偶a je 30% respondent贸w. Tak czy inaczej nie ulega w膮tpliwo艣ci, 偶e na rynku widoczne jest dalsze wyra藕ne o偶ywienie w wielu bran偶ach, dostrzegalne tak偶e dla wielu kandydat贸w. Aktualnie nawet pracownicy posiadaj膮cy zatrudnienie ch臋tnie poszukuj膮 lepszych warunk贸w, co dodatkowo nap臋dzaj膮聽inflacja oraz presja p艂acowa.

W cz臋艣ci bran偶 mimo wszystko wzrost zapotrzebowania na kandydat贸w jest szybszy, ni偶 wzrost aktywno艣ci rekrutacyjnej specjalist贸w. W tych okoliczno艣ciach tym wa偶niejsze jest prowadzenie przez pracodawc贸w przyjaznego, sprawnego procesu rekrutacji i konstruowanie ofert pracy, kt贸re s膮 dopasowane do potrzeb os贸b szukaj膮cych nowego miejsca zatrudnienia. Jak bowiem wskazuje badanie Pracuj.pl 鈥濶owe oblicza pracy鈥, obie te kwestie maj膮 bardzo istotny wp艂yw na decyzje kandydat贸w.

Bardziej przemy艣lane wysy艂anie CV

W艣r贸d polskich kandydat贸w widoczna jest tendencja wskazuj膮ca na bardziej selektywne podej艣cie do procesu aplikacji o prac臋. 47% badanych przez Pracuj.pl os贸b twierdzi, 偶e lepiej jest przes艂a膰 swoje CV do maksymalnie kilku wybranych pracodawc贸w ni偶 do wielu naraz. Popularno艣膰 tej postawy ro艣nie wraz z wiekiem. Starsi kandydaci bardziej selektywnie dobieraj膮 oferty, na kt贸re chc膮 aplikowa膰. M艂odzi aplikuj膮cy nieco cz臋艣ciej od pozosta艂ych staraj膮 si臋 o prac臋 w wielu miejscach naraz. W obliczu tego typu danych jeszcze bardziej widoczne jest znaczenie dobrze skonstruowanego og艂oszenia. Kandydaci bowiem obecnie cz臋艣ciej ni偶 jeszcze kilka lat temu zwracaj膮 uwag臋 na prezentowane w nim szczeg贸艂y, decyduj膮ce o przes艂aniu b膮d藕 nie CV do pracodawcy.
Wykres 1 - Postawy rekrutacyjne - Badanie Pracuj.pl

W艣r贸d os贸b szukaj膮cych pracy dostrzec mo偶na tak偶e wi臋ksz膮 wag臋 przyk艂adan膮 do personalizacji swojego 偶yciorysu zawodowego. 57% Polak贸w badanych przez Pracuj.pl deklaruje, 偶e przygotowuj膮c swoje CV staraj膮 si臋 je ka偶dorazowo dopasowa膰 do potrzeb konkretnego pracodawcy czy tre艣ci oferty. Taka forma zaanga偶owania w personalizacj臋 ro艣nie wraz z wiekiem. Co do zasady w im p贸藕niejszym wieku Polacy podchodz膮 do zmiany pracy, tym bardziej staraj膮 si臋 podchodzi膰 do tego procesu w przemy艣lany spos贸b.

Na rynku pracy mo偶na zaobserwowa膰 zar贸wno du偶膮 aktywno艣膰 kandydat贸w, jak i szybko rosn膮c膮 liczb膮 ofert pracy. Dostrzegamy, 偶e Polacy coraz cz臋艣ciej w bardziej przemy艣lany spos贸b podchodz膮 do decyzji o wys艂aniu CV. S膮 te偶 bardziej 艣wiadomi jako艣ci i tre艣ci og艂osze艅 o prac臋. Od pracodawcy wymagaj膮 bardzo konkretnych informacji zamieszczonych w ofercie: danych opisuj膮cych specyfik臋 stanowiska, przysz艂ych obowi膮zk贸w, wide艂ek wynagrodze艅, jak i zrozumia艂ego procesu rekrutacji. Dlatego tak wa偶ne jest, by prowadzi膰 transparentn膮 komunikacj臋 z kandydatami ju偶 od momentu publikacji og艂oszenia o prac臋. Kiedy osoba szukaj膮ca pracy wybiera mi臋dzy kilkoma podobnymi ofertami, decydowa膰 zaczynaj膮 detale. Jasno opisane zadania, wymagane umiej臋tno艣ci czy wide艂ki p艂acowe potrafi膮 zdecydowa膰 o wys艂aniu b膮d藕 nie swojego CV. Cho膰 zawsze cz臋艣膰 aplikacji kandydat贸w b臋dzie przypadkowa lub nieprzemy艣lana, trudno dzi艣 liczy膰 na to, 偶e dobry kandydat odpowie na ofert臋 pracy przygotowan膮 na du偶ym poziomie og贸lno艣ci.

