艂awka szkolna, na kt贸rej le偶膮 ksi膮偶ki, o艂贸wki, jab艂ko oraz klocki ABC

Czas na zmian臋, a聽nie zmienianie edukacji. R贸wnie偶 przez biznes

Katarzyna Wolniak

Biznes powinien wzi膮膰 na siebie odpowiedzialno艣膰 za to jak b臋dzie wygl膮da膰 edukacja. O tym dlaczego jest to przyk艂ad postawy odpowiedzialnej za przysz艂o艣膰 i tym, jak Wroc艂awski Park Technologiczny j膮 wdra偶a opowiada Maciej Potocki, Prezes Wroc艂awskiego Parku Technologicznego.

Sk膮d wzi膮艂 si臋 impuls do rozpocz臋cia inicjatywy Projektujemy przysz艂o艣膰. Edukacja?

Edukacja jest najwa偶niejszym 铿乴arem naszego spo艂ecze艅stwa. W szkole sp臋dzamy ogromn膮 cz臋艣膰 naszego 偶ycia. Nasze dzieci sp臋dzaj膮 w niej wi臋kszo艣膰 swoich dni. W szkole spotykaj膮 r贸wie艣nik贸w, starszych i m艂odszych koleg贸w, poznaj膮 nauczycieli, rozmawiaj膮 z r贸偶nymi lud藕mi. Szko艂a generuje prawdopodobnie najwi臋cej impuls贸w zwi膮zanych z rozwojem m艂odego cz艂owieka. W jakiej jest ona kondycji? Czy jest w formie umo偶liwiaj膮cej jej dobre zaj臋cie si臋 nami i naszymi dzie膰mi? Na co przek艂adamy to, co jest w szkole, nie tylko w podr臋cznikach, przekazywane? Rozwa偶ania na ten temat, po艂膮czone z analiz膮 tego, co si臋 dzieje w biznesie, zaowocowa艂y inicjatyw膮 Projektujemy przysz艂o艣膰. Edukacja.

Jak temat edukacji po艂膮czy艂 si臋 z聽biznesem?

W聽WPT mierzymy si臋 z聽wieloma wyzwaniami towarzysz膮cymi wsp贸艂czesnemu biznesowi. Jednym z聽nich jest generowanie innowacji i聽innowacyjnych pomys艂贸w. Zacz臋li艣my zastanawia膰 si臋 nad tym, jak to jest, 偶e we Wroc艂awiu, mie艣cie silnie akademickim, w聽kt贸rym kszta艂ci si臋 ponad 120 tys. student贸w, dzia艂a armia pracownik贸w naukowych, nie powstaje jeszcze wi臋cej startup贸w, innowacyjnych 铿乺m podbijaj膮cych 艣wiatowe rynki? Statystycznie rzecz bior膮c, powinno by膰 ich tak du偶o, 偶e zabrak艂o by dla nich miejsca w聽mie艣cie! Zacz臋li艣my szuka膰 powodu. Chcieli艣my wiedzie膰, dlaczego mimo zasob贸w i聽wsparcia, m艂odzi ludzie boj膮 si臋 podejmowa膰 biznesowe ryzyko? Dlaczego nie tworz膮 oni maj膮cych intelektualny potencja艂 zespo艂贸w? Problem okaza艂 si臋 g艂臋bszy ni偶 jako艣膰 kszta艂cenia wy偶szego. Zacz臋li艣my szuka膰 dalej 鈥 wszystko okaza艂o si臋 by膰 zwi膮zane z edukacj膮.

Dlaczego?

Spos贸b funkcjonowania edukacji wyznacza to, jakimi jeste艣my lud藕mi. Oczywi艣cie nawet przy z艂ym systemie pojawi膮 si臋 wyj膮tkowe jednostki. Ale czy na tym powinno to polega膰? Czy nie lepiej by ca艂e nasze spo艂ecze艅stwo by艂o kszta艂cone z聽wizj膮, przygotowane na wyzwania przysz艂o艣ci? Zdaj膮c sobie spraw臋 z聽wagi i聽z艂o偶ono艣ci tego tematu, chcemy jako WPT przesta膰 si臋 tylko przygl膮da膰. W聽ko艅cu jeste艣my聽 miejscem, w聽kt贸rym bardzo cz臋sto niekonwencjonalnie podchodzimy do r贸偶nych problem贸w i聽wyzwa艅. Mo偶emy to robi膰 dzi臋ki naszemu r贸偶norodnemu do艣wiadczeniu.

Edukacj膮 trzeba zaj膮膰 si臋 tu i聽teraz?

