Co zrobić, by firma była widoczna w sieci? Sprawdź, swoje pierwsze kroki na drodze do sukcesu online

Katarzyna Czubak

Obecnie każdy może z łatwością rozpocząć działalność w sieci. Do dyspozycji masz szeroki wachlarz narzędzi i rozwiązań. Najważniejsze to właściwie zaplanować harmonogram działań i konsekwentnie go realizować. Zacznij od zaznaczenia swojej obecności w sieci, wykorzystując katalog firm lub wizytówkę Google Moja Firma. Zastanów się nad stworzeniem strony internetowej, a następnie dowiedz się więcej o promowaniu swojej działalności w wyszukiwarce. Pamiętaj także o bezpośredniej komunikacji z klientami, wyznaczaniu sobie realnych celów oraz analityce internetowej.

Daj się znaleźć w internecie

Pierwszy krok, jaki przedsiębiorca powinien wykonać w internecie, to zaznaczenie swojej obecności w sieci. Można to zrobić na wiele sposobów, na przykład wykorzystać katalog firm, witryn internetowych, aplikacji mobilnych czy mediów społecznościowych. Pierwszym rozwiązaniem przychodzącym na myśl jest założenie własnej strony, jednak wcale nie trzeba od tego zaczynać. Możesz na początek stworzyć wirtualną wizytówkę – Google Moja Firma. Wizytówka pojawia się, gdy użytkownicy szukają Twojej i podobnych firm w wyszukiwarce lub na Mapach Google. Jeżeli przykładowo prowadzisz salon fryzjerski, a ktoś będzie szukał w Google fryzjera w swojej okolicy, Twoja firma pojawi się w wynikach wyszukiwania – nawet jeśli nie masz własnej strony. Możesz też założyć fanpage na Facebooku, aby pokazać potencjalnym klientom, czym zajmuje się Twoja firma i jakie usługi oferuje. Bez strony internetowej można osiągnąć pewne efekty, ale po jakimś czasie warto zbudować własną siedzibę w sieci. Chodzi o główny punkt, w którym klienci znajdą wszystko, co chcieliby wiedzieć o Twojej firmie.

Strona internetowa… i co dalej?

Przyszedł czas na stworzenie strony internetowej. O czym powinnaś pamiętać przy planowaniu jej zawartości? Najważniejsze – zastanów się, do czego ma służyć użytkownikom, Twoim przyszłym klientom – chcesz żeby zadzwonili do Twojej firmy, łatwo zlokalizowali siedzibę? A może chcesz, żeby mogli umówić spotkanie przez internet? W każdym z tych wypadków należy umieścić odpowiednie informacje, wskazówki lub funkcje w widocznym miejscu. W dobie popularności smartfonów ważne jest również, aby Twoja strona była mobilna – czyli poprawnie wyświetlała się nie tylko na komputerze, ale także na tabletach i smartfonach.

Kiedy masz już swoją stronę internetową i szukasz sposobów, by przyciągnąć do niej większą liczbę klientów, możesz to osiągnąć z pomocą wyszukiwarek, innych witryn, mediów społecznościowych i poczty elektronicznej. Kiedy użytkownicy korzystają z wyszukiwarki, wpisują w niej słowa charakteryzujące dokładnie to, czego potrzebują. Jeżeli oferujesz usługi lub produkty zgodne z ich zapytaniami, wyszukiwarka wyświetli Twoją firmę w swoich wynikach. Wiążą się z tym dwa sposoby, z jakich możesz skorzystać. Pierwszym jest pozycjonowanie stron (SEO), które pozwala na promowanie firmy w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Drugim sposobem jest marketing w wyszukiwarkach (SEM), umożliwiający zakup powierzchni reklamowej w wynikach wyszukiwania.

SEM, SEO i reklamy Display

W pozycjonowaniu chodzi o pokazanie strony właściwym osobom, które szukają produktów oraz usług i mogliby je znaleźć w Twojej firmie. Najważniejsza jest wiedza o tym, jakie słowa internauci wpisują w wyszukiwarce. Są to słowa kluczowe, czyli słowa najlepiej opisujące Twoją działalność. Jeżeli je poznasz, zyskasz możliwość poprawienia swojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Z kolei marketing w wyszukiwarkach polega na wyświetlaniu reklam użytkownikom szukającym w sieci określonych słów kluczowych.

Wyszukiwarki to świetny sposób na dotarcie do klientów, ale przecież w internecie robimy też wiele innych rzeczy. Czytamy wiadomości, sprawdzamy wyniki meczy ulubionej drużyny, szukamy przepisów, oglądamy filmy i przeglądamy mnóstwo materiałów w różnych miejscach w sieci. Obok tych materiałów pojawiają się czasem reklamy. Są to tak zwane reklamy displayowe. Reklamy te mają postać tekstu, obrazów, filmów promocyjnych, w które można kliknąć albo które pozwalają na interakcję. Jest to znakomity sposób na pokazanie się światu – możesz wybrać, jakie osoby zobaczą Twoje reklamy i na jakich stronach się one pojawią.

Gdzie szukać wskazówek na start?

Google prowadzi obecnie bezpłatne, indywidualne konsultacje dla przedsiębiorców w ramach projektu Google Internetowe Rewolucje. W całej Polsce działa 30 doradców, którzy na podstawie dotychczasowej analizy obecności firmy w internecie pomagają przygotować indywidualny plan działań. Jeżeli chcesz skorzystać z tej możliwości, zapisz się na konsultacje na stronie www.internetowerewolucje.pl.

Dodatkowo możesz szkolić się na bezpłatnej platformie online g.co/InternetoweRewolucje. Kurs online składa się ze 125 lekcji podzielonych na 31 tematów.