- komentuje Anna Ho艂dy艅ska, Ekspertka ds. Projektowania Tre艣ci w Grupie Pracuj.

Wide艂ki finansowe na etapie przegl膮dania ofert

Wraz z rywalizacj膮 o kandydat贸w oraz z presj膮 p艂acow膮 ro艣nie w ostatnich latach tak偶e znaczenie wide艂ek zarobk贸w, prezentowanych w ofertach. Udzia艂 tego typu og艂osze艅 systematycznie ro艣nie, co nie umyka uwadze kandydat贸w. Tylko 17% Polak贸w nie zgadza si臋 z tez膮, 偶e pracodawcy wyra藕nie cz臋艣ciej, ni偶 jeszcze kilka lat temu, przedstawiaj膮 oferowane wynagrodzenie w ofertach pracy.
Mimo tej pozytywnej tendencji, wi臋kszo艣膰 firm wci膮偶 nie prezentuje wide艂ek zarobk贸w na etapie oferty, zachowuj膮c t臋 informacj臋 na kolejne etapy rekrutacji. Postawa ta mo偶e dziwi膰, bo podawanie przez pracodawc臋 wynagrodzenia zdecydowanie uatrakcyjnia jego ofert臋 na rynku pracy. Potwierdzaj膮 to deklaracje Polak贸w. Prawie 40% badanych oczekuje, 偶e poznaj膮 oferowane wynagrodzenie przed odbyciem rozmowy kwalifikacyjnej.

A偶 7 na 10 kandydat贸w czuje si臋 bardziej zach臋conych do aplikowania na ofert臋, w kt贸rej podane s膮 wide艂ki p艂acowe, ni偶 na t臋, w kt贸rej nie ma podanej pensji. Warto zestawi膰 t臋 dan膮 z deklaracjami wielu pracodawc贸w, wskazuj膮cymi na trudno艣ci z rekrutacj膮 odpowiednich pracownik贸w. Nie spos贸b nie zauwa偶y膰, 偶e unikanie prezentacji wide艂ek zarobk贸w w tym kontek艣cie jest r贸wnoznaczne z dodatkowym zaw臋偶eniem grona zainteresowanych kandydat贸w. Do tego dochodzi kwestia efektywno艣ci dzia艂a艅 HR. Kandydat, dla kt贸rego wynagrodzenie oka偶e si臋 nieatrakcyjne, i tak zrezygnuje z oferty, ale na dalszym etapie, anga偶uj膮c w mi臋dzyczasie czas sw贸j i rekrutera na nieudan膮 rekrutacj臋. Dlatego nie warto si臋 obawia膰 otwarto艣ci w kwestii p艂ac w og艂oszeniu.

- m贸wi Konstancja Zyzik, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talent贸w w Grupie Pracuj.

Kandydaci zagubieni w formularzach

Niejednokrotnie proces rekrutacji wi膮偶e si臋 z du偶膮 ilo艣ci膮 formularzy rekrutacyjnych i rubryk, kt贸re musi wype艂ni膰 kandydat opr贸cz wys艂ania pracodawcy CV. Jak wykazuj膮 badania Pracuj.pl, dla cz臋艣ci kandydat贸w stanowi膮 one istotn膮 barier臋.
Osoba szukaj膮ca pracy wiele czasu sp臋dza na szukaniu adekwatnej oferty, zapoznaniu si臋 z wymaganiami, tworzeniu w艂asnego CV. Prawie po艂owa kandydat贸w (47%) wskazuje na to, 偶e zniech臋caj膮 si臋 oni do aplikowania na stanowisko, gdy dodatkowo pojawia si臋 zbyt czasoch艂onny proces aplikowania, np. zwi膮zany z dodatkowymi formularzami, skomplikowanymi formalno艣ciami, wieloma etapami przesy艂ania CV. Co ciekawe, w takiej sytuacji niecierpliwo艣ci膮 wykazuj膮 si臋 nieznacznie cz臋艣ciej kobiety (49%) ni偶 m臋偶czy藕ni (46%).

Rekruter nie mo偶e czeka膰, bo kandydat ucieknie 聽

Znacz膮ca wi臋kszo艣膰 os贸b ubiegaj膮cych si臋 o prac臋 do艣wiadczy艂a kiedy艣 problemu z responsywno艣ci膮 ze strony rekrutera. Niestety wci膮偶 wielokrotnie zdarza si臋, 偶e firma nie informuje kandydata o etapie, na jakim znajduje si臋 rekrutacja, a nawet nie wysy艂a maila z podzi臋kowaniem za udzia艂 w rekrutacji. Pozostawia to aplikuj膮c膮 osob臋 z poczuciem braku poszanowania czasu, emocji i zaanga偶owania w艂o偶onego w starania o prac臋.

