Alina Ka藕mierczak przedstawia koncepcj臋 Mel Robbins o tym, jak podejmowac decyzje w 5 sekund

Trenuj pewno艣膰 siebie ka偶dego dnia. 7 膰wicze艅 na 7 dni tygodnia

Z pewno艣ci膮 si臋 nie rodzisz, ale mo偶esz j膮 trenowa膰 ka偶dego dnia. Alina Ka藕mierczak, ekspertka w programie Sukces TO JA przygotowa艂a specjalnie dla naszych czytelniczek pakiet 7 膰wicze艅, kt贸re wspieraj膮 codzienne generowanie pewno艣ci siebie.

Poniedzia艂ek – 膯wiczenie 1. Ko艂o pewno艣ci siebie

Przypomnij sobie sytuacje, w kt贸rych zachowujesz si臋 pewnie i zaznacz na kole sw贸j poziom satysfakcji z tego obszaru. To samo zr贸b z obszarami, w kt贸rych uwa偶asz, 偶e Ci pewno艣ci siebie brakuje.

Osiem cz臋艣ci ko艂a reprezentuje r贸偶ne obszary, w kt贸rych wyra偶asz swoj膮 pewno艣膰 siebie lub nie.

Bior膮c pod uwag臋, 偶e 艣rodek ko艂a oznacza 0, a jego zewn臋trzna granica 10, oce艅 swoj膮 satysfakcj臋 z ka偶dego obszaru pewno艣ci siebie poprzez narysowanie 艂uku w miejscu, kt贸re wybierzesz. Nast臋pnie wype艂nij kolorem t臋 cz臋艣膰 ko艂a. Do ka偶dego obszaru u偶yj innego koloru.聽 W ten spos贸b stworzysz ko艂o Twojej pewno艣ci siebie i zobaczysz obszary, w kt贸rych potrzebujesz j膮 wzmocni膰 lub bardziej rozwin膮膰.

Wtorek – 膯wiczenie 2. Poznaj swoje mocne strony

Krok 1: Wypisz 20 rzeczy, kt贸re potrafisz zrobi膰 (mog膮 to by膰 umiej臋tno艣ci np. potrafi臋 s艂ucha膰 lub konkretne czynno艣ci np. potrafi臋 upiec sernik). Nie zastanawiaj si臋 i nie szukaj warto艣ciowych rzeczy, spisz wszystkie, kt贸re potrafisz robi膰 bez oceny.

Krok 2: Nast臋pnie wypisz 10 rzeczy, kt贸re potrafisz robi膰 dobrze. Nie spiesz si臋. Mo偶esz skorzysta膰 z listy powy偶ej pod jednym jednak warunkiem: nie mo偶e zosta膰 miejsce wolne. Czyli je艣li jak膮艣 umiej臋tno艣膰 uznajesz, 偶e robisz dobrze, a zaczerpn臋艂a艣 z listy pierwszej w puste miejsce wpisz jak膮艣 dodatkow膮 umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 potrafisz zrobi膰.

Krok 3: Nast臋pnie wypisz 5 rzeczy, kt贸re potrafisz robi膰 bardzo dobrze. Nie spiesz si臋. Mo偶esz skorzysta膰 z list powy偶ej pod jednym jednak warunkiem: nie mo偶e zosta膰 miejsce wolne. Czyli je艣li jak膮艣 umiej臋tno艣膰 uznajesz, 偶e robisz聽 bardzo dobrze, a zaczerpn臋艂a艣 z listy pierwszej lub drugiej w puste miejsce wpisz jak膮艣 dodatkow膮 umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 potrafisz zrobi膰 lub robisz dobrze.

Krok 4: Nast臋pnie wypisz 3 rzeczy, kt贸re potrafisz robi膰 najlepiej na 艣wiecie. Nie spiesz si臋. Mo偶esz skorzysta膰 z list powy偶ej pod jednym jednak warunkiem: nie mo偶e zosta膰 miejsce wolne. Czyli je艣li jak膮艣 umiej臋tno艣膰 uznajesz, 偶e robisz聽 艣wietnie, najlepiej na 艣wiecie, a zaczerpn臋艂a艣 z listy pierwszej, drugiej lub trzeciej w puste miejsce wpisz jak膮艣 dodatkow膮 umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 potrafisz zrobi膰 lub robisz dobrze lub bardzo dobrze.

艢roda – 膯wiczenie 3. M贸j wymarzony dzie艅

Opisz sw贸j typowy dzie艅, w kt贸rym Twoja pewno艣膰 siebie w r贸偶nych sytuacjach (zawodowych i prywatnych) jest satysfakcjonuj膮ca. Zwr贸膰 uwag臋 na to, jak wygl膮dasz, jak si臋 zachowujesz, co m贸wisz, co inni m贸wi膮 do Ciebie. Zauwa偶 wszystkie szczeg贸艂y, kt贸re Ci臋 otaczaj膮- kolory, smaki, odg艂osy, zapachy. Opisz to jak najbardziej szczeg贸艂owo, jak potrafisz.

