Kobiety w biurze

Chcemy zmienić podejście pracodawców do zdrowia menstruacyjnego

Równość płci. Nieskrępowany dostęp do toalet i podpasek. Zdjęcie tabu z naturalnego zjawiska, jakim jest miesiączka. Dziś startuje kampania społeczna Cykl Kariery, pierwszy w Polsce program kompleksowo poruszający temat menstruacji w pracy.

Menstruacja nadal pozostaje tematem tabu

Menstruacja to biologiczne i naturalne zjawisko, które dotyczy niemal połowy społeczeństwa. Mimo to, pozostaje tematem wstydliwym i ignorowanym. Z badania dla amerykańskiej marki Thinx wynika, że 58% kobiet czuje wstyd przeżywając okres, a prawie trzy czwarte kobiet w drodze do łazienki ukrywa podpaskę.

Raport Kulczyk Foundation wskazuje z kolei, że 17% kobiet w Polsce z powodu miesiączki zdarzyło się nie pójść do pracy lub szkoły. Co dziesiąta Polka musiała się zwolnić ze szkoły lub pracy z powodu braku podpaski lub tamponu w czasie okresu.

Jesteśmy dopiero na początku drogi, w której uświadomimy sobie, że wpędzanie w poczucie wstydu czy lęku połowy społeczeństwa niesie ze sobą ogromne, negatywne skutki społeczne. I to ze względu na proces, który przecież dla kobiet jest czymś najbardziej naturalnym. To zmiana, bez której nie byłoby życia, nie byłoby nas – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation – Gdzieś po drodze zapomnieliśmy o podstawowych potrzebach kobiet. Spójrzmy na nasze firmy – czy chcielibyśmy, żeby pracowała tu nasza mama, siostra albo córka? – dodaje.

Na czym polega kampania społeczna Cykl Kariery?

Kulczyk Foundation wraz z Polską Radą Biznesu, Pracodawcami RP, Okresową Koalicją i Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką uruchamia kampanię społeczną Cykl Kariery. Celem kampanii jest zmiana rzeczywistości w polskich firmach. Program skierowany jest do pracodawców, którzy chcą zadbać o równość płci oraz zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnianych osób. Patronat nad programem objął UN Global Compact Network Poland.

Równość to taka sama pewność siebie mężczyzny i kobiety, to samo wsparcie od szefa czy szefowej. Gdzieś po drodze zapomnieliśmy o podstawowych potrzebach kobiet. Spójrzmy na nasze firmy i zastanówmy się – czy chcielibyśmy, żeby pracowała tu nasza mama, siostra albo córka? – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Jaki jest cel tej kampanii społecznej?

Koalicja zaczyna z wysokiego C – pierwsza edycja kampanii ma na celu zmianę podejścia pracodawców do kwestii zdrowia menstruacyjnego i potrzeb kobiet w tym zakresie. Chodzi o upowszechnienie dostępu do podpasek w miejscach pracy, ale także szerzenie rzetelnej wiedzy na temat okresu, który wciąż pozostaje tematem tabu.

Chcemy pomóc pracodawcom tworzyć przyjazne miejsca pracy dla wszystkich pracowniczek i pracowników, bez względu na płeć. Zaczynając od dostępności środków higienicznych i toalet – przez budowanie świadomości na temat zdrowia menstruacyjnego – po dalsze zbliżanie firmy do tematu równości płci – przekonuje Wojciech Kostrzewa, Prezes Polskiej Rady Biznesu, partnera Cyklu Kariery.

Stań się liderek zmian. Dołącz do akcji!

Do Cyklu Kariery może dołączyć każda firma, instytucja, jednostka administracji publicznej czy organizacja społeczna zatrudniająca pracowników. Deklarację dołączenia do programu można wypełnić na stronie internetowej: www.cyklkariery.pl

Firmy, które przyłączą się do programu mają szansę stać się liderami zmian w Polsce. Stworzą grupę pracodawców, którzy wyznaczają kierunki w równościowym podejściu do zarządzania firmą.