W biznesie i polityce efekty łatwo zmierzyć – z badań przeprowadzonych w 2017 roku, które opublikował magazyn „Harvard Business Review” wynika, że kobiety na najwyższych stanowiskach zarządzają równie skutecznie co mężczyźni (wykazują co najmniej takie same kompetencje kierownicze i przygotowanie), ale w drodze do wyznaczonego celu są bardziej nastawione na współpracę z innymi ludźmi, czują większą osobistą odpowiedzialność za działania firmy i … są przy tym równie silne jak płeć męska.
Nie tylko droga do celu ma dla kobiet inny wymiar niż dla mężczyzn, także motywacje – status, władza i wynagrodzenie, będące największym motywatorem tych ostatnich, znacznie mniej kuszą kobiety, dla których głównym motywatorem jest idea i poczucie sensu, uświadomienie sobie, że mogą mieć wpływ na kształtowanie kultury organizacji, oraz chęć udziału we wspólnym tworzeniu prawdziwych wartości.
Pozytywny wpływ na ludzi i lokalną społeczność
Ponad dwie trzecie kobiet biorących udział w badaniu i zajmujących najwyższe stanowiska w zarządach firm przyznało, że zdecydowały się one na zostanie szefem, ponieważ czuły zasadność tej decyzji, wiedziały, że mogą wywrzeć pozytywny wpływ na pracowników, na społeczność lokalną, na świat.
Polki w kontekście opisywanych zachowań i motywacji nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości managerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej po ilości Polek zakładających działalność gospodarczą.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń?
Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania (np. zarobki – 43% Polek deklarowało w 2012 roku, że ich mąż/partner zarabia więcej. Dziś deklaruje tak 46% kobiet. 27% Polek deklarowało w 2012 roku, że to one są osobą najwięcej zarabiającą w rodzinie dziś twierdzi tak 25% kobiet, natomiast podobnie jak w 2012 roku 14 % kobiet twierdzi, że zarabiają mniej więcej tyle samo co partner), ale coś drgnęło. Widzę to nie tylko w wynikach badań, także będąc mentorką w sieci
Przedsiębiorczych Kobiet, czy jurorką w konkursie Bizneswoman Roku Sukcesu Pisanego Szminką. W ciągu ostatnich lat ilość kobiet biorących udział w tych projektach i ich stopień przygotowania, poziom merytoryczny i determinacja ciągle rosną. To powinno napawać optymizmem. Czas jednak na wsparcie systemowe i biznesowe kobiet w biznesie – stanowimy ponad 51% talentów, warto o tym pamiętać.
***
Poniższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!
***
O Autorce:
Katarzyna Pawlikowska
Kobietolożka, pionierka w zakresie wprowadzania kobiecych kodów komunikacji oraz wykorzystywania potencjału płci w podnoszeniu efektywności zarządzania, marketingu i sprzedaży.