Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Kobiety w założeniu firmy widzą szansę na zdobycie samodzielności – mówi Lana Popović i opowiada, jak Coca-Cola wspiera kobiety z pomysłem na biznes.

Kobiety w założeniu firmy widzą szansę na zdobycie samodzielności – mówi Lana Popović i opowiada, jak Coca-Cola wspiera kobiety z pomysłem na biznes.

Coca-Cola wspiera kobiety z pomysłem na biznes
Lana Popović, dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services

 

Coca-Cola już po raz kolejny zaangażowała się w konkurs Bizneswoman Roku i po raz drugi została partnerem kategorii Pomysł na Biznes. Ubiegłoroczna laureatka tej kategorii, Natalia Świrska poza statuetką otrzymała dofinansowanie na rozwój pomysłu. Dzięki temu jej projekt ADA – personalny asystent do najmu mieszkań napędzany sztuczną inteligencją pozyskuje nowych użytkowników i partnerów biznesowych.

O tym jakie są główne bariery, które powstrzymują kobiety przed zakładaniem własnych firm i jak wspierać je na starcie działalności opowiada Lana Popović, dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services.

Dlaczego tak ważne jest wspieranie kobiet na samym starcie ich działalności gospodarczej czy aktywności zawodowej?

Nasze zaangażowanie właśnie w tę kategorię było dla nas naturalnym wyborem. Chcemy być częścią inicjatywy, która nagradza kobiety za ich odwagę w podejmowaniu wyzwań i realizacji swoich pomysłów. Poprzez globalny program #5by20 inspirujemy kobiety na całym świecie, zachęcając m.in. do przedsiębiorczości, jednak przede wszystkim wspieramy je w budowaniu wiary we własne możliwości. Zobowiązaliśmy się, że do 2020 r. zaktywizujemy zawodowo 5 mln kobiet na całym świecie. Ten cel realizujemy także w Polsce, dzięki zaangażowaniu w program Sukces TO JA. Polkom brakuje odwagi i wiary w swoje umiejętności, aby otworzyć własną firmę. Wiemy, że dla wielu najtrudniejszy jest pierwszy krok, dlatego tak ważne jest zapewnienie wsparcia na samym początku samodzielnej drogi. Chcemy pobudzać kobiety do działania i poprzez spotkania z trenerkami oraz szkolenia online sprawić, że będą z większą odwagą poruszały się po rynku pracy, również w roli pracodawców jako właścicielki firm.


CZYTAJ TAKŻE: Kobiety są ambitne i przedsiębiorcze – mówi Lana Popović, dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services, partnera programu „Sukces TO JA”.


Brak odwagi oraz niedocenianie swoich osiągnięć to główne powody, dla których kobiety nie zakładają własnych firm?

Tych przyczyn jest wiele, ale strach przed porażką naprawdę może być silną blokadą i sprawia, że poddajemy się zanim spróbujemy. Jak pokazują badania Deloitte, zrealizowane na nasze zlecenie, największą przeszkodą w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej jest brak odpowiednich funduszy. Kobiety zniechęca też zbyt duża biurokracja. Dopiero na trzecim miejscu wymieniany jest strach przed porażką. Co może być zaskakujące, kobiety nie boją się trudności w łączeniu obowiązków rodzinnych z pracą zawodową, nie odstrasza też ich nienormowany czas pracy. To pokazuje jak świetnie potrafimy godzić role rodzinne i zawodowe. Z drugiej strony kobiety bardziej niż mężczyźni upatrują we własnym biznesie szansę na zdobycie niezależności i samodzielności w decydowaniu o swoim losie. Jest to dla kobiet ważniejsze niż potrzeba polepszenia sytuacji materialnej.

Czy wykształcenie ma znaczenie i czy widocznie wpływa na decyzję dotyczącą prowadzenia biznesu? Czy dodaje odwagi?

Kobiety w Polsce są dobrze wykształcone. Jak pokazuje raport Deloitte, aż 65% absolwentów szkół wyższych jest płci żeńskiej. Im wyższy poziom wykształcenia, tym można zaobserwować większy wskaźnik zatrudnienia. 78% kobiet po studiach jest aktywnych zawodowo, ale wśród kobiet z wykształceniem zawodowym pracę ma już tylko 11%. To ogromna dysproporcja. Nadal też można zaobserwować znaczące różnice w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn. Bardzo cieszy mnie jednak fakt, że coraz więcej kobiet zajmuje stanowiska kierownicze, choć ciągle niewiele jest nas na stanowiskach prezesów firm.

Coca-Cola należy więc do tych chlubnych wyjątków! Dlaczego firmie tak bardzo zależy na zmobilizowaniu kobiet do rozpoczęcia pracy czy założenia własnej firmy?

Wiemy, jak duży potencjał drzemie w kobietach, także ekonomiczny. Demografia nie działa na naszą korzyść. Z roku na rok maleje liczba osób w wieku produkcyjnym, a mimo to jedna czwarta z nich nadal jest bierna zawodowo. Zwiększenie aktywności zawodowej kobiet wiąże się z wieloma korzyściami społecznymi, ale także ekonomicznymi. Wyniki analizy Deloitte pokazują, że aktywizacja zawodowa kobiet może przyczynić się do wzrostu PKB o 1% do 2025 roku.

Jakiej rady udzieliłabyś wszystkim kobietom zaczynającym własny biznes?

Przede wszystkim aby przezwyciężyły swoją obawę przed zrobieniem pierwszego kroku – stworzeniem biznes planu. Chodzi o to, aby do celu dążyć małymi krokami, stawiać sobie osiągalne cele. To pozwoli uniknąć zniechęcenia. Poza tym dobrze, aby nasza praca była też naszą pasją. O wiele przyjemniej wykonuje się obowiązki zawodowe, jeśli są one dla nas interesujące. Warto, aby również dla naszych współpracowników praca nie była przykrym obowiązkiem. Szukajmy ludzi z podobnym nastawieniem do naszego.

MASZ POMYSŁ NA BIZNES? PRZYGOTOWAŁAŚ AUTORSKI BIZNESPLAN? ZGŁOŚ SIĘ DO KONKURSU BIZNESWOMAN ROKU!

Dlaczego warto? Poza nagłośnieniem swojego pomysłu, masz szansę na mentoring inwestycyjny oraz dofinansowanie projektu. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz TUTAJ.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!