Z bada艅 Pracuj.pl wynika, 偶e pracodawcy powinni cz臋艣ciej odpowiada膰 na przesy艂ane CV, nawet je艣li mieliby poinformowa膰 o odpadni臋ciu z kandydata na jakim艣 etapie selekcji. Tak twierdzi 80% Polak贸w. Otrzymanie takiej informacji jest niezwykle istotne, poniewa偶 pozwala na bardziej efektywne dzia艂ania os贸b szukaj膮cych pracy i kontynuacj臋 przegl膮dania ofert. Dodatkowo zdarza si臋, 偶e kandydat odby艂 ju偶 rozmow臋 wst臋pn膮 i czeka na odpowied藕 rekrutera odno艣nie wynik贸w czy nawet zaproszenia do kolejnego etapu, a ta odpowied藕 nigdy nie nadchodzi.
Wykres 2 - Postawy rekrutacyjne - Badanie Pracuj.pl

79% Polak贸w uwa偶a, 偶e niezale偶nie od tego czy ich kandydatura od momentu wys艂ania CV jest rozpatrywana czy odrzucona, okres jednego tygodnia na podj臋cie decyzji przez rekrutera jest akceptowalny. Jednak ju偶 czekanie na decyzj臋 ponad dwa tygodnie spotyka si臋 ze sprzeciwem prawie po艂owy kandydat贸w (48%). W przypadku rekrutacji trwaj膮cej powy偶ej miesi膮ca niezadowolenie wyrazi艂oby a偶 81% respondent贸w.

W procesie rekrutacji kandydaci coraz cz臋艣ciej oczekuj膮, 偶e pracodawca b臋dzie post臋powa艂 wobec nich jak marki konsumenckie wobec klient贸w. Liczy si臋 szybko艣膰 reakcji, personalizacja, po艣wi臋cona uwaga. Dlatego tak wa偶ny jest kontakt ze wszystkimi kandydatami, tak偶e tymi, kt贸rzy nie przejd膮 z powodzeniem rekrutacji. Drug膮 kwesti膮 jest szybko艣膰 proces贸w rekrutacyjnych. Kandydaci nie chc膮 zbyt d艂ugo czeka膰 na odpowied藕, ju偶 dwa tygodnie wydaj膮 si臋 dla nich zbyt d艂ugim czasem. Je艣li stan oczekiwania si臋 przed艂u偶a, chc膮 wiedzie膰 z czego to op贸藕nienie wynika. Responsywno艣膰 ze strony rekrutera 艣wiadczy o zaanga偶owaniu firmy i zainteresowaniu pracownikiem.

- zauwa偶a Konstancja Zyzik

Karty na st贸艂. Kandydat chce rozmawia膰 o konkretach

Na pocz膮tkowym etapie rekrutacji, a wi臋c podczas zapoznawania si臋 z ofert膮 pracy, dla kandydat贸w nie jest jasne jak b臋d膮 wygl膮da艂y ich obowi膮zki na potencjalnie nowym stanowisku. Brak szczeg贸艂贸w w ofercie pracy zniech臋ca do aplikowania, poniewa偶 w oczach kandydat贸w zmniejsza si臋 wiarygodno艣膰 pracodawcy, kt贸ry nie opowiada w zajmuj膮cy i zrozumia艂y spos贸b o oferowanym stanowisku.

Badania Pracuj.pl wskazuj膮, 偶e og艂oszenia o prac臋 powinny by膰 pisane mo偶liwie przejrzystym j臋zykiem, zgodne z oferowanym stanowiskiem i mo偶liwie bogate w szczeg贸艂y. Brak dba艂o艣ci o ten aspekt powoduje, 偶e firma sama odbiera sobie dost臋p do cz臋艣ci talent贸w, wymagaj膮cych takiego podej艣cia od pracodawcy. Prezentacja wide艂ek wynagrodzenia czy szczeg贸艂owy opis stanowiska potrafi膮 z kolei otwiera膰 na prac臋 nawet 鈥瀟rudne鈥 i wymagaj膮ce grupy kandydat贸w.

Szczeg贸lnym przyk艂adem s膮 informacje o zarobkach i dyskusja tocz膮ca si臋 wok贸艂 ich jawno艣ci w og艂oszeniach. Zjawisko to obrazuje stopniowo poprawiaj膮c膮 si臋 szczeg贸艂owo艣膰 i klarowno艣膰 ofert, kt贸ra wci膮偶 jednak mog艂aby by膰 lepsza. Kandydaci pokazuj膮, 偶e otwarto艣膰, szczero艣膰 i jasna komunikacja w 艣wiecie rekrutacji s膮 r贸wnie wa偶ne, co w wielu innych aspektach naszego 偶ycia.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close