Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Wpadasz na lotnisko, a tu okazuje się, że twój lot jest opóźniony lub odwołany? Zobacz jakie prawa ci przysługują!

Wpadasz na lotnisko, a tu okazuje się, że twój lot jest opóźniony lub odwołany? Zobacz jakie prawa ci przysługują!

co zrobić, gdy lot został odwołany
Travel image created by V.ivash - Freepik.com

 

Wakacje to czas podróży. W tym, tych samolotowych. Chociaż jest to chyba jeden z przyjemniejszych sposobów na podróżowanie, czasem mogą nas też czekać mniej przyjemne niespodzianki. Wraz z rodziną, objuczona walizkami przyjeżdżasz na lotnisko, gotowa by zacząć wakacje, a tu… okazuje się, że twój lot jest opóźniony albo co gorsza odwołany! I co teraz?

Oprócz czekania, możesz zrobić coś jeszcze! Pamiętaj, że jako pasażerowi przysługują ci pewne prawa, w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu.

CZYTAJ WIĘCEJ: JAK ZAREKLAMOWAĆ NIEUDANE WAKACJE?

Oto 4 porady, które mogą ci się przydać, kiedy twoja podróż nie idzie według planu

1. Znaj swoje prawa

Prawa pasażerów wszystkich linii lotniczych zarejestrowanych w Europie regulowane są jednym rozporządzeniem. Oznacza to, że niezależnie, z jakim przewoźnikiem lecisz, masz takie same prawa. Jeżeli twój lot opóźniony jest o co najmniej 2 godziny, powinnaś dostać pisemną informację, o wszystkich przysługujących ci prawach. Jako pasażer masz prawo do opieki, czyli zapewnienia przez przewoźnika adekwatnej do czasu oczekiwania ilości posiłków oraz napojów. Jeżeli opóźnienie samolotu przedłuża się powyżej 5 godzin, jako pasażer masz prawo do zwrotu kosztów biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu w wypadku transferu. Jeżeli oczekiwanie na samolot ma przekroczyć dobę, przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom hotelu oraz transportu z i na lotnisko.

2. Możesz ubiegać się o odszkodowanie

Jeżeli twój lot opóźniony jest o co najmniej 3 godziny lub został odwołany, to możesz ubiegać się o odszkodowanie. Pamiętaj jednak, że może ono nie obowiązywać, jeśli linie odpowiednio wcześnie poinformowały cię o utrudnieniach w podróży. Kwota, o którą możesz się ubiegać, uzależniona jest od trasy przelotu. Będzie to odpowiednio 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km. 400 euro w przypadku europejskich rejsów powyżej 1500 km i rejsów poza Europę do 3500 km. W przypadku wszystkich pozostałych rejsów możesz ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 600 euro. Musisz pamiętać też, że linie nie mają obowiązku wypłacić ci odszkodowania, jeśli powodem problemów są sytuacje niezależne od przewoźnika takie jak: sytuacja polityczna, strajk, warunki pogodowe lub zagrożenie bezpieczeństwa. Odszkodowanie powinno nastąpić w formie pieniężnej lub za zgodą pasażera w formie vouchera lub innej usługi

3. Poznaj procedury ubiegania się o rekompensatę

Na początku zbierz wszystkie dokumenty, paragony i rachunki, które mogą posłużyć za dowody. Jeśli masz taką możliwość, poproś o pisemne potwierdzenie innych świadków, takich jak pasażerowie lub obsługa lotniska. Kolejnym krokiem jest przygotowanie odpowiedniego wniosku, opisującego zaistniałą sytuację. Dołącz do niego kopie dokumentów, które przygotowałaś wcześniej. Linie mają obowiązek rozpatrzyć twój wniosek w ciągu 30 dni. W przypadku braku decyzji do tego czasu lub odmowy, możesz też wystąpić ze skargą o naruszenie przepisów unijnych do Komisji Ochrony Praw Pasażera, Przy urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

4. A może warto wykupić ubezpieczenie?

W przypadku wakacyjnych podróży, dobrym rozwiązaniem może być też wykupienie specjalnej polisy turystycznej. W skład takiego ubezpieczenia mogą też wchodzić dodatkowo świadczenia takie jak pomoc medyczna, pakiet assistance, ubezpieczenie NWW albo OC. W ramach takiej polisy dostępne są również świadczenia związane z utrata bagażu, czy właśnie opóźnienia. Pasażer posiadający takie ubezpieczenie może liczyć za zwrot wydatków poniesionych na zakup artykułów pierwszej potrzeby (art. spożywcze, środki higieniczne). Pamiętaj też, że uprawnienia od odszkodowanie z polisy są niezależne od tych, które przysługują ci ze strony przewoźnika.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!