M─Ö┼╝czyzna i dwie kobiety podczas rozmowy rekrutacyjnej (Foto. Canva Pro)

Cyberbezpiecze┼ästwo „zielon─ů wysp─ů” na mapie rekrutacji IT

Bardzo wysokie zapotrzebowanie w zakresie cyberbezpiecze┼ästwa pozwala zatrudnionym w dzia┼éach IT firm z nadziej─ů patrze─ç w przysz┼éo┼Ť─ç ÔÇô wynika z ÔÇ×Raportu wynagrodze┼ä i trend├│w w przedsi─ÖbiorstwachÔÇŁ Grafton Recruitment. Cho─ç sektor spowolni┼é, support IT jest jedn─ů z najbardziej satysfakcjonuj─ůcych profesji ÔÇô tylko 1,6% wyra┼╝a zdecydowane niezadowolenie.

Popyt na role takie jak specjalista Service Desk, administrator system├│w informatycznych, czy konsultant SAP r├│s┼é w szybkim tempie, by osi─ůgn─ů─ç punkt kulminacyjny w pierwszym kwartale 2022 roku. Obecnie, na skutek spowolnienia gospodarczego, firmy ograniczaj─ů inwestycje i ostro┼╝nie podejmuj─ů decyzje o zwi─Ökszaniu zatrudnienia.┬á

Jednocze┼Ťnie post─Öpuj─ůcy rozw├│j technologii i powszechno┼Ť─ç pracy zdalnej sprzyja┼éy w 2023 roku dalszemu wzrostowi zapotrzebowania na wybrane specjalizacje w IT. Tak─ů ÔÇ×zielon─ů wysp─ůÔÇŁ na mapie og┼éosze┼ä o prac─Ö pozostaje cyberbezpiecze┼ästwo ÔÇô w trzecim kwartale 2023 roku odnotowano prawie dwukrotnie wi─Öksze zapotrzebowanie na specjalist├│w w tej dziedzinie ni┼╝ w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wci─ů┼╝ pojawiaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ og┼éoszenia dotycz─ůce stanowisk z obszaru IT Support, cho─ç obecnie zapotrzebowanie na te role jest o 20% ni┼╝sze ni┼╝ w pierwszym kwartale 2022 roku, kiedy osi─ůgn─Ö┼éo najwy┼╝szy poziom w ci─ůgu ostatnich pi─Öciu lat.┬á

ÔÇô Zabezpieczenie wra┼╝liwych danych ma coraz wi─Öksze znaczenie, co sprawia, ┼╝e zapotrzebowanie na tego typu specjalist├│w b─Ödzie sta┼ée. Bez wzgl─Ödu na to, czy firmy b─Öd─ů korzysta─ç ze wsparcia wyspecjalizowanych firm, czy zatrudnia─ç wewn─Ötrznie, konieczno┼Ť─ç ochrony danych wymusi na organizacjach zabezpieczenie ┼Ťrodk├│w na ten cel ÔÇô zauwa┼╝a Agata Jemio┼éa, Branch Manager w Grafton Recruitment.

Pierwszy wariant jest coraz popularniejszy, czego dowodem jest chocia┼╝by obecno┼Ť─ç na rynku firm – najwi─Öksze zatrudniaj─ů tylko w Polsce po kilka tysi─Öcy os├│b, a ┼é─ůcznie w skali mi─Ödzynarodowej maj─ů nawet 100 tys. wakat├│w.┬á

Praca zdalna standardem, podwy┼╝ki niekoniecznie

Najwa┼╝niejszym determinantem zadowolenia pracownik├│w supportu IT by┼éo ÔÇô podobnie jak w przypadku pozosta┼éych dzia┼é├│w – wynagrodzenie. Drugim najistotniejszym czynnikiem okaza┼éa si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy zdalnej. W momencie badania a┼╝ 55,7% os├│b pracowa┼éo w ten spos├│b. Badani ocenili, ┼╝e jest to, obok atmosfery w pracy, najpe┼éniej zaspokajana ich potrzeba.

Za najs┼éabiej spe┼énione oczekiwanie uznana zosta┼éa wysoko┼Ť─ç wynagrodzenia. To odzwierciedla si─Ö w cz─Ö┼Ťci badania zwi─ůzanej ze wzrostami p┼éac ÔÇô zgodnie z jej wynikami tylko 18% ankietowanych otrzyma┼éo w ubieg┼éym roku podwy┼╝k─Ö wy┼╝sz─ů ni┼╝ inflacja. Pracownicy wsparcia technicznego IT mog─ů liczy─ç obecnie na zarobki rz─Ödu 5,5-28 tys. z┼é.

