Katarzyna Pawlikowska o tym, ┼╝e kobiety lepiej radz─ů sobie z pandemi─ů

Czas na wsparcie systemowe kobiet w biznesie ÔÇô stanowimy ponad 51% talent├│w!

Katarzyna Pawlikowska

Scenka z ┼╝ycia codziennego. Dziewczynki i ch┼éopcy graj─ů w siatk├│wk─Ö. Kiedy ch┼éopcy ko┼äcz─ů gr─Ö? Wtedy, kiedy kto┼Ť wygra. Kiedy ko┼äcz─ů dziewczynki? Kiedy przestaj─ů mie─ç z tej gry przyjemno┼Ť─ç albo si─Ö znudz─ů. Ta sama prawid┼éowo┼Ť─ç dotyczy naszego doros┼éego ┼╝ycia. Liczy si─Ö nie tylko ostateczny wynik, cho─ç jest przecie┼╝ wa┼╝ny, tak samo wa┼╝na jest droga do tego, by ten wynik osi─ůgn─ů─ç. Dla kobiet z regu┼éy cel nie u┼Ťwi─Öca ┼Ťrodk├│w. W ka┼╝dej przestrzeni ┼╝ycia potrzebne jest nam poczucie misji, idea i wizja jak j─ů zrealizowa─ç.

W biznesie i polityce efekty ┼éatwo zmierzy─ç ÔÇô z bada┼ä przeprowadzonych w 2017 roku, kt├│re opublikowa┼é magazyn ÔÇ×Harvard Business Review” wynika, ┼╝e kobiety na najwy┼╝szych stanowiskach zarz─ůdzaj─ů r├│wnie skutecznie co m─Ö┼╝czy┼║ni (wykazuj─ů co najmniej takie same kompetencje kierownicze i przygotowanie), ale w drodze do wyznaczonego celu s─ů bardziej nastawione na wsp├│┼éprac─Ö z innymi lud┼║mi, czuj─ů wi─Öksz─ů osobist─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za dzia┼éania firmy i … s─ů przy tym r├│wnie silne jak p┼ée─ç m─Öska.

Nie tylko droga do celu ma dla kobiet inny wymiar ni┼╝ dla m─Ö┼╝czyzn, tak┼╝e motywacje – status, w┼éadza i wynagrodzenie, b─Öd─ůce najwi─Ökszym motywatorem tych ostatnich, znacznie mniej kusz─ů kobiety, dla kt├│rych g┼é├│wnym motywatorem jest idea i poczucie sensu, u┼Ťwiadomienie sobie, ┼╝e mog─ů mie─ç wp┼éyw na kszta┼étowanie kultury organizacji, oraz ch─Ö─ç udzia┼éu we wsp├│lnym tworzeniu prawdziwych warto┼Ťci.

Pozytywny wp┼éyw na ludzi i lokaln─ů spo┼éeczno┼Ť─ç

Ponad dwie trzecie kobiet bior─ůcych udzia┼é w badaniu i zajmuj─ůcych najwy┼╝sze stanowiska w zarz─ůdach firm przyzna┼éo, ┼╝e zdecydowa┼éy si─Ö one na zostanie szefem, poniewa┼╝ czu┼éy zasadno┼Ť─ç tej decyzji, wiedzia┼éy, ┼╝e mog─ů wywrze─ç pozytywny wp┼éyw na pracownik├│w, na spo┼éeczno┼Ť─ç lokaln─ů, na ┼Ťwiat.

Polki w kontek┼Ťcie opisywanych zachowa┼ä i motywacji nie r├│┼╝ni─ů si─Ö od przedstawicielek ┼Ťwiata zachodu. Ba, jeste┼Ťmy od nich cz─Östo bardziej przedsi─Öbiorcze i wida─ç to nie tylko po coraz wi─Ökszej ilo┼Ťci managerek w korporacjach, ale te┼╝ po stale rosn─ůcej po ilo┼Ťci Polek zak┼éadaj─ůcych dzia┼éalno┼Ť─ç gospodarcz─ů.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń?

Wiele problem├│w w tej sferze jest jeszcze do rozwi─ůzania (np. zarobki ÔÇô 43% Polek deklarowa┼éo w 2012 roku, ┼╝e ich m─ů┼╝/partner zarabia wi─Öcej. Dzi┼Ť deklaruje tak 46% kobiet. 27% Polek deklarowa┼éo w 2012 roku, ┼╝e to one s─ů osob─ů najwi─Öcej zarabiaj─ůc─ů w rodzinie dzi┼Ť twierdzi tak 25% kobiet, natomiast podobnie jak w 2012 roku 14 % kobiet twierdzi, ┼╝e zarabiaj─ů mniej wi─Öcej tyle samo co partner), ale co┼Ť drgn─Ö┼éo. Widz─Ö to nie tylko w wynikach bada┼ä, tak┼╝e b─Öd─ůc mentork─ů w sieci

Przedsi─Öbiorczych Kobiet, czy jurork─ů w konkursie Bizneswoman Roku Sukcesu Pisanego Szmink─ů. W ci─ůgu ostatnich lat ilo┼Ť─ç kobiet bior─ůcych udzia┼é w tych projektach i ich stopie┼ä przygotowania, poziom merytoryczny i determinacja ci─ůgle rosn─ů. To powinno napawa─ç optymizmem. Czas jednak na wsparcie systemowe i biznesowe kobiet w biznesie ÔÇô stanowimy ponad 51% talent├│w, warto o tym pami─Öta─ç.

***

Poni┼╝szy komentarz ekspertki jest cz─Ö┼Ťci─ů Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. CA┼üY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!

***

O Autorce:

Katarzyna Pawlikowska

Kobietolo┼╝ka, pionierka w zakresie wprowadzania kobiecych kod├│w komunikacji oraz wykorzystywania potencja┼éu p┼éci w podnoszeniu efektywno┼Ťci zarz─ůdzania, marketingu i sprzeda┼╝y.