Tak, trzeba j膮 zmieni膰, a聽nie stale zmienia膰. Nie wyklucza to oczywi艣cie sta艂ego jej rozwoju. Je偶eli nie zajmiemy si臋 tematem edukacji na powa偶-nie i聽nie zrobimy realnych krok贸w do przodu,

to w聽przysz艂o艣ci miejsca takiej jak WPT, parki technologiczne czy naukowe, inkubatory przedsi臋biorczo艣ci mog膮 by膰 zb臋dne. M贸wi膮c wprost 鈥 walczymy o聽przysz艂o艣膰, o聽nasz rozw贸j O聽to, 偶eby艣my wykonywali nie tylko odtw贸rcze prace, ale te偶 kreowali innowacje. Je艣li nie zajmiemy si臋 edukacj膮, to stracimy wiele okazji i聽mo偶liwo艣ci w聽ka偶dej dziedzinie naszego 偶ycia. Postanowili艣my powiedzie膰 g艂o艣no i聽wyra藕nie, 偶e edukacja jest najwa偶niejszym 铿乴arem naszego spo艂ecze艅stwa i聽przysz艂o艣ci. Osobom, kt贸re uwa偶aj膮, 偶e temat edukacji ich nie dotyczy, poniewa偶 ich dzieci s膮 ju偶 doros艂e, albo nie maj膮 w聽planach ich posiadania, przypomn臋, 偶e dzisiejsi dziesi臋ciolatkowie ju偶 za kilkana艣cie lat mog膮 zosta膰 lekarzami, kt贸rzy b臋d膮 si臋 nami opiekowa膰, mechanikami, kt贸rzy b臋d膮 naprawia膰 nasze samochody, architektami, kt贸rzy b臋d膮 projektowa膰 otaczaj膮c膮 nas rzeczywisto艣膰, czy mo偶e politykami, kt贸rzy b臋d膮 decydowa膰 o聽jako艣ci naszego 偶ycia na emeryturze. Dlatego edukacja m艂odych ludzi jest wa偶na dla wszystkich!

Jaki jest wi臋c pierwszy krok?

G艂贸wne zadanie, jakie przed sob膮 w聽tej chwili stawiamy, to obudzenie w聽spo艂ecze艅stwie 艣wiadomo艣ci tego, 偶e bez dobrej edukacji nie b臋dzie dobrej jako艣ci 偶ycia w聽przysz艂o艣ci. Mam wra偶enie, 偶e edukacja w聽Polsce zosta艂a zostawiona sama sobie, 偶e jest jakby osobnym dzia艂em gospodarczo-spo艂ecznym, kt贸ry musi sobie jako艣 sam radzi膰. Sta艂a si臋 problemem 铿乶ansowym i聽organizacyjnym. Osoby, kt贸re si臋 ni膮 zajmuj膮 鈥 nauczyciele, dyrektorzy szk贸艂, samorz膮dowcy, kt贸rzy walcz膮 o聽swoje szko艂y, zostali sami. Nie mo偶e by膰 na to spo艂ecznej zgody. Je艣li potraktujemy edukacj臋, jako najwa偶niejszy, bazowy element rozwoju naszego spo艂ecze艅stwa to zbudujemy spo艂ecze艅stwo oparte o聽wysok膮 jako艣膰 偶ycia. Edukacja nie mo偶e by膰 samotna. Powinni艣my pomaga膰 i聽budzi膰 odwag臋 nauczycieli, dyrektor贸w i聽NGOs-贸w oraz wci膮gn膮膰 w聽ten proces osoby i聽podmioty

z聽innych obszar贸w 偶ycia spo艂ecznego. Wk艂adamy dzi艣 du偶o pracy w聽to, 偶eby tak si臋 sta艂o. Chc臋 te偶 podkre艣li膰, 偶e jako WPT dzia艂amy pro bono 鈥撀 nie zamierzamy zak艂ada膰 szko艂y, nie b臋dziemy si臋 zajmowa膰 procesem edukacyjnym. Uwa偶amy, 偶e zaj臋cie si臋 edukacj膮 to spo艂eczna kwestia by膰 albo nie by膰. W聽WPT zajmujemy si臋 projektowaniem przysz艂o艣ci. Podejmujemy wi臋c r臋kawic臋. Inicjatywa 鈥濸rojektujemy przysz艂o艣膰. Edukacja鈥 to nasz spos贸b na pokazanie, 偶e ju偶 czas przesta膰 unika膰 tematu edukacji. Musi sobie to wzi膮膰 do serca ka偶dy z聽nas. Dzia艂ajmy i聽r贸bmy to wsp贸lnie.