Katarzyna Pawlikowska o tym, że kobiety lepiej radzą sobie z pandemią

Czas na wsparcie systemowe kobiet w biznesie – stanowimy ponad 51% talentów!

Katarzyna Pawlikowska

Scenka z życia codziennego. Dziewczynki i chłopcy grają w siatkówkę. Kiedy chłopcy kończą grę? Wtedy, kiedy ktoś wygra. Kiedy kończą dziewczynki? Kiedy przestają mieć z tej gry przyjemność albo się znudzą. Ta sama prawidłowość dotyczy naszego dorosłego życia. Liczy się nie tylko ostateczny wynik, choć jest przecież ważny, tak samo ważna jest droga do tego, by ten wynik osiągnąć. Dla kobiet z reguły cel nie uświęca środków. W każdej przestrzeni życia potrzebne jest nam poczucie misji, idea i wizja jak ją zrealizować.

W biznesie i polityce efekty łatwo zmierzyć – z badań przeprowadzonych w 2017 roku, które opublikował magazyn „Harvard Business Review” wynika, że kobiety na najwyższych stanowiskach zarządzają równie skutecznie co mężczyźni (wykazują co najmniej takie same kompetencje kierownicze i przygotowanie), ale w drodze do wyznaczonego celu są bardziej nastawione na współpracę z innymi ludźmi, czują większą osobistą odpowiedzialność za działania firmy i … są przy tym równie silne jak płeć męska.

Nie tylko droga do celu ma dla kobiet inny wymiar niż dla mężczyzn, także motywacje – status, władza i wynagrodzenie, będące największym motywatorem tych ostatnich, znacznie mniej kuszą kobiety, dla których głównym motywatorem jest idea i poczucie sensu, uświadomienie sobie, że mogą mieć wpływ na kształtowanie kultury organizacji, oraz chęć udziału we wspólnym tworzeniu prawdziwych wartości.

Pozytywny wpływ na ludzi i lokalną społeczność

Ponad dwie trzecie kobiet biorących udział w badaniu i zajmujących najwyższe stanowiska w zarządach firm przyznało, że zdecydowały się one na zostanie szefem, ponieważ czuły zasadność tej decyzji, wiedziały, że mogą wywrzeć pozytywny wpływ na pracowników, na społeczność lokalną, na świat.

Polki w kontekście opisywanych zachowań i motywacji nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości managerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej po ilości Polek zakładających działalność gospodarczą.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń?

Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania (np. zarobki – 43% Polek deklarowało w 2012 roku, że ich mąż/partner zarabia więcej. Dziś deklaruje tak 46% kobiet. 27% Polek deklarowało w 2012 roku, że to one są osobą najwięcej zarabiającą w rodzinie dziś twierdzi tak 25% kobiet, natomiast podobnie jak w 2012 roku 14 % kobiet twierdzi, że zarabiają mniej więcej tyle samo co partner), ale coś drgnęło. Widzę to nie tylko w wynikach badań, także będąc mentorką w sieci

Przedsiębiorczych Kobiet, czy jurorką w konkursie Bizneswoman Roku Sukcesu Pisanego Szminką. W ciągu ostatnich lat ilość kobiet biorących udział w tych projektach i ich stopień przygotowania, poziom merytoryczny i determinacja ciągle rosną. To powinno napawać optymizmem. Czas jednak na wsparcie systemowe i biznesowe kobiet w biznesie – stanowimy ponad 51% talentów, warto o tym pamiętać.

***

Poniższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!

***

O Autorce:

Katarzyna Pawlikowska

Kobietolożka, pionierka w zakresie wprowadzania kobiecych kodów komunikacji oraz wykorzystywania potencjału płci w podnoszeniu efektywności zarządzania, marketingu i sprzedaży.