Za najs┼éabiej spe┼énione oczekiwanie uznana zosta┼éa wysoko┼Ť─ç wynagrodzenia. To odzwierciedla si─Ö w cz─Ö┼Ťci badania zwi─ůzanej ze wzrostami p┼éac ÔÇô zgodnie z jej wynikami tylko 18% ankietowanych otrzyma┼éo w ubieg┼éym roku podwy┼╝k─Ö wy┼╝sz─ů ni┼╝ inflacja. Pracownicy wsparcia technicznego IT mog─ů liczy─ç obecnie na zarobki rz─Ödu 5,5-28 tys. z┼é.

Wysoko┼Ť─ç wynagrodzenia determinuje zar├│wno stanowisko, jak i miejsce zatrudnienia. Wyra┼║nie jednak wida─ç, ┼╝e wynagrodzenia s─ů zwi─ůzane z poziomem skomplikowania danego obszaru ÔÇô zajmuj─ůcy si─Ö m.in. dost─Öpami dla zespo┼éu i prostymi awariami pracownik Service Desku mo┼╝e liczy─ç na 5500 z┼é na start, ale ju┼╝ po awansie na tzw. drug─ů lini─Ö b─Ödzie zarabia─ç nawet 15 tys. z┼é. Na najwy┼╝sze wynagrodzenia w┼Ťr├│d specjalist├│w mog─ů liczy─ç dzia┼éaj─ůcy na styku technologii i biznesu konsultanci SAP (do 26 tys. z┼é), a w┼Ťr├│d kadry mened┼╝erskiej ÔÇô piastuj─ůcy stanowisko CTO (Chief Technology Officer ÔÇô Dyrektor Techniczny), kt├│ry mo┼╝e liczy─ç w stolicy na zarobki rz─Ödu 25-40 tys. z┼é).

Zadowoleni z pracy i wierni bran┼╝y

Zamro┼╝enie pensji w 2023 roku nie spowodowa┼éo lawinowego niezadowolenia w┼Ťr├│d obsady Supportu IT. Jak wynika z przeprowadzonego badania, a┼╝ 72% os├│b zatrudnionych w bran┼╝y odczuwa satysfakcj─Ö z pracy. Na zdecydowane niezadowolenie wskaza┼éo zaledwie 1,6%, co stanowi najniz╠çszy wynik w ca┼éym badaniu. Satysfakcja z zatrudnienia przek┼éada si─Ö na brak zainteresowania zmian─ů ┼Ťcie┼╝ki zawodowej ÔÇô przebran┼╝owienie wykluczy┼éo 42,6% badanych, co stanowi najwy┼╝szy wynik w ca┼éym badaniu.

Pomimo wyra┼║nego spowolnienia w ca┼éym sektorze IT, pracownicy dzia┼é├│w zwi─ůzanych z supportem uwa┼╝aj─ů, ┼╝e rynek obfituje w atrakcyjne oferty pracy. Trudno z tym polemizowa─ç, bo cho─ç r├│┼╝nego typu projekty NPI (ang. New Product Introduction) mog─ů by─ç wstrzymywane, nie ubywa rozbudowy infrastruktury zwi─ůzanej z kontrol─ů dost─Öpu, mo┼╝liwo┼Ťci─ů pracy zdalnej w ┼Ťrodowisku firmowym, czy bezpiecze┼ästwem danych ÔÇô komentuje Agnieszka Zako┼Ťcielna, IT & Engineering Delivery Center Manager w Grafton Recruitment.

Zmiany w prawie tak┼╝e sprzyjaj─ů cyfryzacji, co w naturalny spos├│b, cho─ç niekoniecznie skokowo, wp┼éywa na zapotrzebowanie na pracownik├│w Supportu. Osoby z bran┼╝y zdaj─ů si─Ö tego w pe┼éni ┼Ťwiadome, bo cho─ç tylko 20% aktywnie poszukuje nowego pracodawcy, to a┼╝ 98% jest zorientowanych w tym, jak wygl─ůda rynek og┼éosze┼ä.

Pe┼éen ÔÇ×Raport wynagrodze┼ä i trend├│w w przedsi─ÖbiorstwachÔÇŁ jest ju┼╝ dost─Öpny ÔÇô POBIERZ RAPORT.