M贸j typowy dzie艅 w moim nowym 偶yciu z wi臋ksz膮 pewno艣ci膮 siebie wygl膮da艂by tak: 鈥︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹︹..

I jak Ci posz艂o? Przyjemne uczucie, prawda?聽 Powracaj cz臋sto do tego 膰wiczenia. Poprzez zestawienie rzeczywisto艣ci z oczekiwaniami wypracujesz w sobie motywacj臋 do dzia艂ania, nawet je艣li pojawi膮 si臋 trudno艣ci.

Czwartek – 膯wiczenie 4. Wytw贸r mojej pracy

Kiedy co艣 stworzysz (np. wiersz, opowiadanie, obraz) lub wykonasz jakie艣 zadanie (projekt, prezentacj臋, wyst膮pienie), przeanalizuj dzie艂o jak najbardziej obiektywnie.
Zapisz wszystkie wnioski (na komputerze lub w smartfonie, nie na kartce), najlepiej w postaci punkt贸w.
Po zako艅czonej analizie wykasuj wszystkie negatywne elementy swojego ma艂ego sprawozdania.

Tak spreparowan膮 ca艂o艣膰 przeczytaj jeszcze raz. Jakie wra偶enia?

Pi膮tek – 膯wiczenie 5. Dobrze – 藕le, kt贸偶 to wie?

Wype艂nij tabel臋. W kolumnie pierwszej w rubryce nr 1 wypisz wszystkie swoje cechy, kt贸re uznajesz za zalety (鈥瀙ozytywy鈥) np. weso艂y_a, punktualny_a, dbaj膮cy_a o innych.

Nast臋pnie w kolumnie drugiej w rubryce nr 2, wypisz wszystkie przeciwie艅stwa tych cech, unikaj膮c jednak s艂owa 鈥瀗ie鈥 czyli weso艂y_a- smutny_a, punktualny_a- sp贸藕nialski_a, dbaj膮cy_a o innych 鈥 dbaj膮cy_a o siebie.

Nast臋pnie analogicznie zr贸b to z wadami (rubryka nr 3 i 4).

W efekcie masz po lewej stronie masz cechy, o kt贸rych wiesz, kt贸rych jeste艣 艣wiadomy_a. Po prawej te cechy, kt贸re r贸wnie偶 posiadasz, ale nie zawsze zdajesz sobie z nich spraw臋 lub ukazuj膮 si臋 one w okre艣lonych warunkach.

O czym to 艣wiadczy?
Jakie wnioski mo偶esz z tego wyci膮gn膮膰?
Jak to mo偶e wp艂yn膮膰 na Twoj膮 pewno艣膰 siebie?

Sobota – 膯wiczenie 6. Co pomaga, co przeszkadza?

Krok 1: Wypisz 5 rzeczy, kt贸re dodaj膮 Ci pewno艣ci siebie. Mog膮 Ci pom贸c w poczuciu si臋 bardziej pewnym_膮 siebie.

Krok 2: Wypisz 5 rzeczy, kt贸re odbieraj膮 Ci pewno艣膰 siebie. Sprawiaj膮 si臋, 偶e ja tracisz.

Krok 3: Odpowied藕 sobie na pytanie, w jaki spos贸b, patrz膮c na wymienione rzeczy, mo偶esz pracowa膰 nad swoj膮 pewno艣ci膮 siebie.

Niedziela – 膯wiczenie 7. Dostrzegaj swoje talenty i mocne strony

Krok 1: Zr贸b list臋 swoich talent贸w (nawet najmniejszych), predyspozycji i mocnych stron.

Krok 2: Wybierz jeden z nich i napisz sobie odpowiedzi na poni偶sze pytania:
W jaki spos贸b mo偶esz rowija膰 ten talent rozwija膰?
Co zrobisz w tej kwestii w ci膮gu najbli偶szych 24 godzin?
Co zrobisz w ci膮gu najbli偶szego tygodnia?
Co zrobisz w kwestii jego rozwoju w najbli偶szym miesi膮cu?

Alina Ka藕mierczak o tym, dlaczego tak trudne jest przebywanie ze sob膮

O autorce

Alina Ka藕mierczak

Certyfikowana trenerka i ekspertka metody Points Of You庐, szkoleniowiec, coach, certyfikowana konsultantka si艂y i odporno艣ci psychicznej MTQ 48庐 oraz Ambasadorka programu Sukces TO JA聽Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Pomys艂odawczyni projektu Uskrzydlacze i autorka kana艂u na Youtube 鈥3 minuty Uskrzydlania鈥. Specjalizuje si臋 w wydobywaniu oraz rozwoju pasji i potencja艂u. Udziela konsultacji indywidualnych, pracuje z grupami oraz prowadzi webinary.